Jump to content

Recommended Posts

Posted

ik overweeg om een straight uit te proberen.

de reden hiervoor is dat ik het lastig vind om met een DE zowel close als comfortabel te scheren.

een straight lijkt in dat geval counter-productive" omdat het"nog meer techniek vereist. Toch kwam ik enkele draadjes tegen op andere fora dat sommige scheerders die overstapte op een straight juist minder irritatie hadden vandaar mijn interesse. (en natuurlijk dat een straight natuurlijk het meest Iconische stuk scheergereedschap is. rawr).

nu heb ik me de afgelopen dagen geprobeerd in te lezen om uit te vinden wat je er voor nodig hebt.

wat ik denk te begrijpen uit de adviezen online is:

Om te beginnen met een goedkoper mes zodat het geen ramp is als je beginners fouten maakt en de edge verkeerd stropt of op een andere manier om zeep helpt en omdat het zonde is om met een duur mest te zitten als het scheren voor je niet werkt.

een 5/8 of 6/8 mes

ronde punt

half hollow

shave ready

verder een strop

zat te denken aan Rasurpur Large Exchangeable Paddle Strop - Classic-Version

is dat goed genoeg of raden julie de top versie aan?

zijn er nog extra panels nodig of aan te raden?

en ik vermoed olie voor het lemet

nog iets vergeten? tips? toevoegingen? meningen?

ik ben een en al oor.. eh oog

Posted

Het allerbelangrijkste: begin met een straight die goed geslepen is. Ze worden hier regelmatig aangeboden in elke prijsklasse.

Posted

ja ik had het al gezien ook een draadje van buffel

staan bij kalerolf jammer genoeg geen specificaties bij maar dat zal hij vast bij aanvraag wel geven.

ik was nog even de kat uit de boom aan t kijken voordat ik tot aankoop overga

Posted

Goed geslepen mes is het belangrijkst om mee te beginnen. Of eigenlijk 2 messen

Waarom 2 , omdat je in den beginne niet de juiste techniek zal hebben om het mes langs het "2e benodigde item" te halen. De lederen riem of padle strop. En met het 2e mes kan je doorgaan met scheren tot de 1e weer scheerklaar is gemaakt.

3en 4e item kwast en scheerzeep.

5item goede aftershave.

Ok als je deze vier items hebt , is het zaak om de techniek onder de knie te krijgen, de juiste hoek ten opzichte van je gezicht.

Dus dat betekent oefenen en geduld.

Dus: scheerklaar mes

Kwast en goede scheerzeep

En lederen strop om mes scherp te houden. (Zou voor in het begin gaan voor goedkope strop)

Begrijp dat je de 24 langskomt in Amstelveen, kunnen we je enige tips geven omtrent dit.

Edit: ivm je reactie hierboven

Eventueel mes bekijken of uitproberen.

Posted

Ja inderdaad Amstelveen staat in de planning.

scheerzeep en kwast zal geen probleem zijn.

de padlestrop van rasurpur leek me een goed idee omdat je voor niet al te veel geld makkelijk het leer kan vervangen

Posted
zat te denken aan Rasurpur Large Exchangeable Paddle Strop - Classic-Version

is dat goed genoeg of raden julie de top versie aan? zijn er nog extra panels nodig of aan te raden?

De large en classic strop gebruiken dezelfde panelen dus even kijken wat je budget is. Je hoeft trouwens niet de panelen te nemen die origineel bij de paddle strops staan vermeld, gewoon vragen aan Martin of je andere mag hebben in de plaats als je denkt dat die je beter zouden bevallen.

Wellicht kan iemand die de 24ste naar de bijeenkomst komt zijn paddle en panelen meenemen, bekijken en voelen in levende lijve is aan te raden boven blindelings bestellen en ter plaatse hoor je dan ook vast nog verschillende adviezen over welke je best kiest. Succes!

Posted

Dat is een idee. Alleen denk ik, omdat ik geen ervaring met de panels heb, dat ik niet weet wat goed voor me is of niet.

Posted

Julyan

Den Haag-. Leellooier

Haal daar een mooi stuk tuigleer zonder beschadiging om mee te beginnen dat is mooi zat, een paar zeilringen en een touwtje en je hebt een beginnersstrop. Geen verzendkosten en in een uurtje klaar.

Leellooier

Beresteinlaan 147-163-165-181

2542 JD Den Haag