Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik kocht een jaar geleden een 7/8ste Wacker. Daar moest ik mijn best voor doen want van de ene dag op de andere verdwenen alle 7/8sten van 's-mans site.

Het exemplaar wat ik na omwegen verkreeg, waarvan hierna de plaatjes zijn te bezien, is verpakt in African Blackwood scales. Ruwe planken met een afgeschuind kantje. En de spacer was ook van iets houterigs. Daar hoeft op zich niks mis mee te zijn. Maar in dit geval leek het nergens naar. Een blokje hout dat een los eigen leven leidde tussen de teen van de scales. De verpersoonlijking van alle mogelijke lompheid. Ramschwerk. De spacer heb ik onmiddellijk vervangen door een aluminium spacer.

Een schande als je overweegt dat je voor dit soort producten - het staal is goed en het scheert idem dito - dik € 200 moet neertellen.

Ik neem de scales dan ook op de schop. Maar de scales zullen tekort blijven want ik kan ze niet verlengen. En als het geen goed compromis wordt dan stuur is de restanten van de bagger naar Heribert op.

Bijgaand een paar plaatjes. Van nu. Later meer. Na bearbeiding. Mooie vrijdagavond! Het zou hier de hele dag regenen. Ik moest evenwel de zon mijden.

http://imgur.com/a/hhQVW

J

Posted

Inderdaad heel erg blokkerig overkomend, zou ik ook niet tevreden mee zijn gezien de kostprijs. Succes met de gedaanteverwisseling!

Posted

Ik vind die boutjes eerlijk gezegd maar niks. Dat geeft het gevoel of je het mes in je schuurtje gebruikt voor allerhande klussen ipv het te gebruiken voor het nobele scheer werk.

Posted

:lol:

Heb je sowieso iets tegen boutjes Noxa of kloppen ze in dit specifieke geval niet? Zelf vind ik ze vrij aan de hoge kant wat niet aan elegantie bijdraagt.

Posted

Ja Noxa.

Als je wind zaait zal je storm oogsten. :)

Het debat over die klinknageltjes is hier al vaker gevoerd. Toen ze niet meer leverbaar waren voor de stoommachine in mijn Peugeot Convertible, heb ik maar besloten om over te stappen op een verbrandingsmotor. Die zit met boutjes en moertjes in elkaar. En dat bevalt tot dusverre prima. En hij staat niet in mijn schuurtje voor allerlei klussen.

Ik heb onlangs nog wat rood koper klinkwerk gedaan bij vervanging van eikenhouten spantjes in een overnaads jolletje van Abeking en Rasmussen uit circa 1910. Maar we zijn nu dik 100 jaar verder.

En dan wordt het tijd om wat afstand te nemen van de praktijk gevoerd ten tijde waarvan boutjes en moertjes niet bestonden of onbetaalbaar waren en arbeidstijd werd gebezigd voor wurgend monotoon tuberculoos slafelijk klinkwerk, het aller goedkoopste wat er 100 jaar geleden of daaromtrent als arbeidsprestatie ter beschikking was.

Het heeft wat nostalgisch om vast te houden aan klinknagels. Zo ken ik ook nog mensen die 100 vierkante meter teakhouten dek van hun jacht op de knieën met een stukje puimsteen opschuren.

En de kantjes van hun gazon in diezelfde houding met een schaartje bijwerken.

Maar, . . . Van oude menschen, de dingen, die voorbij gaan...(Louis Couperus) :D

J

Posted
O jee Noxa :shock: "take cover, incoming!!!! :lol:

Oefff. Kom jij daar even genadig weg :lol:

Joost,

Ik kan niet anders dan me volledig vinden in jouw mening. Dit is echt wel het toppunt van lompheid. Het ontbreekt aan iedere vorm van rankheid en elegantie. Dat zijn we niet van je gewend. Dus ook ik ben benieuwd wat je hier van gaat brouwen. Mocht het niet lukken dit nog op te redderen kun je ze altijd nog gebruiken als roeispanen. Of een pallet van maken, of... ;)

Posted

Het mesje is weliswaar een ruim 7/8ste. Doch zo rank! Dan pakken we de originele scales op en vermaken we die zodat aan die rankheid tegemoet wordt gekomen. Een zoektocht naar elegantie en harmonie eindigt evenwel soms in een monoloog richting Onze Lieve Heer. Hij geeft dan altijd meteen veerkracht terug om opnieuw te beginnen.

J

Posted

Eigenlijk niet Ron. Het leert je dat je eigen normen loslaten op een baggerproduct van anderen, zelden tot een oplossing leidt. Orthopeed B zal nooit gaan klungelen aan de knie die door orthopeed A is verbrast. Hij vervangt die door een nieuwe deugdelijke knie.

Ik heb hier veel energie besteed aan een mij onbekende houtsoort waarvan ik de eigenschappen niet ken.

Ik had het Wackerproduct meteen weg moeten donderen. Het enige waardevolle is dat de praktisering je oefent. Je weet de weg steeds sneller en beter te vinden.

J

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Vanmiddag kwam eindelijk na een week of drie na een reisje langs de Donau, Koraat V binnen. Maar ik wist me te beheersen. Want de 7/8ste Spanish point Wacker met zijn gemolde scales lag er nog.

Vanmiddag besloten wat het materiaal zou worden. En de tekening gemaakt. En daarop het sjabloon overgebracht op het hout.

Dit kostte veel tijd want het was een ingewikkeld plankje. Ik heb veel tijd besteed aan het bepalen van zaagmodellen met het oogmerk bij het aanzien van de linker- en de rechterkant visueel harmonie aan te brengen.

Ik heb julllie niet eerder van mijn recente frustraties op de hoogte gebracht. Na mijn eerste publicatie van de ramp met de opgeredderde plankenstein African Blackwood scales, heb ik Ziricote opgepakt. Hard als een steen. Het rookt onder je zaag. Maar wat ging daar twee keer bij het afmonteren mis? Ik ga voor subtiel. Doch Ziricote alhoewel hard als een betonspijker heeft een lange nerf die in de lengterichting scheurgevoelig blijkt te zijn. Jullie kennen mijn schurftige verhouding met ringetjes op de pivot. En de aanvechting tot uitdunnen. Het achterwege laten van toepassing van ringetjes leidde tot tweemaal scheuring van de scales.

De derde oefening, als bedoelt in de aanvang van dit betoog, is succesvol. Doch geen Ziricote. Deze keer ter zelfbehoud wel mini ringetjes bij de pivot.

Ik ben nu een beetje moe en heb daglicht nodig om plaatjes te maken. Morgen.

J

Edited by Guest
Posted

Wat een lijdensweg om telkens net voor de eindstreep ten val te komen en van nul te moeten starten. De stand van de planeten zal er voor iets tussen zitten, vandaag op de brommer naar belangrijke afspraak, Halfweg valt de gps uit, vind dan maar eens je bestemming in het centrum van een vreemde stad. Begeeft de gsm het ook nog eens ter plaatse :-( en weet geen enkele inwoner waar de straat zich bevind want ze sturen me alle kanten op. Je bent dus niet alleen ;-)

We kijken uit naar het eerste ochtendgloren!

Posted

Welk een Tantaluskwelling was dat Joost! En dan de opgelegde restrictie eerst met K5 verder te mogen nadat dit klaar is!

Posted
vandaag op de brommer naar belangrijke afspraak, Halfweg valt de gps uit, vind dan maar eens je bestemming in het centrum van een vreemde stad. Begeeft de gsm het ook nog eens ter plaatse :-(

Hoe deed je dat 20 jaar geleden Snuff? ;-)

Posted

Ik voel je kwelling en frustratie Joost. Welk een droef lot om, met de eindstreep in zicht, terug verwezen te worden naar de start. Veel succes!

Posted
Hoe deed je dat 20 jaar geleden Snuff? ;-)

Ik kon aardig overweg met kaart en kompas :-) Bij deze ligt er nu weer een landkaart in de koffer van de brommer. We zijn allemaal verwend met technologie, waar is de tijd dat je naar het buitenland gewoon een brief stuurde en weken later antwoord kreeg, nu even typen en klik.

Joost slaapt nog denk ik.

Posted

Hartelijk dank voor jullie uitingen van leedwezen heren!

Werken met een metalen voering zat er gezien de rankheid van het mes niet in. Ik had nog een stukje Black and white ebony liggen met een redelijk mooie tekening. Een klein gebrek eraan was dat het eigenlijk iets te kort was om een mooie lange teen toe te passen die de spanish point van het mes zou kunnen accentueren.

Ik heb het deze keer gehouden op een conventioneel paar scales met een bescheiden zeeg. Om een accent aan te brengen heb ik de concave teen van de scales aan de bovenzijde iets langer gelaten dan de onderzijde. Ik ben er nog niet helemaal uit of dit de handen op elkaar brengt of dat het aanbrengen van symmetrie beter presteert.

Op dit punt wacht ik jullie mening af.

De scales zijn nog niet op hoogglans. RW ebony heeft de eigenschap als het warm wordt bij opwrijven, iets van zijn eigen olie prijs te geven met als resultaat dat het na verloop van tijd steeds mooier wordt. Deze eigenschap wordt overigens gedeeld met menig andere houtsoort, in ieder geval door ebben, cocobolo en ook burl.

Bijgaand de plaatjesreeks beginnende met de Wacker planken scales; daarna de droeve restanten daarvan na bewerking. Van de paar tussenliggende missers heb ik geen foto's.

Ik word er elke keer weer door verrast hoe een totaal andere mes te voorschijn komt na rescalen. Een metamorfose!

http://imgur.com/a/hhQVW#kE3Re66

Posted

Interessante opstelling zo, een Boxer-doos, een brok iets, een schuifmaat, je Wacker...

Het is zeker beter dan de planken die het mes had. Prachtige tekening dat hout. Alleen daardoor is het al spannend.

De vorm van de teen moet ik aan wennen. Het is verwarrend als de korte lijn van een vorm opeens de lange blijkt. Dat de scales eindigen op dezelfde hoogte als de rug werkt wel voor mij. Voor jouw doen zeer ingetogen. Niet verkeerd.

Posted

Zeker een vooruitgang met het hout.

Vorm van het hout vind ik doorsnee Joost, ik heb wel mooiere uit je hand zien komen.

Maar al met al van een 5 naar een 8 vind ik netjes. ;)

Posted

Quote Richard

"De vorm van de teen moet ik aan wennen. Het is verwarrend als de korte lijn van een vorm opeens de lange blijkt."

Unquote

Ik wacht nog wat reacties af. Maar het ligt in de rede dat ik het "neusje" er straks na de koffie, vanaf haal. Ik hoor mijn bandschuurmachine al denderen.

J

Posted

Dat zou ik nog niet doen. Want ik broed nog wat op de opmerking of je de neus niet wat concaver moet maken om het effect te versterken. Herhaalt bovendien de spaanse punt.

Maar goed, dat is een experiment wat het potentieel verwijderen van de neus wellicht ondoenlijk maakt.

Posted

De ingreep is toegepast. Meer dan het hierna vertoonde resultaat (laatste drie plaatjes in de reeks) zit er niet in bij gebreke aan lengte van de scales. Zoals ik al schreef was dit al kiele kiele van het begin. Maar het geheel is nu evenwichtig in mijn visie.

J