Ga naar inhoud
Noxa

Slijp pasta's

Aanbevolen reacties

ok bedankt . Ik zal dan wat meer Crox aanbrengen in de hoop dat mijn mes scherper wordt. Het scherp houden van het mes vind ik als beginner een groot probleem. Diamantpasta, Crox eindeloos stroppen het mes lijkt niet scherp genoeg te worden. Dit ligt denk ik voor het grootste deel aan mijzelf, maar kan ook de kwaliteit van het mes hier mee te maken hebben .Ik heb het bekende Dovo half hollow instapmodel. Ik las over DOVO al erg verschillende meningen op ons forum.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Diamantpasta's etc zou ik me niet aan wagen. Dat is ook wel min of meer de consensus in deze thread. CrOx is belangrijk, mits juist gebruikt: goed groene strop en dan een haal of 5 tot 10 zonder druk en dan lekker over schoon leer (tot de CrOx niet meer afgeeft op je mes eerst afvegen voor het schone leer!). Op het schone leer uiteraard ook zonder druk.

Voor wat betreft je mes: hoewel geen eerstehands ervaring met Dovo (ho, niet waar, ik had een post-'53 Tennis, dat was een Dovo! Prima scherp gekregen maar ondertussen verschonken) moet je die prima scherp kunnen krijgen. Of het dat was bij aanschaf kan ik van hier niet beoordelen. Of deze het nog steeds is na enige tijd leren scheren met het mes en gekut met pasta's en weinig CrOx ook niet. Als het niet goed scherp was voor je met pasta, CrOx en leer aan de slag ging echter ga je het met geen mogelijkheid scherp krijgen. Het moet scherp zijn, dan houd je het met leer en CrOx op peil. Mocht je twijfelen: vraag iemand het voor je te scherpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou te allen tijde na gebruik van een slijpmedium(crox, etc) je mes afdoen alvorens naar schoon leer te gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik zou te allen tijde na gebruik van een slijpmedium(crox, etc) je mes afdoen alvorens naar schoon leer te gaan.

Goed punt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor je daarna weer op schoon leer gaat wel ff je mes schoonmaken met stukje wc papier of tissue.

Anders zit het ook op het schone leer.

Edit: Sorry is hierboven al vermeld. Dus dit is dubbel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Overigens. Zou enkel de groene poedervorm van kleurpigment de eigenschappen hebben om metaal af te nemen? Of zijn er andere kleuren die een nog fijnere eigenschap te toon stellen.

Iemand een idee?? Bv. Zwart of blauw.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

FeOx is de volgende stap. Wat de grit is weet ik niet precies, misschien is dat eerder in deze thread vermeld. Cutthroat gebruikt dat spul na de CrOx. Het is rood/oranje zoetjes. Eigenlijk is het gewoon roest :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

CrOx vind ik maar niks :twisted: (kan wel even nu Joost even met andere dingen bezig is).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Denk dat ik maar eens ga experimenteren bij mij op werk staan pallets vol met dat kleurstof poeder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij scheersalon wordt trouwens beweerd dat CrOx voor RVS messen is en FeOx voor carbon messen.

Lijkt mij een vreemd verhaal.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik had bij ververije datasheets bijgevraagd: crox 0,3 feox 0.09

Hoe wordt dat FeOx genoemd op die site.

Zit te kijken maar kan niks vinden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik gebruik al jaren crox, in mijn geval op balsahout. Crox op leer heb ik geen ervaring mee. Sinds een aantal maanden gebruik ik na de crox ook Feox, een uiterst fijn poeder, ik had slechts een zeer klein mespuntje nodig om een stuk balsa rood te krijgen. De crox en Feox heb ik gekregen van een bevriende edelsmid en ik mag er wel van uitgaan dat hij zeer zuiver materiaal gebruikt. Ik ben overigens zeer tevreden met de werking van beiden, ik gebruik ze na het honen waarna ik naar linnen en leer ga.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dag Heeren!

Ik begin maar weer een beetje na meer dan een maand weg geweest. En stap zomaar in de pasta's.

Want je moet ergens instappen.

Ik kan het schrijven nog niet zo oppakken als vroeger. Direct na terugkomst van Aruba/Colombia heb ik een bewindvoerder baan gekregen die mij opvreet. Ik houd jullie bij. Ook in verband met de Ulrik Damascener.

J

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

welkom terug Joost! Nog wat aan de haak geslagen in Aruba?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ha Joost! Welkom terug man!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

dank voor alle info!

ik heb nu een DOVO mes, een coticule selected, 15x5 en eigen gemaakte stropt van 2mm volnerfleer Koe huidzijde, als ik nu alles goed heb gelezen kan ik met een Coticule en Croomoxide goed vooruit.

Waar kan met Chroomoxide kant en klaar met medium kopen in NL? alvast dank :) :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Komt er aan. 1 tipje: niet proberen te snuiven. Krijg je spijt van. Spreek niet uit eigen ervaring.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

wat vinden jullie van het idee om de Crox te mixen met Rapide schoensmeer (die naturel)

groetjes Morris :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Misschien wil hij groene schoenen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.