Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik voornemens een slijppasta en/of Crox toelopen voor mijn Rasurpur paddle strop. Nu verkoopt Martin die zelf ook maar ik vind het best aan de prijs. Zijn er goedkope(re) alternatieven bij bijvoorbeeld Nederlandse webwinkels? Of moet ik nog even doorsparen en de spullen bij Rasurpur kopen?

Ik ben overigens zeer tevreden over de paddle strop van Rasurpur.

Posted

De rode en groene pasta is via ebay veel goedkoper te krijgen in bussen van een halve kilo (ik dacht 10 euro ofzo), vind even de link niet terug maar kocht van elk een bus, gewoon mengen met wat minerale olie en gebruiksklaar, doe je enkele honderden jaren mee.

Posted (edited)

Noxa, volgens mijn ervaring heb je na een 10 of 12K steen voorafgaande aan schoon leer - of voor een touch up - alleen nog maar een bescheiden Crox behandeling nodig en kan je verder alle poeders, pasta's als overbodig hetzij niet aanschaffen dan wel opbergen bij je zoekgeraakte spullen.

Goedkoper dan hier is het niet te krijgen; 100 gram:

http://www.ebay.co.uk/itm/CHROMIUM-OXIDE-Cr2O3-GREEN-100G-STROP-RAZOR-HIGH-QUALITY/191275099544?_trksid=p2055119.c100022.m2048&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20140122153843%26meid%3D426bd175d1364c2cad557555ac8acb2e%26pid%3D100022%26prg%3D20140122153843%26rk%3D2%26rkt%3D4%26sd%3D320686540332

Het hoeft m.i. niet noodzakelijkerwijs met olie vermengd te worden; ik appliceer het poeder zoals het is op de strop en wrijf het er met de wijsvinger stevig in. Bij de eerste twee keer stroppen verdwijnt een eventueel teveel en neemt de juiste hoeveelheid een glans aan.

Ik heb naast poeder ook in het verleden een flesje gekocht waarin zich crox bevindt dat in een vloeistof is "opgelost". Inderdaad duur. En uiteindelijk hetzelfde resultaat. Na aanbrenging verdroogt de dragende suspensie en houd je ook poeder over.

Met 100 gram doe je geen eeuwen. Hooguit 100 jaar.

J

Edited by Guest
Posted

Kijk dat zijn de tips, bedankt daarvoor Joost. Maar wat je in feite zegt dat de diamant pasta's obsoleet zijn en alleen Crox volstaat. Delen meer mensen deze mening?

Posted (edited)

Ik wil niet zeggen dat diamant suspensies en -pasta's obsoleet zijn. Op zich hebben deze materialen een eigen zelfstandig bestaansrecht. Ze zijn erg duur en ik heb er matige ervaringen mee. Ik heb sprays toegepast op schoon leer. Na enige keren stroppen is het net alsof je mes erop vastloopt. Het gaat wat beter als je het op een reep papier aanbrengt die je op je strop plakt. En binnen de kortste keren naar de bliksem is.

Diamant-vilt-balsa ervaring heb ik niet.

Het meest gebruikte diamant spray heeft deeltjes met een fijnheid van 0,5 micron. De fijnheid van Crox is eveneens 0,5 micron (grit 60K!).

Diamant is harder dan Crox. Maar Crox is al -tig keer harder dan het staal waaruit jouw messen zijn opgetrokken.

Samengevat, diamant is in mijn beleving een alternatief. Ik heb er in het (verre) verleden vele tientallen $'s en €'s aan uitgegeven, in het bijzonder in de tijd dat ik nog niet bij machte was om een mes schreeuwend scherp te maken, want dan bekruipt je de lust om kost wat kost alles te gaan proberen.

Maar Crox doet hetzelfde, maar in mijn beleving gemakkelijker, Geen geviezik, eenvoud en . . . veel, veel goedkoper.

Het is dus of/of. En/en is in mijn visie overbodig en zinledig want het een vult het ander niet aan.

Zo ken die wel weer denk ik.

J

Edited by Guest
Posted

In aanvulling op mijn aan dat van Micha voorafgaande bericht deel ik mee dat ik nog wel eens wil kennismaken met CBN sprays. Maar dan als experiment na Crox. Maar ik wil dit beslist niet adviseren aan diegenen die nog op zoek zijn naar de eerste eenvoudige weg naar een primair scheerklaar mes.

zie:

http://www.chefknivestogo.com/ke1misp.html

J

P.S. Mijn Japanse keukenmessen komen bij deze winkel vandaan. Een verademing als je met dit soort Amerikanen te maken krijgt.

Posted

Oh ja, Noxa, en als je dan die goeie bevel hebt en je hebt vervolgens de rit tot en met 12K of hoger afgemaakt en je bezoekt vervolgens gematigd de Crox en "strop till you drop" daarna op schoon leer, dan krijg je vanzelf een facetje op je mes als hierna vertoond. Koraat 1/4ter hollow.

http://imgur.com/a/wPrXv#S98dWEb

J ;)

Posted
deel ik mee dat ik nog wel eens wil kennismaken met CBN sprays. Maar dan als experiment na Crox.

Goede ervaringen met de diamantsuspensie die door Martin (Rasurpur) wordt verkocht (alleen de 1 en 0,25 my, de rest is te grof als je vooraf op de steen werkt), werkt best op vilt of de bij hem verkrijgbare roughed panelen.

De Cubic Boron Nitride (CBN) werkt ook goed, onlangs was er een topic waarin NepZep meer info gaf over de verkrijgbare suspensies (waarvoor nogmaals dank). De meest voor open scheermessen geschikte zijn volgens mij de:

0.5µ gelijk aan 30000 grit

0.25µ gelijk aan 60000 grit

0.125µ gelijk aan 120000 grit

P.S. Mijn Japanse keukenmessen komen bij deze winkel vandaan. Een verademing als je met dit soort Amerikanen te maken krijgt.

Daarin treed ik Joost absoluut bij, super (snelle) service en interessant qua douane gedoe 8-) (Is het niks om een topic over keukenmessen te starten? Denk dat hier meerderen een inbreng zullen leveren)

dan krijg je vanzelf een facetje op je mes als hierna vertoond. Koraat 1/4ter hollow.

Het facetje ziet er top gepolijst uit maar is het de foto (weerspiegeling wellicht) of zie ik nu een oneven verlopende slijpbreedte?

Posted

Ha Ron!

Volgens mijn Conversion Chart is .5 micron gelijk aan 60K

Vide: http://www.idrockman.com/Documents/Grit-Mesh-MicronConversionChart.pdf

Er is gezien de smile van de spine een lichte verjonging van de facet te bezien van rechts naar links. Aan de andere zijde van het mes (geen plaatje) is dit tegenovergesteld en zie je een uiterst lichte verjonging van het facet naar de teen. Mede mogelijk veroorzaakt door de bewerking van zijkanten van de spine. Deze Koraat heb ik super basic gekocht met alle rustieke eigenschappen van dien. De zijkanten van de spnine zijn voorafgaande aan polijsten over de bandschuurmachine gehaald.

Let wel, ik beeld hier een blow up af. Schaal 1:12.

J

PS. Met een double X strokes martelgang krijg je de miniscule verjonging wel verwerkt maar deze oefening voegt niks toe aan de scheercapaciteiten.

Posted
Volgens mijn Conversion Chart is .5 micron gelijk aan 60K

De CBN 0,5 zou echter 30K zijn, zoals NepZep al schreef: "Nu is het zo dat 1 micron en 1 micron toch nog verschillen. Afhankelijk van welk merk en uit welk werelddeel je je materiaal haalt. (zou niet zo mogen zijn , maar dat is toch wel de realiteit:)"

Er is gezien de smile van de spine een lichte verjonging van de facet te bezien van rechts naar links. Mede mogelijk veroorzaakt door de bewerking van zijkanten van de spine.

Zal wel de reden zijn

PS. Met een double X strokes martelgang krijg je de miniscule verjonging wel verwerkt maar deze oefening voegt niks toe aan de scheercapaciteiten.

Volledig mee eens, als een mes goed scheert zit ik ook niet iedere keer dat ik het ter hand neem de snede onder een loep te bekijken

Posted

Raar op de foto waar het mes helemaal opstaat valt het niet eens op. Zal wel aan mijn oude ogen liggen. Dank voor de foto's.

Posted

Prachtig is dit, elkaar een beetje opfokken tot perfectionisme :lol:

Maar, toegegeven: prachtfacet.

Posted
Raar op de foto waar het mes helemaal opstaat valt het niet eens op. Zal wel aan mijn oude ogen liggen. Dank voor de foto's.

Ja Dag! :D Ik ben om het getoonde resultaat te bereiken ondertussen 1,5 uur met de stenen aan de gang gegaan. Vanaf 5K tot en met de strop!. Er mankeert niks aan je ogen old soldier! :D

Posted
Ja Dag! :D Ik ben om het getoonde resultaat te bereiken ondertussen 1,5 uur met de stenen aan de gang gegaan. Vanaf 5K tot en met de strop!. Er mankeert niks aan je ogen old soldier! :D

Was je gewoon aan het plagen mopperaar ;) Ondertussen ben je toch weeral een tijdje braaf geweest in je schuurtje :lol::lol: Maar het zij gezegd het resultaat mag er wezen!

Posted

Hahaha goed on te weten hoe we jou een avondje aan de stenen krijgen.

Posted
Noxa, volgens mijn ervaring heb je na een 10 of 12K steen voorafgaande aan schoon leer - of voor een touch up - alleen nog maar een bescheiden Crox behandeling nodig en kan je verder alle poeders, pasta's als overbodig hetzij niet aanschaffen dan wel opbergen bij je zoekgeraakte spullen.

Goedkoper dan hier is het niet te krijgen; 100 gram:

http://www.ebay.co.uk/itm/CHROMIUM-OXIDE-Cr2O3-GREEN-100G-STROP-RAZOR-HIGH-QUALITY/191275099544?_trksid=p2055119.c100022.m2048&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20140122153843%26meid%3D426bd175d1364c2cad557555ac8acb2e%26pid%3D100022%26prg%3D20140122153843%26rk%3D2%26rkt%3D4%26sd%3D320686540332

Het hoeft m.i. niet noodzakelijkerwijs met olie vermengd te worden; ik appliceer het poeder zoals het is op de strop en wrijf het er met de wijsvinger stevig in. Bij de eerste twee keer stroppen verdwijnt een eventueel teveel en neemt de juiste hoeveelheid een glans aan.

Ik heb naast poeder ook in het verleden een flesje gekocht waarin zich crox bevindt dat in een vloeistof is "opgelost". Inderdaad duur. En uiteindelijk hetzelfde resultaat. Na aanbrenging verdroogt de dragende suspensie en houd je ook poeder over.

Met 100 gram doe je geen eeuwen. Hooguit 100 jaar.

J

Ik heb in ieder geval die Crox die jij adviseert maar eens besteld Joost. Ik ben benieuwd hoe dat werkt.

Posted

Ik heb een flesje diamandoplossing van Rasurpur. Dat is duur maar ik denk dat je met 1 flesje heel veel jaren vooruit kan. Ik dacht dat ik de .25 had. Op een rough leather. Na de 12k een paar slagen op de diamand en daarna stroppen. En klaar.

• 2 weeks later...
Posted

ik merk nu aan mijn eigen mes dat het dagelijkse stroppen het niet meer zo goed werkt

en dus het mes steeds meer begint te trekken.

wat raden jullie aan?

een paddlestrop met eventuele pasta's

of een 12k steen en dan verder stroppen op de hangende riem?

thx

Posted

Als je bedreven bent in het opfrissen van een mes kan je best voor de 12K gaan en daarna stroppen. Ben je dat niet (alhoewel alles moet geleerd worden, dus waarom nu niet) dan zou een strop met pasta of diamant een makkelijker oplossing zijn.

Posted

Ik heb een klein beetje babyolie in een eierdopje gedaan, pink in olie dopen en door crox halen. In eierdopje beetje mengen en wat kruizen gezet op paddlestrop. Daarna flink met vinger heen en weer om het te verdelen. Al valt dat verdelen best tegen zoals je ziet.

Let wel op dat het een kleurstof is. Krijgt het moeilijk van je vinger en gootsteen af ;)

Succes

7a6edcc751454d5782c125f328e9cd29.jpg

Posted
Ik heb een klein beetje babyolie in een eierdopje gedaan, pink in olie dopen en door crox halen. In eierdopje beetje mengen en wat kruizen gezet op paddlestrop. Daarna flink met vinger heen en weer om het te verdelen. Al valt dat verdelen best tegen zoals je ziet.

Let wel op dat het een kleurstof is. Krijgt het moeilijk van je vinger en gootsteen af ;)

Succes

7a6edcc751454d5782c125f328e9cd29.jpg

Een verslag met foto en al. Thnx, heb even bij onze buren van SRP gekeken en die doen het ook op jouw manier. Thnx voor de tip over de kleurstof. Ik denk dat ik het even in de schuur ga doen.

Ik neem aan de je de olie de kans moet geven om op te drogen alvorens je je mes er over kan halen?