Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik ben zeer vers op dit forum hier en zie het bos door de bomen niet meer. Enkele maanden geleden heb ik mezelf een straight razor aangeschaft voor een appel en een ei. Het is een Solinger, de weinige kennis die ik had/heb wist me te vertellen dat dit geen slecht mes zou mogen zijn.

DSC_000117b268.md.jpg

Nu heb ik hierover al zoveel gelezen en ben ik nu al zoveel vergeten. Maar wat heb ik nu nog nodig.

Werk ik nu voor ik ga scheren met een hangende strop? Slijp ik mijn mes als hij bod is met een paddle strop? En wanneer gebruik ik dan de slijpstenen?

Bij de stroppen welke pasta's moet ik gebruiken?

Graag had ik dit hele gebeuren graag zo low budget mogelijk gehouden maar op diverse internetshops vind ik de prijs nog teveel. Vooral omdat ik niet weet ofdat dit volledig mijn ding zal zijn.

Graag wat tips en info zodat ik eindelijk ook eens kan beginnen met snijden en scheren.

Posted

Hoi!.

Je koopt een strop. Of je een hangende is of een spanriem of een paddlestrop is budget. Begin met een low-budget hangende zou ik zeggen, vooral omdat in het begin de kans groot is dat je erin snijdt. Tegen de tijd dat je het kunt kan je dan de volgende stap maken. Slijpen vraag je iemand op het forum. Met éen mes is het onzinnig een hele reeks stenen te kopen. Voor je begint vraag je iemand om te slijpen, na een paar maanden nog een keer, omdat het bot wordt door verkeerde techniek, en dan na een paar maanden weer. Daarna hoeft het, met wat geluk, niet meer: je techniek is van doen aard, en je strop vaardigheden ook, dat je het scherp houdt.

Posted

Wat heb je nodig:

- Geduld

- Een "scherp" mes

- Leren strop

- Zeep

- Kwast

- Aftershave of aftershave balsem

Allereerst zul je het mes wat je hebt vakkundig moeten laten slijpen, doe je dat niet dan zal het plezier je snel vergaan en ben je na een paar weken erop uitgekeken.

Daarna heb je een strop nodig om voor en na elke scheerbeurt het mes te stroppen. Dit heb je vanaf 2 tientjes tot een paar 100 euro. (whippeddog.com voor goedkope strop)

Zeep en kwast zijn natuurlijk geen must have, maar als je dan toch ouderwets gaat doe het dan all the way. Ook dat hoeft niet duur te zijn, een potje vergulde hand zeep en een kwast verkoopt bijna elke drogist. Idem voor aftershave of aftershave balsem (ASB).

Dan heb je eigenlijk de basis wel in huis, de wetstenen etc komen later wel.

Posted

Bedankt voor de reacties, nu eerst een strop bestellen zodat we kunnen beginnen oefenen.

En waar zijn de slijpers hier? Zelf ben ik van West-Vlaanderen.

Posted
Bedankt voor de reacties, nu eerst een strop bestellen zodat we kunnen beginnen oefenen.

En waar zijn de slijpers hier? Zelf ben ik van West-Vlaanderen.

Snuff kan je dan wel helpen denk ik, anders Buffel even een pm sturen.

Posted

Welkom op het forum, ik zend je een PM met de contactgegevens van iemand heel dicht bij je, hij zal je vast kunnen helpen met slijpen enz.....

Posted

Dan ben je nu al bijna zover. Alleen nog een strop. Wil je gelijk goed, neem dan de paddlestrop van Rasurpur met verwisselbare panelen. Als, of beter gezegd wanneer je in het leer snijdt, kun je zo het paneel vervangen.

Wil je budget, ook met het oog op in je strop snijden, neem dan de Poor Man's Strop Kit. Ik heb daar voor mijn eerste strop de "flawed strop" besteld. De flaws heb ik nooit kunnen ontdekken. Je krijgt er ook een plankje balsahout bij dat aan de ene kant met Crox, en aan de andere kant met Feox is behandeld. Ook krijg je er nog wat extra Crox en Feox bij. Met deze balsa strop kun je je mes lichte touch-ups geven.

Succes met je keuze!

Posted

Een uitstekend initiatief Jelle! En vergeet vooral niet het zoekvak rechtboven op de pagina met trefwoorden regelmatig te bezoeken. De problemen waar je tegen aan zult lopen zijn uniek noch nieuw en al vaker behandeld. Mocht je iets niet kunnen vinden dan helpen we je graag op weg.

J

Posted

"Bedankt snuff, deze persoon is zeker dicht genoeg."

Even plagen Jelle. Mag ik uit jouw betoog tot de gevolgtrekking komen dat deze persoon niet lekt? ;)

J

Posted

"Bedankt snuff, deze persoon is zeker dicht genoeg."

Even plagen Jelle. Mag ik uit jouw betoog tot de gevolgtrekking komen dat deze persoon niet lekt? ;)

J

Kan je je even verduidelijken? Deze uitdrukking ken ik helemaal niet :D.

Posted

Ha Jelle!

Even off topic. Het Vlaams en het Hollands sporen als zuiver Nederlands over het algemeen volkomen.

In het Hollands betekent: "dicht" evenwel dat iets "gesloten" is. Als iets niet ver is verwijderd van het andere, dan zegt men in het Hollands dat het "dichtbij" is.

Dus, Ieper ligt dichtbij Roeselaere.

Als een object, bijvoorbeeld een regenton, "dicht" is, dan betekent dit in het Hollands niet dat deze zich bij mij in de buurt bevindt, doch dat deze niet lekt. Geen water verliest.

Taal is prachtig!

J

Posted

Vooral westvlaams Joost ;-) tis e rut ut tus en ot rint trint drin

Hopelijk kon die persoon je helpen Jelle, hij restaureert en slijpt messen dus dat zou moeten goed zitten.