Tracer Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Vandaag mijn one piece razor van Waterhouse mogen ontvangen. Nog nooit zo een goed ingepakt razor cadeautje mogen opendoen, en het kwam helemaal scheerklaar. Het doosje is niet veel speciaal, maar wel een leuke touch. Zelfs de waarschuwingssticker was van de partij. Ik had tegen de maker, Michael verteld dat ik nog nooit met een one piece had gescheerd, behalve met een CJB met weggooiblaadjes, beetje zoals de Feather Artist Club (maar goedkoper) Hij zei dat het in gewicht wel even aanpassen kon zijn, maar ik vind het wel meevallen, had het zwaarder verwacht. Materiaal is O1, dus goed verzorgen na het scheren, geslepen op een 8" wiel, en ik veronderstel dat je dit een 1/4 hollow zou kunnen noemen? Hardheid is 59 HRC, balans zit aan de choil, ligt lekker in de hand Had gevraagd om jimping te voorzien, wat mij betreft mooi gelukt. En het uiteindelijke resultaat: Van het weekend maar eens aan de slag. Hier vind je zijn blogspot: http://mwaterhouseknives.blogspot.be/
Snuff Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Ik ben niet met zijn messen bekend, ziet er mooi strak uit, graag scheerverslag eind van de week als het kan?
joostmoree Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Tracer, Ik heb vanavond goed gedineerd. Ook het slokje erbij is mij goed bevallen. Ik ben dus niet chagrijnig. Ik lees op 's-mans site dat dit soort producten € 350,00 per stuk moet opbrengen. Ik word hier verdrietig van. En bedenk dat ik mij nu tot het uiterste beheers. J
Snuff Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Oeps, voor die prijs is inderdaad mijn interesse heel erg gekoeld
Tracer Posted August 13, 2014 Author Posted August 13, 2014 Je moet niet alles geloven wat je leest. Het klopt dat zijn straight razors in de winkel voor 280£ worden verkocht, maar dan heb je het over het open scheermes en niet de one piece. Als je ze rechtstreeks bij hem besteld (maar ik weet niet voor hoe lang nog), dan kan je er 100£ afdoen en dan zit je al snel in de buurt van een zelfde 7/8" fabrieksversie met plastieken schalen, maar je hebt een custom. Ik heb voor mijn one piece razor 120£ betaald incl. verzending, voor mij een aanvaardbare prijs. Ik werk er hard genoeg voor
joostmoree Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 "Open with care, sharp object". Hier word ik niet bien van. Als ik 's-morgens een plasje doe dan lees ik toch ook niet in mijn spiegel dat beziging van mijn instrument bij dames tot zwangerschap kan leiden! Wat een daverende flauwekul!.
joostmoree Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Wat moet ik met dit soort kul Tracer? Als ik hier lees dat een 8/8ste Koraat wordt geadviseerd en bij eerste onderzoek dit mes € 225,00 moet opbrengen doch bij nader onderzoek na een hint van een topic opener lees dat bij rechtstreekse bestelling in een custom variant bij de producent dit ding vanaf € 54,00 kost! Het is dat ik zoals ik bereids mededeelde goed heb gedineerd, anders had ik niet tot anders kunnen concluderen dan . . . . bagger. J
efsk Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Kom kom mensen, laat ons even bij de hoofdzaken blijven, en dat is het mes. En daarvan kun je niet ontkennen dat het in ieder geval uiterlijk een erg goed gelukte moderne versie van de Kamisori is. Het geheel gesatineerde bevalt me erg goed, en zelfs het merk/logo komt beheerst over. Al met al een mooi strak mes. Hoe groot is het, qua achtste inches? (De sticker doet wel afbreuk aan de verpakking, maar misschien probeert de man zich in te dekken tegen de stupiditeit zijner klanten.)
Noxa Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Ja Joost beheers je! Die vele euro's die jij bij Ulrik op de stoep gooit hoor je ons ook niet over. Ik vind het een stijlvol mes, mooi afgewerkt. Beetje koddige waarschuwing op de verpakking dat wel .
Thorical Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Kom kom mensen, laat ons even bij de hoofdzaken blijven, en dat is het mes. En daarvan kun je niet ontkennen dat het in ieder geval uiterlijk een erg goed gelukte moderne versie van de Kamisori is. Het geheel gesatineerde bevalt me erg goed, en zelfs het merk/logo komt beheerst over. Al met al een mooi strak mes. Hoe groot is het, qua achtste inches? (De sticker doet wel afbreuk aan de verpakking, maar misschien probeert de man zich in te dekken tegen de stupiditeit zijner klanten.) Zo zie ik dit mes ook. Absoluut geen interesse maar het ziet er leuk uit.
Kogel Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Ik vind het een mooi strak ding. Was al wat bezig met kamisori achtige zaken. Zie eerdere post over rasurpur en koraat. Ik ben te verleiden. Hoor ook graag je verslag.
Marcel Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Laten weten het inderdaad over het mes zelf hebben. De prijs is uiteraard niet onbelangrijk maar deze discussie lijkt niet erg vruchtbaar.
joostmoree Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Noxa, beheersing zat al voor de aanvang van mijn 40 jarige onlangs beëindigde beroepsuitoefening in mijn genen verankerd. Met dien verstande dat wanneer ik kennis neem van een misleidende promotie, ik opsta. En dat doe ik hier wat gespierder. J
Guest Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Hmmm mes is not my cup of tea. Maar laat die jongeman zelf uitmaken wat hij neerlegt voor een mes zonder zich te hoeven verdedigen wat het kosten moet . Wat de een "bagger" vind vind de ander weer mooi en waardevol genoeg.
Tracer Posted August 17, 2014 Author Posted August 17, 2014 Zo, net gedaan met mijn eerste scheerbeurt met de one piece razor. Zondagavond, als de vriendin naar bed is, is het meestal mijn quality shaving time met Glen Miller of andere Big Band op de Ipad. Was wel benieuwd hoe het zou gaan met de one piece. Qua hulpmiddelen gekozen voor zekerheden, Mitchell Fat Wool en een Semogue 830. Eerst handdoekje met warm water de haren laten zacht worden, daarna de Mitchells erop, en dan het grote vraagteken. Ik begin altijd rechts boven, ongeveer bovenkant oor, en stop ik op de kaaklijn, dan doe ik eerst een stukje kaaklijn boven en onder, en dan van iets boven kaaklijn naar hals helemaal onderaan. Ondertussen de huid op spanning houdend. En dan hetzelfde aan de linkse kant, met dezelfde hand,soms neem ik wel eens de razor in de linkse hand, maar meestal niet als ik een nieuwe razor uitprobeer. Tweede beurt is dan van onder naar boven, eerst links en dan rechts. Daarna nog wat touch ups, meestal net onder de kaaklijn en klaar. Het stuk van het oor naar benden ging ontzettend vlot, de one piece ligt heel er goed in de hand en heeft een kort snijvlak wat hem heel licht en wendbaar maakt. Zou het gewicht eens moeten vergelijken met de CJB, nou zowiezo voelt hij niet te zwaar. Wat ik raar vond, als ik hem vergelijk met de CJB, dan merk je dat de one piece niet zo scherp is, hij scheert wel alle haren af, maar je mist ergens dat superscherpe van een CJB. Nu moet ik eerlijk zeggen dat de rest van mijn scheermessen hollow zijn, en dit is een 1/4 hollow, dus dat kan ook meespelen. Waar zat het verschil nog in: de CJB is scherper, maar je hebt al sneller een nick, dat had ik met de one piece niet, ondanks dat dit mijn eerste scheerbeurt ermee was, kon ik redelijk variëren in de hoek zonder dat ik schrik kreeg of het idee dat ik mij serieus ging snijden of teveel druk zette. De CJB ligt redelijk dicht tegen mijn huid, ik krijg de beste resultaten met een kleine hoek, maar ik durf bv met de CJB geen 30 graden gebruiken, dat durfde ik met de one piece wel, maar zoals gezegd, er is een verschil in scherpte. De one piece scheert glad, maar de CJB met zijn wegwerpmesjes gladder/scherper, anders ook. Heb ook geen handelingen gehad waar de lengte van de one piece mij parten speelde, ligt zoals ik al zei goed in de hand en nergens rare bewegingen moeten maken of zo omdat de lengte mij parten speelde.. Ander gevolg is dat met de CJB mijn huid wat gevoeliger is na het scheren, dat merk ik vooral als ik er wat aftershave aanbreng, waarschijnlijk ook door het vlijmscherpe van de CJB, maar met de one piece was de alkohol deze keer niet zo bijtend Ander voordeel is dat de one piece gemakkelijk te reinigen is, je hoeft niks te demonteren, doekje erover, drogen en klaar. Kortom, een goede shave, qua gevoel van scheermes in de handen heb ik liever de one piece in handen, qua scherpte wint de CJB, maar ik grijp volgende keer toch weer naar de one piece zodat ik er wat meer ervaring mee krijg. Ik ga voorlopig nog niet met mijn coticules of 3M tapes aan de gang, eerst eens zien hoelang de one piece scherp blijft.
karaqz Posted August 17, 2014 Posted August 17, 2014 Zo, net gedaan met mijn eerste scheerbeurt met de one piece razor.Zondagavond, als de vriendin naar bed is, is het meestal mijn quality shaving time met Glen Miller of andere Big Band op de Ipad. Was wel benieuwd hoe het zou gaan met de one piece. Qua hulpmiddelen gekozen voor zekerheden, Mitchell Fat Wool en een Semogue 830. Eerst handdoekje met warm water de haren laten zacht worden, daarna de Mitchells erop, en dan het grote vraagteken. Ik begin altijd rechts boven, ongeveer bovenkant oor, en stop ik op de kaaklijn, dan doe ik eerst een stukje kaaklijn boven en onder, en dan van iets boven kaaklijn naar hals helemaal onderaan. Ondertussen de huid op spanning houdend. En dan hetzelfde aan de linkse kant, met dezelfde hand,soms neem ik wel eens de razor in de linkse hand, maar meestal niet als ik een nieuwe razor uitprobeer. Tweede beurt is dan van onder naar boven, eerst links en dan rechts. Daarna nog wat touch ups, meestal net onder de kaaklijn en klaar. Het stuk van het oor naar benden ging ontzettend vlot, de one piece ligt heel er goed in de hand en heeft een kort snijvlak wat hem heel licht en wendbaar maakt. Zou het gewicht eens moeten vergelijken met de CJB, nou zowiezo voelt hij niet te zwaar. Wat ik raar vond, als ik hem vergelijk met de CJB, dan merk je dat de one piece niet zo scherp is, hij scheert wel alle haren af, maar je mist ergens dat superscherpe van een CJB. Nu moet ik eerlijk zeggen dat de rest van mijn scheermessen hollow zijn, en dit is een 1/4 hollow, dus dat kan ook meespelen. Waar zat het verschil nog in: de CJB is scherper, maar je hebt al sneller een nick, dat had ik met de one piece niet, ondanks dat dit mijn eerste scheerbeurt ermee was, kon ik redelijk variëren in de hoek zonder dat ik schrik kreeg of het idee dat ik mij serieus ging snijden of teveel druk zette. De CJB ligt redelijk dicht tegen mijn huid, ik krijg de beste resultaten met een kleine hoek, maar ik durf bv met de CJB geen 30 graden gebruiken, dat durfde ik met de one piece wel, maar zoals gezegd, er is een verschil in scherpte. De one piece scheert glad, maar de CJB met zijn wegwerpmesjes gladder/scherper, anders ook. Heb ook geen handelingen gehad waar de lengte van de one piece mij parten speelde, ligt zoals ik al zei goed in de hand en nergens rare bewegingen moeten maken of zo omdat de lengte mij parten speelde.. Ander gevolg is dat met de CJB mijn huid wat gevoeliger is na het scheren, dat merk ik vooral als ik er wat aftershave aanbreng, waarschijnlijk ook door het vlijmscherpe van de CJB, maar met de one piece was de alkohol deze keer niet zo bijtend Ander voordeel is dat de one piece gemakkelijk te reinigen is, je hoeft niks te demonteren, doekje erover, drogen en klaar. Kortom, een goede shave, qua gevoel van scheermes in de handen heb ik liever de one piece in handen, qua scherpte wint de CJB, maar ik grijp volgende keer toch weer naar de one piece zodat ik er wat meer ervaring mee krijg. Ik ga voorlopig nog niet met mijn coticules of 3M tapes aan de gang, eerst eens zien hoelang de one piece scherp blijft. Leuk om te lezen. Zal wel even wennen zijn Ja =)
Snuff Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Zo te horen dus toch een tevreden man. Tja ik vrees dat je nog enorm lang zult mogen zoeken om een scheermes te vinden die de scherpte van de machinale mesjes die je in een CJB gebruikt kan evenaren. Zelf gebruik ik hierbij identiek dezelfde hoek als bij een straight maar de druk is nog lichter. Na nog enkele scheerbeurten zul je vast uit de one piece de optimale resultaten kunnen halen. Succes!
efsk Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Mooi leeswerk Tracer, goeie review. Als je dezelfde hand gebruikt neem ik aan dat je je mes niet opeens andersom houdt: zit dan je oor niet in de weg?
Tracer Posted August 18, 2014 Author Posted August 18, 2014 Nee, dat probleem heb ik niet, ik draai mijn hoofd naar rechts en thats it. Misschien staan mijn oren meer naar achteren
efsk Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 A, je gebruikt niet dezelfde kant van het mes ook nog. Ik snap m.
Snuff Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Bevalt het mes nog altijd? Ik zag laatst deze passeren en vind hem wel mooi strak:
Tracer Posted October 8, 2014 Author Posted October 8, 2014 Hoi snuff, ja nog steeds tevreden van. Heb me er een tiental keren mee geschoren, voorlopig nog maar enkel strop gezien. Zijn messen zijn heel strak, maar ik zag toen liever de one piece. Ben nog aan het wachten op 2 Zuid Afrikaanse customs, misschien als die geleverd zijn ik er ook nog een bestel
Recommended Posts