Noxa Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Na een redelijke pauze ivm polijstmachine gezeur is hij dan eindelijk af en scheer-klaar! Enkele maanden geleden heb ik dit mes op marktplaats voor een paar euro's op de kop getikt en kon de restauratie beginnen. Zowel het mes als de scales waren flink aangedaan door de tijd en mager onderhoud. De scales waren gebroken en het metaal werk was behoorlijk aangetast. Voor het mes ben ik eerst aan de slag gegaan met hand schuurpapier en later afgemaakt (gepolijst) met de machine. Tijdens het schuren kwam ik er achter de het mes aardig geslepen was in zijn carrière en was er een opstaande punt ontstaan bij de schouder, die heb ik met een diamand vijl afgevlakt zodat het mes daarna goed geslepen kon worden. Voor de scales heb ik een stuk perenboom hout gebruikt van 5mm dik, toevallig had mijn vader een figuurzaag-machine en bandschuur-machine gekocht dus kon ik meteen aan de slag met zijn nieuwe tools (mijn schuur is echt te klein om dat allemaal op te slaan). Al met al ben ik best trots op het eind resultaat, met name omdat dit 1 groot leerproces was. De volgende keer ga ik wel wat dingen anders doen, ik ga in ieder geval kleine boutjes en moertjes bestellen om tijdens het maken van de scales de boel aan elkaar vast te zetten en zo zijn er nog wat dingen die ik anders wil de volgende keer (zie bijschrift foto's). Het mes helemaal af. De beide helften van de scales zijn niet overal evendik, dat zie je hier goed. Volgende keer beter op letten. De wig is niet mooi vlak geschuurd je ziet de naden tussen de scales goed. De pinnetjes had ik veel korter af kunnen knippen, inmiddels gaat dat pinnen me een stuk beter af. En het hout heb ik een aantal keer met olie bewerkt, daar ben ik toch niet zo stuk van het wordt redelijk snel vies. Volgende keer lak of epoxy oid. Mirror finish, ik houd er van! (Had het mes wel iets beter schoon mogen maken voor de foto.) Na een worsteling op de wetstenen van de week had ik opeens een vlijmscherp resultaat, met de haning hair test vielen de haartjes door midden op de snede.
Buffel Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Zeer netjes hoor! Geeft een voldaan gevoel en als hij dan ook nog een prettig scheert is het helemaal feest.
Noxa Posted August 13, 2014 Author Posted August 13, 2014 Zeer netjes hoor! Geeft een voldaan gevoel en als hij dan ook nog een prettig scheert is het helemaal feest. Ja leuk is dat! Ik houd wel van een beetje knutselen, door het vaker te doen wordt je er ook steeds handiger in. Wat ik nog niet had gezegd is dat het mes ook lekker qua balans is, zou zo maar eens een favoriete scheerder kunnen worden.
Snuff Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 We zijn altijd kritisch op ons zelf (en dat is goed) maar al bij al best een verdienstelijke opwaardering hoor! Alleen het impregneren met olie is minder geslaagd blijkbaar, het ene hout is ook het andere niet. Veel plezier met alle komende klusjes en de nieuwe machine!
PI56 Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Voor een eerste poging vind ik dit zeer verdienstelijk hoor. En je bent kritisch genoeg om voor de volgende keer de lat wat hoger te leggen. En het belangrijkste is dat je je er fijn mee kunt scheren.
Guest Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Netjes. Werkt makkelijk een polijstmachine of niet?
efsk Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Dat is helemaal niet verkeerd geworden zo. Het ijzer is werkelijk prachtig, en de scales passen qua vorm uitstekend. Als het ook nog goed in balans is heb je dus een goeie klus geleverd.
SakasakaHeyhey Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Mooi gedaan Noxa! Je mag trots zijn op je prestatie; ik doe het je niet na.
cutthroat Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Ziet er mooi uit Noxa. Helemaal als je bedenkt dat dit je eerste is! Overigens mooi hout. Subtiele en ingetogen tekening erin. Vind het wel passen bij dit mes. Als ik een tip mag meegeven: doe de wedge uit een ander, contrasterend materiaal. Dit kan een metaal zijn, maar ook hoorn of iets dergelijks. Een klein detail dat een groot verschil maakt. Maar....petje af
Noxa Posted August 13, 2014 Author Posted August 13, 2014 Ziet er mooi uit Noxa. Helemaal als je bedenkt dat dit je eerste is! Overigens mooi hout. Subtiele en ingetogen tekening erin. Vind het wel passen bij dit mes. Als ik een tip mag meegeven: doe de wedge uit een ander, contrasterend materiaal. Dit kan een metaal zijn, maar ook hoorn of iets dergelijks. Een klein detail dat een groot verschil maakt. Maar....petje af Goede tip, dat mist dit mes echt! Ga voor de volgende kijken naar ander materiaal .
CeesT Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Hoi, Als dit een leerproject en voor de eerste keer was dan belooft dat veel voor de toekomst. Ziet er prima uit, netjes hoor.
Recommended Posts