Jump to content

Recommended Posts

Posted

Misschien hebben jullie nog tips want ik loop steeds "vast" op klanten met een eendaagse baard.Vooral mannen met een stugge baard.

De baardgroei is dan zo kort dat ik voor mijn gevoel het haar niet kan optillen met het mes en dan krijg je het gevoel alsof je over een stuk schuurpapier heen scheert ?

Ik bereid de huid en haar al voor met massage met scheerolie , pre-shave , warme doeken maar vooral het gedeelte van de kin vind ik erg moeilijk met het open mes en pak dan over naar een DE krabbertje maar dat vind ik een beetje knullig staan.

Ik loop voor mijn gevoel dan echt vast op de kin , plaats mijn mes platter maar blijf die tegendruk voelen en beschadig dan voor mijn gevoel de huid als ik door scheer ?? Ik scheer de kin van rechts naar links en sta zelf links van de scheerstoel.

Iemand tips?

Posted

Mes is niet scherp genoeg? Een zeer lichte hantering en korte maar vlotte haaltjes zouden het moeten doen. Ik heb zelf harde baardgroei en als ik om 5 in de morgen scheer is in de namiddag al duidelijk weer de stoppeltjes te zien (scheer soms 2 keer) en ondervind daar geen problemen mee. Je zou eens moeten een ervaren scheerder onder handen nemen, die zal je goede feedback kunnen geven.

Posted

Hmmm. Enige tip is doe zoals je 2daagse baard doet.

Die is superstrak.... dont worry

Posted

Ik herken wel iets. In het begin met het open mes vond ik het ook makkelijker met een tweedaagse baard. Maar nu gaat het ook prima op een eendaagse (die van mij dan). Ik denk dat het vanzelf beter gaat worden. Als je mes maar wel scherp is zoals snuff zei.

Posted

Ja mijn mes is scherp ,ik scheer met een mes van Tondeo en doe iedere klant een nieuw mes erin .

Ik scheerde eerst met een authentiek mes [ van Rolf gekregen ] maar dat slijpen op de slijpsteen is niet helemaal mijn ding en die messen zijn nogal groot voor mijn handen voor mijn gevoel dus terug gestapt naar de Tondeo.

Ik zal eens vragen of mijn wekelijkse klant zijn baard 1 dag kan laten staan dan kan ik daar wat meer op oefenen.

Ik merk ook vaak dat het een kwestie van door scheren is maar als ze niet gewend zijn aan nat scheren trekken mannen een enorm au gezicht hahhahah en dan scheer je ook niet zo snel door.

Ik krijg eerder mannen die niet nat scheren dan wel dus die huid is ook niks gewend.

Ik heb mijzelf al uitgenodigd bij een barbier in Wijk bij Duurstede dus ga daar eens wat afspreken om actief mee kijken / doen.

Posted

Ik neem aan dat die Tondeo een shavette is die DE mesjes gebruikt? Zo ja, welk mesje gebruik je dan nu? Mocht dat bijvoorbeeld Derby zijn dan zou je wat scherpers kunnen proberen.

Posted

Tondeo heeft eigen mesjes (maar weet het niet zeker). Dacht in eerste instantie dat je met een open mes scheerde vanwege de titel. Zou dan eerder de Feather Artist met bijhorende mesjes gebruiken, die is toch naar mijn bescheiden mening een heel stuk beter.

Posted

Ja Tondeo heeft zijn eigen mesjes en die zijn wel snoeischerp,

Open mes is bij jullie denk ik zo'n ouderwets mes ? Daar werkten ik eerst mee maar het slijpen van die messen is niet te doen voor mij.

Daarnaast "ligt" de klant een soort van in mijn stoel en kom ik in de knoop met zo'n groot mes in de hoek tussen de kin/ kaaklijn en sleutelbeen dan is dat mes op een of andere manier te groot in mijn hand [ het handvat ]

Een mes moet voor mij niet te lang en te zwaar zijn , bij te lang staat mijn hand heel ver van de klant af en merk ik dat ik dan minder controle over het mes heb en te zwaar in niet prettig.

Snuff ik zal eens kijken naar die Feather Artist .

Posted

Syl heeft geen les nodig zij scheert als een dwaze. !!

Maar idd ander mes is een optie waar het niet dat ze verknocht is aan de Tondeo.

Dit is een erg licht ding om in de hand te hebben, ik heb het idee dat die tondeo mesjes haar de nek om doen in deze. Deze verschillen per mesje van scherpte heb ik het idee.

ik heb haar al keer mijn feather geleend maar dat was niet haar cup of tea.

Edit: lees hierboven dat ze hem nog eens gaat proberen. ;)

Posted

Rolf , welk mes was die feather , we hebben op een gegeven moment best veel messen uitgeprobeerd ?

Ja Tondeo is een prettig mes en de mesjes verschillen inderdaad , ook is het zo doordat je ze breekt dat er een krom randje ontstaat op de hoekjes in het mes zelf en op een of andere manier voel je het mesje dan wiebelen [ ook niet prettig ]

Kortom een heleboel gestunt met messen , de hoek waar je in scheert , hoe ligt die klant in de stoel en wat de mesjes doen in de shavette en dan hebben we het nog niet over het slijpen van die grote messen hahhahaha

Eendaagse baard is mijn minst grote probleem volgens mij dat is een kwestie van blik op oneindig , verstand op nul en door scheren en de aluinstick of pleisters in de buurt hahhahhaha

Posted

Even voor de duidelijkheid na 3 jaar scheren kan ik best goed scheren maar het is wel heel anders om iemand anders te scheren dan dat je je zelf scheert , ik voel namelijk de druk in de huid niet wat je zelf wel voelt als je je eigen kin scheert , ik voel alleen wat het mes en mijn hand doet en merk dus meer weerstand op een korte baard maar Rolf gaf aan dat ik zijn Feather mag proberen en dat het ook een kwestie van meer doen is zodat het ook routine word net als een langer daagse baard .

Ik dacht wie weet zijn er nog tips maar het is een kwestie van doen !!!

Posted
Rolf , welk mes was die feather , we hebben op een gegeven moment best veel messen uitgeprobeerd ?

Ja Tondeo is een prettig mes en de mesjes verschillen inderdaad , ook is het zo doordat je ze breekt dat er een krom randje ontstaat op de hoekjes in het mes zelf en op een of andere manier voel je het mesje dan wiebelen [ ook niet prettig ]

Niet breken! Ik heb in mijn Parker eerst ook mesjes gebroken. Precies wat jij zegt, een randje waardoor hij niet meer vlak is. Pak gewoon een goede tang en knip ze doormidden. Werkt veel beter!

Ik doe het met een zij snij tang.

Knipex_zijsnijtang_7002140.jpg

Posted
Syl heeft geen les nodig zij scheert als een dwaze. !!

;)

Ah, ok. Ik reageerde op haar bericht dat zij zich bij een barbier had uigenodigd. Ik meende te begrijpen dat dat een soort van les was. Vandaar.

Posted

En als je oefenmateriaal nodig hebt kunnen we altijd met een mannetje of tig van het forum bij je langs komen. Kun je de hele dag oefenen ;)

Posted
En als je oefenmateriaal nodig hebt kunnen we altijd met een mannetje of tig van het forum bij je langs komen. Kun je de hele dag oefenen ;)

:lol:

Posted

En dan mag jij kiezen een 1 of 2 daagse baard

Posted

Kijk daar heb ik nou wat aan !!! Dat word een middagje organiseren hahahahh

Wat Rolf zegt klopt ik scheer ook goed maar ben nog onzeker op die hele korte stoppels.

Ik ga op "visite " bij die barbier en hoop daar wat meer te kunnen leren . Ik merk dat een workshop bij bijv Jan Heideman niet zo veel nieuws brengt want ik moet gewoon meer scheren , verschillende baarden , huiden en gezichtsvormen .

Iemand met bolle wangen dat scheert heel anders dan een ouwe man met los wangvel en een bonkige kaaklijn en als ze dan ook nog 1 daagse stoppels hebben dan krijg ik het heel warm .

Ik krijg te weinig mannen in mijn zaak om het echt ff goed door te oefenen en mijn vaste klanten die scheer ik met mijn vinger in mijn neus en ik wil meer ! want dat scheren is zo verslavend leuk dus ???

Middagje boeken ???

Posted

Okidoki!

Bovendien vind ik zelf eerlijk gezegd dat JH iets teveel credit krijgt als "expert".

Natuurlijk heeft hij er genoeg verstand van, maar ik heb me één keer door hem laten scheren en dat was lang niet zo glad als wanneer ik het zelf doe.

Bovendien had ik ook wat bloedpuntjes.

Het is dus echt geen scheergrootheid ofzo waar jij het zou moeten leren. Gewoon op ons oefenen en dan komt het goed ;)

Eric, hoeveel man kan er op dat enorme zeiljacht van jou? ;)

Posted

En niet geheel onbelangrijk hoeveel bier past er in je koelkast ;)

Posted

Leuk !!

Als jullie model voor mij willen zitten dan ben ik daar echt heel erg geholpen mee.

Mijn kapsalon is wel open op de zaterdag maar dan is het snoeidruk maar op een zondag ??

Rond een uurtje of 11.00 dan kunnen jullie daarna bier drinken bij Eric en zorg ik voor de koffie / thee en wat lekkers.

Ik doe maar geen bier hahhaha want dan weet je zeker dat er 1 met een hazenlip eindigt en helemaal nooit meer bier drinkt.