joostmoree Posted August 11, 2014 Share Posted August 11, 2014 Tot mijn rotatie behoort een NOS Paul Waldmin 6/8ste. Deze had slecht passende scales. In mijn "jeugd" heb ik deze vervangen door Royal Black and White Ebony. Met dat hout is niks mis. Om de dooie dood niet. Maar voortschrijdend inzicht heeft mij het gevoel opgedrongen dat de scales niet kloppen. Alledaags. "Plat". Cheapo. Een beetje al te Wacker-plank zo al niet lomp rond de pivot. Ik ga de scales op de schop nemen en wil jullie daarbij in de aanvang betrekken. Het dilemma is, haal ik het geheel los en pas de scales aan? Of flikker ik alle hout in de haard en begin opnieuw? Wat denken jullie? Plaatjes http://imgur.com/a/fKwor#0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted August 11, 2014 Share Posted August 11, 2014 Het hangt ervan af wat je in gedachten hebt maar ik zou in eerste instantie de bestaande aanpassen, weggooien kan altijd. Is wellicht een grotere uitdaging dan nieuwe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted August 11, 2014 Share Posted August 11, 2014 De overall vorm van de scales is niks mis mee. Klassiek, wat niet geheel je stijl is, maar zeker niet verkeerd. Past goed bij een oud kasteel. Wat je, volgens mij, extra zoekt ten opzichte van wat het is is elegantie. Ik vraag me af of je niet een heel end komt met kijken of je ze slanker kunt krijgen. Wat gebeurt er als je de plankies platter maakt, en wellicht wat tapser toe laat lopen richting de pivot? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 11, 2014 Share Posted August 11, 2014 Persoonlijk vind ik de tekening van het hout wel mooi. Ik zou ook voor de optie aanpassen gaan. Volgens mij is er ruimte genoeg in het huidig materiaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted August 11, 2014 Author Share Posted August 11, 2014 Ron, Richard, Ik volg jullie suggesties. Aanpassen. Ik zal de "plank" eigenschap wegnemen door de scales af te ronden en dezen richting de pivot te verjongen. En bezien of ik er nog wat zeeg in kan krijgen. De teen van de scales baart mij zorgen. Daar zit een hele foute geile ronding in. De locatie van de microbolt/nut (ook al ware dit een pin geweest) verhindert me om deze grondig op de schop te nemen. Ik ben in het bijzonder getroffen door jullie onbaatzuchtigheid Jullie hadden ook kunnen kiezen voor het advies: "Haal het maar los en stuur de scales op, dan stop ik die wel in mijn eigen haard". J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted August 12, 2014 Share Posted August 12, 2014 Waren we ook in eerste instantie van plan maar ik denk dat het verloren moeite was geweest, het is niet makkelijk om zo'n oude vos om de tuin te leiden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted August 12, 2014 Share Posted August 12, 2014 [sMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES] Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted August 14, 2014 Author Share Posted August 14, 2014 Ron, Richard,Ik volg jullie suggesties. Aanpassen. Ik zal de "plank" eigenschap wegnemen door de scales af te ronden en dezen richting de pivot te verjongen. En bezien of ik er nog wat zeeg in kan krijgen. De teen van de scales baart mij zorgen. Daar zit een hele foute geile ronding in. De locatie van de microbolt/nut (ook al ware dit een pin geweest) verhindert me om deze grondig op de schop te nemen. J Binnen de beperkingen en de conventies als hierboven gemeld de scales ,onderhanden genomen. Meer zeeg zat er bij gebrek aan materiaal niet in. Iets meer verfijning bij de pivot ware me wenselijk geweest maar omdat ik geen ringetjes wil moet ik rekening houden met de neiging tot scheuren van het Royal White Ebony. Dus ik heb wat massa bewaard. Ik ben niet ontevreden. Waldmin mag in mijn rotatie blijven. Vide: http://imgur.com/a/fKwor/all J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Ik moet toegeven dat de plastische ingreep goed doorstaan is door de patient. Van wat uitgezakte ouderling naar jongeman met prachtlichaam. Goedgekeurd door de bond van Nederlandstalige natscheerders! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Heb je de afbeeldingen vervangen? Wat de link in je topicstarter wijst naar dezelfde afbeeldingen als je vernieuwde versie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted August 14, 2014 Author Share Posted August 14, 2014 Ja Richard. Daar kwam ik ook achter. Ik voegde de nieuwe plaatjes toe aan hetzelfde album. Ik bedacht dat ik daarmee het eerste deel weer in zijn volle omvang ook zou vertonen. In mijn naieviteit verwijderde ik de topicstarter uit mijn laatste bericht mij niet realiserende dat deze daar helemaal mee zou verdwijnen. Ik ben een Imgur kluns. Maar met de navolgende link is alles mogelijk weer in beeld. http://imgur.com/a/fKwor#0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Kijk. Nu kunnen we vergelijken. En zien we dat het geheel ranker is geworden. Wat een interessant effect geeft: het scheermes is langer geworden. En dat versterkt elkaar en draagt bij aan verhoogde elegantie. Zeer geslaagde opwaardering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Joost, weer een bijzonder geslaagde verfraaiing. Van steigerplanken naar een verfijnde cocon. Mooi aflopend op de randen. Enigste minpuntje aan deze verjongingskuur is dat de wedge nu massief en onbehouwen lijkt, hoewel dit in werkelijkheid ook mee zou kunnen vallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted August 15, 2014 Author Share Posted August 15, 2014 Ramon, ik interpreteer je " wedge nu massief en" enzovoorts qualificaties als volgt. Gezien de bescheiden maatvoering van het mesje en het feit dat het full hollow is geslepen is de wedge voor mijn doen ultra dun. 1,8mm. Een feit is dat ze ze vrij "diep" zijn en wat verder dan gebruikelijk aan het eind van de teen van het mes uitsteken. Ik heb gedacht aan inkorten maar dan zou ik in dezelfde eerder gemaakte fout vervallen, namelijk dat dan de wegde pin aan de rand van de wegde komt te zitten. Dit is geen porum en roept onmiddellijk de opmerking op waarom ik het gaatje voor de wedge pin niet in het midden heb geboord. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 Joost, je interpretatie is correct. Met massief bedoelde ik niet dik, maar lang. Zeker ten opzichte van de rankheid van de scales en ingetogen maatvoering van het mes. Maar ik weet ook dat het ondoenlijk is deze wedge in te korten. Doe je dat wel kom je, zoals je al aangaf, met een niet gecentreerde pin te zitten. Tot net voorbij de pin inkorten levert een niet uitziende, veel te korte wedge op. De enige correcte, maar helaas visueel niet de mooiste oplossing is om het zo te laten. Kortom, ik begrijp wel waarom je 'm zo gelaten hebt, maar ik wilde wel even azijnzeiken, want daar schijnen we hier erg goed in te zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted August 17, 2014 Author Share Posted August 17, 2014 Een wat verlate reactie op vorenstaand bericht Ramon. Altijd elkaar over de bol strijken is wel lekker maar schiet niet op. Beheerst meppen is het motto. Het kan altijd beter. Altijd kritisch. Als ik bij voorbaat weet dat jij met mij afrekent dan laat ik het a fortiori wel uit mijn hoofd hier kletskoek te verkopen. Dat laat uiteraard onverlet dat het argeloze newbies is toegestaan om. . . . . . zonder beperkingen. . . . . J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts