Jump to content

Welke krabber?

-ko-

Recommended Posts

Ik scheer me nu een jaartje met krabbers. Eerst met de Rimei krabber van DX, daarna met de Gilette Blue uit China (nogmaals bedankt Dequi-Long. :)) maar ik permitteer me graag wat meer luxe dan dat deze budget krabbers me geven. Een aantal puntjes.

- Ze voelen licht aan

- Ze voelen goedkoop aan

- Ik vind ze vrij mild

Kort door de bocht zoek ik dus aan a kwaliteit krabber (geen vintage, nog niet. :)) met wat gewicht en wat meer aggressiviteit. Ik weet alleen niet hoe aggressief ik dus wil gaan.

Ik besef me dat het hele internet vol staat met info over DE krabbers maar ik ben op zoek naar jullie ervaringen, die wat langer DE scheren. Op dit moment zegt mijn gevoel de EJ DE89L, maar ik heb geen idee waarop ik dat baseer. (Populariteit denk ik)

Zijn er mensen die mij wat tips willen geven?

P.S. Ik zit niet op een schopstoel en wil ook geen impuls aankoop doen. Mijn Gilette Tech scheert ook goed. :)

Ik zit een beetje met hetzelfde en mijn gevoel zegt de EJ DE89 Barley. Ik baseer het op het feit dat de EJ's volgens vele goed afgewerkt zijn, niet te duur en ook niet te agressief. De L is volgens mij vergelijkbaar (prijs, gewicht), dus dat stukje is persoonlijk.

Maar ik twijfel ook al heel lang, het is vooral dat het iets luxer er uitziet want de Gillette Blue is gewoon goed (zit bij mij de Rimei steel op), dus dat niet op de schopstoelstuk snap ik ook :) (ik heb trouwens hetzelfde met de kwast, ik heb een Bestshave no:6, dat is gewoon een goede kwast, maar iets luxer is misschien ook wel leuk)

Hey -ko-,

De DE89 is een prima scheermes. De L, Barley en Octagonal hebben dezelfde scheerkop, alleen het handvat is anders. Is wat zwaarder dan je huidige messen denk ik. De DE89L weegt 74-75gr. Is weliswaar een vrij mild scheermes, maar als je er een Feather mesje in doet, heb je een prima combi die zeker niet te mild is.

Wil je toch iets agressiever, dan is de Böker Safety Razor (weegt 71gr) of Muhle R41 wellicht een optie.

Als je ruim in je budget zit en wilt een wat meer agressief scheermes, zou je eens naar de iKon Deluxe Open Comb (lengte: 9.4cm, gewicht 104gr.) kunnen kijken. :-)

EJ DE89(L) is eigenlijk altijd wel goed, maar in vergelijking met wat je nu heb is de kans groot dat je hem in begin juist zwaar gaat vinden, want het is echt een wereld van verschil kwa gewicht.

Ik heb zelf ook een EJ DE89L en ondanks dat ik al half jaar met die Chinese Gillette scheer zal ik mijn EJ niet weg doen, de EJ is wel weer wat agressievere dan die Chinese Gillette, maar ook niet te agressief.

Ligt eraan wat je budget is.

Merkur maakte goede krabbers, de kwaliteitscontrole is echter erg achteruit gegaan en ik wil ze niet meer aanbevelen..Edwin Jagger is een serieuze optie (volgens mij zijn dat gewoon Muhle krabbers) Hierboven werd de R41 aanbevolen. Heb het nog nooit geprobeerd, maar heb wel gehoord dat die zeeeer agressief is (zeker de 2011 versie). Zoek dus wel eerst goed uit of je zo'n agressief mes wil.

Ik wil toch ook Weber aanbevelen. Roestvrij staal, goed gewicht, niet te mild en niet te agressief. Wel wat duurder dan de Edwin Jaggers, maar goedkoper als iKon of Feather. Beetje tussenin zeg maar.

Wil je toch iets agressiever, dan is de Böker Safety Razor (weegt 71gr) of Muhle R41 wellicht een optie.

Ik heb een Mühle R41 en een R89 (zelfde kop als de EJ), en ik kan zeggen dat de R41 toch wel een stuk agressiever is. Waar de R89 voor mij een Volkwagen Golf is, is de r41 voor mij een vrachtwagen.

Ligt eraan wat je budget is.

Merkur maakte goede krabbers, de kwaliteitscontrole is echter erg achteruit gegaan en ik wil ze niet meer aanbevelen..Edwin Jagger is een serieuze optie (volgens mij zijn dat gewoon Muhle krabbers) Hierboven werd de R41 aanbevolen. Heb het nog nooit geprobeerd, maar heb wel gehoord dat die zeeeer agressief is (zeker de 2011 versie). Zoek dus wel eerst goed uit of je zo'n agressief mes wil.

Ik wil toch ook Weber aanbevelen. Roestvrij staal, goed gewicht, niet te mild en niet te agressief. Wel wat duurder dan de Edwin Jaggers, maar goedkoper als iKon of Feather. Beetje tussenin zeg maar.

Jazeker! Maar het is wél mijn favoriete scheermes.

Zie:

http://badgerandblade.com/vb/showthread.php/236921-First-Impressions-The-New-Muhle-Toothcomb-R41

Veel mensen vinden 'm erg aggressief.

Ikzelf vind dat Muhle het goed heeft met 'close and direct'.

Met weinig druk en een goed schuim vind ik de R41 niet te verslaan.

Ik heb ze dan ook in alle soorten, ik heb nou eenmaal Muhle Acquisition Distorder :twisted:

Recentelijk schijnt de R41 wat te zijn getweaked; iets meer blade gap schijnt het.

En daarmee wat makkelijker in het gebruik voor nerveuze of hardhandige types.

@ko-Je huidige krabbers zijn erg mild en licht dus om nou meteen naar RVS (erg zwaar) of R41 ('11 is érg agressief) te gaan lijkt me wel wat overkill. Ik ben het met DoubleB eens aangaande Merkur; hun kwaliteit is erg hit or miss en wat erger is, dat is hun klantenservice ook. Ik durf ze daarom niet zonder meer aan te bevelen. Jammer want daar zitten eigenlijk hele geschikte 'medium' agressieve krabbers bij.

Blijft zeker de EJ/Mühle 89-serie over; beiden gebruiken dezelfde scheerkop (die overigens wel hun ontwerp is maar niet door ze gemaakt worden!) en die is redelijk mild maar beslist agressiever dan wat je nu hebt. Afwerking is naar huidige maatstaven in de markt gewoon erg goed. En als er eens iets mankeert; ik ben tot nu toe noch over Edwin Jagger, noch over Mühle klachten over service tegengekomen. Schijnbaar zijn de EJ greepjes net wat zwaarder dan die van Mühle maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen aangezien mijn EJ een Chatsworth is en mijn R89 gewoon standaard.

De huidige R41 open kam is een stuk minder agressief dan zijn '11 voorganger maar het zal niet meevallen om daar vóór de koop achter te komen, behalve rechtstreeks bij Mühle zelf.

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik voor de DE89L ga, want ik merk dat ik het langere handvat van de tech wel prettig vind vasthouden.

Ik heb de Barley gekocht. fijne krabber. Stuk zwaarder als die Gillette Blue/Tech en hij blinkt een stuk harder ;)

Ik zag het ja. ;-) Ik moet nog even bepalen welke EJ89(L) ik het mooist vind en bekijken hoe lang het handvat precies is en dan kan ik mijn keuze maken.

full.jpg

Met de lengte kan ik je wel helpen, maar welke je het mooist vind niet ;) De Gillette Blue (nou ja het handvat, de kop is een Rimei omdat ik die heb omgewisseld) en de Barley :)

De R41 (model 2013) OC heb ik zelf. Is minder agressief dan het vorige model. Maar ik ben er wel voorzichtig mee.

De Weber heb ik ook en qua prijs/kwaliteit en prestatie onverslaanbaar! Kijk maar naar het review van Samjax op TSN.

• 3 weeks later...

Als je echt een radikaal andere ervaring wilt, koop een R41. Hierboven werd hij vergeleken met een vrachtwagen en andere krabbers met een VW Golf. Ik zie de R41 meer als een supercar waar je zo mee uit de bocht vliegt. Ouch. Behandel je hem met respect, dan geeft hij je een fantastisch gladde scheerbeurt.

Je kunt ook een slant overwegen. Scheert ook weer net iets anders. Niet zozeer agressiever, maar snijdt beter, efficienter.

Ik noem mezelf niet echt een beginner meer, maar ik vind de EJ DE89 (Barley) agressief genoeg. De verschillen in handvaten zijn behalve de looks dat de L wat langer en zwaarder is en de barley wat zwaarder.

De R41 zou je denk ik wel een supercar kunnen noemen ja. Iemand die net zijn rijbewijs heeft kan daar niet goed mee rijden. Dus de R41 is niet echt een mes voor de beginner :)

@PKRussel, alle DE89 messen hebben dezelfde scheerkop. Het verschil zit enkel in het handvat.

DE89 : glad

DE89L : verticale lijnen

DE89 Barley : ribbels + "barberpole-look" door het bolletje onderaan het handvat

DE89 Octagonal : hoekig

De R41 is zeker agressiever dan de DE89 en zou ik een beginner niet aanraden.

Als je begint met DE scheren, dan is één van de DE89 messen een prima keuze.

PS: DE89L is vanaf vrijdag 3 aug weer uit voorraad leverbaar.

TS rapporteerd ook nog even dat hij inmiddels de DE89 Barley in bezit heeft en er echt hardstikke blij mee is. :)

Volgende krabber wordt waarschijnlijk een open kam.

• 3 weeks later...