Jump to content

Kropp 6/8

joostmoree

Recommended Posts

Een van mijn 6/8ste Kroppies was voorzien van wat schurftige scales. Ik had nog een klein beetje ebbenhout over. Een beetje te dun om zonder ondersteuning scales van te maken als ik deze wil afronden. En dat wil ik altijd.

Noodzakelijkerwijs naar de toepassing van een voering gegrepen. Dit werd aluminium, De spacer is van rendierhoorn.

Dit maal is er weinig spectaculairs over te zeggen. Ik kijk tevreden terug op het klusje. Weer een grijze muis minder in mijn rotatie.

Een paar plaatjes:

http://imgur.com/a/4XPpC

J

Edited by Guest

Fraai werk Joost,

Toevallig heb ik in het weekend de zaag gezet in een rendier hoorn om een spacer te maken voor onderhanden zijnd werk. Is jouw spacer van de buitenkant van de hoorn of heb je ook stuk van de minder solide binnenkant gebruikt?

Tony

Ha Tony!

Ik heb een "staaf" rendierhoorn van ca. nu nog 10 cm lang en in doorsnee gezien ovaal van 2,5 x 3,5 cm. Dit is door en door zo hard als een steen. De kern heeft wel een andere structuur maar is bepaald niet sponsachtig. Ik zaag daar plakjes van. Een plakje dat ik na aan een zijde recht te hebben gemaakt (bandschuurmachine; de schotel) die het dichtst aan de teen van het mes wordt gepositioneerd, in zijn volle omvang na aftekening tussen de teen van de scales lijm. Na uitharding worden de uit stekende deeltjes afgezaagd en vervolgens "geflushed" met de scales op de machine.

Samengevat: ik gebruik het geheel van het gewei-stuk/het plakje met dien verstande dat de "oversized" deeltjes die worden verwijderd bij de afwerking voornamelijk van de buitenzijden - de randen - van het plakje afkomstig zijn.

Mijn spaces/wedges zijn over het algemeen groot omdat de teen van de scales flamboyant uitwaaiert. Dus ik kan me de keuze tussen het gebruik van alleen de buitenkant al dan niet met wat kern erbij, niet permitteren. De spacer van de onderhavige Kropp is 20 mm hoog en onderaan de teen 23 mm diep. Ik heb dus het gehele plakje nodig.

Ik hoop dat ik mijn handelwijze met dit stukje proza aanschouwelijk weet te maken.

J

PS. Als je dus op plaatje 1 (de eerste van de reeks) tegen de voorzijde van de spacer aankijkt, dan zie je kleurverloop. De bovenzijde is wat donkerder. Dit is hoorn van de buitenzijde. Dan volgt er een stukje dat lichter is gekleurd. Dat is kern. Aan de onderzijde zie je weer vaag wat verkleuring; de rand wordt genaderd.

Voor jouw doen is het een vrij ingetogen stel scales Joost, maar dat past misschien wel goed bij een Kropp.

Met name de pivotzijde vind ik zeer beheerst de tang overnemen, haast ongemerkt gaat dat. Wat mij verrast is hoe goed de kleur van je rendier eigenlijk past bij het staal van het mes (en het alu van de lining). Ik had zo'n hoorn aardser verwacht, terwijl het bijna kil overkomt.

Baie dankie voor je commentaar Richard. In de beperking toont zich de meester ;) . Daarmee wil ik zeggen, de bescheiden 6/8ste maat leent zich maar binnen heel beperkte marges tot extravagantie. Doch laat bij toepassing van een voering wel andere subtiliteiten toe. Het is niet goed op de plaatjes te zien maar aan de pivotzijde heb ik mijn summum aan gewenste verfijnde elegantie weten te bereiken. Er staat aan weerszijden van de voering weinig meer dan 1,5 mm ebben dat richting monkey tail zich verjongd naar 0. En van daar uit met een uitlopende gering zich verdikkend naar de teen van de scales om de balans te bewaren.

Rendierhoorn gaat bij poljisten mat glanzen als ware het een metaal. Vandaar de kilheid.

Het ebben is op. Maar ik heb nog genoeg aan andere houtjes. Rationeel overwogen moet ik het dus niet kopen. Maar er ligt een heel mooi 3 mm plankje bij Edelholzverkauf! Ik gun dit aan mijn forumleden knutselaars. Waaronder Ulrik als aanvoerder begrepen. :D

J