Edwin__ Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Inmiddels al een uur op dit forum aan het rondkijken dus toch maar besloten me aan te melden. Scheren was eerder een kwel dan een plezier. Echter heb ik het op reis pas weten te waarderen. Toen ik onderweg was gebruikte ik een zakmes om bakkebaarden, half en nek te scheren. Uiteraard zonder zeep of aftershave, slechts de vaseline hielp het geheel niet rood uit te slaan. Na enkele keren ging dit al snel erg goed, ik was verkocht. Eenmaal thuis bleek het zware mes al snel een een overkill te zijn. Daar waar ik onderweg alles mee deed was nu een 350grams scheermes geworden. Tijd om verder te kijken dus. Inmiddels heb ik voor een paar euro een shavette gekocht, na wat gepruts en een hoop wondjes begin ik het langzaam door te krijgen. Iedere dag gaat een stukje beter. Ik heb me op dit forum aangemeld om ervaring en kennis te delen. Dit welkom is een begin van een kleine (noodzakelijke doch aangename) deeltijd hobby.
Snuff Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Welkom, gezien je vorige ervaringen ben je het aan jezelf verplicht om in het forumonderdeel straight razors te gaan kijken hoe het verder moet
cutthroat Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Van harte welkom! En zoals Snuff al zegt, kijk maar eens op je gemak in de straight razor sectie rond. Alles wat je wilt weten, en meer, is daar te vinden.
Edwin__ Posted August 10, 2014 Author Posted August 10, 2014 Bedankt voor de gastvrijheid Heb inderdaad al even zitten snuffelen tussen de SR's topics. Mijn plan is alsvolgt; eerst een proefpakketje met verschillende mesjes uitproberen. Dan (over een week of 10 á 20) toch heel voorzichtig eens kijken naar straight razors. Intussen heb ik dan voldoende tijd om uit te zoeken hoe dat nou precies met als die spanriemen en schuurmiddelen zit. Ik weet nu al wel zeker dat ik richting de SR wil, immers had mijn zakmes een mes ter lengte van mijn ringvinger en de scheermesjes zijn veel kleiner. Hoe dan ook, er komt ineens heel veel info op me af: Benodigdheden/merken/kwaliteit en ook scheermethodes. Eerst dit maar eens onder de knie krijgen en langzaam langzaam naar een kwalitatief hulpstuk zoeken waar ik ook echt plezier van kan hebben. Jullie zien mijn posts tegemoet Edwin
Edwin__ Posted August 10, 2014 Author Posted August 10, 2014 Hoi!Scherp zakmes was dat. Met mijn victorinox lukt het niet, een leatherman surge bood de uitkomst met een getand mes voor vinyl.
efsk Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 eerst een proefpakketje met verschillende mesjes uitproberen. Dan (over een week of 10 á 20) toch heel voorzichtig eens kijken naar straight razors. Intussen heb ik dan voldoende tijd om uit te zoeken hoe dat nou precies met als die spanriemen en schuurmiddelen zit. Snuff heeft twee straights voor weinig op de markt staan hier. Persoonlijke ervaring stelt dat je je uitstekend kunt scheren met een van zijn messen. Doe je om te beginnen een simpele strop die je neerlegt om te stroppen, en als het bevalt en je denkt dat je m nu wel heelhoudt een spanriem met op éen kant crox (da's dat groene spul) of je doet s gek en neemt een paddlestrop van rasurpur. Daar is men hier nogal weg van geloof ik. Je zou zeggen dat je daar niet twintig weken op hoeft te wachten, zeker niet als je na die twintig weken zegt "Had ik maar niet twintig weken gewacht..." En geloof me: dat ga je zeggen.
moxie66 Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 eerst een proefpakketje met verschillende mesjes uitproberen. Dan (over een week of 10 á 20) toch heel voorzichtig eens kijken naar straight razors. Intussen heb ik dan voldoende tijd om uit te zoeken hoe dat nou precies met als die spanriemen en schuurmiddelen zit. Snuff heeft twee straights voor weinig op de markt staan hier. Persoonlijke ervaring stelt dat je je uitstekend kunt scheren met een van zijn messen. Doe je om te beginnen een simpele strop die je neerlegt om te stroppen, en als het bevalt en je denkt dat je m nu wel heelhoudt een spanriem met op éen kant crox (da's dat groene spul) of je doet s gek en neemt een paddlestrop van rasurpur. Daar is men hier nogal weg van geloof ik. Je zou zeggen dat je daar niet twintig weken op hoeft te wachten, zeker niet als je na die twintig weken zegt "Had ik maar niet twintig weken gewacht..." En geloof me: dat ga je zeggen. Helemaal mee eens!!!
Edwin__ Posted November 21, 2015 Author Posted November 21, 2015 Beste allemaal. een tussentijdse update. Na enige tijd met de shavette heb ik een nieuwe favoriet. Een krabber. Wat betreft het scheren met de shavette kan ik kort zijn. Kut! In een krabber zit het mesje gespannen waardoor er met meer controle geschoren kan worden. Een mesje in een shavette achtig ding wiebelt waardoor hij ieder willekeur moment kan bijten. Het gemak van de krabber is bijzonder goed. Ik ben er tot nu toe erg blij mee. Ik ben nu bezig het verschil tussen de messen te ervaren. Tot nog toe geniet ik hier enorm van. In de nabije toekomst staat het 'echte' open scheermes nog wel gepland. Maar tot nu geniet ik nog erg van de krabber. In de tussentijd heb ik gesproken met een ex-ontwikkelaar van scheermachines voor Philips welke verschillende scheermessen onder de loep heeft genomen. Hij stelde dat de SR het wegwerp mes niet kan overtreffen om één simpele reden. Wegwerpmessen (voor shavette en krabber) hebben een laagje teflon waardoor ze makkelijker over de huid glijden. Niet wetend wat ik met dit advies moest heb ik hier nog even over nagedacht. Messen leiden aan slijtage waardoor deze bot worden. De SR kan geslepen worden en het mes uit krabber of shavette vervang je. Gezien ik altijd zoek naar de snelste oplossing krijgt dit laatste mijn voorkeur. Het scheren met een SR zie ik als een luxe die handigheid en tijd kost, desondanks lijkt me dit erg interessant. Bedankt voor alle tips, ik bewaar ze voor het moment dat ik naar het SR ga zoeken. Groeten Edwin
Recommended Posts