Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

<a href=Zb3y7S.jpg' alt='Zb3y7S.jpg'>

Zb3y7S.jpg

Vanmiddag 2 merken oude scheerzeep gekregen.

Mooi voor op de kast maar ik ga ze natuurlijk ook binnenkort nog even proberen.

Zijn er mensen die zich deze zeep herinneren of gebruikt hebben?

Groet

Martin

Edited by Guest
Posted
Vanmiddag 2 merken oude scheerzeep gekregen.

Mooi voor op de kast maar ik ga ze natuurlijk ook binnenkort nog even proberen.

Zijn er mensen die zich deze zeep herinneren of gebruikt hebben?

Groet

Martin

Nee, ik ken ze niet :D

Posted

Ik ken ze geen van 2en, ze zijn ooit van mijn opa geweest

Veel geur zit er ook niet meer aan, maar leuk is het wel.

Posted

Reclame van Castella

RAN01_11132_X.JPG

Karel Sartory (1906-1981) was een toonaangevend reclamemaker in Nederland. Zijn campagne voor Castella scheerzeep in legendarisch. De advertenties voor de scheerzeep volgden het stramien 'Van bordenwasser tot krantenmagnaat'. Dit cliché kreeg vorm in de kopregels 'Eens was ik..... (de bordenwasser), thans..... (de krantenmagnaat)'. Dat Castella scheerzeep de oorzaak was van die enorme maatschappelijke opwaardering spreekt voor zich.

Boek is o.a. hier te koop: http://www.marktplaats.nl/a/boeken/economie-management-en-marketing/m809904426-eens-was-ik-de-reclamecampagne-van-karel-sartory.html

Posted

* Het Klaverblad was de naam van een zeepfabriek te Haarlem.

Het bedrijf was gelegen aan het Spaarne, en wel aan de Spaarnwouderstraat, waar veel Haarlemse industrie was gevestigd. Later werd het bedrijf ook genoemd als N.V. Haarlemsche Stoomzeepfabriek "Het Klaverblad" en Stoomzeep-, eau de cologne- en parfumeriënfabriek "Het Klaverblad". Het bedrijf is vooral bekend van de introductie, in 1879, van het karnemelkzeepmerk 't Melkmeisje.

Als reclame-instrument bracht het bedrijf gezelschapsspellen als domino en ganzenbord uit, alsmede het album Vogelleven, waarin men vogelplaatjes kon plakken. Het bedrijf heeft bestaan tot ver na de Tweede Wereldoorlog. In 1963 werd het bedrijf echter overgenomen door Koninklijke Sanders te Vlijmen, welke de merknaam in 2006 veranderde in Melkmeisje.

* Castella was een scheerzeep van de Nijmeegse zeepfabrikant Dobbelman

Posted

Klopt, Castella was van Dobbelman. Maar die fabriek is alweer jaren gesloten.

Helaas produceert Koninklijke Sanders helemaal geen scheerzeep meer. Zat in een plastic bakje en was goede zeep. Klaverblad op zich ken ik niet, alleen de naam. Leuk om te weten dat het bedrijf is opgegaan in Koninklijke Sanders. (zijn die nog zelfstandig?)

Posted
Leuk om te weten dat het bedrijf is opgegaan in Koninklijke Sanders. (zijn die nog zelfstandig?)

Koninklijke Sanders werd in 1851 opgericht te Leiden als een zeepziederij door N.J. Sanders als Sanders & Co. NV. De oprichter was apotheker van beroep. De fabriek was oorspronkelijk gevestigd aan de Levendaal en verhuisde in 1875 naar de Zoeterwoudseweg no: 1.

Een latere benaming was: Koninklijke Zeep-, Eau de Cologne en Parfumeriënfabriek v/h Sanders & Co. NV. Men vervaardigde onder meer scheerzeep. Ook was Sanders in 1878 met 225 ton de grootste producent in Nederland van toiletzeep. In 1963 werd de Haarlemse zeepfabriek Het Klaverblad overgenomen. Het bedrijf verhuisde naar Vlijmen.

Later Koninklijke Sanders genaamd, werd in 1993 overgenomen door IWP International. In 2007 werd het 225 werknemers tellende bedrijf overgenomen door de Ierse groep G&I Alliance.

Merknamen die door Koninklijke Sanders (Royalsanders) worden gevoerd zijn: Melkmeisje, Proset, Odorex, Fresh Up, en Van Gils. Ook produceert men voor derden, zoals voor Kruidvat.

Posted

Beetje off topic, maar ik had jaren geleden een cassetebandje in de auto met vieze liedjes van Bolle Jan. En een van die liedjes hette, " Ja Ja , ze wast haar poesje met Castella" .