cutthroat Posted August 6, 2014 Posted August 6, 2014 Ik heb eerder dit jaar een los handvaatje in Israel en een silvertip knot bij Virginia Shaving besteld. Dit heeft me voor relatief weinig geld een fantastische kwast opgeleverd. Schitterend handvat en een geweldige knot. Ik zou graag weer een goede kwast erbij hebben maar loop tegen het feit aan dat er hele goede kwasten te krijgen zijn, maar de meeste handvaatjes vind ik lelijk. Daarentegen zijn er hele goede knots te krijgen, dan moet je er alleen nog een handvaatje voor hebben. Ik kan schitterende houtsoorten kopen, maar heb helaas geen draaibank tot mijn beschikking. Een andere optie is losse handvaatjes kopen, maar waar? Weet iemand een website of verkoper op eBay die losse handvaatjes verkoopt?
marco Posted August 6, 2014 Posted August 6, 2014 Ik weet wel dat ze bij TGN losse handvatjes verkopen. EBay zou ik niet weten.
PI56 Posted August 6, 2014 Posted August 6, 2014 Het eerste wat me te binnen schiet is "jerusalem olivewood", maar ik denk dat je daar eerder dit jaar ook al besteld hebt. Verder zou ik het zo niet weten.
Marcel Posted August 6, 2014 Posted August 6, 2014 Een vintage kwast op de kop tikken? De oude knot eruit en een nieuwe erin. Het nadeel Is vaak dat je vantevoren niet weet wat de exacte maten zijn.
cutthroat Posted August 6, 2014 Author Posted August 6, 2014 Dank voor de suggesties zover. De Jerusalem olivewood ken ik en heb ik. Mooi handvat overigens, maar deze is maar zeer matig afgewerkt. Bij mij zat het gat voor de knot niet "dead-center". Zover ernaast zelfs dat ik met het ruimer maken op moest letten niet aan de ene kant naar buiten te komen. TGN zal ik eens kijken. Ik hoor goede verhalen over hun knots, dus die wilde ik toch al eens bestellen. Een vintage kwast slopen is een optie. Zal ik ook eens naar kijken. Dat je de diameter niet vantevoren weet maakt niet uit. Ik wil toch zeker weten hoe groot het gat is voordat ik een knot bestel. Wat ik eigenlijk zoek is iemand die handvaatjes draait als hobby uit exotische houtsoorten of mooi getekende acrylaten of zoiets. Er is vandaag een post geweest van iemand die zo'n handvaatje heeft besteld. Ik vind alleen €85 voor een handvaatje iets teveel van het goede
marco Posted August 6, 2014 Posted August 6, 2014 Henks scheerkraam is natuurlijk ook altijd een goede optie.
HansLeeuw Posted August 16, 2014 Posted August 16, 2014 Ik heb de beschikking over een draaibank en heb voor Jan Zoethout een paar handvatten gedraaid. De meest recente was van Purple Wood. Op zijn forum bijdragen staan nog een paar voorbeelden b.v. Bocote Wat is een redelijke prijs en wie zorgt voor hout? Soms mislukt er wel eens wat en levert het pas na 2 of 3 keer draaien een mooi handvat op. Ik hoor het wel, Hans
henkverhaar Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Henks scheerkraam is natuurlijk ook altijd een goede optie. Inderdaad En Eur 85 voor een handvatje is inderdaad wel erg veel - dan moet het wel heel exotisch materiaal zijn...
henkverhaar Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Hé, Henk is weer terug! Ja, af en toe is het te druk om je met hobbies bezig te houden...
cutthroat Posted August 18, 2014 Author Posted August 18, 2014 Hoi Henk! Goed je weer hier te zien. Maar ik heb serieus waar een los handvat van €85 gezien. Was volgens mij naar aanleiding van iemand hier die postte dat hij een bepaald handvat had gekocht. Even googlen en.... Ik weet het niet zeker meer, maar volgens mij was het ook nog één of andere soort resin. Maar dat gaat me veel te ver. Ik wil gewoon een simpel, maar wel mooi handvat dat ook nog eens niet te duur is. Oplossing: een stukje hout bij de Amsterdamse fijnhouthandel halen en zelf draaien. Probleem: ik heb (nog) geen draaibank. Ik ben wel rond aan het kijken, want het heeft al langere tijd mijn interesse.
Kogel Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Als jij dan even een leuk stukje padoek haalt en voor mij ook even een leuk handvat draait..... Graag met een lekkere 26 of 28 mm kwast. Vind padoek erg mooi. Ik heb ook een eettafel van padoek van 2 meter 80 bij 1 meter 20.
marco Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Haal dan gewoon een stukje uit je tafel..... Vertel je vrouw gewoon dat dit modern is of dat je van plan bent er een parasol doorheen te steken....
Kogel Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Hoeft niet. Ik heb nog een stukje over, maar het gaat mij meer om het draaien. Ik wil wel een draaibank kopen maar het is niet verstandig en ik heb al teveel hobby's
cutthroat Posted August 18, 2014 Author Posted August 18, 2014 Ja, je kunt prima een stukje van de poten afzagen onder het mom van "hij is me toch iets te hoog". Dan nog een gaatje erin boren, knot erin en op de wastafel ermee
marco Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Hoeft niet. Ik heb nog een stukje over, maar het gaat mij meer om het draaien. Ik wil wel een draaibank kopen maar het is niet verstandig en ik heb al teveel hobby's Oei, ga dat maar eens uitleggen inderdaad.... Stukje opsturen naar iemand misschien?
Kogel Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Oh ja geen probleem. Is vast iemand die dat wel tegen een vergoeding wil draaien. Ben er nog niet echt mee bezig geweest.
cutthroat Posted August 18, 2014 Author Posted August 18, 2014 Ik zit te wachten op antwoord op een mailtje dat ik heb gestuurd aan iemand die er hier in de buurt eentje in de krant had gezet. Als dat wat wordt, en ik word er bedreven in, ben jij de eerste die ik een berichtje stuur
cutthroat Posted August 18, 2014 Author Posted August 18, 2014 Ik kan de 25,5mm silvertip knot van Virginia Sheng aanbevelen. Joekel, zacht, backbone. Ik zie alleen net dat ze die niet meer heeft. Wel een 26,5, een 28 en een 30mm
3gor4 Posted September 7, 2014 Posted September 7, 2014 Wil graag inspringen op dit topic tbv wat informatie betreft de maten voor het handvaatje waar de knot in moet. Stel je voor als dit de gegeven knot maten zijn: Measures Base 20mm Loft 65mm Tuff 22mm Wat moet dan het diameter en de diepte van het gat wezen in de handvat? Moet er rekening gehouden worden met een iets ruimere maatvoering vanwege de epoxy? Graag hoor ik hier meer over van jullie, want dan kan ik beginnen met het draaien van een handvat.
cutthroat Posted September 7, 2014 Author Posted September 7, 2014 Ik meen dat daar niet echt een standaard in is. Wordt bij de één 20mm aangegeven als maat voor de knot, dan is dat ook echt 20mm. Bij de ander wordt 20mm aangegeven, en blijkt dat dat de maat van de haren is. Maar de ring die er omheen zit is niet mee gemeten. De loft is in ieder geval de totale hoogte. Deze kun je natuurlijk aanpassen door het gat wat dieper of ondieper te maken. Een te diep gat kun je opvullen met kurk. Ik weet niet wat ze bedoelen met de tuff. Mischien de totale diameter van haren en ring/cap? Qua diameter moet je dus de knot meten (moet je deze dus in huis hebben) of gewoon boren met de kans dat je deze met de dremel ruimer moet maken. Voor de epoxy moet je inderdaad ietsje ruimte hebben.
Recommended Posts