Jump to content

Recommended Posts

Posted

Wie op het forum hanteert, naast een scheermes, ook regelmatig een mooie vulpen?

Ik heb net een mooie Lamy CP1 binnen gekregen, voor in mijn notitieboek. Daar zit nu een Lamy 2000 in, maar die is eigenlijk net iets te dik. Het grootste deel van de week heb ik daarnaast een grijze Parker "51" in mijn borstzakje gehad.

• I like it 1
Posted

Is die vulpen voor je scheerlog bij te houden?

Posted
Is die vulpen voor je scheerlog bij te houden?

Nope. Ik schrijf alleen met vulpennen, en op goed papier. Ik ben op dit moment erg enthousiast over de Sigel Conceptum notitieboeken.

Ik hou geen scheerlog bij, maar ik schrijf veel voor mijn werk. Ook dat wil ik, met goed materiaal, zo plezierig mogelijk doen.

• I like it 1
Posted

Vind het een mooie hobby, maar het zou weer veel oefening vergen om het weer mooi consistent en leesbaar te krijgen.

Waar gebruik je het voor?

Tegenwoordig solliciteren we toch ook alleen nog maar met een mailtje?

Posted

Hangt van je baan af, denk ik. Ik schrijf / schets / krabbel iedere dag wel twee A4'tjes vol. En het ideale van een notitieboek is dat je je vorige krabbels altijd bij de hand hebt.

Posted

Ik krabbel altijd wel wat, maar dat heb ik dan maar 5 hooguit 10 minuten nodig en op het eind van de dag gooi ik alles weg. Ik vind vulpennen wel mooi, maar ze zijn wat minder practisch (maar datzelfde zou je misschien ook kunnen van DE-scheren en schuim opkloppen ;) ) en ze vlekken en beschadigen sneller.

Posted

Met goede inkt vlekt er niks. En met een beetje zorgvuldigheid beschadigt er ook niks.

Net zoals scheren met zeep, kwast, en echte mesjes eigenlijk ... met een beetje beleid krijg je een prima resultaat.

Posted

Tot en met mijn studie heb ik hoofdzakelijk vulpennen gebruikt, maar puur als gebruiksvoorwerp. Altijd een Parker, maar ik zou niet weten welke modellen.

Sinds een jaar of 15 gebruik eigenlijk geen vulpennen meer en de laatste 10 jaar eigenlijk alleen maar balpennen voor zoiets eenvoudigs als een boodschappenlijstje.

Posted

Een topic naar mijn hart, ik ben gek op mooie pennen. Ik heb er een paar. Niet heel dure, maar wel die ik mooi vind. Ik schrijf ook alleen maar met vulpen.

-Parker 51 aeromatic

- 2x Waterman Carene. Een marmer rood-bruine gekregen van mijn vrouw, de andere is een marmer-groene die ik via marktplaats heb gekocht. Zitten samen als mooi duo in een etuitje.

- Sheaffer Targa

- 3x goedkope Pilot 78g (aanrader! kost een tientje op Ebay, maar is een echt werkpaard)

- 2x Waterman Hemnisphere (gekregen)

- wat goedkope Chinese Parker klonen die voor geen meter schrijven.

Bij mooie pennen hoort mooie inkt:

- Herbin Eclat de Saphire

- Herbin Vert Empire

- Herbin Cacao de Brasil

- Caran d' Ache Sunset

- Diamine Umber (groen)

- Diamine Rustic Brown

- Sailor Blue Black

- Waterman Florida Blue

Als iemand een goedkope, maar echt goede vulpen zoekt, dan raad ik de Pilot 78G aan. Via ebay voor een tientje te koop en het is mijn werkpaard. Omdat hij zo goedkoop is heb ik er ook geen moeite mee als iemand anders er mee schrijft. Dat hoeven ze bij mijn andere pennen niet te proberen :evil: Sommigen snappen niet dat je van andermans vulpen af hoort te blijven :roll:

Ooit hoop ik deze nog te bezitten:

nakaya_cigar_portable_aka-tamenuri_fountainpen.jpg

Cigar Portable Aka-tamenuri Fountain Pen

The Cigar Portable Aka-tamenuri fountain pen by Nakaya is made of ebonite and covered with a lustrous Wajami urushi lacquer.

"Tame" means "pool" and "nuri" refers to the lacquer coating process. You can actually see through the layers of clear urushi lacquer as if you were looking into a pool. When the process is finished, you can still see the base surface of red urushi. After this coating process, craftsmen polish the surface over and over by hand for months in order to attain greater transparency, allowing you to clearly see the underlying red usurshi surface.

Posted

Ik gebruik al jarenlang mijn vaste Sheaffer vulpen. Moet hem eens in de ultrasoon gooien want hij moet nodig gereinigd worden. Ben erg te spreken over Sheaffer, daarvoor ook altijd Parker vulpennen gebruikt.

Ik heb een echt doctors handschrift, alleen met een vulpen kan ik netjes en ontspannen schrijven ( en leesbaar :ugeek: )

Wil met de tijd wel eens een nieuwe bijkopen waarvan ik weer 20 jaar plezier heb :)

Posted

schrijven vind ik zelf ook erg belangrijk maar mooi schrijven zal er voor mij niet zijn want ik veeg altijd alles uit omdat ik linkshandig ben :(. wel cool mooie pennen o.O

Posted

De Sheaffer pennen zien er goed uit!

Ik zag op kickstarter toevallig dit project en die ziet er wel heel mooi uit.

Alleen jammer dat het een paar maand duurt, en het waarschijnlijk moeten betalen van inklaringskosten houdt mij nog tegen.

Posted
De Sheaffer pennen zien er goed uit!

Ik zag op kickstarter toevallig dit project en die ziet er wel heel mooi uit.

Alleen jammer dat het een paar maand duurt, en het waarschijnlijk moeten betalen van inklaringskosten houdt mij nog tegen.

Ziet er mooi uit, maar heeft eigenlijk niets unieks. Wat ik zo kan zien is het gewoon een basic vulpen met een stalen punt. Dat iridium mag je met een kruiwagen zout nemen (zie link). Je kunt dan net zo goed deze kopen:

[thumbnail]http://www.lacouronneducomte.nl/webstore/main/images/wm_hemisphere_deluxeblack_fp.jpg[/thumbnail]

http://www.lacouronneducomte.nl/webstore/main/hemisphere-black-deluxe-fountain-p-2540.html

Weliswaar iets duurder, maar je hebt geen inklaringskosten, wel garantie en een sterk merk erachter staan. Helaas wel een massaproductie item, maar ook dat heeft zijn voordelen.

Posted

Ik zie ook niet zo wat er zo uniek aan die pennen is. En inderdaad, tenzij de penpunten door Bock of Schmidt geproduceerd zijn, zou ik het "iridium" niet al te serieus opvatten.

Maar wanneer je van die stijl houdt, zou je eens naar Cross pennen kunnen kijken.

Andere alternatieven:

she300schwchfh.jpg

Sheaffer 300

she373-0.jpg

Sheaffer Prelude (een klassieker)

Posted

Ik kan me gelukkig goed inhouden (ik heb ook maar twee krabbers: 34C en een Goodwill, waar de kop niet stevig vast zit dus niet goed te gebruiken is).

• 3 weeks later...
Posted

Schop!

Welke sites zijn aanraders als je wat meer wilt weten over het opknappen van een oude vulpen?

Mijn oude parker kan wel meer dan een schoonmaakbeurt gebruiken, en wellicht kan ik binnenkort eens rommelen met een afgeragde Mont Blanc van m'n moeder. De Parker is gewoon een cartridgesysteem, de Mont Blanc een klassieke fountain pen.

Posted
Schop!

Welke sites zijn aanraders als je wat meer wilt weten over het opknappen van een oude vulpen?

Mijn oude parker kan wel meer dan een schoonmaakbeurt gebruiken, en wellicht kan ik binnenkort eens rommelen met een afgeragde Mont Blanc van m'n moeder. De Parker is gewoon een cartridgesysteem, de Mont Blanc een klassieke fountain pen.

Je zou hier eens kunnen kijken: http://www.fountainpennetwork.com/forum/

Over het algemeen is goed schoonspoelen met water en eventueel een nachtje laten weken voldoende om oude inkt eruit te spoelen. Mocht het niet voldoende zijn, dan kun je het nog proberen met een amonia oplossing (1 op 10 verdunnen met water).

Wat bedoel je met een klassieke fountain pen? Zit daar niet gewoon een converter in ipv een cartridge? Die kun je voor bijna alle vulpennen kopen voor als je inktpotjes gebruikt ipv cartridges.

Posted

Ik zou niet zomaar gaan rommelen met die MB. Zou sneu zijn als je er te laat achter komt dat je een zeldzame 134 naar zijn grootje hebt geholpen ...

Posted
Schop!

Je zou hier eens kunnen kijken: http://www.fountainpennetwork.com/forum/

Over het algemeen is goed schoonspoelen met water en eventueel een nachtje laten weken voldoende om oude inkt eruit te spoelen. Mocht het niet voldoende zijn, dan kun je het nog proberen met een amonia oplossing (1 op 10 verdunnen met water).

Wat bedoel je met een klassieke fountain pen? Zit daar niet gewoon een converter in ipv een cartridge? Die kun je voor bijna alle vulpennen kopen voor als je inktpotjes gebruikt ipv cartridges.

Voor zover ik weet pomp je door middel van een draaibeweging de inkt naar binnen. Ik heb de pen zelf al lang niet meer gezien, dus 100% zeker weten doe ik het niet.

Die Parker zit compleet verstopt met oude inkt, dat krijg je ervan als je hem veel te lang (jaren...) met een patroon erin laat liggen.

Ik zou niet zomaar gaan rommelen met die MB. Zou sneu zijn als je er te laat achter komt dat je een zeldzame 134 naar zijn grootje hebt geholpen ...

Zomaar rommelen ga ik sowieso niet doen, dat zou zonde zijn inderdaad. Hoe zeldzaam ook: vroeger heb ik als kind regelmatig met dat ding lopen kloten, dus of hij uberhaupt nog te redden is zal ik af moeten wachten :D

Posted

Zolang er geen Oost-Indische inkt in die Parker zit, lijkt het me geen probleem om de inkt eruit te krijgen. Als je maar geduld hebt.

Posted

Ik zal mijn Sheaffer eens in de ultrasoon hangen met wat demiwater. Is gewoon helemaal metaal dus kan niks lostrillen lijkt me, geen parlemoer of diamanten ;)

Posted

Gisteravond mijn parker eens goed laten weken in warm water, met regelmatig verversen van het water. Na een kwartier kwam er al geen inkt meer van af! Dat viel dus reuze mee eigenlijk. Na een poosje te hebben gedroogd heb ik er een oude vulling in gedaan. Alsof ik hem niet al die jaren verwaarloosd had, begon de pen al snel zijn werk te doen. Dat ging boven verwachting! Ik heb wel het idee dat die oude vullingen niet 100% meer zijn, de intensiteit is namelijk niet meer wat het was. Snel wat nieuwe scoren en misschien eens om me heen kijken naar een pen die wat beter in de hand ligt. Deze is wat smal naar mijn hedendaagse maatstaven (ik heb de pen als late tiener gekocht, ik ben inmiddels a weer 44).