Harkos Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 Al een paar keer heb ik aangekondigd hier een recept van mijn Harkos® ASB te plaatsen. Normaal maakte ik dit uit de hand op gevoel. Nu mijn voorraad weer bijna op is, ben ik maar eens op gaan schrijven wat ik er in doe. Bij deze dus. Drie opmerkingen vooraf: 1. Ga je voor goedkoop stop dan maar, dit past prima in onze verslaving, dus de Cien en Nivea kost zeker minder, maar op de lange duur kon dit wel eens beter zijn. 2. Houdt je absoluut niet van vettend, dan is dit ook niet wat. Je kunt dit beïnvloeden door met de eau de cologne en of rozenwater of kraanwater de crème dunner te maken, maar olie is olie en butter is butter. 3. Ik ben geen chemicus, heb geen verstand van verzorgingsproducten, maar kan goed lezen en er zijn mensen, die beweren, dat ik over een gezond verstand beschik. Dat is dus mijn benadering van dit product, dat ik al 6 jaar gebruik. De ASB is ontstaan, nadat ik een doosje ASB van Le Riana 60 gram, voor wat ik toen veel geld (€12) vond, had gekocht. Opgeklopte olijfolie met Rozemarijn. Toen ben ik maar eens gaan kijken wat olijfolie voor mijn velletje doet en dat lijkt goed. Na nodige research op internet, vond ik een heel scala aan voor de huid goede producten, de juiste vitaminen, reinigende stoffen en kalmerende stoffen. Daar ben ik mee gaan experimenteren, totdat ik een crème had samengesteld, die mij goed past en mijn vrouw verzot op is. Tevens zijn er een paar kennissen, die graag een doosje zonder oplosmiddel hebben om op de handen en andere rauwe plekken te smeren. Daar doe ik dan wat minder basiscrème en geen oplosmiddel in en dan heb je een stevige crème. Een aantal dingen waar je op moet letten om de zaak bij elkaar te kloppen: Sheabutter en cocoa butter is vast en smelt bij lichaamstemperatuur. Ik verwarm wat olijfolie eau bain marie en laat daar de butter in smelten. Maak dit niet warmer dan nodig, want dan wordt je hele massa warm. De castorolie zit er o.a. als emulgator in. Klop water en of eau de cologne eerst apart op met de castorolie en voeg dit daarna toe aan de rest. Doe er net zoveel in dat je een jou passende consistentie krijgt. Doe daarna de basiscrème (dr.organics b.v.) erbij. Denk er aan, dat de massa wat opstijft na het mengen. Je kan dit echter altijd nog wat bij regelen met rozenwater of eau de cologne, als je later de ASB te stijf vind. Andersom word moeilijker. Dan moet je dus met de andere ingrediënten aan de slag. Ik weeg de ingrediënten af op een huishoudweegschaal, maar een maatbeker. kan ook. Werk in een ruime kom en dan maar met de handmixer de boel bij elkaar klutsen. Vind je de geur op zich al goed, dan hoeft de essentiële olie niet, de basis ruikt waarschijnlijk al wat noot-achtig. Wil je de geur van sandelwood, doe er dan alleen wat sandelwoodolie door. Persoonlijk hou ik erg van kruidnagel, rozemarijn, citroen en vanille, dus dat gebruik ik meestal. Ook verdunnen met Bay Rum i.p.v. eau de cologne is mogelijk, waardoor je een lekkere Bay Rum geur krijgt. Echter beheers je in het begin met te veel geur werk! In het overzicht staat waar ik mijn ingrediënten heb gekocht, maar heb dus absoluut niets met die winkels! In bijgaande spreadsheet staan de ingrediënten. Denk er aan het meeste werk is het inkopen, de rest is een kwestie van wegen en roeren. Misschien moet je je partner wel even een bioscoopbon doen (UEKAZ) voor je het aanrecht onder smeert. Dan de ingredienten: Harkos©ASB 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 Eindelijk! Hier zat ik al lang op te wachten. Heel erg bedankt Harrie! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted August 5, 2014 Author Share Posted August 5, 2014 @Marco Moest het serieus afwegen opschrijven etc. Net dus 500 gr gemaakt, kan ik weer even vooruit. Mocht je er mee gaan knutselen, kan je ook de basis maken en per portie geur en dikte aanpassen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 Bedankt ga hem morgen even downloaden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 Hartelijk dank, had al enkele recepten online gevonden maar met deze erbij zal er binnenkort iets lekkers gemaakt kunnen worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 Bedankt voor de tips! Als het straks weer herfst gaat worden heb ik weer lekker iets te kliederen Heb er nu al zin in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts