Jump to content

Wade & Butcher The Clean Shaver

Tony

Recommended Posts

Af en toe koop ik een scheermes op een rommel/curiosa markt, en dan eigenlijk alleen maar 7/8 of groter. Maar dit weekend liep ik tegen een kleiner exemplaar aan die ik niet kon laten liggen. Ik heb in het verleden vaker Wade & Butchers in mijn bezit gehad maar dat was over het algemeen geen succes vanwege de reeds opgelopen slijtage en/of geometrie problemen. Dit exemplaar is wel veel belovend: weinig slijtage en slechts weinig krom, alleen de teen en hiel hebben wat extra aandacht nodig. Een very near wedge, circa 11/16 groot met een bevel angle van ca 17 graden. De scales zij niet geweldig dus dit wordt een wat langer durende klus.

25ri1lh.jpg

2z3qpg6.jpg

Ik heb nog nooit op een rommelmarkt een W&B tegengekomen eigenlijk. En, euh, ik doe er wel wat op een jaar.

Gefeliciteerd dus !

Dit gezegd zijnde, W&Bs zijn goede messen over 't algemeen, maar niet beter dan een andere Sheffield.

Je kan op eBay af en toe Sheffields kopen aan véél betere prijzen dan de gemiddelde W&B.

Ik bezoek regelmatig markten omdat mijn levensgenote in antiek handelt. Wat ik wel merk is dat er steeds minder aangeboden wordt en dat de kwaliteit ook minder is.

Ik betaal eigenlijk nooit meer dan 20 euro voor een mes en gemiddeld ca10 euro. Deze w&b was 15 euro, op een curiosa markt op slot Zeist, het was ook het enige mes wat ik daar gezien heb.

Ik heb idd ook gemerkt dat er op rommelmarkten nog amper messen van goede kwaliteit worden aangeboden.

De goeie tijden zijn voorbij. Ik heb ze eigenlijk zelf nooit gekend. Ik herinner me dat Bart van coticule.be me ooit vertelde dat hij vroeger op de rommelmarkt een hele doos NOS Colibri messen gezien had. Helaas was hij toen nog niet into wetshaving.

Ik heb nog nooit op een rommelmarkt een W&B tegengekomen eigenlijk. En, euh, ik doe er wel wat op een jaar.

Gefeliciteerd dus !

Dit gezegd zijnde, W&Bs zijn goede messen over 't algemeen, maar niet beter dan een andere Sheffield.

Je kan op eBay af en toe Sheffields kopen aan véél betere prijzen dan de gemiddelde W&B.

Bedoel je dan een mes uit Sheffield, of het merk Sheffield?

Het eerste wat ik doe met een net aangekocht mes is vaststellen op er een bevel gezet kan worden en dat daar armhaar mee geschoren kan worden. Direkt werd duidelijk dat we hier tegen een kleine uitdaging aanlopen. Hiel en teen aan de voorzijde liggen niet plat op de stenen. Bevel gezet met een enkele laag tape met een chosera 800, de teen gaat vanzelf mee door het mes iets op te tillen echter de hiel moest gefreehand worden. Tape verwijderd en op een fikse wetsteen (BBW ) gecontroleerd hoe de slurry zich gedraagd bij het honen, zelf met 3 lagen tape bij de hiel word de laatste cm niet geraakt. Ook de stabilisator zit hier in de weg.

2w2exir.jpg

Nu wordt dit stukje van het mes door mij nauwelijks benut dus kan ik het gewoon negeren. Mijn vraag is eigenlijk hoe anderen hier mee omgaan. Elk advies is welkom. Vast bedankt.

Tony

Deze heb ik vandaag geslepen:

IMG_2850.jpg

Deze was al flink geslepen in zijn loopbaan, zoals je zit staat de schouder nog fier overeind maar is de bevel omhoog gekropen. Ik heb met een diamand vijl dat stukje schouder weg geslepen.

foto%201.jpg

En daarna bevel gezet op 1K, dat was nog een aardige klus want die schouder zat eigenlijk nog steeds in de weg, onder de loep zag ik ook een chipje bij de hiel. Na flink wat halen op de 1K ontstond er een soort van bevel maar met een smile patroon erin, daarna heb ik het mes diagonaal op de steen gelegd om de schouder te omzeilen. Dat ging beter maar had nog steeds een hoop nodig om een mooie snede te krijgen. Dit alles overigens met 2 lagen tape. Daarna de Naniwa progressie afgemaakt naar 12K en hij lijkt prima te scheren. Morgen de vuurdoop.

Dus om je vraag te beantwoorden, je kunt er voor kiezen door te slijpen tot dat je wel een snede hebt. Of zoals bij de schouder op dat mes van mij het mes schuin leggen. Of nog meer tape, alhoewel ik betwijfel of het daar beter van wordt. Of dus het hoekje van de schouder er af vijlen.

@noxa,

Bedankt, schitterend gepoetst overigens, ik wens je er morgen ook een goede scheerbeurt mee.

Tony

Thnx, net de scales nog een keer in de olie gezet. En volgen er morgen nog wat foto's.

@noxa,

Ik begrijp dat je de snede gezet heb met 2 lagen tape. Dat betekent dat de bevel angle met ca 2 graden toeneemt. Mogelijk zit daar een probleem, wat is de breedte van de rug en de breedte van het mes?

Tony

Ik gebruik zelf ook twee lagen tape, naar aanleiding van uitleg van Joost. Ik heb geen last van een verkeerde hoek, en daarmee gepaarde "botheid" van het mes. Dat zou ook gek zijn, want de tape is slechts 0,08mm dik. Misschien dat het iets invloed zou hebben op een heel klein mes, maar ook daar twijfel ik aan.

Ik denk eerder aan het niet genoeg tijd nemen om de bevel te zetten. Dat was bij mijn eerste keer ook het geval. Daarna bij Joost mee gekeken en opnieuw geprobeerd, ditmaal rustig de tijd genomen op de 2k. Resultaat: bloedjescherp. Alsof er geen haren stonden.

@noxa,

Ik begrijp dat je de snede gezet heb met 2 lagen tape. Dat betekent dat de bevel angle met ca 2 graden toeneemt. Mogelijk zit daar een probleem, wat is de breedte van de rug en de breedte van het mes?

Tony

Moet ik thuis even kijken (nu aan het werk) maar het is een echte wedge dus dat maakt het wat moeilijker. Ik heb wel een snede die haren af scheert maar te bot voor comfort. Dus ik ga denk ik weer 2 lagen tape doen en dan vanaf de 5K weer opnieuw slijpen.

De Standaard elektra tape die ik gebruik is 0.15 mm dik. De ervaring leert dat de hoek van de snede ca 1 graad per laag tape toeneemt. De wade & Butcher had een hoek van 17 graden en met 1 laag tape nu 18 graden. Veel meer moet het eigenlijk niet worden.

Tony

Beste Tony,

Er is al veel over geometrie van messen gepubliceerd. Ik heb daar ook bescheiden aan bijgedragen.

Ik ga dat niet allemaal overdoen. Een mes draait 1 : 4. Met een laag tape van 0.15 mm dik (wat daar van zij), kan je alzo geen graad wijziging toebrengen.

J

Problemen met bevel-angle spelen in de praktijk alleen met messen die flinke slijtage sporen vertonen.

Als je 3 lagen tape tegen een Koraat aangooit is er waarschijnlijk niks aan de hand.

De stelling dat elke laag tape de bevel angle met een graad doet toenemen heb ik niet bedacht maar is destijds op Artisan Shaving door Bart verkondigd. Maar als iemand dat roept hoeft dat natuurlijk niet waar te zijn vandaar dat ik de formule er maar even bij haal met als voorbeeld de Wade & Butcher.

De breedte van de rug T is 4,92 mm en deze neemt door 1 laag tape (2x 0,15 mm) toe tot 5.22 mm immers de tape wordt om de rug heen geslagen dus 2 x 0,15. De breedte van het mes L is 16,5 mm.

Omdat niet iedereen een calculator bij de hand heeft heb ik middels een app op een Iphone de berekingen gemaakt en screenshots gemaakt.

2d6t6xt.jpg

2sbprh1.jpg

2z6f0u9.jpg

Uitkomst: De bevelangle op de W&B neemt toe van 17,15 naar 18.20 bij het toepassen van 1 laag tape.

Tony