Jump to content

Moestuin?

Marcel

Recommended Posts

Zijn er hier meer eigenaren van een moestuin? Dan bedoel ik eigenlijk niet een vierkante meter in je achtertuin waar wat sla staat om de slakken te entertainen, maar iets omvangrijkers.

Ik ben dit jaar voor het eerst begonnen op een "verse" lokatie, dwz een lokatie die niet eerder gebruikt is voor het telen van groenten.

Als onervaren starters hebben we , ik en m'n vrouw, waarschijnlijk meerdere beginnersfouten gemaakt maar toch hebben we een opbrengst waar de buurt al van mee geniet ;)

Met scheren heeft het niks van doen, maar het zelf in de hand hebben van de herkomst van een deel van m'n voedsel en de bezigheden in zo'n tuin, geven grote voldoening.

We hebben wel een vierkante meter tuin. Waarom ik het toch post? omdat het op de 10e verdieping in een flat een zooi eigen uitdagingen meebrengt.

Zon hebben ze een stuk meer last van

Weinig last van ongedierte

Vogels eten graag mee

Wij hebben nu staan:

Spiraalpeper

Puntpaprika

Munt

Tomaat

Basilicum (hoort erbij :P)

Tijm

en nog wat andere dingen. Heerlijk!

Zodra we een groter huis hebben (met achtertuin) komt er echt een aparte plek om veel kruiden te verbouwen. Ook voor thee.

Toen ik vijf jaar geleden op rust ging kon ik eindelijk van het gras in de tuin af, ik haat namelijk het afrijden ervan. Mede aan de basis hiervan lag het feit dat we geen hond meer hadden (net voor mijn pensioen omgekomen in een verkeersongeval waarbij een vrachtwagen uitweek naar derde vak en ons plette tegen de middenberm).

Als kind hielp ik altijd bij opa in zijn wel enorme groenten tuin, opa's zorgenden in die tijd namelijk meestal voor bevoorrading van de hele familie. Ik had dus wel enige voorkennis.

Het is inderdaad wel zo lekker als je zelf je groenten verbouwd. Enige foto's:

img_0078.jpg

p1000967.jpg

img_0081.jpg

img_0079.jpg

Zo, dat is een flinke tuin!

Ik zelf ging wel eens met mn vader mee naar de volkstuin vroeger. Ik heb zelfs een tijd mn eigen kruidenhoekje gehad met van alles wat.

Nu hebben we zelf in de tuin niet meer dan een paprikaplant en wat munt.

Ziet er strak uit Snuff! Zou ik ook graag willen, maar ja, nu nog wel een hond, dus die moet ook flink in de tuin kunnen rossen en met zijn bal rennen. Zit er echter wel aan te denken om een stuk af te bakenen en daar ook wat te beginnen. Mijn zwager had bij zijn vorige huis maar een paar m2, maar daar stonden uien, prei, courgettes enzovoorts...

Ziet er goed uit Snuff!

Ik heb vroeger bij m'n vader de kunst kunnen afkijken en vraag hem hierover steeds om tips. Hij heeft een jaar of 40 ervaring inmiddels.

Ik sta nu in de keuken wat oogst te verwerken die we vers niet op tijd kunnen opeten. Jonge tuinbonen en sperziebonen worden geblancheerd en vervolgens ingevroren. Courgettes worden zoetzuur ingemaakt.

Ja hier hebben we ook enkele vriezers van doen. Dit jaar eens meerdere variëteiten uien geprobeerd die alhier niet zo bekend zijn, goed gelukt moet ik zeggen, oogst was zo'n 180 kg, gezien we maar met z'n beidjes zijn kan je beter uit de buurt blijven ;-)

Ik schat dat de uien alleen in totaal zo'n 100 vierkante meter innamen (had ze niet te dicht opeen geplaatst). Wat hier erg in opkomst is zijn tuiniers met grote professionele serres die onderverhuren aan particuliere mensen.

Vorig jaar had ik tomaten en een paprikaplant. Maar die tomaten werden veel te groot op mijn balkon en heb ik weggegooid toen het kouder werd. De paprikaplant daar kwamen beesten in, die wilde ik proberen te laten 'overwinteren'. Nu heb ik alleen 4 potjes met kruiden. Of eigenlijk mijn vriendin, want die heeft ze gekocht, geeft ze water en knipt ze om het te gebruiken in het eten.

Toch hadden we vorig jaar redelijk veel tomaten, de paprika's hebben we maar een stuk of 5 kunnen plukken. Maar dat was ook maar een plant. Als we ooit verhuizen naar iets met een tuintje willen we allebei wel een paar meter reserveren als moestuin en misschien ergens een boom of plant met vruchten.

Als kind hielp ik altijd bij opa in zijn wel enorme groenten tuin, opa's zorgenden in die tijd namelijk meestal voor bevoorrading van de hele familie. Ik had dus wel enige voorkennis.

een zeer indrukwekkende tuin Snuf!! erg mooi.

Erg leuk zo'n moestuin! We waren in Italië in een agriturismo dat aan de ene kant van alle gemakken was voorzien, maar aan de andere kant ook veel producten uit eigen tuin en stal gebruikte. Erg lekker gegeten!

Waar in Zwolle is dat Marcel? Heb wel geen tijd, maar het interesseert me wel.

Ik zou erg graag willen, maar het ontbreekt me aan tijd. Die heb ik hard nodig voor werk, vrouw en twee kleine kinderen :D . Ik heb wel wat aalbessen, cranberries, een opalpruim, een conferencepeer en een zwik kruiden staan.

Ik heb me voorgenomen om volgend jaar wel het nodige te planten. Mijn zusje werkt bij een groot bedrijf in zaadveredeling, en kreeg eerder dit jaar een doos met enorm veel zaden. Ik schat zo'n 30 soorten. Kan ik de halve buurt te eten geven :lol: . Daarbij vind ik het belangrijk dat mijn kinderen leren waar groenten en fruit vandaan komen en hoe het groeit.

Als je een beetje inleest en planning maakt neemt het niet zoveel tijd in beslag, kies gewoon het eerste jaar voor dingen die niet kunnen misgaan en weinig onderhoud vergen. Zo vermijd je fustraties, heb je toch vers op tafel en weet je of het iets voor je is om in verder te gaan, beetje zelfde principe zoals beginnen met een open scheermes ;-)

Erg leuk zo'n moestuin! We waren in Italië in een agriturismo dat aan de ene kant van alle gemakken was voorzien, maar aan de andere kant ook veel producten uit eigen tuin en stal gebruikte. Erg lekker gegeten!

Waar in Zwolle is dat Marcel? Heb wel geen tijd, maar het interesseert me wel.

Wij zitten naast zorgboerderij De Huppe, niet zo gek ver van jullie dus. De grond in van die boerderij en wordt verhuurd aan de moestuinvereniging.

Verder hebben we het als starters aangepakt zoals Snuff het al aangaf. Niet meteen alles willen als je nog niet weet wat de valkuilen zijn of wat je al dan niet ligt. Ons bevalt het in ieder geval, alleen was het even stevig aanpoten toen We terug kwamen van vakantie. Wat een wildernis in korte tijd!

Ikzelf niet, mijn moeder had vroeger toen ik jong was een heel grote (paar honderd m2).

Weet in ieder geval wel dat je qua eten goed verwend bent als je verse groente gewend bent :)

Toen ik als klein jochie bij een vriendje thuis voor het eerst bonen uit een pot/blik kreeg lustte ik het niet eens. :D

Wij zitten naast zorgboerderij De Huppe, niet zo gek ver van jullie dus. De grond in van die boerderij en wordt verhuurd aan de moestuinvereniging.
Daar heb ik niet eens aan gedacht, zo'n moestuintje kan natuurlijk ook. Ik dacht aan een stukje grond in eigen tuin.

Mijn vrouw heeft een volkstuin 5 min lopen van ons huis in Arnhem-Zuid. Het is 200 vierkante meter. Zij verbouwt zowat alles daar. Inclusief snijbloemen. Ook veel groente op zware kleigrond. Ik mag daar alleen inkomen als zij mij uitnodigd. Het is haar terrein en dat vind ik prima zo :D

Dit jaar toen we terugkwamen van 3 weken Schotland was meer dan de helft door slakken opgevreten. Heel ontmoedigend voor haar. Maar ze slaat zich er doorheen. Moesten wel de aardappelen vroeger dan anders oogsten vanwege fitoftera (spelling?) een slakkenvraat. Van de 8 jaar dat ze een volkstuin heeft is dit het ergste jaar op gebied van ziekte en slakkenvraat. Het is een biologische vereniging, dus geen chemische middelen toegestaan.

Volgend jaar beter. Zelfs de munt voor mijn cocktails is aangetast. Moet nu gewoon weer munt kopen

Klinkt goed Jock (afgezien van die slakken), ook mooi dat het zo dicht bij is.

Yep, en duur is dat zeker niet. Alles inclusief ruim honderd euro per jaar. We hebben wel een tuin maar op dat oppervlak van 6x8 hebben m'n meisje voorrang :D

Net een beetje zitten Googlen maar volgens mij zit hier niks. Genoeg grond en boeren, maar geen volkstuintjes :)

Het is een biologische vereniging, dus geen chemische middelen toegestaan.

Als biologische vereniging bakken ze er dan niet veel van, heel simpel: Je zet potjes in de grond met bier gevuld en alle slakken gaan er gegarandeerd in.