Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goedemorgen,

Sinds ik mezelf moet scheren ervaar ik pukkels/ontstekingen. Ik ben na verloop van tijd ben ik elektrisch gaan scheren en dit hielp redelijk. De pukkels leken te komen van ingegroeide haren. Toch zoals vele misschien ervaren hebben is elektrisch scheren ook niet alles...

Sinds vorige week ben ik na melezen van diverse fora's over gegaan op klassiek scheren. Helaas ervaar ik veel ontstekingen in mijn hals (niet op mijn wangen). Deze komen pas na ongeveer 2 dagen. En ook hier lijkt het te komen van ingegroeide haren.

Wat zou ik kunnen doen om dit te voorkomen? Niet meer tegenscheren is een optie maar graag hoor ik van jullie of er ook nog andere mogelijkheden zijn.

Alvast bedankt!

Posted

Niet meer tegenscheren is inderdaad de opposing.

Daardoor heb ik al een jaar bijna nooit meer ingegroeide haren.

Welkom op het forum.

Posted

Bedankt voor je reactie.

Ik ga dit zeker proberen deze week. Zou dit ook te maken kunnen hebben met het soort mesje?

Ik vind het in elk geval zo vreemd dat het pas erg wordt na 1,5/ 2 dagen.

Posted

Het mesje moet geen probleem zijn. Meestal merk je het pas later omdat dan het haartje eigenlijk pas lang genoeg is om echt te gaan irriteren. Het kan ook zijn dat je geen ingegroeide haar hebt, maar een ingroeiende haar. Dus een haar die omkrult en weer teruggroeit in je huid.

Maar daarvoor moet je wel krulhaar hebben en meestal komt dit alleen voor bij mannen met een donkere huid, vanwege het harde krulhaar wat op het gezicht groeit. Bij blanke mannen met stijl en over het algemeen iets zachter haar zal dit niet vaak voorkomen.

Posted

Wat voor mij goed helpt is de huid op die plekken juist niet strak trekken maar los te laten zodat je de haartjes echt op de huid afscheert ipv onder de huid.

Posted

Ik trek ook de huid niet straks met mn handen, maar beweeg alleen mn hoofd/gezicht daar waar het nodig is zodat de huid net iets strakker staat.

Een sensitive scheerzeep gaat helaas niks toevoegen aan de oplossing voor ingegroeide haren. Er zijn wel speciale zalfjes/asb's tegen ingegroeide haren, maar ik weet niet of die ook echt werken. Ze zijn ook behoorlijk prijzig, dus ik heb nog niet het risico durven nemen dat het niet werkt voor dat geld.

Volgens Jan Heideman zou het wel helpen om te smeren met een exfolierende crème, maar volgens mij kan je dan net zo goed scrubben. Of wat harder inzepen met een wat stuggere kwast.

Posted

Als je net een week bezig bent, ben ik erg geneigd om te zeggen dat het aan je techniek kan liggen. Daarnaast lijkt het me van belang om je haargroei in kaart te brengen, om meer inzicht te krijgen waar je welke kant op moet scheren om ATG voorlopig te vermijden.

Posted

Marco, Ik heb geen krullen dus daar zal het zeker niet aan liggen;) Ook het niet straktrekken zal ik bij de volgende beurt ter harte nemen.

Qua creme gebruik ik al een dure yves clarin, dit helpt niet afdoende...

Mijn scheertechniek zal inderdaad niet super zijn. In mijn hals groeien mijn haren vrijwel horizontaal. Ik scheer in deze richting mee en vervolgens precies tegen de richting in.

Is de huid nou zoveel anders dan op de wangen? Gezien ik daar nul last heb van irritatie

Posted

Ik heb ook op en onder mn kaaklijn altijd meer last gehad dan bijvoorbeeld op mn kin. Blijkbaar is de ene plek gevoeliger voor ingroeiers dan de andere.

Posted

Voor de haargroei richting kan je hier eens kijken: http://www.pbjsite.com/shave/whiskarmap/

Gewoon invullen en uit printen dan heb je gelijk een persoonlijke map van de haargroei op je gezicht. Het scheren even uitstellen (anderhalve tot twee dagen) en dan met een bolletje watten eroverheen strijken zodat je ziet en voelt in welke richting de haren groeien. Deze tip heeft mij goed geholpen.

Posted

2 dagen na het scheren kan ik jullie met vreugde melden dat ik nul uitslag heb:) Het is uiteraard niet zo glad maar ik ben al zeer tevreden na al die jaren dikke ellende.

Momenteel is het net onder de kaaklijn nog een gevecht hoe ik daar met de haargroei mee ga. (Lijkt wel een vaargeul)

Volgende bestelling met scheerspullen wordt een feit

Bedankt!

Posted

gefeliciteerd met dit resultaat. En nu rustig volhouden, want er zal ook nog wel eens een mindere scheerbeurt aankomen.

Posted
2 dagen na het scheren kan ik jullie met vreugde melden dat ik nul uitslag heb:) Het is uiteraard niet zo glad maar ik ben al zeer tevreden na al die jaren dikke ellende.

Momenteel is het net onder de kaaklijn nog een gevecht hoe ik daar met de haargroei mee ga. (Lijkt wel een vaargeul)

Volgende bestelling met scheerspullen wordt een feit

Bedankt!

Jeffrey vergeet dat supergladde resultaat voor nu even, wat telt is dat je toonbaar op je werk komt. Die paar stoppels gaat niemand opmerken, daargelaten dat een superglad resultaat doorgaans maar enkele uren aanhoud en daarna weer terug gegroeid is.

Het comfort en een goede huis is wat telt, baby billen zacht scheren komt later wel als je techniek beter wordt.

Posted

Probleem met bbs is dat dat juist het probleem is van ingegroeide haren.

Het voelt even heerlijk glad en zacht, maar 1 á 2 dagen later krijg je het voor je kiezen en sta je weer weet ik het hoe lang met een pincet voor de spiegel die pijnlijke haren uit je huid te trekken voordat het gaat ontsteken.

Dus voor mij, uitzonderingen daar gelaten, nooit meer bbs.

Hoe graag ik ook zou willen het gaat helaas niet. Mn huid kan er prima tegen, maar die ingegroeide haren..... Grrrrrrrrr!

Ik zou dus aanraden om dit niet meer na te streven, hooguit een keer een uitzondering maken.

Het is even wennen, maar voelt uiteindelijk als een bevrijding dat je niet meer uren voor de spiegel staat te kutten met de pincet van je betere helft.