Jump to content

Recommended Posts

Posted

Zo vanmorgen was het dan zover na mijn hele vakantie (3 weken) om de dag met mijn Herder 7/8 geschoren te hebben, was ik vanmorgen eindelijk helemaal glad, zonder een touch-up van een DE krabber. :D

Voelt wel lekker glad zo, nu vroeg ik me af na hoeveel weken was het bij de andere straight scheerders dat ze voor het eerst helemaal glad waren?

Posted

Mijn ervaring is lang geleden geweest dat ik me pas met twee passes perfect kon scheren zonder enige verwonding, nadat ik de kunst van het honen en stroppen volkomen onder de knie had. En daar alle spulletjes voor in huis had. Dat heeft maanden geduurd. Houd het maar op drie tot vier maanden. Zeker ook omdat je in mijn beleving jezelf zeker een keer of honderd moet hebben geschoren met het open mes om je techniek te perfectioneren en de klus - waaronder begrepen het kuiltje in de kin - binnen een aanvaardbare tijd zonder bloedbaden af te ronden.

Het is hier al in allerlei bewoordingen tot uitdrukking gekomen. Deze sport is niet bestemd te worden beoefend door diegenen die impulsief ook eens wat anders willen.

Dus ik moet zeggen dat jij vlot resultaten hebt geboekt!

J

Posted

Inderdaad heel snel MAAR m'n hoofd eraf dat je nog tal van minder goede scheerbeurten zult ervaren voor je zover bent dat je constant echt goede resultaten hebt. Het gaat een beetje met vallen en opstaan maar het mooie is dat je al zo snel een echt goede scheerbeurt hebt ervaren en dus weet dat het kan. Niet te versmaden voordeel want velen geven het op vooraleer ze dat hebben ervaren.

Zoals Joost al aanhaalde is vooral het stroppen en slijpen de grootste kunst, zolang je maar kan starten met messen die goed geslepen zijn is het onder de knie krijgen van de scheer techiek niet zo'n krachttoer. Het mes scherp houden is het hele eiereten.

En naarmate de jaren verstrijken leer je nog altijd bij, zo kwam ik erachter (mede door de bijdrage van Joost) dat het linnen absoluut niks toevoegde aan het resultaat van het stroppen (voor mij althans). Ook de overstap van hangende naar paddle strop gaf een verbetering.

Posted

Heeft hier een half jaar geduurd waarbij ik het bijna opgegeven heb. Gelukkig na wat doorzetten kan ik me nu bijna dagelijks comfortabel scheren. Echter leer nog steeds bij, het is een voortdurend proces.

Wat bij mij hielp is eindeloos oefenen met stroppen, stropping is key! En ook aan de slag gaan met wetstenen, dus het zelf scherp houden van het mes.

Posted

Gefeliciteerd Kamp!

Het heeft bij mij ook wel een tijdje gekost, de eerste keer acceptabel glad. Daarna een hele periode om-en-om: lekker geschoren afgewisseld met scheerbrand uit de hel. Tegenwoordig is acceptabel glad het slechtste wat ik bereik, meestal heb ik dfs. En af en toe (steeds vaker!) is het meerendeel van het te scheren areaal echt helemaal spiegeltje glad, alleen twee plekjes op de hals en stukjes kaaklijn niet. Daar werk ik aan.

Posted

Richard,

Die twee stukjes op de halslijn ken ik. En menigeen. Die bevinden zich ruim boven de adamsappel en links en rechts midden op de hals onder de kin. Daar groeit bij veel mannen de baard met zijn vleug niet van boven naar beneden of van beneden naar boven maar vanuit een denkbeeldige middellijn aan de ene kant daarvan naar links en aan de andere kant daarvan naar rechts. Met dit als gegeven kan je niet anders concluderen dat met een straight hier "against the grain", gaan tot de onmogelijkheden behoort. De kin opgeheven levert immers een holle halslijn op. En wil je deze "ATG" pakken dan moet je wel een extreem "glimlachend" mes uit de lade trekken. Ik heb die niet.

Hier wint een grazige krabber als een Fatip of een Merkur Slant het van de klapper. Want dezen nemen de holle hals gezien hun kortere snede - een beetje piano met de druk - zonder onheil te veroorzaken.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik na een scheerbeurt een van genoemde krabbers als ultimum remedium te voorschijn haal. Ik leef daar met een "XTG".

J

Posted
Met dit als gegeven kan je niet anders concluderen dat met een straight hier "against the grain", gaan tot de onmogelijkheden behoort. De kin opgeheven levert immers een holle halslijn op. J

Kin ietsjes omhoog en hoofd draaien naar links respectievelijk rechts terwijl je de huid onder de adamsappel ietwat strak trekt in tegenovergestelde richting werkt voor mij.

Posted

Hier eigenlijk ook wel een half jaar. Pas nadat ik de flow had ging het echt met grote stappen vooruit. Tegenwoordig vind ik het geen opgave meer met een open mes maar een genot. En ook nog met een dfs resultaat. En ook ik moet zeggen dat het ook allemaal een stuk lekkerder gaat sinds ik lekker kan stroppen op de strop van rasurpur

Posted

Ik moet zeggen dat ik ook de paddle strop van Rasurpur gebruik, en ik vindt dat het stropen daarop wel goed gaat.

Posted

Terug van Chatelaillon Plage. Wij reizen waar we ook naar toe gaan en voor welke periode, ongeacht het vervoermiddel, superlicht. Dat betekent, voor de vrouw een extra paar schoenen en mij een DE in plaats van de rotatie met strop. Oh ja. Ook een extra onderbroek want je weet maar nooit hoe een niet beoogd fout dineetje coloneel uitpakt.

Vanmorgen vroeg de RW 8/8ste full hollow over de strop gehaald. Eindelijk thuis. :D

J

Posted

Coloneel. Prachtwoord. Toegevoegd aan het vocabulair.

Vergeef me mijn onwetendheid danwel slecht geheugen maar wat of wie is RW ook maar weer precies?

Posted

Oké, ik dacht dus dat ik met 1 x van boven naar beneden en 1 x van oorlel naar neus al erg glad was.

Maar vandaag voor het eerst van beneden naar boven er aan toegevoegd! en zo glad heeft mijn nek nog nooit gevoeld!! :D

Dit ga ik morgen nog maar eens proberen. :mrgreen: