Jump to content

Nieuw restauratie project

Widowmaker

Recommended Posts

292a.jpg

sivu.jpg

tyhl.jpg

1960's Gillette Slim Adjustable Razor

Mijn geboorte jaar. :D

Zal heel wat poetsen en losweken kosten, maar vind het zonde om dit mooie krabbertje verloren te laten gaan

Wie goede tips heeft om deze weer te laten sprankelen, ik ben nog niet te oud om wat te leren :lol::lol:

Ik twijfel. Het ziet er heel erg uit als een Slim, sterker nog: moet wel een slim zijn, gezien de maten en verhoudingen, alhoewel je op de foto ook nog wat een FB erin kan zien, afhankelijk van de hoek. De Slim wordt namelijk pas vanaf 1961 gemaakt...? Wat is je date-code?

Het is in ieder geval een Slim Adjustable, en zo te zien kan hij nog wel een tijdje mee.

Wat lampuhkap al schreef; een warm sopje, wat geduld en een niet te harde oude tandenborstel.

Om de boel weer wat te laten gaan glimmen, gebruik ik altijd een hele fijne metalpolish, Maas is een erg goede, maar Autosol is ook prima.

Zilverpoets heb ik nog nooit geprobeerd maar zolang het maar geen grof polijstmiddel is, zit je waarschijnlijk wel goed.

Na lang zoeken, aangezien het model niet echt een slim is of een fatboy, kwam ik dit op een gerespecteerd razor site tegen:

There was also a nickel version produced during the last quarter of 1960. It has a 1-9 dial, but the dial is unique in that it has mechanical "stops" at both ends of the dial. There is a spring visible, yet the height of the dial is not the same across the entire dial. Thus it is a hybrid of sorts between the dial found on the normal Toggles and those found on the Fatboy.

Als ie hier binnen is, krijgt hij een grote inspectie en weet ik meer erover

Hier nog een paar foto's

oxcu.jpg

mx32.jpg

3vnc.jpg

Wie aanvullingen voor me heeft is welkom

• 2 weeks later...
Na lang zoeken, aangezien het model niet echt een slim is of een fatboy, kwam ik dit op een gerespecteerd razor site tegen:

There was also a nickel version produced during the last quarter of 1960. It has a 1-9 dial, but the dial is unique in that it has mechanical "stops" at both ends of the dial. There is a spring visible, yet the height of the dial is not the same across the entire dial. Thus it is a hybrid of sorts between the dial found on the normal Toggles and those found on the Fatboy.

Waar kwam je die tekst eigenlijk tegen? Die lijkt namelijk te gaan over een kruisbestuiving tussen een Toggle en een Fatboy. Of een Toggle met een adjuster van een fatboy. De krabber op jouw foto is echt een slim en de instelring heeft zo te zien overal dezelfde hoogte.

Van de datecode kan ik alleen een "1" onderscheiden (1e kwartaal), maar de jaarcode zie ik niet op de foto.

Inmiddels is er na flink wat ellenbogen werk (poetsen) een slim met code J 1 tevoorschijn gekomen.

Ga er morgen een paar foto's van maken.

Ik gebruik hem nu met mijn dagelijkse scheerbeurt, samen met een feather mesje.

Na wat sparen ga ik toch op zoek naar een fatboy met code F 2

Ziet er netjes uit!

Misschien is dit een idee om de cijfers van de dial ook een mooie opfrisbeurt te geven:

http://sugru.com/guides/how-to-replace-and-fix-worn-off-lettering-on-appliances-or-metal

(ik neem tenminste aan dat die normaal zwart gevuld zijn)

Dat spul ken ik niet, maar lijkt een goede oplossing.

Wat ik vaak gebruikt zie worden is bouwpakketverf. Aanbrengen met een fijn kwastje en de overtollige verf voorzichtig wegvegen. Zelf heb ik dit nog nooit gebruikt trouwens.

Is hier ook wat lastiger te krijgen, ik denk dat je het dan uit de UK moet bestellen. (heb het van daar meegenomen) heb zelf helaas niets meer anders zou ik je een bolletje sturen.

Het is een soort kneedgum, die zodra hij eenmaal in zijn vorm zit uithard, ideaal om dingen mee vast te plakken, beschermbumpertjes te maken, of defecterubbers (kabels) mee te repareren :)