Jump to content

Recommended Posts

Posted

Naar aanleiding van dit topic van de week voor het eerst een Muhle R41 2013 gebruikt. Heb enige tijd geleden alleen de losse kop gekocht. Het liefst gebruik ik milde krabbers en gaat mijn slim adjustable niet verder dan stand 5. De 41 is me te rouw en voelt niet fijn. Vandaag een Gillette New gebruikt en deze is echt een stuk beter voor mij. De koppen van de New zijn overigens verschillend, ik heb deze:

1930-40%20NEW%20in%20brown%20bakelite%20case%20England.JPG

Maar, waar het op neerkomt is toch zoals al eerder is aangegeven "zelf proberen". Jan, als je interesse hebt om mijn R41 kop te lenen dan kan ik je die opsturen. Heb je zelf een handle? van Edwin Jagger of Muhle of een Gillette Tech?

Posted

Hallo moxy,

Heel hartelijk bedankt voor 't aanbod, maarre ... die R41 kop is voor mij hoogstwaarschijnlijk ook te agressief.

Ook al is 't een 2013 kop, die dan weer een stuk minder agressief is dan de 2011 versie, maar toch ...

Ik wacht heel even totdat er een milde open kam krabber aangeboden wordt.

Als Marcel's verhuisperikelen achter de rug zijn, stuurt 'ie waarschijnlijk een New in de rondzending ...

Mooi ding trouwens, die New van jou ... :D

Posted
Hallo moxy,

Heel hartelijk bedankt voor 't aanbod, maarre ... die R41 kop is voor mij hoogstwaarschijnlijk ook te agressief.

Ook al is 't een 2013 kop, die dan weer een stuk minder agressief is dan de 2011 versie, maar toch ...

Ik wacht heel even totdat er een milde open kam krabber aangeboden wordt.

Als Marcel's verhuisperikelen achter de rug zijn, stuurt 'ie waarschijnlijk een New in de rondzending ...

Mooi ding trouwens, die New van jou ... :D

prima, je weet me te vinden! ben nieuwsgierig wat je van de New vindt.

Posted

Engelse NEWs hebben wat mij betreft een streepje voor, want veelal (gedeeltelijk) uitgevoerd in zilver of nikkel ipv dat vermaledijde goud waar die Amerikanen zo gek op zijn.

Posted
>>knip Wat mij betreft stel ik de aankoop van een open kam krabber nog even uit (sorry Eric .. :) ), kan ik die centjes gebruiken voor een gezellige lunch met m'n vrouw, of een lekker glaasje wijn ..... :D <

Omdat mijn vrouw de lunch betaalde, omdat 't kan, omdat 't er zo leuk uitziet, en vooral voor de heb, heb ik toch een

Pearl SS02 open kam krabber besteld bij de Barbiere ...

w4UwrDg.png

Kan ik deze vergelijken met m'n andere krabbers, en evt. met de Gillette NEW die Marcel hopelijk rond gaat zenden ...

Voorlopig zijn er wat mij betreft nog geen wezenlijke verschillen tussen de beide soorten krabbers boven water gekomen.

Posted

De reden om te experimenteren is dat scheer-nirwana proberen te vinden. Die vind je nooit want die bestaat niet, maar je wel dicht in de buurt komen. Het gaat er dus om (en helaas geef je in het begin dan wel wat uit, maar kun je beperkt houden), om voor jouw het ideale krabbertje te vinden, daarvoor het ideale mesje, ideale scheerzeep. Of is een shaving cream meer wat voor jouw? Scuttle of op je gezicht schuim maken? AS lotion of een balm. Koud of warm water scheren. Het is allemaal persoonlijk maar hoe meer je ontdekt hoe efficiënter, beter, prettiger je scheren wordt met beter resultaat, irritatie vrij. Ook zul je meer producten ontdekken die fantastisch presteren maar goedkoop zijn (probeer Portugese creams!). Ikzelf wil juist met een zo mild mogelijke krabber een DFS of beter resultaat behalen, ben af gestapt van lotions naar AS balm, etc. Het is heel persoonlijk maar een open kam is zeer populair. Ik zou een proberen die als goed bekend staat en niet te duur is, zoals een Fatip. Succes!

Posted

Je kunt het verschijnsel open kam op twee manieren benaderen; zowel als een andere krabber met toevallig een open kam of specifiek voor de open kam.

Om met dat laatste te beginnen; de open kam is vooral om een (langere) baard efficiënt te kunnen scheren. Je kunt er probleemloos een volle baard mee afscheren, het probleem is dan eerder om je schuim goed op de huid te krijgen dan iets anders. Dit is zo omdat de vertanding niet verstopt raakt met lange haren wat bij een safety bar wel zou gebeuren; de krabber loopt dan 'vast'.

Maar voor wat betreft het eerste; de geometrie bij open kam krabbers is onderling net zo verschillend (of meer nog) als bij gesloten kam/safety bar krabbers. Het zou dus kunnen zijn dat er onder de gesloten kam-types er ééntje zit die voor jou lekkerder scheert.

Het is overigens een fabeltje dat open kam krabbers agressiever zijn, althans niet wegens de open kam versus de safety bar. Het is wel zo dat er een aantal tamelijk tot zéér agressieve open kam krabbers zijn (Mühle R41 '11, Fatip, Joris bijvoorbeeld) maar dit ligt aan de geometrie van de krabber, niet aan de vertanding zelf. Er zijn ook héle milde trouwens zoals de Merkur open kam krabbers.

Posted

Wat mij betreft heeft heeft talibeard hiermee het verlossende woord gesproken.

Even in mijn woorden: bij een gelijkblijvende geometrie is het voordeel van de open kam het feit dat 'ie een

(meerdagen-) baard wel/beter aankan.

Heb ik dat zo goed gezegd, Harrie ? 8-)

Voor iemand (zoals ik) die zich dagelijks scheert, maakt 't niet echt iets uit of de kam al of niet open is.

Bij de uitzonderlijke gelegenheid van een (meerdagen-) baard is de open kam in 't voordeel.

Iets ander topic: ben nog maar 1 keer in de gelegenheid geweest de Pearl OC te proberen, ik kreeg daarbij sterk

de indruk dat deze een flinke tikkel (geen tikkeltje) agressiever is dan mijn EJ DE89 en Timor 1350.

Een aardig artikel in B&B toont inderdaad aan dat de Pearl OC hoort bij de "Slightly Aggressive" krabbers

terwijl de EJ bij de "Mild" krabbers thuishoort.

Een verschil waar ik best aan moet wennen .... :mrgreen:

• 2 weeks later...
Posted

Heb door ruiling met merwtje een Engelse NEW LC scheerkop verworven.

Dus Marcel: als je een NEW krabber gaat rondsturen, mag je mij overslaan .. 8-)

• 2 weeks later...
Posted
Heb door ruiling met merwtje een Engelse NEW LC scheerkop verworven.

Dus Marcel: als je een NEW krabber gaat rondsturen, mag je mij overslaan .. 8-)

Hoewel ... ik heb ook gelezen dat er wat variatie in de verschillende NEW's zit ....

Dus eigenlijk wil ik wel eens een andere NEW uitproberen ...

Marcel, zijn de verhuisperikelen al achter de rug ? 8-)

Posted

Haha, verhuizen gelukkig niet, verbouwen wel. Er moeten nog wat kleine zaken worden afgerond, pas daarna trek ik weer wat dozen open.

De New die ik rond zou laten gaan is een USA long comb NEW. Net weer even anders maar de verschillen zijn naar mijn idee miniem.