Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Elke morgen scheer ik me.

Zijn er redenen te bedenken behalve "omdat 't kan" , "voor de heb" , "omdat 't er zo leuk uitziet" , enz. om zo'n

krabber aan te schaffen ?

M.a.w. heeft een open kam krabber voor mij echte voordelen t.o.v. een gesloten kam model ?

Ben benieuwd naar jullie reacties ... :mrgreen:

Edited by Guest
Posted

De reden er een aan te schaffen Jan is ontdekken of het voor jou een toegevoegde waarde heeft :-)

Posted

Heeft een open kam voordelen? Ik heb van beide soorten een hoop geprobeerd en kan niet zeggen dat de ene beter is als de andere. De aller allerbeste krabber die ik ooit ontdekte is wel een open kam (Joris) maar als ik die aan tien mensen zou geven zullen de meningen alle kanten uitgaan. Sommigen zullen hem goed vinden anderen alleen geschikt om verf mee af te krabben.

Een tip? Probeer eens meer onder elkaar krabbers en messen uit te wisselen om te proberen. Ik heb dat vele jaren gedaan en heb zo de mogelijkheid gehad heel veel uit te proberen zonder al te veel centen te moeten spenderen. Vond ik iets dat echt goed was dan ging ik wel over tot aankoop. Vorig jaar heb ik dan de collectie heel erg ingedijkt en alleen het allerbeste (voor mezelf dan) behouden.

Posted

Veel open kam krabbers (let wel, niet alle) vind ik efficiënter dan gesloten kam krabbers. Of het wat voor je is zul je zelf moeten bepalen maar ik kan me wel vinden in efsk's bewoordingen.

Posted

Mijn milde Rimei en net zo'n milde Lord L6, worden door mij net zoveel gebruikt als de open kam Fatip. Maar dat is omdat ik nog steeds verschillende mesjes aan het uit proberen ben (alle drie de krabbers hetzelfde mesje en dan om de dag een andere krabber gebruiken).

Om een of andere reden geeft die open kam Fatip wel (bijna) elke keer een gladder resultaat. :D

Posted

LongShave heeft 't goed samengevat: scheert een open kam "anders" en/of zijn er significante verschillen.

Antwoord van Marcel: veel open kam krabbers zijn efficienter dan gesloten kam krabbers.

Een open kam krabber zou ook beter overweg kunnen met een meerdaagse baard (maar dat is bij mij niet

het geval) - heb ik gelezen.

De suggestie van Snuff - om krabbers uit te wisselen - vind ik een hele goede, daar kom ik zeker op terug ...

Enfin, ik wacht nu nog even op wat meer (zeer gewaardeerde) meningen ... :D

Posted

Heb een rotatie van 7 krabbers, waarvan 1 open Fatip. Vind deze erg efficient. Echter verschilt per mesje. Heb echter ook geen krabber, die ik slecht vind. Ergo het lijkt me heel persoonlijk, maar ik houd van licht agressief, dus adjustable op 6 en hoger. Dan komt hij in de buurt van de Fatip.

Posted

Als je het leuk vind om meerdere krabbers te hebben dan heeft het toegevoegde waarde. Ik heb zelf een Pearl OC TTO (de Pearl heeft nogal groffe tanden wat ik zelf erg mooi vind, ik weet niet of een meer traditionele tanden veel anders zijn).

Mijn Pearl OC TTO is wat agressiever als mijn Edwin Jagger DE89 of Lord L6. Voordeel is dat de Captain (uit de Lord inkoopactie) mesjes in die krabber niet roesten omdat je de deurtjes open kan zetten aan de andere kant zit dan die open kam. Dus het water kan overal makkelijk weg na het scheren. Is dat een reden om 20 euro in een krabber te investeren? Nee, ik denk het niet, ik heb hem gekocht omdat het kan, voor de heb en omdat het er leuk uitziet ;)

Posted

Jan, ik kan me terugvinden in alle redenen die je aanvoert om een open krabber aan te schaffen, gewoon omdat het kan, omdat heter leuk uitziet enz....

Zelf heb ik een Fatip Grande en een Plisson/Joris open kam krabber.

De Fatip/Joris bevalt mij het beste. Scheerresultaat is super, maar slechte een fractie beter dan dat van de Fatip, en het is een genot om mee te werken vanwege de iets langere steel en de goede balans.

Maar de de prijs van de Fatip/Joris is echter erg hoog ( 6 x die van de Fatip) en dat staat in geen enkele verhouding tot de eigenschappen en het scheerresultaat.

Als ik je iets mag aanbevelen, koop de Fatip Grande, voor rond de Euro 22,- kocht ik de mijne, en geniet van een licht-agressieve maar erg efficiënte krabber.

Posted

Ik word nu toch ook weer opnieuw nieuwsgierig naar een open kam....

Shit, als Marcel of LongShave dit maar niet leest, dan heb ik weer de poppen aan het dansen met die twee feeders....

Posted

Ik kan misschien nog een beetje helpen....

De discussie gaat vaak over de verschillen van mes tot mes, maar ik heb zelf nog geregeld dat ik een meerdagenbaard weg moet zien te krijgen en dan denk dat dat "alleen maar kan" door een heel effectieve open kam met feather-mesje.

Is dat niet herkenbaar?

En een andere keer, als je te lang in de zon hebt gezeten en te warm water al zeer doet aan je gezicht, dan is het ook wel fijn dat je een milde krabber met een Astra kunt gebruiken.

Om nog maar te zwijgen van de verschillende kwasten die daarbij horen..... (maar dat bewaren we voor het kwasten-topic)

Posted
Ik word nu toch ook weer opnieuw nieuwsgierig naar een open kam....

Shit, als Marcel of LongShave dit maar niet leest, dan heb ik weer de poppen aan het dansen met die twee feeders....

Huh? Ik dacht dat jij al lang een Open Kam in je bezit had. :D

Als BDF weer "open gaat" dit weekend kun je hem aanschaffen.

Posted

Heb ik nog steeds niet gelezen wat nu het wezenlijke verschil is tussen een open en een gesloten kam ....

Dat van die "meerdagen-baard" snap ik - ik kan me best voorstellen dat een open kam dan z'n diensten

kan bewijzen ...

Maar dat zie ik vooralsnog als het enige argument om een open kam te gebruiken.

Ik voel zo langzamerhand de behoefte om - omdat het kan, voor de heb en omdat 't er zo leuk uitziet - een

open kam krabber aan te schaffen .... :mrgreen:

Eric (BdF) - waarschijnlijk komt er een ordertje aan ... :D

Posted
Heb ik nog steeds niet gelezen wat nu het wezenlijke verschil is tussen een open en een gesloten kam ....

Dat van die "meerdagen-baard" snap ik - ik kan me best voorstellen dat een open kam dan z'n diensten

kan bewijzen ...

Maar dat zie ik vooralsnog als het enige argument om een open kam te gebruiken.

Ik voel zo langzamerhand de behoefte om - omdat het kan, voor de heb en omdat 't er zo leuk uitziet - een

open kam krabber aan te schaffen .... :mrgreen:

Eric (BdF) - waarschijnlijk komt er een ordertje aan ... :D

Ik heb het topic met interesse mee zitten lezen omdat ik net als jij met dezelfde vragen zat.

Ook hier, omdat het kan.........Eric de order komt eraan :D

Posted

Ik ervaar mijn open kam krabbers als meer agressief. Net alsof ze ook een laagje opperhuid mee pikken.

Toch moet ik me voor een bbs in 3 passes scheren. Terwijl er echt al voor 90% af is in de 1e pass.

In 1e instantie dacht ik dat ik met een open krabber een presentabele baard zou hebben als ik me om de dag scheerde.

Later was het de ervaring om met een krabber je zo diep uit te scheren dat het vergelijkbaar is met een open mes.

Maar eigenlijk gebruik ik ze zelden door de week als er wat meer tijdsdruk op het scheer gebeuren staat. Muhle R41 en Fatip zijn mijn open krabbers.

Posted

Dat hangt heel erg van de krabber af. Je kunt open kam krabbers net zo min als gesloten kam krabbers, niet over een kam scheren (!!!). De onderlinge verschillen kunnen namelijk heel erg groot zijn. Het varieert van milder dan een tech via mild en erg efficiënt naar medium agressief en net zo efficiënt naar (heel) erg agressief. De range is naar mijn idee groter dan wat je bij gesloten kam krabbers aantreft. Bovenstaande uiteraard op basis van UEKAZ en met inbegrip van ruime ervaring met vooral vintage krabbers. Van de hedendaagse open kam krabbers heb ik maar een beperkt aantal modellen geprobeerd.

Ik zou het scheerleven aanzienlijk saaier vinden zonder open kam krabbers.

Misschien moest ik maar eens een reizende krabber op jullie loslaten, een Gillette NEW ofzo, een heerlijke krabber wat mij betreft. Maar eerst thuis even puinruimen, zodra de verbouwing in afgelopen.

Posted

Hierboven staat een goed plan (het staat er dubbel, dus een dubbel goed plan :mrgreen: ) ...

Ja Marcel, als jij t.z.t. bereid bent om een (redelijk milde, en toch effectieve) open kam krabber in de rondzending

te doen zou dat fantastisch zijn.

Als iemand anders die dit leest dat wil doen, is 't natuurlijk ook OK.

Wat mij betreft stel ik de aankoop van een open kam krabber nog even uit (sorry Eric .. :) ), kan ik die centjes

gebruiken voor een gezellige lunch met m'n vrouw, of een lekker glaasje wijn ..... :D

We wachten af (ik in ieder geval wel).