Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik zit er aan te denken om een shoubudani te bestellen om als finisher te gebruiken.

Is er nog iemand die daar iets wil bestellen? Boven €150 zijn er geen verzendkosten, anders 25 euro.

Eens een krent, altijd een krent ;)

Posted
Even zitten kijken. Wat brengt dat meer dan een 12k SS?

Persoonlijke mening hier...

Praktisch:

Geen vervorming door water, vlak maken hoeft veel minder vaak.

Met verschillende Nagura's kun je meer doen met 1 basis steen.

Gevoel:

Natuurstenen hebben een fijner gevoel met slijpen, het uiteindelijke resultaat is een meer smooth resultaat.

De Naniwa 12k SS is zeker geen slechte steen!

Het komt neer op persoonlijke wensen.

Als je resultaten van beide stenen kan vergelijken met elkaar, zou ik dat zeker een keer doen.

Posted

Ik neem aan dat je dan naar die type 100 stenen zit te kijken? Wat ik me dan afvraag is wat het verschil is met de stenen van € 300-400? Ik had al eens zitten kijken naar deze stenen, maar had alleen de hele dure varianten gezien. Als de meer betaalbare stenen ook erg goed zijn, vind ik zo'n Japanse steen op den duur wel een optie (eerst goed leren slijpen :D )

Posted (edited)

Ik gebruik soms een SS 10k voor dat ik aan een nagura progressie begin op mijn Ozuku. Een natuurlijke steen geeft een meer smooth shave dan een synthetisch.

Edited by Guest
Posted

En (niet flauw bedoeld) zit hem dat meer smooth niet tussen de oren? Grit is grit toch? Althans dat lijkt mij natuurkundig zo.

Posted

Heel bescheiden mening:

Natuurlijke steen = smoother als je de steen door en door kent (wat inhoud dat je redelijk vaak slijpt)

Synthetische steen = iets minder smooth maar wel altijd voorspelbaar resultaat wat makkelijker te herhalen is voor een minder bedreven slijper

Posted
En (niet flauw bedoeld) zit hem dat meer smooth niet tussen de oren? Grit is grit toch? Althans dat lijkt mij natuurkundig zo.

Natuurstenen hebben nooit een vaste grit...is ook niet te meten.

Als hij de snede na een 10.000 verbetert is hij hoger dan.

Bij natuursteen gaat het meer om de "fijnheid" die is bepalend uiteindelijk.

De duurdere stenen zijn groter, vaak ook mooie patronen en dat maakt het duurder,

Als je jouw steen goed leert kennen kun je nagenoeg dezelfde resultaten halen als een steen van €1000.

Posted

Ik zit inderdaad te kijken naar de 100, komt op €100 incl verzendkosten en bijpassende nagura.

Zit nog te twijfelen tussen deze en de naniwa ss 12.000

Posted

Ik kan maar op 1 vlak adviseren. En dat is de grootte. De ss is groot en dat is mekkelijk. Maar die neem je niet mee. Als je dat zou willen natuurlijk.

Posted

Met 12SS haal je een goede scherp randje te voorschijn en is voordeliger in aanschaf.

Bijkomend voordeel hij is groter dan de gemiddelde natuur steen wat ik persoonlijk prettiger vind.

Natuursteen geeft een beter resultaat zegt men, maar of dit ook voelbaar is op je gezicht???

Posted

Ik weet het dus ook niet.

Ik krijg met m'n coticule net niet genoeg scherpte. En als scherpte er is, is deze na 2 scheerbeurten minder en gaat lichtjes trekken. Vandaar datk een alternatief aan het zoeken ben.

Het mes wat ik van buffel had scheerde (geslepen op Jnat) echt super en blijft echt heel lang scherp.

Ik slaap er nog een nachtje over ;)

Posted

Ik denk dat buffel het beste kan reageren maar mijn idee is dan dat de bevel niet goed is.

Posted

Aan beide stenen heb je geen slechte keuze, doe waar je je het beste bij voelt.

Ik ben bevooroordeeld, maar dat wist je al.

De 12k heb ik ook gehad en hem weer weggedaan, hij vervormde met nat en droog daar houd ik niet van.

Posted

Ik heb zelf de ss 12k, maar ben nog aan het leren te slijpen. Ik heb vanavond een mes erop geslepen, en het resultaat voelde/zag er goed uit. Morgen misschien een scheerbeurt ermee om te testen.

Ik heb, dat ik aan het rondkijken was voor stenen, ook naar de JNAT's gekeken. Ik zag toen alleen de (bijzonder) hoog geprijsde stenen. Daarbij zag ik door de diverse stenen, varianten daarbij en de verschillende nagura's door de bomen het bos niet meer. Daardoor heb ik ook niet verder proberen er wijs uit te worden.

Nu ik zie dat er ook betaalbare stenen zijn moet ik me misschien toch eens opnieuw in deze stenen verdiepen en proberen er wijs uit te worden. Ik vind ze namelijk wel erg interessant. Joost heeft voor mij een mes geslepen op een serie verschillende stenen, en sloot af met een JNAT (ik meen een Nakayama). Resultaat was een fantastisch scherend mes. Ook de Kropp die ik van Buffel heb overgenomen (en dus ook op JNAT geslepen) is een fantastisch scherend mes.

Een vraag aan de kenners: is er een betaalbare JNAT die geschikt zou zijn als finisher na een ss 12k?

Posted

Als eerste zal een mes natuurlijk zo goed als af zijn, voordat het naar de finisher gaat :)

Met een Tomonagura kun je al wat meer natuurlijk.

Op jouw vraag terug te komen, een shoubudani type 100 met een Tomonagura voldoet daar aan.

Zeker als jullie samen bestellen scheelt het verzendkosten.

Posted

Hoewel ik nog wat moeite heb mn coticule te begrijpen (gaat wel langzaam beter trouwens) moet het toch mogelijk zijn om op die steen een mes goed scheerscherp te krijgen zonder dat je elke dag opnieuw moet slijpen? Daar heb ik m wel voor gekocht eigenlijk :-)

Nu ben ik het volkomen eens met Cutthroat voor wat betreft het scheergenot van een door Joost geslepen mes, maar ik ga eerst nog effe verder kloten met mn Belg voor ik er een Japanner bij haal.

Posted

Klopt, met de coticule is het zeker mogelijk :)

Mijn eigen ervaring is dat nadat ik met de jnat ben gaan oefenen, de coticule ook vooruit is gegaan.

Het leren op de jnat vond ik een stuk makkelijker omdat de slurry geleidelijk afbreekt.

Bij de coticule verdun je met water, dus is het veel belangrijker om op de feedback te letten.

De jnat is veel duidelijker om het zo maar te zeggen. Wel iets meer werk als je een volledige progressie doet, het resultaat vind ik zelf prettiger als een coticule.

Posted

Ik heb geen coticule ervaringen. Ik schreef eerder dat de wonderbaarlijke eigenschappen van deze steen dat je een mes met een 1K bevel met een coticule door manipulering, kennelijk kunt gebruiken opklimmend tot uiteindelijk de meest ultieme finisher. Zelfs van toepassing op een kloofbijl.

Ik wil dit wel eens proberen. De eerstvolgende keer dat Richard te mijnent langskomt brengt hij de C'cule mee. Hij heeft deze steen immers verworven om met die ene de hele rit af te kunnen tippelen!

En dan gaan we eens kijken.

Meer preciserend de juiste veronderstelling van Ramon dat het met zijn kennismaking om een Nakayama ging, te weten een Nakayama Maruichi.

Ik wil jullie niet onrustig maken maar als jullie een maand niet meer roken; de drank laten staan en het bezoek aan de hoe-

fsmeden achterwege laten dan moet er genoeg in de knip zitten om een van de twee van deze bescheiden doch zeer interessante stenen te kopen.

http://www.japanesenaturalstones.com/nakayama-maruichi-nashiji-kiita-lv-5-a289/

http://www.japanesenaturalstones.com/nakayama-maruichi-kamisori-mizu-asagi-lv-5-a288/

Hartelijke groet vanuit Chatelaillon Plage. Het is hier niet zo rot.

J

Posted
Ik wil jullie niet onrustig maken maar als jullie een maand niet meer roken; de drank laten staan en het bezoek aan de hoefsmeden achterwege laten dan moet er genoeg in de knip zitten om een van de twee van deze bescheiden doch zeer interessante stenen te kopen.

Conclusie ..... je rookt en drinkt heel veel gezien de prijzen van die stenen :lol:

Posted

Off topic. Roken nul en mijn halve liters bier van de A'di (Bavaria pilsener) kosten in blik € 0,59. Mijn ruime consumptie daarvan heeft mitsdien budgettaire invloed noch gewicht in de huishoudelijke begroting.

Ik spreek dus de echte deugnieten aan! :D

PS. liter Bier : liter Euro super 95 ron = 1 : 1,5. En de deugnieten knallen er per dag zonder met de ogen te knipperen 20 liter euro super doorheen.

Posted

De hoefsmid kom ik niet meer, want het paard is allang ingevroren en gedeeltelijk geconsumeerd. Drinken doe ik nauwelijks. En om nou voor deze steen 1,5 jaar niet te roken gaat me ook wat ver ;)

Er komt er vanzelf eentje. Voor nu heb ik de interesse erin, en probeer me erin te verdiepen en te begrijpen hoe deze stenen werken. Het zit wat ingewikkelder in elkaar als een Naniwa of Shapton.

Posted (edited)

Cutthroat, eens, is complex ik snap het systeem niet, als er al een systeem is.

Edited by Guest
Posted

Ik heb al het nodige zitten lezen, en begin het langzaam te begrijpen. Wat ik gehad heb, heb ik hieronder vermeld. Ik hoop dat ik het goed heb. Zo niet of zijn er aanvullingen, laat het dan alsjeblieft weten.

- De aanduiding lv met een nummer van 1 tot en met 5 geeft de hardheid aan, waarbij 5 het hardste is. Hoe harder de steen, hoe fijner je kan slijpen/polijsten.

- Er zijn 4 soorten nagura's ( Koma, Mejiro, Tenjyou en Botan, waarbij Koma de fijnste is) om steeds fijnere slurry te maken. De slurry van elke nagura wordt tijdens het slijpen steeds fijner en moet ook verdund worden.

- De naam van een steen geeft de mijn, de soort steen en de strata (?) aan. De verschillen tussen de soorten stenen snap ik nog niet, maar ik heb ook nog niet alles gelezen.

De deeltjes die van de steen loskomen zijn niet, zoals bij bijvoorbeeld een Naniwa, gelijkmatig van vorm en grootte, maar zijn onregelmatig gevormde "vlokken". Tijdens het slijpen worden deze "vlokken" steeds kleiner waardoor er geen grit aan gehangen kan worden, zoals bij kunstmatige stenen.

Wat ik nog niet snap:

- Waarom moet de slurry verdund worden? Is dat omdat de deeltjes in de slurry op een gegeven moment niet meer kleiner kunnen worden?

- Het samenspel tussen de steen en de nagura. De nagura maakt de slijpende deeltjes los van de steen. Maar hoe kunnen verschillende nagura's steeds fijnere deeltjes van de steen losmaken? En zijn de deeltjes op het eind van een slijpgang (dus fijnere deeltjes) met bijvoorbeeld een Botan zoveel grover dan de deeltjes aan het begin van de volgende slijpgang (dus grovere deeltjes) met een Tenjyou?

Posted

De deeltjes die van de steen loskomen zijn niet, zoals bij bijvoorbeeld een Naniwa, gelijkmatig van vorm en grootte, maar zijn onregelmatig gevormde "vlokken". Tijdens het slijpen worden deze "vlokken" steeds kleiner waardoor er geen grit aan gehangen kan worden, zoals bij kunstmatige stenen.

Wat ik nog niet snap:

- Waarom moet de slurry verdund worden? Is dat omdat de deeltjes in de slurry op een gegeven moment niet meer kleiner kunnen worden?

- Het samenspel tussen de steen en de nagura. De nagura maakt de slijpende deeltjes los van de steen. Maar hoe kunnen verschillende nagura's steeds fijnere deeltjes van de steen losmaken? En zijn de deeltjes op het eind van een slijpgang (dus fijnere deeltjes) met bijvoorbeeld een Botan zoveel grover dan de deeltjes aan het begin van de volgende slijpgang (dus grovere deeltjes) met een Tenjyou?

Je hebt je al behoorlijk ingelezen, uitstekend :)

De slurry bestaat bij de door jouw genoemde Nagura's puur uit de nagura.

De Tomonagura die als allerlaatste wordt gebruikt zal een combinatie van slurry maken die bestaat uit de tomo en basis steen.

In sommige gevallen ook uit alleen de tomo, of uit de basissteen.

Dat hangt van de tomo ad dus, er is geen regel voor. Als het goed werkt, dan werkt het.

De slurry wordt verdund omdat het water opdroogt, droge slurry is niet aan te raden.