Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mannen,

Ik ben bezig met de oude scheerkwast van mn opa op te knappen.

(Foto's volgen nog....)

Knot is er uit en handvat is licht opgeschuurd.

Het handvat is niet gelakt ofzo, dus ik wil deze nu wel lakken om hem te beschermen tegen vocht.

Is beits dan ook een optie?

Of moet ik echt naar botenlak ofzo kijken?

Ik wil namelijk géén glimmend handvat....

Posted

Oh ja, en heeft iemand wel eens de knot uit een omega 10019 gesloopt? Deze wil ik namelijk in dit handvat.

Posted

Tung-olie ben ik fan van. Dat geeft een matte finish, laat de tekening van het hout mooi opkomen en het is water afstotend.

Posted

Die knot heb ik wel eens uit een 10019 gesloopt maar niet naar tevredenheid omdat er wat van de plug afbrak. De lijmplug loopt bovendien weer taps uit waardoor je die ook weer onder handen moet nemen om hem netjes te laten passen.

Posted

Oei, dat is niet waar ik op gehoopt had....

Deze kwast vind ik echt super, dus had gedacht deze in opa's handvat te lijmen.

Misschien nog maar eens overdenken....

Aan de andere kant; een nieuwe kost drie euries en die heb ik heus nog wel ergens rondslingeren.

Posted

Handvat toch even in de transparante beits gezet. Na het schuren kwam er namelijk een lichte waas overheen.

Het is nu iets donkerder, dat vind ik wel mooi.

Ik zal straks ff wat foto's posten.

Posted

nysubu7u.jpg

ezedenyv.jpg

muje9ury.jpg

qu5amu2y.jpg

Ik denk niet dat het verschil tussen foto 2 en 3 heel goed te zien is, maar 3 is na het schuren.

Op de laatste foto is de beits nog nat en het licht niet optimaal, maar je krijgt zo wel een idee.

Posted
Hoe heb je die er eigenlijk uitgekregen? Handvatje slopen of aan de knot trekken en draaien?

Met een tang, mes en schroevendraaier... Als je een omega knot wilt kun je waarschijnlijk beter een donorkwast scoren waarbij de knot uitneembaar is en niet, zoals de 10019, een geheel is met het handvat.

Voor een paar euro meer (ex verzendkosten, dat dan weer wel) heb je behoorlijk wat keuze. Of elke knot er zo makkelijk uitkomt weet ik niet. Ik heb een 10029 en had een #49, jij beiden kun je de knot er met plug en al uit trekken en zonder problemen weer terug plaatsen.

Posted

Bedankt, daar ga ik even naar kijken. Lijkt me ook een goede optie.

Is de kwaliteit van de #49 vergelijkbaar met de 10019?

Posted

Ja, ik gok dat het haar identiek is, de maten zijn alleen compleet anders. Je zult dus een kwast moeten zoeken die qua diameter overeen komt.

Posted

Ik zag dat de #49 26mm is. Maar ik denk dat er 22 of 23 in moet. Ken je toevallig een kwast met zo'n formaat waarvan de knot uitneembaar is? En te koop bij BdF? De 10029 hebben ze nl niet, dus kijken naar die afmeting heeft weinig zin.

De rest van de shops in NL heeft weinig varken in huis.

Posted

De #49 is 26mm, exclusief de plug, die moet je ook meerekenen. Heb je de diameter van het handvat al goed kunnen meten?

Posted

Oh, daar had ik nog geen rekening mee gehouden. Meten wil ik vanavond of morgen even doen. Vanmorgen was de beits nog een beetje plakkerig.

Posted

Hoi Marco. Ziet er mooi uit man! Goed gedaan jochie ;) ! Is een varkens knot een vereiste? Bij Mühle kun je namelijk ook Silvertip fibre knots bestellen. Ze hebben deze in verschillende maten. De 21mm kost €13,95 en de 23mm kost €17,95. Uiteraard exclusief verzendkosten, maar ik dacht dat dit misschien ook wel een optie zou zijn.

Ik wil zelf nog een keer een Silvertip fibre knot bestellen voor mijn zware Mühle kwast die ernstig in de rui is. Ooit, als ik groot ben :D

Posted

Eigenlijk wel, een fibre heb ik al namelijk.

Ik zie ze op de site alleen voor 44 dollar trouwens.

Ik wil mijn silvertip fibre ook misschien weer te koop zetten. Om de een of andere reden ben ik zo gek op mn omega zwijntje....

Posted

Nib heeft leuke zwijntjes voor niet al te veel. Kom je incl verzenden onder de prijs van de fibre uit.

Posted

Thanks, heb het gevonden.

Maar kan ik van die knots de kwaliteit verwachten die ik gewend ben van Omega?