No-harm Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 beste forummers, gisteren mij netjes voorgesteld en leuke welkomst reacties gehad, mijn dank. een paar maanden geleden een Dovo Silversteel gekocht bij de messenwinkel in België. Sindsdien scheer ik mij met dit mes. In het begin was het vooral de techniek van het scheren die ik onder de knie moest krijgen, vooral onder de neus en de ronding vd kin vond ik lastig. Inmiddels heb ik het scheren aardig onder de knie, het mes ontspannen in de hand en de beweging vanuit de pols. Maar ik merk dat het mes wat trekkerig begint te worden. Het hele scherpe begint er af te raken. Hierdoor wordt het scheren onder de neus en de ronding van de kin toch weer lastiger. Voor iedere scheerbeurt haal ik het mes netjes over een hangriem. maar waarschijnlijk heb ik dit niet helemaal goed gedaan. gisteren hier al gelezen dat de riem zeer strak moet zijn terwijl mij verteld is dat de riem een beetje door mag hangen. heb ik dit goed gelezen? nu heb ik nog geen padddlestrop en pasta om het mes aan te scherpen (ga ik nog bestellen), maar de vraag is of dit afdoende zou zijn om het mes weer optimaal te krijgen? Is het verstandig mijn mes te laten slijpen op een steen? Dovo geeft aan dat het mes scheerklaar geleverd wordt, maar ik heb al andere verhalen gelezen hier. omdat het scheren met een open mes mij geweldig bevalt en ik er veel plezier aan beleef ben ik ook eens verder gaan kijken wat er allemaal te koop is op messen gebied. zodoende kwam ik terecht bij Koraat. En ben ik erg gecharmeerd van deze scheermessen. graag zou ik er een bestellen maar ik twijfel over de kop vorm van het mes. Mijn Dovo is rond, maar ik vind een schorkopf ook heel mooi. wat is het wezenlijke verschil tussen deze vormen bij het scheren? ik hoop op jullie antwoorden. alvast bedankt, Harm
Buffel Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Harm, Ik weet niet waar jouw huis staat...misschien is er iemand in de buurt die samen met jouw naar het mes kan kijken. Qua kop zit er natuurlijk wat verschil in, met een ronde heb je een "iets" veiliger gevoel. Even meer aandacht met een schorkopf zou ik zeggen, de punt heeft wat meer respect nodig. Overigens is het niet moeilijker vind ik zelf.
Noxa Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Dat hangen van de strop is een finesse, de beste stel regel die ik ooit gehoord heb is: "Strop tight, strop light". De strop moet strak hangen maar die bout waar hij aan vast zit hoeft niet uit de muur. Vast is vast zullen we maar zeggen en dan stroppen met geen tot minieme druk.
Snuff Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Ik denk dat een schorkopf je geen probleem zal opleveren, mocht je graag een schorkopf zien maar toch een beetje bang vraag dan om een aangepaste French point zoals ik bij m'n tweede koraat heb laten maken (reden voor mij was eerder dat ik het goed bij de rest van het mes vond passen). Zie een van de laatste pagina's onder het draadje "koraat knives" voor foto's. Noxa gaf al aan hoe het moet met de strop, wil je een aantal mogelijke fouten uitschakelen ga dan voor een paddle. En raad van Buffel opvolgen, laat je mes nakijken en eventueel bijwerken door iemand uit jouw regio.
Guest Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Wat buffel zegt "waar staat je huis" wie weet kan iemand in de buurt hem slijpen voor je.
3gor4 Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Dat hangen van de strop is een finesse, de beste stel regel die ik ooit gehoord heb is: "Strop tight, strop light". De strop moet strak hangen maar die bout waar hij aan vast zit hoeft niet uit de muur. Vast is vast zullen we maar zeggen en dan stroppen met geen tot minieme druk. "Strop tight, strop light" is inderdaad de techniek die ik toepas op mijn strop. Heb dan wel een 'herolds' strop zonder handvat, waar ik dus met twee vingers vasthoudt. Maar nog kan je met de ene vinger harder trekken dan de ander waardoor er één kant van de strop strakker komt te staan dan de ander. Probeer daarom ook zo gelijkmatig strak te trekken en de mes met zo min mogelijk kracht over de strop heen te halen. Heb er zelf weinig moeite mee. En kan in dit prille stadium nog zeer weinig ervaring mededelen. Maar het enige wat ik nou kan zeggen is dat ik me bij de hangende strop meer bezig hou met het 'Z-beweging'. Dat is dus iets waar je minder rekening mee hoeft te houden bij een brede paddle strop. Als ik de verhalen zo lees van sommige op dit forum. Moet je een zo vlak mogelijk strijk oppervlak bereiken, wat geen je het beste hebt met een paddle. Om je snijvlak niet rond te maken, als je dus bijvoorbeeld veel druk uitoefent tijdens het strijken bij een hangende strop waarbij je hangende strop buigt of als je teveel druk zet op je snijvlak tijdens het strijken bij een paddlestrop (wat ook zeker kan).
No-harm Posted July 23, 2014 Author Posted July 23, 2014 Om te beginnen bedankt voor de reacties en de nuttige info over het stroppen...vermoeden bevestigd...ik heb ws niet vlak genoeg gestropt. Mijn huis woont in Enschede... Waar woont het huis van een ervaren slijper die mij wil helpen met m'n Dovo? @ snuff, prachtig mes heb je! Heb de foto's gezien van de aangepaste kop. Mooi mooi! Ook weer nuttig om te weten bij het bestellen... Nog een paar vragen aangaande het bestellen van een Koraat : op het bestel formulier staat dat de standaard uitvoering een " derb schliff" heeft. Wat houdt dit in? Mijn dovo is voll hohl geslepen, en dat bevalt prima. Voor welke schliff hebben jullie gekozen bij het koraat mes? En wat zijn de wezenlijke verschillen bij het scheren met voll, 1/2 en een 1/4? Wordt een Koraat mes scheerklaar geleverd of moet zo'n mes ook eerst over de stenen? Al met al toch best weer wat vragen.... Hoop weer van jullie te horen!
Snuff Posted July 24, 2014 Posted July 24, 2014 Nog een paar vragen aangaande het bestellen van een Koraat : op het bestel formulier staat dat de standaard uitvoering een " derb schliff" heeft. Wat houdt dit in?Mijn dovo is voll hohl geslepen, en dat bevalt prima. Voor welke schliff hebben jullie gekozen bij het koraat mes? En wat zijn de wezenlijke verschillen bij het scheren met voll, 1/2 en een 1/4? Wordt een Koraat mes scheerklaar geleverd of moet zo'n mes ook eerst over de stenen? Al met al toch best weer wat vragen.... Vragen zijn er om gesteld te worden en we zijn zelfs blij als ze een scheerbroeder kunnen helpen dus .... "derb schliff" is near wedge geslepen. Groot verschil met full hollow van je dovo, veel zwaarder in hantering en scheert ook heel anders (eindresultaat is echter als het goed is hetzelfde namelijk glad geschoren). Nu zijn die Koraats niet echt goedkoop (wel in verhouding met vele andere custom messen) dus zou ik aanraden: Vind iemand waarbij je langs kan gaan in je regio die je de verschillende grinds kan laten vasthouden en bekijken zodat je een idee hebt wat 1/4 - 1/2 en near wedge inhouden. Zelf heb ik in eerste instantie gekozen voor de near wedge in combo met een 8/8" (maar ik had al enkele daarvan gehad in het verleden dus wist waar ik aan begon), heel tevreden. Was scheerklaar maar heb hem nog wat bijgetuned naar persoonlijke voorkeur (heb moeilijke baard die messen heel snel bot maakt). De tweede was een 1/4 hollow met een 7/8" (had ik ook al in bezit gehad), lichter zowel door het smaller blad als de slijpmethode. Denk dat dit voor de meeste mensen die tot nu toe bij een 6/8" full hollow bleven steken een makkelijke overstap zou zijn. De 8/8" is wellicht een beetje overweldigend alhoewel het allemaal binnen de week een heel andere dimensie aanneemt en gewoon lijkt te zijn. De 7/8" had geen behoefte aan bijkomend bezoek van de slijpsteen, was meteen heel goed. Mijn insziens zijn ze scheerklaar of toch zeer dicht daarbij (als beginner merk je waarschijnlijk niet eens verschil). Mocht je iemand vinden die je mes wil slijpen dan zou ik bij ontvangst van de Koraat vooraleer te scheren even langsgaan en het hem voorleggen ter controle. Meer dan enkele heen en weer bewegingen over een finisher zal het in ieder geval niet vragen. wat zijn de wezenlijke verschillen bij het scheren met voll, 1/2 en een 1/4? Dat is heel moeilijk te beantwoorden, het is vooral het gevoel bij het scheren. Waar een full hollow je begeleid met het nodige geluid zullen deze minder tot zelfs helemaal geen geluid laten horen. Strijk je echter het schuim af op een sponsje dan zie je de haren wel degelijk liggen. Persoonlijk vind ik de stelling dat je met een full hollow een closere shave kan bekomen onzin maar het schijnt op vele forums in steen gebeiteld te zijn. Meeste mensen hebben de neiging (denk ik) om met een full hollow teveel druk uit te oefenen. Succes!
No-harm Posted July 24, 2014 Author Posted July 24, 2014 Snuff bedankt voor de uitgebreide uitleg en zeer bruikbare info! Ik kan er mee aan de slag....
Recommended Posts