michigalex Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Wat zijn buiten de holling de voor- en nadelen van de verschillende grinds? Waarom zou je bijvoorbeeld kiezen voor 1/4 ipv 1/2 Hollow?
Snuff Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Moeilijk, moeilijk, waarom een roodharige vrouw of een blonde? Persoonlijke voorkeur. Zelf vind ik de full hollow het minst. Near wedge, 1/2 en 1/4 dragen m'n voorkeur weg, hoogstwaarschijnlijk ook te maken met m'n baardgroei.
Guest Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Ik zou zeggen niet kiezen maar allemaal kopen. Blond of rood. Beide is goed en mag tegelijk doorkomen.
michigalex Posted July 22, 2014 Author Posted July 22, 2014 Ik heb ook stevige baardgroei, Vooral de snorharen en rondom kin lijken het wel kleine staaldraadjes die naar buiten komen vooral ATG is dit tot op heden nix met straight voor mij. Ik vraag het omdat ik voor een toekomstige Koraat aan het kijken ben (nog niet op korte termijn)
Snuff Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Ik heb ook stevige baardgroei, Vooral de snorharen en rondom kin lijken het wel kleine staaldraadjes die naar buiten komen vooral ATG is dit tot op heden nix met straight voor mij. Ik vraag het omdat ik voor een toekomstige Koraat aan het kijken ben (nog niet op korte termijn) Dat komt nog wel hoor, eenmaal techniek en het slijpen op punt staat zullen ook deze haren moeten wijken. Deze morgen nog met een koraat van bij de eerste pass ATG gegaan zonder een greintje pijn. Ik zou zeggen niet kiezen maar allemaal kopen. Blond of rood. Beide is goed en mag tegelijk doorkomen. Op het eerste geef ik je gelijk, als je echt gevallen bent voor het open mes ben je het jezelf verplicht om van elke grind eentje te bezitten of op z'n minst te proberen in leen ofzo. Tegelijk doorkomen? Hevig ventje? ik ben al blij zat als m'n vrouw me eens een halve dag met rust laat
joostmoree Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Zin in serieus heren? Ern was de eerste die er in slaagde tegen een aanvaardbare prijs massa full hollow voort te brengen. Hij vond daarvoor een slijpmachine. Daar heb ik al over geschreven. Dus voorshands niet nog een keer. Maar nu ernst. Tenzij ik te kort schiet in mijn zoekresultaten komt ik er niet achter wat de aanleiding is geweest om destijds het (near) wedge slijping principe volkomen te verlaten. De full wedge was een doodlopend fenomeen. Slijpen op een volkomen vlakke zijde vergde de verwijdering van zoveel materiaal dat dit concept in de geschiedenis ten dode was opgeschreven. Maar de massieve overstap op dwepend full hollow kan ik niet beredeneren. Ik kan ook niks vinden in alle bronnen die ik aan peur. Anders dan de proletarische redenering dat een full hollow meer bearbeiding kost en in het bijzonder wanneer hij "zingt" na bepingeling met de duimnagel, tot het ultieme topproduct behoort. Ik wil graag een wat (populair) wetenschappelijk beredeneerde discussie waarom de near wedges en laat staan de 1/4 en 12/ hollows zijn verlaten voor de flimsy dingetjes waarmede mij lade vol ligt. Mijn customs zijn, een uitzondering daargelaten, en mijn Koraaten (ook vooral custom na bearbeiding in harmonie) zonder uitzondering, allemaal 1/4 hollow of near wedge. En zij overtreffen alle full hollows elke keer in alle opzichten. Daar heb ik het over scheren. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik kijk verlangend uit naar jullie bijdragen J
michigalex Posted July 22, 2014 Author Posted July 22, 2014 Duidelijk verhaal Joost, ik moet dit dus proberen Is dus kwestie van smaak. Ik zat sowieso te denken aan 1/4 hollow.
joostmoree Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 De revolutie tot de full hollow is niet ontstaan op basis van smaak. Er was niks te smaken in die tijd. Quote " De diakonie en het armenbestuur hadden fl 1200,- per jaar als salaris voor een arts ter beschikking gesteld." Unquote J
Snuff Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Mijn customs zijn, een uitzondering daargelaten, en mijn Koraaten (ook vooral custom na bearbeiding in harmonie) zonder uitzondering, allemaal 1/4 hollow of near wedge. En zij overtreffen alle full hollows elke keer in alle opzichten. Ik ga in hetzelfde rijtje staan als je het niet erg vind. Full hollows allerlei hebben me nog nooit dezelfde kwaliteit shave kunnen geven als de jongens met wat meer vlees aan de botten. Vol overtuiging heb ik in het verleden enkele vrienden messen uitgeleend om hen dit aan de lijve te laten ondervinden, het overgrote deel vond er niks aan en prefereerden hun zingende blaadjes. Het is echter niet omdat iets mij meer bevalt dat ik daarom beweer dat het ook beter is.
efsk Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Me nog steeds niet met een 1/4 of derb mes geschoren hebbende kan ik eigener ervaring niets zeggen over de verschillen. Wat ik her en der echter lees is hoe holler hoe vergeeflijker. "Für Zarte Haut" als het ware. Bovendien is een 1/1 een stuk lichter dan een derb. Dat zou een deel van de atractie kunnen zijn. Alles speculatie. Drie derbs in verschillende gradaties van opgeknapt, en nog wat onderweg. Daarna weet ik of ik onzin spreek
joostmoree Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Ik geef morgenochtend mijn Globusmen, ook zo'n mesje met veel verbeelding, weer een kans tot wedijveren. J
Snuff Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Lijkt me sterk dat het je zou ontgaan en zal dus wel gezichtsbedrog zijn maar op de foto lijkt het wel of midden van de snede iets niet helemaal goed is? Er heerst momenteel een Globusmen virus, er wordt aardig wat geld op tafel gegooid voor de betere exemplaren. Have a nice shave!
joostmoree Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Het is inderdaad gezichtsbedrog Ron. Het is de spiegeling die het hem doet. Als datgene wat je meent te zien werkelijkheid zou zijn, zou het denk ik onmogelijk zijn je ermee te scheren zonder een bloedbad te veroorzaken. Hoe ik aan dit mes gekomen ben heb ik op 28 januari '14 beschreven in de topic viewtopic.php?f=14&t=1162&hilit=globusmen&start=30#p23218 pagina 4 P.S. De shave was dik voor elkaar. Het aluin glibberde na afloop over het natte scheerareaal. Dank
joostmoree Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Heren, Ik ben er nog eens een keer goed voor gaan zitten. Doch eigenlijk is er geen echte doorslaande reden - anders dan een commerciële - te vinden waarom we in het verleden massaal zijn overgestapt op het voortbrengen van full hollow messen. Hoe holler hoe beter! "Singing razors! Dat waren de ware! Het enige rationele wat ik uit de literatuur en het Web kan peuren is dat een full hollow gemakkelijker te manoeuvreren zou zijn??. En herrie maakt hetgeen tot voordeel zou strekken? Daarnaast wordt gemeld dat hij omdat hij flexibel is zich makkelijker naar de contouren van het gezicht zou voegen. Dit begrijp ik niet want omdat de flexibiliteit te bestrijden is men een of meer stabilisatoren gaan toepassen dan wel een "double belly". En de laatste reden zou zijn dat bij het slijpen van een full hollow minder materiaal zou zijn te verwijderen op de snede. Dus sneller en beter resultaat. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Zoals ik eerder schreef was een full wedge nauwelijks scherp te krijgen. Als je wat van de snede wilde verwijderen - verdunnen - dan moest je het hele blad in dat traject meeneemen. Maar full wedges worden om die reden niet meer geproduceerd. Near wedges (derb), 1/4 en 1/2 hollows wel! Een revival van deze types. In het bijzonder in de (semi) custom kringen zoals wij weten. Het is wel zo dat deze laatste typen bij het maken van een bevel (veel) meer werk met zich brengt (wat overigens erg leuk is; je ziet een facet onder je handen groeien!), maar zit de bevel er eenmaal dan vordert het 100% houden van de snede bij deze typen niet meer moeite dan voor de full hollows is vereist. Ik zie uit naar jullie bevindingen. Ik heb een beetje het gevoel gekregen dat de ontwikkeling van - en de fixatie op - de full hollow in het verleden tot heden valt onder het begrip: "hype avant la lettre". J
Snuff Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Het enige rationele wat ik uit de literatuur en het Web kan peuren is dat een full hollow gemakkelijker te manoeuvreren zou zijn??. En herrie maakt hetgeen tot voordeel zou strekken? Daarnaast wordt gemeld dat hij omdat hij flexibel is zich makkelijker naar de contouren van het gezicht zou voegen. Ze zijn wel een stuk lichter maar makkelijker te manoeuvreren is volgens mij wishful thinking. Meestal wordt het lawaaierige wel als een plus gezien, een soort bevestiging dat men goed bezig is?Beetje zoals een andere lawaaierige uitlaat op de brommer? Ik zie wel vaak bij verkoop of reviews staan: "dit is een van de befaamde zingende bladen" alsof dit het kenmerk is van een topmes. Een full hollow voegt zich helemaal niet naar de contouren van het gezicht dus dat is onzin.
joostmoree Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Baie dankie voor je bijdrage Ron!. En dan nu nog de wederwoorden van die andere 1.397 overige lezers die wat te te melden hebben. Wat heb ik uitgelokt! Dat word een hele lange warme nacht schrijven om in de gaan op alle felle beredeneerde reacties! J
Kogel Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Jij verwacht woeste emoties he Joost[FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND WINKING EYE] Ik ben pas een half jaar geleden begonnen. Met een boker king cutter (full hollow?). En ik heb het onder de knie. Het gerasp (zingen) is een mooi gehoor. Voelt alsof je goed bezig bent. Ik heb ook een Aust (6/8, full hollow?) scheert fantastisch. Zingt ook en geeft ook het gevoel dat je goed bezig bent. Maar ik heb ook een heel aantal anderen waaronder twee kleintjes (zie andere posts). Die zijn veel meer wedgeachtig. Moet ook wel gezien de hoogte van het lemmet. En daar hoor je niets. Maar dat terzijde. Mijn andere 6/8 is een Bakkus. Ik heb geen idee of die full hollow is maar ik denk het niet. Veel lomper dus zal wel 1/4 zijn vermoed ik. En dat is ook erg lekker. Ik houd wel van dat gewicht. Ik moet zelfs zeggen dat ik het makkelijker vind sturen. Dus ik kan niet wachten op mijn mes van Ulrik. Als het goed is heb ik hem rond 10 augustus.
Snuff Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Wat heb ik uitgelokt! Dat word een hele lange warme nacht schrijven om in de gaan op alle felle beredeneerde reacties! tja volgende keer eerst nadenken hé Je zou al moeten geleerd zijn van vorige pogingen @Kogel: de Bakkus is geen full hollow. Vanaf 10 augustus zul je zelf kunnen ervaren hoe een near wedge aanvoelt (tenzij je koos voor een andere holling natuurlijk).
joostmoree Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Ha Kogel, Quote "En dat is ook erg lekker. Ik houd wel van dat gewicht. Ik moet zelfs zeggen dat ik het makkelijker vind sturen. Dus ik kan niet wachten op mijn mes van Ulrik. Als het goed is heb ik hem rond 10 augustus." Unquote Ik las een berichtje van Ulrik dat hij vasthoudt aan rond 10 augustus. 2015 J PS. en daar loop ik met Koraat V ook nog tussendoor.
Kogel Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Wat heb ik uitgelokt! Dat word een hele lange warme nacht schrijven om in de gaan op alle felle beredeneerde reacties! tja volgende keer eerst nadenken hé Je zou al moeten geleerd zijn van vorige pogingen @Kogel: de Bakkus is geen full hollow. Vanaf 10 augustus zul je zelf kunnen ervaren hoe een near wedge aanvoelt (tenzij je koos voor een andere holling natuurlijk). Ik weet dat de Bakkus geen full hollow is. Maar ik weet niet wat het wel is. Ik denk 1/4
Tony Posted July 24, 2014 Posted July 24, 2014 Bij de circa 50 messen in mijn rotatie zit geen enkele full Hollow meer, de helft is half hol en de overige meestal near wedge. In het begin van het scheren met straights had ik wel degelijk full hollows in bezit waarschijnlijk omdat ik deze makkelijker kon slijpen. Het heeft ook even geduurd voordat ik een bevredigende scheerbeurt met een near wedge had. Maar toen ik eenmaal (near) wedges kon slijpen zijn ze ongemerkt uit mijn rotatie verdwenen. Ik vermoed dat dit bij de meeste ervaren slijpers het geval zal zijn. Tony
Snuff Posted July 24, 2014 Posted July 24, 2014 Ik weet dat de Bakkus geen full hollow is. Maar ik weet niet wat het wel is. Ik denk 1/4 De Bakkus is 3/4 hollow.
Kogel Posted July 24, 2014 Posted July 24, 2014 Ok dank je wel,voelt veel zwaarder. Maar komt denk ik dan vooral door de teen etc
joostmoree Posted July 25, 2014 Posted July 25, 2014 Bij de circa 50 messen in mijn rotatie zit geen enkele full Hollow meer, de helft is half hol en de overige meestal near wedge. In het begin van het scheren met straights had ik wel degelijk full hollows in bezit waarschijnlijk omdat ik deze makkelijker kon slijpen. Het heeft ook even geduurd voordat ik een bevredigende scheerbeurt met een near wedge had. Maar toen ik eenmaal (near) wedges kon slijpen zijn ze ongemerkt uit mijn rotatie verdwenen. Ik vermoed dat dit bij de meeste ervaren slijpers het geval zal zijn. Tony Baie dankie voor je beredeneerde bijdrage Tony. Met wat ik verder nog heb gevonden dat de zaak van de full hollow/singing razor bepleit, ben ik gauw klaar. Veel meer dan ik al heb geschreven dan wat geleuter over een betere feedback en zo, kom ik niet tegen. Het zit hem vooral zoals jij ook signaleert in een slijpprobleem waar men tegenaan loopt. Ik heb evenwel nooit een moeilijker slijptraject vanaf een 1/4 de hollow naar near wedge ondervonden. Wel langer slijpen maar dat is niet complexer. En zoals ik al mededeelde, zit de bevel er met een jaloersmakend facet er eenmaal op, dan vergt het reguliere onderhoud geen zorg meer welke die van een full hollow overstijgt. Daarnaast geldt voor mijzelf dat ik nogal een zware hand heb. Ik moet mezelf bij het honen/stroppen van de full hollows elke keer corrigeren omdat ik teveel druk uitoefen waardoor ik het gevaar loop door de flexibiliteit de geometrie van de snede te frustreren. Die zorg heb ik vanaf 1/4 richting near wedges niet. Dezen kunnen wel een stootje hebben. Ik heb teveel energie in mijn full hollows gestoken om ze nu te laten verbleken en er afscheid van te nemen. Bovendien zit er een aantal prachtstukken tussen. Maar ik vind mij in mijn ervaring en jouw redenering. Mijn collectie zal een uitzondering daargelaten geen uitbreiding met full hollows meer meemaken. J PS. De uitzondering. Loop ik tegen nog zo´n Kroppie aan dan is´tie natuurlijk wel van mij!
Recommended Posts