Jump to content

Recommended Posts

Posted

razor.png

Hier op het forum wordt het meest gebruik gemaakt van straight en DE messen. Maar er zijn massa's mensen de gewoon met Mach3 turbo's en Big wegwerpmesjes scheren. Ze zullen het meestal niet als hobby hebben en ze zullen dus ook niet veel op scheerforums zitten. Maar er zullen in de loop van de tijd steeds meer mensen het forum tegen het lijf lopen. En als je lekker kunt scheren met een cardridgemes, waarom niet?

Dus ik zal de aftrap doen.

Wilkinson Sword Hydro 5

De Hydro 5 is een cardridgemes met een gel reservoir en een flip-trimmer en een fijne handgreep.

Features (copy-paste)

•Hydrating* Gel Reservoir: De door water geactiveerde gel heeft een hydraterend effect op je huid enkel tijdens het scheren.

•5 UltraGlide Blades met Skin Guards: De beschermende Skin Guards maken het huidoppervlak zachter. De huid komt niet langer tussen de mesjes te zitten met daardoor minder kans op irritatie.

•Flip Trimmer: Open het gelreservoir eenvoudig met je duim en gebruik de top van het scheermes om moeilijk bereikbare plaatsen, zoals onder de neus, te scheren en bij te werken.

Die flip-trimmer lijkt me wel handig. Maar de andere features vind ik twijfelachtig. Hebben hier mensen ervaring mee? Of willen jullie andere features bespreken. Gebruik dan dit forum of topic.

Grtz

Posted

Ik ben al te lang uit de cartridges om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Maar gefeliciteerd met het eerste draadje in dit subforum! Nergens meer een '0' ! ;)

Posted

full.png

Ik vond dit tussen mijn spam.

Posted

[align=center]Ik heb eigenlijk niets met moderne cartridges. Voor mij is de eerste generatie cartridges, uit de jaren '70, nooit overtroffen.

$T2eC16NHJGkE9no8gF1HBROH!q4ieg~~60_35.JPG[/align]

Posted
... Hydro 5 & features ....

Die flip-trimmer lijkt me wel handig. Maar de andere features vind ik twijfelachtig. Hebben hier mensen ervaring mee?

Geen ervaring met de Hydro 5, maar wel met de Hydro 3, die grotendeels vergelijkbaar is. Onlangs gekocht als opvolger voor m'n Sensor, die een wat zwak klikmechanisme (waar je de cartridge mee vast zet) begon te krijgen.

Vind naast het DE scheren (lekker rustig scheren en op gang komen :) ) het af en toe gewoon makkelijk om wat gedachtelozer te kunnen scheren 's ochtends, soms ben je gewoon niet helder genoeg voor een DE-mesje.

Samengevat zijn mijn ervaringen met de Hydro 3:

- Handle: de handle van de 3 heeft een goede gewichtsverdeling, goed van gewicht (zo'n 40gr.) en een prettige vorm. De 5 heeft een iets grotere handle, maar dat scheelt niet veel. Heerlijk handvat naar mijn mening, voor mij duidelijk beter dan de Sensor, Quattro en de Fusion.

- Gel: het Hydrating Gel gebeuren vond ik iets wonderlijks: bij de meeste cartridges en disposables merk je wel iets (in de verte) van de 'lubricating strip', maar voor het eerst bij een cartridge/disposable was het echt merkbaar voor mij. Het laat een heel dun laagje kalmerende gel achter op de huid. Het gel spul doet (alleen nadat de blades zijn langs geweest ipv er voor) een beetje denken aan als wat je ook bij de betere crêmes en zepen merkt: het mes glijdt vrij 'kussenachtig'-slick over de huid en erna heb je nog een verzorgend laagje over. Scheelde bij mij in de irritatie, wel een beetje slijmerig spul.

- Nadeel Gel: nadeel er van is dat de reservoirtjes heel snel leeg lijken (na een scheerbeurt of 3 al), trucje daarvoor is om het ding met handle (dat is het makkelijkst) kort in een kommetje met (dampend) heet water te zetten: dan komt er nog een hoop gel naar de oppervlakte ;) ) Je kunt er dan nog een redelijk aantal scheerbeurten met gel uit smokkelen.

Voor wat betreft het scheerresultaat en de mesjes:

Duurzaamheid mesjes: ik kan je hier helaas weinig over zeggen, ik heb een iets onregelmatige huid, en voor mij was de Hydro na het opmaken van de gel simpelweg te irriterend bij het scheren om verder te gaan. Typische mismatch tussen mijn huid en het scheermes denk ik, want de mesjes waren nog redelijk scherp zodra ik ze weggooide.

Het is denk ik het bij mij altijd terugkerende verschil tussen Wilkinson en Gillette: op de vlakke delen van het gezicht (wangen en rond de bakkebaarden zogezegd) is het snel en goed glad met Wilkinson. De kaaklijn en direct daaronder waar de kaak overgaat in de hals, blijft een probleem. Idem voor tussen de neus en bovenlip, plus rond de adamsappel.

Bij Gillette is het precies omgekeerd: scheert iets minder glad per pass, maar heb zelden problemen.

Scheren: Wat ik ronduit onprettig vond aan de Hydro 3, is dat de Hydro 3 kop de grootte van de hedendaagse cartridge koppen heeft: het is overal net een stukje te groot om lekker te manoevreren.

Zoals gezegd: ik ben zelf gewend aan de Sensor, en die zit voor mij dicht bij de grens qua grootte van de kop. De Hydro 3 gaat daar een aardig stuk overheen, en is voor mij daardoor niet echt geschikt.

Mocht je bijv. een Mach 3 of een ander scheermes hebben dat goed bevalt, vergeet bovenstaande over de grootte van de kop gerust.

Kortom: aan mij is de Hydro 3 zeker niet besteed, maar dat neemt niet weg dat het gewoon een goede gemaakte cartridge razor is.

Het zal dus grotendeels zijn wat je gewend bent en hoe jouw huid reageert.

Mocht je interesse hebben in een Hydro 3 handle om het Wilkinson systeem uit te proberen, stuur me een dm op t.net (zelfde username, maar dan zonder de 'tw_' ervoor ;) ).

Bij mij ligt die handle mooi te zijn in de kast, dus als ik jou er een plezier mee kan doen: laat maar weten, ik hoef er niks voor te hebben.

P.S. in de praktijk grijp ik dus voor een snelle scheerbeurt 's ochtends naar de oude Sensor, een disposable of houd het bij één pass DE.

• 2 months later...
Posted
Ik ben al te lang uit de cartridges om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Maar gefeliciteerd met het eerste draadje in dit subforum! Nergens meer een '0' ! ;)

WAAR BLIJFT HET ELEKTRISCH SCHEREN TOPIC! Dat heb ik een jaar of zo gedaan, man man, wat ben ik blij dat ik daar van weg ben.

Posted

Daar ben ik mee begonnen, nadat m'n ouder me een Philishave gaven. Zelfs met puberdons had ik een rode kop na het scheren. Brrr

Posted

van turbo mesjes en electrische toestanden heb ik totaal geen kennis, 'k ben nog een ouderwetse vrees ik.

Posted
van turbo mesjes en electrische toestanden heb ik totaal geen kennis, 'k ben nog een ouderwetse vrees ik.

Ik ook. Wel heb ik mij jaren met een Gillette GII geschoren, totdat de mesjes te duur en te moeilijk te vinden werden. En dat scheert eigenlijk best goed, maar dan wel met goede mesjes (dus geen Dorco). De moderne cassettes, met allerlei toeters en bellen, ken ik niet, maar lijken me ook helemaal niets.

Posted
Daar ben ik mee begonnen, nadat m'n ouder me een Philishave gaven. Zelfs met puberdons had ik een rode kop na het scheren. Brrr

Yup ik had die van opa geërfd, diezelfde opa die zich vroeger DE deed scheren, maar toen hij te oud werd ging dat niet meer en kocht hij maar zo'n ding, zodat ik die later kon erven. Waar zijn krabber heen is, dat weet ik niet. Wel scheer ik me soms stiekem met de Vergulde hand scheerzeep, puur en alleen omdat het dan weer lijkt alsof hij leeft. Zijn badkamer rook altijd naar Vergulde hand.

Posted

Yup ik had die van opa geërfd, diezelfde opa die zich vroeger DE deed scheren, maar toen hij te oud werd ging dat niet meer en kocht hij maar zo'n ding, zodat ik die later kon erven. Waar zijn krabber heen is, dat weet ik niet. Wel scheer ik me soms stiekem met de Vergulde hand scheerzeep, puur en alleen omdat het dan weer lijkt alsof hij leeft. Zijn badkamer rook altijd naar Vergulde hand.

Ja die specifieke vergulde hand geur is nooit verandert in al die jaren. De zeep waar je opa mee schoor is in kwaliteit en geur nog exact dezelfde vergulde hand scheerzeep als wat je nu koopt bij de drogist of supermarket. Hooguit de plastic tub eromheen is anders(de verpakking) maar de zeep zelf is nooit verandert qua geur of samenstelling ;)

Zelf heb ik me overigens jaren geschoren met de Mach III. Maar sinds ik klassiek scheer met een DE scheermes heb ik geen cartridge systeem of busje scheerschuim/gel meer aangeraakt.

Ik had altijd huidirritatie met de Mach III. Maar wist toen nog niet dat er meer was dan Gillette cartridge scheermes systemen. Ze maken bij de drogist nu eenmaal geen reklame voor DE scheren, en behalve scheerzeep is er ook niet veel te krijgen op dit gebied bij de meeste drogisten(houdertjes of mesjes) omdat ze er amper op verdienen. Met de cartridge navullingen verdienen ze veel meer.

Begrijp me niet verkeerd er zijn mensen bij wie een cartridge systeem prima werkt, alleen mijn huid kan er niet goed tegen. En op lange termijn is DE scheren goedkoper(tenzij je een freak wordt als ik die diverse diverse krabbers en kwasten verzameld). En DE scheren vind ik ook leuker(het hele process van voorbereiden schuim maken met kwast etc...)

Maar voor de snelle scheerder zal een cartridge systeem met een blik scheergel meer bekoring geven. Het ligt er dus aan wel type scheerder je bent :)

Posted

@Johan

@Snuff

ter informatie: mocht je dat willen, dan zijn de GII mesjes en zelfs de houders nog goed te verkrijgen :)

Ze worden alleen niet verkocht onder die naam. Zo heb je in NL:

- Kruidvat eigen merk: Formula 2 Plus mesjes

- Etos eigen merk: 2 blads navul scheermesjes

- bij sommige AH supermarkten wordt ook de Euroshopper Scheermesjes Plus verkocht, maar lang niet alle vestigingen hebben die. De webshop van AH heeft de mesjes ook :)

Zelf vind ik de Euroshopper het prettigst scheren, heeft ook een aloë vera strip. De Kruidvat en Etos uitvoering lijkt daarentegen wel wat langer mee te gaan. De Etos variant is meestal niet aan te raden: exact (maar dan ook echt exact) hetzelfde als de Kruidvat variant maar met meestal een anderhalf keer zo hoge prijs. (per sept. 2013, de prijzen lijken op het moment nog wel eens te verandern)

Denk bij de levenduur van één mesje aan 1 à 2 weken afhankelijk van de baardharen. Wel scheren alledrie de namaak soorten iets minder dan de Gillette GII of de Duplo's.

Voor de originele Gillette mesjes en de Wilkinson Duplo mesjes die er ook in passen kun je bij de webshop van Paul Kox nog goed terecht.

Hij verkoopt ook Omega houders die gemaakt zijn als alternatief handvat voor de originele Gillette GII houders. Zo'n Omega is van plastic, maar ligt prima in de hand en is van goede kwaliteit (zeker voor het geld).

Snuff, ik weet niet hoe e.e.a. in België verkrijgbaar is, en Roeselaere is niet echt dicht bij de grens, maar wie weet heb je er wat aan. Paul Kox verstuurt internationaal, kost dus wel wat meer, maar het kan.

Wellicht dat er ook enkele supermarkten of andere ketens in België de mesjes onder hun eigen merk leveren? Zelf heb ik ervaring overigens dat het wel even goed zoeken is om de mesjes te ontdekken, vaak zijn ze ergens 'verborgen' op een wat minder opvallende plek in het schap.

Posted

Het vervelende van al die moderne GII mesjes is:

- Dat ze zo'n nare strip hebben. Ik verdenk die strip ervan de mesjes eerder bot te maken

- Dat er nog maar weinig moderne mesjes zijn die gaatjes in de achterkant hebben om ze makkelijk door te kunnen spoelen

- Dat de mesjes zelf snel bot zijn, en uit de verpakking al niet erg scherp

Oude Wilkinson Twin of Profile mesjes zijn echt een klasse beter, maar worden helaas niet meer gemaakt. De Profile is voor de Gillette Contour, en daarvan heb ik een hele stapel van Merwtje gekocht. De Twin is voor de GII, en daarvan heb ik een kleine verzameling op Ebay gevonden. De moderne Dorco en Personna cartridges kunnen daar niet aan tippen.

Posted

Ja schoonhouden van een MachIII of proglide cartridge is ook vervelender. De haartjes en zeepresten/ huidvetten blijven tussen de mesjes zitten( omdat ze dicht boven elkaar geplaatst zijn)

Een DE mesje kan je eruit halen en in z'n geheel reinigen en afspoelen. Gewoon systeem uit elkaar halen.

Posted
Het vervelende van al die moderne GII mesjes is:

- Dat ze zo'n nare strip hebben. Ik verdenk die strip ervan de mesjes eerder bot te maken

- Dat er nog maar weinig moderne mesjes zijn die gaatjes in de achterkant hebben om ze makkelijk door te kunnen spoelen

- Dat de mesjes zelf snel bot zijn, en uit de verpakking al niet erg scherp

Op zich ja, er zeker wel een kwaliteitsverschil, ben te jong om de introductie van de GII meegemaakt te hebben, maar wat je beschrijft is zeker herkenbaar. De mesjes raken redelijk snel verstopt en wat je zegt over de aloë vera strips is iets wat vaker wordt gezegd. De enkele non-strip mesjes die ik gebruikt heb, lijken ook inderdaad minder snel te verstoppen en zijn vaak wat makkelijker schoon te maken.

Aan de andere kant, misschien zijn we ook wel deels een stel mopper-smurfen. De Euroshopper verpakking met 10 stuks kost je 1,52€. Daarmee zit je op precies hetzelfde prijsniveau van de enkel-blads wegwerp Bic Classic mesjes. En ik weet wel waar ik de voorkeur aan geef met scheren!

Al blijft het inderdaad jammer dat de goede mesjes niet makkelijk meer te krijgen zijn.

Oude Wilkinson Twin of Profile mesjes zijn echt een klasse beter, maar worden helaas niet meer gemaakt. De Profile is voor de Gillette Contour, en daarvan heb ik een hele stapel van Merwtje gekocht. De Twin is voor de GII, en daarvan heb ik een kleine verzameling op Ebay gevonden. De moderne Dorco en Personna cartridges kunnen daar niet aan tippen.
psst, http://www.winkelplein.nu/barbershopsuply/default.asp?page=detail&Id=1839826&sid=pwOPkgQdJbi3RzQDL5TJPGhoDGTJGC" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; Wilkinson Profiles .... ;)

en Duplo's.

Posted

Toen ik begon met scheren, gebruikten de meeste mensen de Gillette Contour mesjes. Ik had een Gillette GII van mijn vader, en ik lifte gewoon mee op zijn mesjes toendertijd ;) (midden jaren '80). Toen de "lubrastrip" werd geïntroduceerd hadden we allebei zoiets van "getverderrie!". Ik heb in 1985 of 1986(?) zelf nog een aluminium Contour-handle gekocht, voordat die uit de handel zouden gaan. Toen probeerde Gillette je ook al te laten "upgraden" door de handles voor de oudere generatie mesjes uit de winkels te laten verdwijnen. De mesjes zelf werden vanaf midden jaren 90 steeds duurder, en moeilijker verkrijgbaar. Originele Gillette en Wilkinson mesjes althans.

Ik heb voldoende voorraad aan oude Wilkinson mesjes voor de GII en Contour, en koop zelf geen nieuwe meer. In bulk waren ze weliswaar niet veel duurder dan DE mesjes, en de kwaliteit is uitstekend. Maar de gewone DE mesjes zijn ook prima (ik gebruik Personna Platinum Chrome), en ik vind een ouderwetse krabber eigenlijk leuker.

Voor de eerstkomende 10 jaar heb ik zeker voldoende mesjes (DE en cartridge), en wie dan leeft, wie dan zorgt. Wanneer er een indicatie is dat de Personna mesjes verdwijnen, zal ik er nog wel een paar honderd bij kopen.

Posted

De Fusion cartridges zijn prima schoon te krijgen, gewoon goed heet afspoelen, even met de houder tegen de rand van de wasbak tikken om overige haartjes er uit te kloppen en na elke scheerbeurt 10 keer het mesje in tegengestelde richting over een droge handoek "stroppen".

Zo doe ik een maand of 2 met een Fusion mesje.

Ik heb nu 12 mesjes in de aanbieding gekocht voor 30 euro. Daar doe ik dus twee jaar mee.

30/24= €1,25 per maand.

Ook cartridge scheren hoeft niet duur te zijn ;)

Bovendien gebruik ik ook nog mn krabber, dus gaat de cartridge nog langer mee en de DE mesjes voor de krabber kosten ook bijna niks.

Scheren duur.....???

Posted
De Fusion cartridges zijn prima schoon te krijgen, gewoon goed heet afspoelen, even met de houder tegen de rand van de wasbak tikken om overige haartjes er uit te kloppen en na elke scheerbeurt 10 keer het mesje in tegengestelde richting over een droge handoek "stroppen".

Ik heb nu 12 mesjes in de aanbieding gekocht voor 30 euro. Daar doe ik dus twee jaar mee.

30/24= €1,25 per maand.

Bovendien gebruik ik ook nog mn krabber, dus gaat de cartridge nog langer mee en de DE mesjes voor de krabber kosten ook bijna niks.

Scheren duur.....???

In een laagje olie bewaren. Scheelt ook.

Posted

30/24= €1,25 per maand.

Scheren duur.....???

Er zijn inderdaad methoden om je cartridge langer mee te laten gaan. Ook een aantal keer langs een spijkerbroek halen schijnt te werken(stropppen).

Schoonmaken door tegen wasbak te tikken lijkt me alleen niet zo goed voor je cartridge systeem. Maar misschien kan ie het hebben;)

Je kan inderdaad afwisselen tussen cartridge scheermes en DE scheermes.

Ik kan zelf minder goed tegen cartridge scheersystemen. 3 tot 5 mesjes langs mijn huid is funest. Maar dat is uiteraard iets persoonlijks. Ik heb een gevoelige huid.

• 1 month later...
Posted

Je kan zelfs je cassettemesjes weer slijpen zoals bijgaand filmpje op jou-buis laat zien. :oops: Komt een beetje overeen met het slijpen van een oud single edge mesje.

" onclick="window.open(this.href);return false;