Jump to content

Recommended Posts

Posted

Beste scheervrienden,

Ik weet niet of dit al eens ter sprake is gekomen maar ik stond me net te scheren en er drong zich een vraag bij me op die ik jullie toch graag even wil stellen.

Zoals gezegd stond ik me net te scheren met een andere scheercrème dan de harde Crabtree & Evelyn van gisteren en de ToOBS Sandalwood crème van eergisteren. Eigenlijk pak ik elke dag wel iets anders en scheer ik me bijna nooit twee dagen achter elkaar met dezelfde scheerzeep- of crème. Omdat ik nog niet zo heel lang traditioneel scheer, wel al lang nat heb ik ook (nog) maar een scheerkwast. Ik merk als ik deze kwast uitspoel er altijd een hoop vettigheid van de lather op het hoogglans handvat van de EJ scheerkwast blijft zitten. Daar de kwast altijd gewoon met lauwwarm water wordt uitgespoeld heb ik niet de illusie dat ik niet het residu van het handvat afspoel maar wel van de haren van de kwast. We mogen er dus gevoeglijk van uitgaan dat er ook altijd residu op de haren van de kwast zal achterblijven.

Ik weet uit ervaring dat hoewel ik een echt douchemens ben ik vooral in de koude wintermaanden wel eens een bad wil nemen met behoorlijk wad badschuim aan het badwater toegevoegd. De ervaring leert echter dat dit schuim van het badschuim als sneeuw voor de zon verdwijnt als ik een stuk zeep ter hand neem. Ditzelfde geldt voor een restantje afwassop in het aanrecht met een stukje handzeep. Het schuim verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Nu de vraag: in hoeverre zal het residu wat gegarandeerd in je kwast achterblijft na een scheerbeurt de lathervorming van de volgende scheerbeurt met een ander product van een andere samenstelling beïnvloeden? Dat bijvoorbeeld na gebruik van een bepaald product een bepaalde zeep juist meer of minder lather zal vormen. Is hier iets zinnigs over bekend? Of zijn er mensen die hun kwast na elke scheerbeurt kunnen en/of ook daadwerkelijk neutraliseren op een of andere manier?

Je leest ook wel eens verhalen van mensen die van een bepaalde zeep geen (goede) lather krijgen. Misschien is dit wel te wijten aan het residu van de scheerzeep van de vorige scheerbeurt.

Posted

Dat idee had ik zelf ook. Daarom spoel ik mijn kwast altijd om in mijn kommetje gevuld met water (gewoon vullen met water en dan rondjes draaien zoals bij zeep), daarna de kwast uitkloppen en het herhalen met schoon water tot het water niet meer troebel wordt van de zeep. Ik heb het idee dat hiervan de haren wel schoon worden.

En heel soms maak ik eens een lather met shampoo, puur voor de kwast ;)

Posted

Ik maak de kwast twee of drie keer per jaar schoon met een beetje normale shampoo. Verder spoel ik hem gewoon uit. En wat er in blijft zitten, blijft er in zitten.

Posted

Je kan zoals Johan al zegt af en toe je haren van je borstel wassen met shampoo. Denk dat de meeste zooi blijft zitten aan de basis van de knot dusTijdje laten weken in sopje van shampoo en warm water en goed uitspoelen en desgewenst enkele keren herhalen.

Hoe vaak je dit per jaar wil doen is aan jou. ;)

Posted

Geen idee. Maar wat ik wel weet is dat je regelmatig je borstel moet uitwassen met shampoo (ofwel een sonic reiniger), anders zal de vettigheid accumuleren en zal de levensduur verminderen.

• 2 weeks later...
Posted

In shampoo af en toe is goed, maar daarna in conditioner is nog beter. Ook af en toe een nachtje in 1 deel azijn op 2 delen water zetten, tegen kalk. Goede zepen zullen elkaar niet snel tegen werken, zeker niet als je je kwast goed uitspoelt na elk gebruik.

Posted

@El-a-Menthol: Hoe vaak is af en toe (1x per maand)? Wat voor azijn gebruik je (schoonmaakazijn of natuurazijn) en bijt dit niet uit op houder (die van mij is van chroom)? Ben altijd wel voorzichtig omdat ik mijn spullen in goede conditie wil houden.

Posted
@El-a-Menthol: Hoe vaak is af en toe (1x per maand)? Wat voor azijn gebruik je (schoonmaakazijn of natuurazijn) en bijt dit niet uit op houder (die van mij is van chroom)? Ben altijd wel voorzichtig omdat ik mijn spullen in goede conditie wil houden.

Eens in de 2 of 3 maanden is voldoende, afhankelijk van de hardheid van je water. Je kan gewoon schoonmaakazijn gebruiken, dit is ook het goedkoopst. Citroenzuur kan ook, zolang het maar goed zuur is. Het bijt niet omdat je het aanlegt met water. Puur, onverdund, kan het de beplating aantasten, als je het de hele nacht laat staan. Van een uurtje zou er ook niet snel wat gebeuren. Ditzelfde moet je trouwens ook af en toe met een borstel doen. Borstels worden minder efficiënt over tijd, door kalk opbouw. Dus neem dan meteen je borstel even mee. Als je het regelmatig doet is 1 deel azijn op 2 delen water voldoende.

Kalk is de vijand van een goed schuim. Gelukkig hebben we in Nederland niet knetterhard water, vergeleken met sommige andere landen.

Posted

Eens in de 2 of 3 maanden is voldoende, afhankelijk van de hardheid van je water. Je kan gewoon schoonmaakazijn gebruiken, dit is ook het goedkoopst. Citroenzuur kan ook, zolang het maar goed zuur is. Het bijt niet omdat je het aanlegt met water. Puur, onverdund, kan het de beplating aantasten, als je het de hele nacht laat staan. Van een uurtje zou er ook niet snel wat gebeuren. Ditzelfde moet je trouwens ook af en toe met een borstel doen. Borstels worden minder efficiënt over tijd, door kalk opbouw. Dus neem dan meteen je borstel even mee. Als je het regelmatig doet is 1 deel azijn op 2 delen water voldoende.

Kalk is de vijand van een goed schuim. Gelukkig hebben we in Nederland niet knetterhard water, vergeleken met sommige andere landen.

goede tip! ik heb dit onlangs met al mijn kwasten gedaan en merkte wel echt verschil. in plaats van een nacht heb ik het max. 1 uur in de azijn laten staan. gebruikte hiervoor natuur azijn.

Posted

Heel af en toe maak ik m'n kwasten ook schoon. Eerst met shampoo of afwasmiddel, gevolgd door een bad van 10 minuten in een oplossing van azijn en water in een verhouding van ongeveer 1 op 10. Daar worden mijn kwasten al uitstekend schoon van, ik betwijfel of het daarom veel zin heeft om de haren nog veel langer aan azijn bloot te stellen.

Mijn waterhardheid is overigens 8, volgens Vitens.

Posted
Beste scheervrienden,

Ik weet niet of dit al eens ter sprake is gekomen maar ik stond me net te scheren en er drong zich een vraag bij me op die ik jullie toch graag even wil stellen.

[...]

Ik weet uit ervaring dat hoewel ik een echt douchemens ben ik vooral in de koude wintermaanden wel eens een bad wil nemen met behoorlijk wad badschuim aan het badwater toegevoegd. De ervaring leert echter dat dit schuim van het badschuim als sneeuw voor de zon verdwijnt als ik een stuk zeep ter hand neem. Ditzelfde geldt voor een restantje afwassop in het aanrecht met een stukje handzeep. Het schuim verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Nu de vraag: in hoeverre zal het residu wat gegarandeerd in je kwast achterblijft na een scheerbeurt de lathervorming van de volgende scheerbeurt met een ander product van een andere samenstelling beïnvloeden?

Alle (goede) scheerzepen zijn op basis van (klassieke) zeep - echte zeep - vetzure zouten, afkomstig van de verzeping van vetten en olien. Er zijn wel wat verschillen afhankelijk van de gebruikte vet/olie (palmvet, kokosvet, rundertalg, etc.) maar grofstoffelijk zijn het allemaal vergelijkbare stoffen. Ze verschillen wel in de mate van schuimvorming, maar niet genoeg om 'elkaar te beinvloeden'. Das met zeep vs badschuim wel anders, want badschuimen, shampoos en alle andere toiletdetergenten, inclusief veel moderne stukken handzeep, bestaan niet langer uit zeep maar uit synthetische detergenten - en die werken vaak heel anders en kunnen door elkaar, of door zeep zeker beinvloed worden. Overigens is het residu op je handvat en in je kwast vrijwel inert, da's namelijk geen echte zeep meer, maar kalk- en magnesiumzouten van de vetzuren (de zeep lost op waarbij het in water splitst in het vetzuur deel en het alkalideel. Op dat moment zien de kalk en magnesiumzouten in (hard) water hun kans schoon, en vangen het vetzuur af. Die kalk- magnesiumzouten van vetzuren zijn veel slechter oplosbaar in water dan het oorspronkelijke zeep, en slaan dus neer. En willen ook niet meer oplossen - daarvoor heb je een zuur nodig, zoals azijn, citroenzuur, of iets dergelijks.

Posted
Die kalk- magnesiumzouten van vetzuren zijn veel slechter oplosbaar in water dan het oorspronkelijke zeep, en slaan dus neer. En willen ook niet meer oplossen - daarvoor heb je een zuur nodig, zoals azijn, citroenzuur, of iets dergelijks.

En daarmee is een allang bestaande vraag van mij eindelijk beantwoord. Bedankt Henk!