Jump to content

Recommended Posts

Posted

Om wat tegengewicht te geven aan al dat Koraat geweld, ik voel wel wat jalouzie merk ik, heb ik deze week het stukje snakewood dat ik van Buffel overgenomen heb aangewend voor mijn Candidius. Welliswaar geen Koraat maar met zijn ca 24 mm en Near Wedge vorm een straight van formaat. De spacer van ca 4,5 mm is wederom van ivoor. Na het schuren tot 1600 grit is het hout lichtjes in de was gezet.

En met een goed gevoel morgen naar de stenen .

spgdgg.jpg

i3c3fp.jpg

21njgy8.jpg

Tony

Posted

Zeker mooi stukje werk, had graag een foto gezien van het mes in gesloten toestand, moeilijk in te schatten hoe het er zo zou uitzien. Als ik een hele kleine opmerking mag maken dan is de wedgekant niet helemaal in een vloeiende lijn afgewerkt (of het ligt aan de middelste foto). Ik zou het je in ieder geval niet nadoen 8-)

Posted

Dat is een serieus stuk ijzer Tony. Waar je een paar waardige scales bij hebt gemaakt. Daar mag je best trots op wezen!

Posted

Op verzoek nog enige foto's in gesloten toestand. Het werken met snakewood viel mij uiteindelijk wel mee, voorzichtig en vooral langzaam zagen en schuren om oververhitting te voorkomen. Bedankt voor al jullie vriendelijke woorden.

Omdat het je eigen handwerk is weet je waar de kleine foutjes zitten, de spacer van deze scales moet bijvoorbeeld nog wat bijgewerkt worden. Het is lastig om dat te laten zitten als je een perfectionist bent, maar je zal zien dat ik het over enkele weken toch zal aanpakken.

zlp4p2.jpg

a4v5hk.jpg

Tony

Posted

Prachtig werk Tony! De toegevoegde foto met het mes in gesloten toestand laat ook zien hoe mooi het mes in de scales valt.

Uit ervaring weet ik dat een concave spacer alleen perfect is bij te werken zodanig dat deze als het ware "versmolten" vlak aansluit op de scales, als je hem hebt gelijmd en vervolgens op de bolle voorkant aan de wielzijde van een bandschuurmachine of een slijpsteen afwerkt.

Heb je een dergelijke machine niet dan wil het nog wel lukken door op een leeg rond glazen flesje met de juiste ronding in de lengterichting een paar strookje schuurpapier van verschillende fijnheid te plakken en de kop van de scales en de spacer daar dwars over heen en weer gaand met de scales geheel loodrecht op het flesje, te "flushen". Bewaar de scherpe kantjes; schuur deze niet rond.

Als ik een kleine opmerking mag maken dan zou ik de scales iets langer hebben gemaakt zodat ze iets meer voorbij de teen van het mes uitsteken en de spacer meer volume krijgt. Of is je "ivoor" hier een beetje te exotisch en kostbaar materiaal voor? ;)

J

Posted

Bedankt Joost, ik heb een dergelijke bandschuurmachine en zal het eind opnieuw tegen de bolle kant aanhouden. Ivoor is niet onbeperkt aanwezig maar is niet een reden voor de kortere scales. Bij het ontwerp van de scales gewoon onvoldoende bij stil gestaan dat langer mogelijk fraaier zou kunnen zijn. Ik heb gisteren weer scales gezaagd en wederom mogelijk wat aan de korte kant. Ik zal bij de montage ook kortere messen monteren om te zien hoe dat er uit kan zien.

Tony

Posted

Heel goed Tony! Zorg voor overschot aan materiaal in de afwerkingsfase. Overschot behoedzaam verwijderen tot een een A1 resultaat heeft de voorkeur boven manoeuvreren in het gebied van tekort. Je kunt er namelijk niks aanbreien.

Kortere messen monteren helpt niet als het gat in de teen al is geboord en de locatie van de pin is bepaald.

J

Posted

Bijzonder fraai resultaat Tony! Schitterend die combinatie van letterhout met de ivoren wedge. En uiteraard mag het mes er zelf ook wezen ;) . Kortom: een resultaat om jaloers op te zijn! Veel plezier ermee!

Posted

Tony,

Uit bijzonder respect voor je bovengemiddelde prestatie kom ik terug en ga ik er nadrukkelijk voor zitten. Uiteraard om van mijn opvattingen te laten blijken. Daar spring ik niet lichtvaardig mee om. Dus die verdien je ten volle.

Je nam op om in het vervolg de scales te verlengen om harmonie te bewerkstelligen en massa aan de spacer toe te voegen. Geweldig!

En dan nu de oproep om de vermaledijde pinning-bout-moer constructie aan de teen achterwege te laten. Mijd deze als de pest. Het ruïneert de verfijnde belijning van je scales. Je beleeft de drang en men probeert je over te halen - althans de stemming is zo - om nutteloze messing bonken met schotelvormige bullseyes of ringtoestanden aan de subtiele teen van je scales te monteren.

Doe het niet. Ik ben niet onbescheiden in het laten blijken van mijn voorkeuren. En als dat irriteert dan mijn verontschuldigingen. Ik kan het niet nalaten om mild te meppen.

Het kan zonder die reactionaire messing klink bonken hamer troep aan de teen. Zie plaatje. De vier Kooraaten op een rij.

Mede doel en strekking van dit betoog is om jullie uit de luie voetbalstoel te trekken en aan het schrijven te brengen. Al is het maar om van je razernij te laten blijken. :evil::)

J

Posted

Joost,

Je hebt nog niemand uit de luie stoel gekregen, dus is men het wel met je eens. Daar jij al enige tijd je met scale making bezig houdt zal ik elk advies van je op dit gebied serieus nemen. Wat dat betreft mag je mij de komende tijd best blijven adviseren.

Bij een van mijn eerste scales heb ik pinloze teen voor ogen gehad en uiteindelijk toch maar een pin gebruikt omdat bij het afwerken op de bandschuurmachine de spacer los kwam. Een pin vind ik zelf wel zo praktisch daar ik dan flexibeler ben bij het latere werk aan de pivot pin. Dus tot op heden wint de praktische kant het bij mij van de esthetische. Wat niet wil zeggen dat ik het binnenkort niet nog een keer zal proberen.

Tony

Posted
Je hebt nog niemand uit de luie stoel gekregen, dus is men het wel met je eens.

Of men is lui.

Persoonlijk zie ik voordelen in beide opties. Ik heb het genoegen mogen smaken het onderwerp van Joosts foto in levenden lijve te aanschouwen. Mijn juichende reactie daarop heb ik in deze panelen al beschreven. Je moet er niet aan denken zo'n zeeg te ontsieren met een pin of moerboutconstructie: dat saboteert de hele lijn!

Daartegenover staan messen als mijn Palmera met messing rozetten, foto's elders in dit forum, en een bij elkander behorend paar met de door Joost zo verfoeide messing bulls eyes: Wat mij betreft doen die geen afbreuk aan het geheel. Ook mijn NOS Tennis die drievoudig gepind is: niks mis mee.

Het lijkt er dus op neer te komen dat ofwel ik erg ambivalent ben in mijn mening (zeer wel mogelijk), ofwel het afhankelijk is van de scales of een pin er wel of niet afbreuk aan doet.

Posted
Het kan zonder die reactionaire messing klink bonken hamer troep aan de teen. Zie plaatje. De vier Kooraaten op een rij.

Mede doel en strekking van dit betoog is om jullie uit de luie voetbalstoel te trekken en aan het schrijven te brengen.

Ik kijk nooit tv dus moet ook niet uit m'n voetbalstoel opstaan maar voor jouw 4 Koraat's ben ik het helemaal eens dat die dit absoluut niet nodig hebben. Op een Borsalino vilten Fedora zet je toch ook geen veren ;) Heel mooi trouwens het viertal zo naast elkaar.

Posted

Ik snap je punt Joost.. Jouw scales vind ik prachtig; wat een creativiteit! Zeker in combinatie met de Koraat-messen; die komen zo helemaal tot hun recht.

Zelf ben ik helemaal geen handige Harry en kan over dit onderwerp weinig zinnigs aan toevoegen. Sowieso heb ik een enorme waardering voor alle knutselaars op dit forum. Respect voor jullie allemaal. Stiekem ben ik wel een beetje jaloers:)

Posted
Zelf ben ik helemaal geen handige Harry . Sowieso heb ik een enorme waardering voor alle knutselaars op dit forum. Stiekem ben ik wel een beetje jaloers:)

Het is alsof ik in de spiegel kijk ;)

Posted
Ik snap je punt Joost.. Jouw scales vind ik prachtig; wat een creativiteit! Zeker in combinatie met de Koraat-messen; die komen zo helemaal tot hun recht.

Niet alleen de Koraat-messen maar ook de vele andere messen/scales van Joost die ondertussen dit forum gepasseerd zijn zijn de zeer de moeite waard.

Posted

Mooi gedaan , mooi hout ook.

Posted (edited)

Daartegenover staan messen als mijn Palmera met messing rozetten, foto's elders in dit forum, en een bij elkander behorend paar met de door Joost zo verfoeide messing bulls eyes: Wat mij betreft doen die geen afbreuk aan het geheel. Ook mijn NOS Tennis . . . . enzovoorts

quote]

Begrijp me goed Richard, zit de barokke Rita Corita handel er eenmaal op omdat de vormgever dat zo heeft bepaald, en je respecteert het geheel overziende diens oefening, dan vooral niks wijzigen of afbreken.

Maar toepassen wanneer je vanaf de eerste kras gaat beginnen. . . . .niet doen. ;)

J

Edited by Guest
Posted

Ooit Joost maak ik een stel scales aan een mes volkomen stuitend in hun overtrokken barokke weelderigheid. En je zult zien dat er dan geen verchroomde messing operettejurk teveel opzit.

;-):-) :-)