SakasakaHeyhey Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Hallo medenatscheerders, Ik scheer mij al een tijd met een DE-mesje en heb een behoorlijke voorraad Derby-mesjes ingeslagen. Het zijn er heel veel en ik was er op dat moment heel blij mee totdat ik op de pof een doosje Astra ’s heb gekocht vorige week. Ik dacht ik probeer toch eens iets anders en het bevalt goed moet ik bekennen. Ik merk dat dit mesje scherper is dan de Derby’s en ik met minder passes klaar ben. Het lukt met de Derby’s ook wel alleen ben ik veel langer bezig. Mijn huid voelt ook een stuk beter aan en ik heb minder last van irritatie. Nu wil ik toch gaan onderzoeken welke mesjes nu het beste passen bij mijn huid en baardgroei. De enige manier om hier achter te komen is door trial and error. Ik weet dat er proefpakketten op de verschillende web shops te koop zijn. Wat ik wil voorkomen is dat ik weer met een hele voorraad blijf zitten wat niet helemaal mijn mesjes zijn. Het zijn doosjes met 5 of 10 mesjes en dat komt dan weer bovenop mijn huidige voorraad en eerlijk gezegd vind ik dit zonde wanneer ik dit niet ga gebruiken. De Derby’s blijven nu ook liggen in de voorraadkast Nu ik de smaak te pakken heb, wil ik verder gaan kijken. Mijn voorstel is om van alles 1 mesje te kopen om uit te proberen. Uiteraard zijn de verzendkosten voor mijn rekening Zijn er hier mensen die zelf een persoonlijke voorraad hebben van veel verschillende soorten DE-mesjes en mij willen helpen in mijn zoektocht? Ik hoor het graag. Groeten, Remco Link to comment Share on other sites More sharing options...
moxie66 Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Heb hier wel wat (te veel) liggen. Zie PB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
3gor4 Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 Als je wil, ken ik je morgen (vandaag) nog wel een pakkie Feathers komen brengen om uit te proberen... Je roept maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted July 17, 2014 Author Share Posted July 17, 2014 Bedankt scheervrienden:D Ik reageer later op de pb's @3gor4 super dat je wat wil langsbrengen; wordt zeer gewaardeerd! Heb een pb ontvangen van een forumlid die ook Feathers heeft. Ik laat het voor nu even gaan. Groeten Remco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 Als je over enkele weken nog wat nodig hebt, moet je het maar laten weten. Eerst maar de vakantie en verbouwing "doorstaan". Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted July 18, 2014 Author Share Posted July 18, 2014 Dat is goed Marcel. Bedankt! Suc6 met de verbouwing en een hele fijne vakantie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Ik begrijp dat je op zoektocht wilt, ik kan het na al die jaren nog steeds niet laten nieuwe mesjes te proberen, maar ik wil toch een kanttekeningetje plaatsen. Je wilt van veel soorten mesjes nu van elk ééntje gaan proberen en dat waarschijnlijk achter elkaar door. Maar om een mesje echt te leren kennen, scheerhoek/druk aanpassen etc., is telkens van het één naar het ander niet echt het beste idee. Om een mesje echt te leren kennen moet je je er eigenlijk zo lang mee scheren dat je ze 'blind' kent en dan is, op een paar hopeloze gevallen na, ééntje gewoon te weinig. Een stuk of 3, 4 voor de eerste kennismaking is in mijn optiek toch echt wel het minimum. Zelfs van mijn ondertussen absoluut favoriete mesje, de rode Captains, heb ik er minstens 3 (dus minstens 30 scheerbeurten) gebruikt voor ik definitief over de streep was. Goed werk heeft nu eenmaal tijd nodig en je kunt helaas geen bochten afsnijden als je echt je favoriete mesje wilt vinden. Je zou niet de eerste zijn die uiteindelijk zweert bij een mesje dat in eerste instantie helemaal niet beviel........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted July 18, 2014 Author Share Posted July 18, 2014 Aha dat is een goede tip talibeard. Ik vond die Astra's de eerste scheerbeurt al een stuk prettiger dan de Derby's en het bevalt nog steeds heel goed. Dan zijn die sample packs niet eens zo'n slecht idee... en ik maar denken dat 1 mesje voldoende moet zijn om een goede indruk te hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Over wie heb jij het Harrie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted July 18, 2014 Author Share Posted July 18, 2014 Harrie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Talibeard Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted July 18, 2014 Author Share Posted July 18, 2014 Duidelijk8-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted July 23, 2014 Author Share Posted July 23, 2014 Maxim en Richard bij deze nogmaals hartelijk dank voor de DE-mesjes. Leuk dat jullie mij de kans bieden om op deze manier verschillende mesjes uit te proberen. Om het draadje levend te houden, lijkt het mij leuk om mijn bevindingen op dit forum met iedereen te delen. Iedere keer wanneer ik een nieuw mesje ga testen post ik het hier:mrgreen: Vandaag was het Shark mesje aan de beurt. Mijn routine is eigenlijk altijd hetzelfde viewtopic.php?p=41534#p41534 alleen wissel ik iedere keer van zeep. Vandaag de TOBS Jermain Street scheerzeep. Het eerste dat mij op viel aan het Shark mesje is dat ik geen lekkere halen kon maken. Het ging vrij moeizaam door mijn baardharen heen en het bood een beetje tegenstand. Bij de eerste pass was er maar weinig haar reductie. Ik ben doorgegeaan zoals altijd wtg xtg atg... Bij de laatste voelde het niet heel lekker aan. Ik voel bij mijn derde pass nog of er plekjes zijn waar nog stoppels zijn. Met het Sharkmesje nog best veel. J-hooks en blade-buffing gedaan. Niet alles weg gekregen. Ik heb het scheer resultaat zo geaccepteerd. Bewust heb ik niet toegegeven aan het feit dat het een moeizame scheerbeurt was. Druk uitoefenen doe ik nooit. Zoals Jan Heideman zo mooi zegt "je moet jezelf met het mes aaien" en ik ben blij dat ik hier niet aan heb toegegeven. Toch behoorlijk wat irritatie in mijn nek en bij mijn bovenlip. De aluin prikte deze keer behoorlijk en dan krijg je direct eerlijke feedback van het blok hahaha. Persoonlijk vind ik het voor mij geen fijn mesje. Het kost veel moeite om mij goed glad te scheren en bbs heb ik ook niet bereikt. Door de irritatie die ik heb gekregen is het voor mij geen blijvertje. De volgende keer probeer ik een ander mesje. Dag lieve kijkbuiskinderen.Tot de volgende keer8-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Let op Saka! Sommige mesjes scheren de tweede beurt beter. En meer mesjes van 1 soort proberen voor een slotoordeel te vormen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted July 23, 2014 Author Share Posted July 23, 2014 Zit er echt zo'n groot verschil tussen de eerste en de tweede scheerbeurt? Correct me of I'm wrong, maar moet de eerste scheerbeurt niet enigszins comfortabel zijn? Verschil begrijp ik, maar je gaat jezelf toch niet pesten de eerste keer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Daar is al het een en ander over geschreven op het forum. De coating kan stroef zijn, er kan een beschermlaagje opzitten, kan allemaal meespelen. Misschien heb je gewoon je dag niet en was je scheerbeurt met welk mes ook niet lekker. Kortom: een steekproef van éen is geen test. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted July 23, 2014 Author Share Posted July 23, 2014 Duidelijk. Ik zal voortaan niet te voorbarig zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Je kunt met een mesje twee kanten uit; je past je techniek niet aan aan het mesje en dan ben je snel klaar met een oordeel. Het is goed of niet (aangenomen dat je techniek op orde en constant is). Dan zeg je eigenlijk dat je manier van scheren vaststaat en dat je nog een mesje zoekt dat daar goed bij past. Dit levert wel sneller een resultaat maar ik ben er niet weg van. De andere manier is dat je je bij een nieuw mesje probeert aan te passen aan de typische eigenschappen van dat mesje; ATG gaat misschien niet maar twee aangepaste XTG's wel en leveren ook een goed resultaat. Een iets andere hoek, een beetje meer of juist minder druk, een andere krabber proberen, het kan allemaal verschil maken. Je past je dan aan aan je mesje; je leert je gereedschap hanteren zeg maar. Dit duurt veel langer maar geloof me dat je zo de aangenaamste verrassingen krijgen kunt. Soms is het ook veel werk zonder resultaat, dat geef ik grif toe, maar het helpt je in ieder geval wel om je scheertechniek te verbeteren. Lang verhaal om te zeggen dat een oordeel na één mesje, laat staan één scheerbeurt, gewoon veel te snel is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted July 23, 2014 Author Share Posted July 23, 2014 Nieuwe visies nieuwe inzichten. Talibeard bedankt. Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Ik scheer mij inderdaad altijd op dezelfde manier. Techniek is mijns inziens in orde. Goede hoek, geen druk uitoefenen (daar ging het bij mij altijd mis) liever een extra pass dan irritatie of mijzelf openhalen. Ken je gezicht (beardmapping) en zoek zo voor jezelf uit hoe je je het best kunt scheren (wtg 1 of 2x, xtg, atg en eventueel indien nodig J-hooks en blade-buffing). Uiteraard ook mijn huid strak trekken (maar niet te overdreven) en goede scheer producten en een goede voorbereiding. Ik moet bekennen dat dit uitstekend gaat met Derby en Astra meisjes. Op deze manier dacht ik goed bezig te zijn, maar als ik het zo lees, zijn er meer wegen die leiden naar Rome. Wordt nog lastig zo om het perfecte mesje te vinden. Feedback, tips en trucs zijn altijd welkom:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Je kunt met een mesje twee kanten uit; je past je techniek niet aan aan het mesje en dan ben je snel klaar met een oordeel. Het is goed of niet (aangenomen dat je techniek op orde en constant is). Dan zeg je eigenlijk dat je manier van scheren vaststaat en dat je nog een mesje zoekt dat daar goed bij past. Dit levert wel sneller een resultaat maar ik ben er niet weg van. Dat hangt er misschien ook vanaf wat je doel is. Zo snel mogelijk een "goed genoeg" mesje vinden, of zoveel mogelijk mesjes een eerlijke kans geven? Ik ga voor snel en "goed genoeg". Ik heb dan ook minder dan tien verschillende mesjes uitgeprobeerd, en scheer mij vrijwel dagelijks met hetzelfde soort mesje (Personna Platinum Chrome). Daardoor heb ik misschien wel wat pareltjes gemist, en is mijn kennis over mesjes beperkt. Maar met de mesjes die ik gebruik krijg ik wel een goed scheerresultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Dat hangt er misschien ook vanaf wat je doel is. Zo snel mogelijk een "goed genoeg" mesje vinden, of zoveel mogelijk mesjes een eerlijke kans geven? Mijn doel is ze gewoon allemaal leren kennen. Ik wil niet snel en ik wil niet goed genoeg, ik wil ALLES! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted July 25, 2014 Author Share Posted July 25, 2014 Mijn doel is om een DE-mesje te vinden die het beste past bij mijn huid en baardgroei. Het hoeft voor mij echt niet snel. Het Shark-mesje heb ik nog 2 scheerbeurten gebruikt. Het voelt wel anders aan dan de 1e keer, maar echt lekker er mee scheren lukt mij niet. Ik heb andere scheerhoeken geprobeerd bij de 2e scheerbeurt om te kijken of dit beter gaat. De 3e scheerbeurt op de manier die ik gewend ben. Helaas in beide gevallen nog behoorlijke irritatie in mijn nek en op mijn bovenlip. Hoe het mesje het in een andere krabber doet weet ik niet omdat ik één krabber heb. Misschien is het geen goed huwelijk voor het mesje en de krabber. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 (edited) De Rapira staat sinds deze ochtend voor het eerst gebruikt te hebben in een Fatip Piccolo ineens met stip bovenaan. Edited July 28, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted July 25, 2014 Author Share Posted July 25, 2014 Gebruikte je 'm voorheen in een andere krabber Mesmer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Paar keer in een Merkur Progress gebruikt en die combi was ook wel aardig maar in de Piccolo doet die het voor mij geweldig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts