Frank Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Na een jaar DE- scheren vond ik het tijd om toch eens een straight te proberen. Ik kocht een Dovo 5/8 half hollow van een ander forum lid. Na het bekijken van talloze filmpjes op You-Tube had ik afgelopen zondag eindelijk genoeg moed verzameld om een eerste poging te waken. Bij de eerste haal viel direct het geluid op. Heerlijk om te horen hoe dit scheermes zijn werd deed ! De rechterkant van mijn gezicht ging redelijk goed. Links was een heel ander verhaal. Hoe ik het ook vasthield, mijn( linkerhand) en het mes bleven steeds in mijn gezichtsveld. Uiteindelijk het been van het mes omlaag geklapt en zo verder gegaan. Dat ging iets beter en dan steeds met kleine haaltjes. Zo werkte ik de wangen, de kin en het gebied onder de neus af. Het gebied onder de kin en de hals, daar durfde ik me nog niet aan te wagen. Resultaat was zeker niet zo glad als na een eerste pass met mijn DE-mes, maar dat zal aan mijn techniek gelegen hebben. Ik vond het mes ook stroppen en soms "plakken "aan de huid. Dat laatste zal te maken hebben met een verkeerde hoek. Waar ik bang voor was voordat ik begon bleef uit. Geen enkel wondje , helemaal niets ! Dat viel me heel erg mee. Ik moet dus nog veel oefenen dat is duidelijk . Wat echter belangrijker is hoe moet ik verder. Ik ben in een veel grotere wereld terecht gekomen dan die van het DE-scheren lijkt het. De mogelijkheden voor hangende strop, paddlestrop, pasta, zijn eindeloos en ik vind het moeilijk om een keuze te maken. Wie kan mij advies geven wat strop of paddlestrop of spanriem betreft. Ik wil in eerste instantie niet teveel investeren. Van de andere kant wil ik ook niet dat door slecht materiaal mijn "straight"=experiment mislukt. Graag jullie reacties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Laat de pasta's voorlopig, en misschien wel altijd. Ik ben begonnen met een el cheapo strop van een tientje en na een maand een spanriem. De goedkope strop omdat ik begreep dat de kans groot is dat je je eerste sloopt door onervarenheid met stroppen. Over strops enz is hier al veel geschreven, zoek oa naar poor man's strop. En gefeliciteerd. Welkom op dit deel van het forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Heb je nu een strop, dan zou ik die de komende maanden nog ff gebruiken. De kans is namelijk groot dat je je eerste strop een keer flink beschadigd. Daarna zou ik je de paddle strop van Rasurpur.de aanraden. Goed om te horen dat het zo goed ging de eerste keer. Dat gladde komt vanzelf, dat is een combinatie van steeds beter wordende techniek en een scherpe snede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 Ik heb geen strop. Welke raad je aan ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Ik heb direct de stap genomen naar een paddlestrop van rasurpur.de Niet goedkoop maar absoluut geen spijt van. Gewoon erg goed, eenvoudig in het gebruik en effectief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Ik heb direct de stap genomen naar een paddlestrop van rasurpur.de Niet goedkoop maar absoluut geen spijt van. Gewoon erg goed, eenvoudig in het gebruik en effectief. Als het budget technisch bij je past dan is dat nog best een te overwegen optie, temeer omdat je de stukken leer makkelijk kan vervangen mocht je je mes er een keer inzetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 Ik heb direct de stap genomen naar een paddlestrop van rasurpur.de Niet goedkoop maar absoluut geen spijt van. Gewoon erg goed, eenvoudig in het gebruik en effectief. Voor welke soorten leer koos jij ? Ook nog gekozen voor het gebruik van die diamantpasta van Thiers-Issard ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Ik heb de TOP versie met de twee leersoorten die er standaard bij zitten. Ook heb ik later nog de 0.25 diamandpasta gekocht maar om eerlijk te zijn heb ik daar volgens mij te veel van op het lichte leer gesmeerd... Daarna alleen het donkere leer gebruikt en dat is nu al een een tijdje zeker genoeg. Heb me zojuist weer bbs geschoren met mijn straight. Snuff kan je goed van advies voorzien mbt deze paddlestrop. Zoek even naar het topic over de paddlestrop en als je info daar niet in staat dan even vragen. Wellicht dat Snuff je ook wel via pb van advies kan voorzien maar altijd leuk om mee te lezen en er lopen hier meer gebruikers van deze strop rond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 Jazeker van Snuff kreeg ik al het advies om voor deze paddlestrop te gaan. Goed om te zien dat er meer mensen tevreden over zijn. Di was overiges zijn advies wat de leersoorten betreft. "Black Latigo (dagelijkse riem waarmee je als laatste stropt) mineral oil tanned (dagelijkse riem waarop je als eerste stropt, als het ware de vervanger van het linnen op een hangende strop) Indien je graag zelf je messen zolang mogelijk scherp houdt neem dan ook een Black Roughed Leather. Die kan je dan gebruiken om pasta of diamant spray op te doen." Gebruik je naast deze strop ook nog een coticule of andere steen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Ik gebruik op dit moment verder nog niets maar heb al wel een Naniwa Superstone 12k in huis (had op dat moment financieel de ruimte voor een extra cadeautje voor mezelf). Deze ga ik binnenkort proberen maar zoals gezegd is mijn mes nog steeds scherp genoeg voor een bbs scheerbeurt en onderhoud het alleen door te stroppen en na afloop goed droog te maken en in de olie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 Oké Mesmer . Maar hoe vaak heb je dit mes dan al gebruikt zonder een steen te gebruiken ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Gefeliciteerd met je geslaagde eerste open mes ervaring. Dat je niet gelijk helemaal glad bent is niet vreemd. Dat ligt onder andere aan je techniek en dat zal beter worden naarmate je je vaker met het open mes scheert. Ga ermaar vanuit dat dat zo'n 100 scheerbeurten duurt. Wanneer je mes goed scherp is en je behandelt hem goed op de strop kun je je heel vaak scheren voordat hij weer over de steen moet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Ik zou ook voor de paddel gaan. Ik heb uiteindelijk de black latigo, english bridle. Rough leather met diamandpasta en een mineral oiled. Allemaal ander gevoel, echt fantastisch Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Het gebeurt niet vaak. Maar ik kan me helemaal vinden in de toonzetting, de conclusies en de adviezen in deze thread geventileerd. Prima. Ik versterk het betoog van π dat een mes sporadisch terug naar de stenen moet. Ik verwijs daarbij naar een eerdere verhandeling op dit forum. We scheren ons niet mes een mes dat bij elke beurt een aantal procenten op zijn topprestatie inlevert zodat we na een aantal beurten tot de conclusie komen dat het mes op 65% of daaromtrent van zijn vermogen presteert. En dan naar de stenen moet. Dat willen we helemaal niet. We willen het bij elke beurt in100% conditie hebben. Maar dat betekent vooral niet dat we het mes voor elke beurt naar de stenen brengen. Want dan is je mes na een paar maanden op. Terwijl het bedoeld is op na het verscheiden doorgeschoven te worden naar de volgende generatie. Eenmaal een mes 100% gefinished op 16K of hoger geldt er maar een motto: "Strop till you drop". Desnoods met een voorafbeurtje met wat crox. Maar mijd de steen! J Link to comment Share on other sites More sharing options...
moxie66 Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 ...geldt er maar een motto: "Strop till you drop". J Deze Ry en Ramones reverentie maakt mijn avond. Dank! Link to comment Share on other sites More sharing options...
NepZeb Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Het gebeurt niet vaak. Maar ik kan me helemaal vinden in de toonzetting, de conclusies en de adviezen in deze thread geventileerd. Prima. Ik versterk het betoog van π dat een mes sporadisch terug naar de stenen moet. Ik verwijs daarbij naar een eerdere verhandeling op dit forum.We scheren ons niet mes een mes dat bij elke beurt een aantal procenten op zijn topprestatie inlevert zodat we na een aantal beurten tot de conclusie komen dat het mes op 65% of daaromtrent van zijn vermogen presteert. En dan naar de stenen moet. Dat willen we helemaal niet. We willen het bij elke beurt in100% conditie hebben. Maar dat betekent vooral niet dat we het mes voor elke beurt naar de stenen brengen. Want dan is je mes na een paar maanden op. Terwijl het bedoeld is op na het verscheiden doorgeschoven te worden naar de volgende generatie. Eenmaal een mes 100% gefinished op 16K of hoger geldt er maar een motto: "Strop till you drop". Desnoods met een voorafbeurtje met wat crox. Maar mijd de steen! J Ik denk ook dat je de steen moet mijden. Ik gebruik de steen alleen maar als er "schade" is aan de snede. Dit bekijk ik regelmatig microscopisch (en anders met een loepje (60x of hoger). Een erg harde baardhaar kan minuscuul stukjes afbreken van je snede. Zeker als je je inzeep ritueel niet op orde hebt. Dan is het af en toe nodig naar je steen te gaan. Maar als je snede intact is, is stroppen het beste en indien regelmatig met een mooie diamond spray of pasta (0.25 micron of fijner, op een strop of strijkriem, dan is de steen helemaal niet nodig (totdat je schade hebt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Maar als je snede intact is, is stroppen het beste en indien regelmatig met een mooie diamond spray of pasta (0.25 micron of fijner, op een strop of strijkriem, dan is de steen helemaal niet nodig (totdat je schade hebt). Ik sluit me hier bij aan. Probleem is alleen dat een beginner vaak nog niet de goede techniek van stroppen beheerst en daardoor het mes iedere keer wat minder scherp maakt in plaats van omgekeerd. Vooral met een hangende strop (eventueel plat op tafel leggen kan helpen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted July 16, 2014 Author Share Posted July 16, 2014 Ok bedankt allemaal.Ik denk dat ik dan een paddlestrop bij Rasurpur bestel. Maar wat die pasta's betreft . Kan ik volstaan met chroomoxide of bestel ik beter die diamantpasta 0,25 my en 1 my met voor iedere pasta een apart stuk Rauleder ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted July 26, 2014 Author Share Posted July 26, 2014 Heb me nu 3 maal geschoren. Hanteren van het mes is moeilijk maar valt minder tegen dan gedacht. Ik heb het mes alleen op linnen gestropt. Het lijkt nu al erg bot te worden . Kan dat na 3 x scheren ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Dat kan inderdaad na 3 keer scheren al het geval zijn. Oorzaak? Was het mes wel scheerklaar om te beginnen? Alleen stroppen op linnen is niet voldoende en bij verkeerd stroppen zal het zelfs heel snel bot worden. Je hebt een leder nodig om op te stroppen. Laat je mes vakkundig slijpen door iemand, je kan voor chroomoxide gaan of diamantpasata 0,25 my op aparte leders. Let wel 3-5 keer over de diamant is meeeeeer als voldoende en dan nog zo licht mogelijk aub. Je loopt gewoon tegen dingen aan die de meesten in het begin hebben ervaren en waar je later nog om zult lachen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Snuff, 3-5 keer maar? Ok en hoe vaak dan? In de beschrijving van Martin staat eens in de drie weken oid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 in het begin zal dat wel sneller als eens in de drie weken zijn maar dat wordt steeds langer tot je het zelfs haast niet meer nodig hebt. Het leder kan je een heel eind brengen eenmaal je het meester bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Ok, ik haal ze af en toe over d rough leather met diamant. En dat doe ik dan wel wat meer keren dan 3. Ik vind wel dat ze dan een beetje 'rauw' aanvoelen. Dat wordt beter als ik ze eerst vaak over de black latigo haal. Waarschijnlijk een teken dat ik te vaak over de diamand ben gegaan. Is het mes dan te scherp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Zoiets als te scherp bestaat niet. Wat wel kan is dat de snede zo dun/broos is dat deze makkelijk brokkelt waardoor deze minder scherp wordt of onprettig aanvoelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Ik heb wel vaker gehoord van mensen dat ze een snede te "rauw" vinden. Dit gevoel kan komen uit een superscherpe snede. Ik weet het, het is vloeken in de kerk, maar Feather DE mesjes vind ik persoonlijk te "rauw". Dit is iets wat meer mensen ervaren bij deze scherpste DE mesjes. Ik heb hier op het forum wel eens gelezen over slijpen op (ik dacht) JNAT's wat een superscherpe snede opleverde. Om deze iets vriendelijker te maken werd afgesloten met een coticule. Ik ben te weinig thuis in de wereld van slijpen en stenen om dit verder te kunnen beredeneren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts