LongShave Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 Als het zou bestaan zou ik de 1e zijn om me aan te melden. Ben nu zo'n 4 maanden aan het klassieke scheren met een DE maar ik krijg het niet voor elkaar schuim te maken zoals je vaak ziet op Youtube filmpjes. Vol schuim wat lijkt op slagroom. Hoe lang ik ook klop in mijn Scuttle of porseleinen bakje van Muhle, de "slagroom schuim" krijg ik niet voor elkaar. Voorbeeld: Tips/adviezen hoor ik graag.
Johan Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 Mwah, dat youtube-schuim vind ik vaak meer pretschuim. Veel teveel lucht, en veel teveel opgeklopt. Zolang het goed het water vasthoudt, en het scheermesje er soepel doorheen glijdt, is het prima schuim. Probeer het anders eens direct op je gezicht op te maken, en te beginnen met een minder natte kwast? Water beetje bij beetje toevoegen.
Kogel Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 (edited) Ik gebruik, Tabac, tfs, bdf, speick, tobs creme, tobs harde zeep, gft sandelwood, Mwf en nog een paar. Veel te veel maar ik houd van al die geuren. Ik neem van de creme een lik, de harde zeep twintig keer met een natte kwast door het zeepbakje en dan hop op mijn gezicht. Met geen enkele zeep krijg ik geen lekkere lather. Een lekkere lather is voor mij een mooi rijk laagje zeep dat het mes lekker doet glijden. Waar ben jij naar op zoek? Edited July 14, 2014 by Guest
3gor4 Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 Ik hou van een smeuige, dikke vette schuim. Elke zeep verschilt ook wel met het opkloppen van de schuim en ik denk dat het gewoon een kwestie is van uitproberen. Zo heb ik zelf meer dan zat zepen en cremes voor de komende jaren. Dus ik ga er ook niet zuinig mee zijn om schuim te krijgen. Beter te veel dan te weinig denk ik dan! Bij de tfs wil ik wel eens warm water bovenop de zeep laten rusten zodat het wat weker wordt, dan laadt het de kwast wat makkelijker. Soms gebruik ik te weinig waardoor ik mn kwast weer schoon spoel en gewoon weer opnieuw begin en tijdens het opkloppen wat druppels bij doe. Maar te veel opgeklopt wil ook wel eens droog uit komen en dan heb ik liever een nattere die beter glijdt dan een droge die minder glijdt. Blijft gewoon een kwestie van goed kijken hoe het eind product is. Beetje van zeep/ creme, beetje water... Alleen jij ken de juiste verhouding zien Heb gewoon een redelijke kwast van thiers issard en geen goeie simpson, semogue ofzo.
Guest Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 Is niet een kwestie van veel of te weinig opkloppen. Denk dat het combintie is van te veel of te weinig water. Schuim op de foto ziet er op 1e aanblik iets te nat uit. Soms helpt het om een warme natte kwast goed te vullen met zeep waarna het opkloppen kan beginnen. Daarna de zeep even laten rusten zodat hij iets indikt. Heb het idee dat elke zeep een andere behndeling nodig heeft , dus een cursus heeft geen zin maar gewoon uitproberen. En tja wat is het ultieme schuim, als de scheerbeurt goed verloopt zou ik me geen zorgen maken.
marco Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 heb ik liever een nattere die beter glijdt dan een droge die minder glijdt. Hebben we het hier nog steeds over zeep? Eric, ik denk dat het in de verhouding zeep/water zit. Het opkloppen zelf kan niet echt fout gaan. Anders moeten we eens afspreken voor een opklopcursus
Noxa Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 Ik vrees dat het een kwestie van trial and error is, domweg blijven proberen. Een simpele regel voor succes is er niet, de ene zeep of kwast is de andere ook niet. Wat ik altijd doe is mijn kwast flink vol laden (zeep genoeg) en dan beetje bij beetje water toevoegen tot het romige en glibberig is. En dan liever "te" nat dan te droog, het heet immers nat-scheren. En ik ga pas scheren als ik tevreden ben over het schuim, anders wordt het niks. Dit was met Cella, wat ik een fijne zeep vind mede omdat het zo makkelijk schuimt.
moxie66 Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 wat Noxa zegt. Vroeger was mijn zeep vaak te droog. Je leest vaak meer product maar daarnaast vooral echt meer water. Ik begin wel met een vrij droge kwast. Twee keer schudden (rustig) na hem tijdens het douchen te hebben laten staan in warm water. En inderdaad elke zeep is anders dus meer of minder water toevoegen (druppels en dan opkloppen, meer druppels etc niet in een keer heel veel).
Johan Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 Het voordeel van het schuim opmaken op je gezicht vind ik dat je voelt of het goed is. Het moet niet inzakken, goed het water vasthouden, en niet snel uitdrogen. Hoe het aanvoelt vind ik veel belangrijker dan hoe het eruit ziet, hoewel die twee natuurlijk wel een relatie met elkaar hebben.
Snuff Posted July 15, 2014 Posted July 15, 2014 En tja wat is het ultieme schuim, als de scheerbeurt goed verloopt zou ik me geen zorgen maken. Inderdaad, als ik soms lees op sommige forums moet je blijkbaar een doctoraat in scheikunde hebben om het "ideale" schuim te maken Ik plaats de borstel een halve minuut in koud of lauw water, schud 2a 3 keer om het teveel eruit te halen, laad de borstel met zeep tot ik voel dat het draaien in het potje iets meer weerstand geeft, nog even de tip in het water dippen en dan schuim maken. Ene zeep vraagt wat meer werk qua tijd dan de andere voor het gewenste resultaat bereikt is maar werkt altijd. Te dik? Even tip in het water. Te dun? Een paar omwentelingen in het zeeppotje en klaar. Ik begin met een redelijk dik schuim voor de eerste pass, dunner voor tweede en derde pass is heel waterig voor ATG (straight).
Johan Posted July 15, 2014 Posted July 15, 2014 Maar je moet niet vergeten dat de meeste "schuim-instructies" gemaakt zijn door Amerikanen, en dat is nou eenmaal een beetje raar volk in onze ogen. Andersom verklaren ze ons voor gek dat we ons gewoon scheren zonder er een hele studie van te maken. Of zonder het één de hemel in te prijzen en het ander helemaal de grond in te boren. Doe mij maar shavingsociety.nl of nassrasur.com als het om betrouwbare info gaat. En schuim is gewoon schuim; het moet simpelweg werken, en je hoeft er geen schoonheidstrofee voor te winnen.
Guest Posted July 15, 2014 Posted July 15, 2014 Maar je moet niet vergeten dat de meeste "schuim-instructies" gemaakt zijn door Amerikanen, en dat is nou eenmaal een beetje raar volk in onze ogen. Andersom verklaren ze ons voor gek dat we ons gewoon scheren zonder er een hele studie van te maken. Of zonder het één de hemel in te prijzen en het ander helemaal de grond in te boren. Idd raar volk, uitzonderingen daargelaten .Wat we hier op het vaste land doen vinden ze raar, doen ons af als boerenpummels terwijl ze zelf steeds meer terug gaan naar het wilde westen (einde zeur) Aan zulke filmpjes geen waarde hechten en gewoon je eigen ding doen!
Marcel Posted July 15, 2014 Posted July 15, 2014 Tja, schuim opkloppen als ware het slagroom waar boter van gemaakt moet worden.... Niet mijn kopje thee. Schuim moet voor mij bescherming bieden en vooral goed glijden. Als ik die besneeuwde bergtoppen zie, kan ik nauwelijks geloven dat daar nog enige "glide" in zit. Nou ben ik zelf een kopsopper, dat scheelt ongetwijfeld ook.
LongShave Posted July 15, 2014 Author Posted July 15, 2014 Dank @allen voor de tips en goede adviezen. Misschien is dat "mooie" schuim van de foto's en filmpjes wel een utopie en gaat het er eigenlijk om hoe je het scheren zelf ervaart en hoe het mes door de scheerzeep/creme glijdt. Ik lees wel dat water een belangrijke factor kan zijn. Wellicht dat ik hier wat meer mee moet experimenteren. Denk zelf dat ik de kwast teveel uitschud waardoor er te weinig water bij het op schuimen komt.
marzman Posted July 15, 2014 Posted July 15, 2014 Is dat schuim op de foto het droomschuim dat je wilt bereiken? Ik denk dat ze daar ook redelijk veel product (zeep of creme) voor gebruikt hebben. Tja, schuim opkloppen als ware het slagroom waar boter van gemaakt moet worden.... Niet mijn kopje thee. Schuim moet voor mij bescherming bieden en vooral goed glijden. Als ik die besneeuwde bergtoppen zie, kan ik nauwelijks geloven dat daar nog enige "glide" in zit. Nou ben ik zelf een kopsopper, dat scheelt ongetwijfeld ook. Ik heb ook wel het idee dat wat 'dunner' schuim (natuurlijk niet zo dun dat het van je gezicht loopt) met wat meer water er in beter glijd dan droog luchtig opgeklopt schuim dat er mooi uitziet op een foto.
Johan Posted July 15, 2014 Posted July 15, 2014 Ik denk het ook. Te droog en luchtig schuim voelt ook niet lekker. Ik wil het graag een beetje als "yoghurt" hebben, om maar eens wat te vergelijken.
marco Posted July 15, 2014 Posted July 15, 2014 Lobbige slagroom is dan wat het meeste in de buurt komt denk ik, yoghurt zou namelijk van je gezicht af druipen....
marco Posted July 15, 2014 Posted July 15, 2014 Het is je vergeven... En maar beter ook, anders krijg ik weer op mn lazer van Marcel vanwege ongepast offtopic-gedrag...
NepZeb Posted July 16, 2014 Posted July 16, 2014 Het moet goed scheren he..... dat is het belangrijkste. En voordat je gaat scheren maakt het je baardharen zachter. Dus hoe het er precies uitziet is naar mijn inziens totally over rated. Heb er wel energie in gestoken , maar kwam tot de conclusie dat die megafluff zeker niet beter scheert of je baardharen zachter maakt.... Mijn ritueel: -douchen of gezicht goed wassen en dan een warme handdoek om de poriën te openen en baardharen zachter te maken. - schuim opzetten (ik gebruik vergulde hand scheerschuim uit bus voor deze stap omdat het goedkoop is en redelijk geur neutraal) Dit puur om de baardharen in te weken. - met het schuim op mijn gezicht ga ik nu even mijn spulletjes klaar zetten en een mes uitzoeken en stroppen aan de strijkriem - scheercreme of scheerzeep naar keuze klaarmaken in mijn scheerkom (ik ben nogal dol op taylors of bondstreet sandalwood) - ik haal het schuim af (gewoon even afwassen met je handen en warm water) - nu pak ik scheerolie en zet ik die op mijn gezicht (ik probeer altijd mijn olie te matchen met mijn scheerzeep of creme) - nu zet ik de scheerzeep/creme op mijn gezicht - scheren maar Het voordeel van olie opzetten VOOR je je scheerzeep opzet, is dat je een geweldig zachte scheerbeurt krijgt en (nog) minder last hebt van geïrriteerde huid/rode huid/gevoelige huid. Met name voor mannen met een gevoelige huid (zoals ik) werkt dit perfect.
Mesmer Posted July 16, 2014 Posted July 16, 2014 Of het lukt om lekker schuim te krijgen hangt enorm af van de creme of zeep en de kwast. ik heb een kwast waar ik slechts met grote moeite een beetje schuim mee krijg en een kwast waar het schuim uit lijkt te komen. Wat mij helpt is de kwast vantevoren in een bakje warm water leggen en bij sommige zepen scheelt het enorm als ik tijdens het opschuimen even wacht, kleine minuut, en dan weer verder ga. Verder is het gewoon zeep in de kwast en gaan met de banaan. Soms nog een beetje water er bij door de punt van de kwast even onder de kraan te houden. Ik tel geen druppels of aantal draaien met de kwast in het zeepbakje. ik snap wel dat dat voor anderen makkelijker is om te kunnen begrijpen wat ik doe maar voor mijzelf is dat een laboratorium gepiel dat niet bij mijn scheerbeurt past. Als jij geen schuim weet te krijgen waar jij tevreden mee bent (en misschien ligt je lat erg hoog door sommige youtube filmpjes) en je gebruikt een zeep waarvan anderen roepen dat schuim maken prima gaat dan zou ik eens een andere kwast proberen. Dat hoeft zeker geen dure badger te zijn.
Stoppel Posted July 16, 2014 Posted July 16, 2014 Als jij geen schuim weet te krijgen waar jij tevreden mee bent (en misschien ligt je lat erg hoog door sommige youtube filmpjes) en je gebruikt een zeep waarvan anderen roepen dat schuim maken prima gaat dan zou ik eens een andere kwast proberen. Dat hoeft zeker geen dure badger te zijn. Idd een Omega 10019 van Trekpleister maakt bij mij prima schuim.
Recommended Posts