ErikLWD Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 Hallo, Ik heb vorige week een Dovo best quality gekocht. Volgens de winkelier komt deze scheerklaar uit de fabriek. Tijdens het scheren heb ik toch het idee dat het mes trekt en het eindresultaat is niet erg glad. Ik gebruik scheerzeep met een kwast en heb me geschoren na het douchen zodat de haren zacht zouden moeten zijn. Ik heb geen zware baardgroei, zelf geen volledige dekking. Doe ik het verkeerd of is het mes vanaf fabriek toch niet scherp genoeg. Ik lees op internet in de reviews specifiek over dit mes wisselende berichten over hoe scherp Dovo deze aflevert. Graag jullie reactie/advies/bevindingen. Groet, Erik
Buffel Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 Meestal zijn de messen inderdaad niet echt scheerklaar vanuit de fabriek. Dus bijwerken of laten bijwerken..
cutthroat Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 Hoi Erik, Allereerst van harte welkom op het forum. Zoals Buffel al zegt, messen zijn af-fabriek vaak niet scheerklaar, ongeacht of ze dit wel of niet aangeven. Een mes ècht scheerklaar krijgen lukt alleen door dit over een successie van stenen te halen. Dit kost dus redelijk wat tijd, en dat zullen ze niet gauw doen. Dat je je niet glad krijgt met een open mes ligt denk ik aan je techniek. Als ik je verhaal zo lees heb je weinig tot geen ervaring met open messen. Dat het mes trekt kan aan je techniek liggen, maar ik zou het in dit geval voornamelijk zoeken in het niet echt scherp zijn. Slijp het mes dus als je dit kunt, of zoek iemand die dit voor je wil doen (er zijn er verschillende hier op het forum). Succes!
ErikLWD Posted July 14, 2014 Author Posted July 14, 2014 Bedankt voor jullie reacties. Ik heb me redelijk uitgebreid ingelezen en op youtube gezocht hoe het moet. Ik had hiervoor een RenRen mes uit China, maar dat doet het dus niet. Daarmee heb ik wel kunnen oefenen, maar echt scheren wilde het niet. Dat mes was dan ook erg dik en het snijvlak leek er op de verkeerde hoek op te zitten. Dit bevestigde de slijper ook. Er viel weinig van te maken zei hij. Althans niet iets wat lang scherp zou blijven. Ik heb vandaag nog even contact gehad met de winkelier en hij bekijkt het mes later deze week even. Indien nodig slijpt hij het alsnog. Het kan natuurlijk ook goed zijn dat het techniek of gebrek daaraan is. Volgens hem is alles scheerklaar uit de fabriek, maar is het handwerk en kan het zijn dat de ene medewerker in de fabriek het mes scherper aflevert dan de andere. Overigens zie ik dat mijn onderwerptitel doet vermoeden dat dovo best quality gewoon niet goed is of zo, maar dat bedoel ik dus niet. Ik laat wel even horen hoe de ontwikkelingen zijn deze week
Snuff Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 Dovo's komen niet scheerklaar uit de fabriek. Kijken of er iemand van het forum dichtbij woont en je uit de nood kan helpen.
ErikLWD Posted July 14, 2014 Author Posted July 14, 2014 Ik woon in Leeuwarden. Als zich iemand in de buurt aanbiedt dan hoor ik het graag Waar kan ik dat overigens in mijn profiel zetten?
ErikLWD Posted August 10, 2014 Author Posted August 10, 2014 Hoe krijg ik dit mes zelf scheerklaar? Is het over de riem halen voldoende of moet ik in de weer met slijpstenen?
PI56 Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 De woonplaats kun je kwijt bij gebruikerspaneel --> profiel. Ik ben bang dat alleen de strop niet voldoet.
ErikLWD Posted August 10, 2014 Author Posted August 10, 2014 Ik heb mijn woonplaats al toegevoegd. Ik denk dat ik maar stenen moet gaan kopen dan Geeft me ook de kans om af en toe eens een oud mesje op te lappen.
Barbiere di Figaro Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Hoe krijg ik dit mes zelf scheerklaar? Is het over de riem halen voldoende of moet ik in de weer met slijpstenen? Buffel kan dat als geen ander!
cutthroat Posted August 11, 2014 Posted August 11, 2014 Zoals gezegd, Buffel kan 'm goed voor je slijpen. Als je zelf stenen wilt kopen, bij Knives & Tools zijn de Naniwa's nu met 20% korting.
ErikLWD Posted August 11, 2014 Author Posted August 11, 2014 Ik heb al contact gehad met Buffel en ga er op korte termijn langs.
michigalex Posted August 11, 2014 Posted August 11, 2014 Leuk en vooral zeer leerzaam om te zien hoe een mes geslepen wordt!!
ErikLWD Posted August 11, 2014 Author Posted August 11, 2014 Daarom ga ik ook liever even langs dan dat ik het opstuur. Wie weet leer ik er nog wat van
Recommended Posts