Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb vanmorgen voor de tweede keer een Polsilver Super Iridium mesje gebruikt; huidige productie. Bij mijn "reserve-Krona" die ik een paar maanden geleden van Erwin Beekman kocht zat ook een pakje van die mesjes. Die had ik nog nooit uitgeprobeerd, dus gisteren vond ik het tijd worden om er eentje in mijn krabber te doen.

Ik kan er kort over zijn; prima mesje, ik weet alleen nog niet hoe lang het mee gaat. Daar waar Personna mesjes meestal de eerste keer wat ruw aanvoelen, schoor de Polsilver meteen erg soepel. De scherpte is voor mij vergelijkbaar met de Personna "Platinum Chrome" mesjes; misschien zijn de Polsilvers wat scherper.

Wat ik aan de Personna mesjes erg waardeer is de constantheid. Na de eerste keer (beetje ruw) scheren ze iedere keer hetzelfde, totdat ze na maximaal tien dagen bot beginnen te raken. Feather mesjes scheren de eerste twee keer geweldig, maar zijn lang niet zo constant over de verdere levensduur (zeven dagen). Hoe de Polsilvers zich verhouden qua constantheid zal ik de komende dagen wel in dit topic melden :)

Posted

Het zijn echt prima mesjes ! het zijn een van de mesjes die het langst mee gaan bij mij.

Ik vond wel dat ze op het einde heel snel achteruit gaan en dat ik op het laatst toch moest werken om een goed resultaat te krijgen, maar dan nog, had ik 3 beurten meer dan bijvoorbeeld een Shark.

Het enigste wat mij erg tegen valt is de prijs voor zo'n pakje van 5 stuks want voor die prijs kan je 30 stuks Rapira's of 10 Personna's/Hema's kopen

Posted

Middenmoot, tenminste als je de prijzen bij Connaught bekijkt (daar bestel ik mijn mesjes):

50 Personna Platinum Chrome mesjes £5.40

50 Astra Super Platinum mesjes £7.80

50 Polsilver Super Iridium mesjes £11.40

50 Feather Hi-Stainless mesjes £13.80

50 Gillette 7'O Clock (India) mesjes £14.40

Posted
Middenmoot, tenminste als je de prijzen bij Connaught bekijkt (daar bestel ik mijn mesjes):

50 Personna Platinum Chrome mesjes £5.40

50 Astra Super Platinum mesjes £7.80

50 Polsilver Super Iridium mesjes £11.40

50 Feather Hi-Stainless mesjes £13.80

50 Gillette 7'O Clock (India) mesjes £14.40

Ok, ik dacht dat je het over losse doosjes had van 5 stuks maar hier hebben ze ook een leuke prijs als je toch zoekt naar grote aantallen.Ik denk dat deze goedkoper zijn, en als ze ook nog echt zijn, dan heb je voor Polsilver begrippen een goeie deal.

Posted

Vanmorgen voor de derde keer (2 scheergangen) met de Polsilver geschoren, in de Schick Krona. Nog steeds een scherp mesje, maar het "magische" is er vanaf. Gevoelsmatig scheert een Personna mesje na een dag of drie ongeveer hetzelfde. Ik ben benieuwd hoe lang de Polsilvers mee gaan.

Posted

Vierde keer met de Polsilver. Prima resultaat, maar niet beter dan een Personna Platinum Chrome mesje, naar mijn mening.

Goede mesjes dus, maar voor mij op het moment niet de meerprijs waard ten opzichte van de Personna's.

Nu eens kijken hoe lang hij het volhoudt, en of ik nog van mening verander :)

Posted

Vijfde keer vanmorgen. Niets nieuws te melden. Polsilver SI is goed, maar voor mij niet beter of slechter dan andere mesjes die ik gebruik.

Posted
Vijfde keer vanmorgen. Niets nieuws te melden. Polsilver SI is goed, maar voor mij niet beter of slechter dan andere mesjes die ik gebruik.

En na zes keer lijkt het afgelopen. Het mesje is duidelijk minder soepel dan de afgelopen dagen. Daarmee hoort het ook qua levenduur voor mij bij de middenmoot.

• 5 months later...
Posted

Vanmorgen voor de 8ste keer geschoren met dit mesje - bij mij is dat de score van een goed mesje.

Had nog een of meer keren mee gekund, maar 8 maal is m'n maximum op dit moment.

Nog steeds soepel en glad.

Als 'ie wat goedkoper was, een van m'n favorieten ....

Posted

Als 'ie wat goedkoper was, een van m'n favorieten ....

Zo denk ik er ook over want sinds ik die 'Rapira Platinum Lux' die heel goedkoop zijn,heb geprobeerd, zijn er weinig redenen om de Polsilvers nog te gaan aanschaffen.

Posted

Om maar advocaat van de duivel te spelen; de kosten van het mesje vallen per scheerbeurt meestal in het niet bij de rest van de kosten (preshave, scheerzeep, aftershave) dus zelfs al is een mesje drie keer zo duur dan valt het op het totaal nog steeds erg mee. Bij gelijke kwaliteit zou ik ook niet duurder gaan en de sport blijft om iig dit onderdeel goedkoop te houden maar ik zou me ook niet met een minder prettig mesje gaan scheren om kosten te besparen.

• 8 months later...
Posted (edited)

Dit verhaal is niet geheel juist! Het onderhanden mesje is de Wizamet Iirdium Super!

Derhalve een nieuwe verwijzing gemaakt naar de Wizamet, die overigens moeilijk tot niet meer verkrijgbaar is. In elk geval ligt hij in Polen nergens vindbaar voor mij in de winkel.

Het onderhanden mesje, de Wizamet Super Iridium, oud type, niet meer in productie, heeft me niet echt verleidt om hier verder intensief kennis mee te maken. Ofschoon ik me er 8x mee heb kunnen scheren, was er elke keer wel een kanttekening. Nee dan heb ik wel beter. Op grond van het aantal scheerbeurten, is het een ruim voldoende mesje, maar op grond van scheercomfort is het voor mij niet meer dan voldoende. Deze gaat dus op en is dan exit. Mijn score is dan ook: Voldoende, goed mesje maar er zijn betere. Weer kopen?:Nee.

1- De Wizamet Super Iridium kwam bij mij januari 2014 voor het eerst in gebruik, ofschoon ik ze al 4 maanden in huis had. Nu dan de 2e inzet. Benieuwd, of deze de stainless evenaart. In elk geval is de 1e beurt in 3 rondes een prima gladde ervaring.

In de Ikon een prima combi. Mesje scheert zowel met de open als gesloten kant effectief en moeiteloos. Geen irritatie of wat dan ook. Hoekgevoeligheid niet merkbaar. Prima dus.

2- Het mesje had moeite met de dikke laag schuim, maar een keer de huid gevonden, deed het zijn werk echt prima. Lekker glad en goede snit.

In de adjustable op 7 weer gewoon goed. Moeiteloos de baard er af. De krabber en het mesje vormen een goede combi. Geen dingen als hoekgevoeligheid, branderigheid of wat dan ook, maar met een dergelijke laag schuim op de bakkes kan dat ook haast niet.

3- Het mesje maakt me minder verrukt. Deze Wizamet heeft niet de klasse van zijn voorganger.

In de adjustable op 7 aan de slag. Voelt wat rauw aan, niet lekker "schnittich". Vanmorgen 4 sneetjes, terwijl ik eigenlijk nooit echt schade heb. Dat was tijd voor het aluin met grote twijfel over het mesje. Morgen nog maar eens in de Ikon, maar krijg toch licht het Derby gevoel.

4- Het mesje overtuigde vandaag weer niet. Blijft wat rauw aanvoelen. Geen echt lekker scherp gevoel en een zeer beperkte hoek waarbinnen te scheren valt. Kan nog wel een keer, maar alleen uit nieuwsgierigheid.

In de Ikon was een redelijk resultaat met het mesje te behalen, maar we worden geen vriendjes. Daarvoor heb ik wel ander materiaal. Gewoon kijken wanneer het echt onder het niveau Derby duikt en dan snel over op iets anders.

5- Het mesje had een verrassing in petto. Voelde vandaag wel goed en beter dan gisteren voor mijn gevoel. Geen rauw trekkerige ervaring.

De adjustable op 6 is voor dit mesje blijkbaar wat comfortabeler. Als het zo gaat, kan het mesje zeker nog wel 1 of 2 beurten mee. Overstijgt hiermee in elk geval het Derby niveau en mijn 5 norm. Blijft wel van belang de hoek klein te houden.

6- Het mesje doet het beter, dan in het begin verwacht. Gaat gewoon door met scheren, zei het, dat ik het geen super mesje blijf vinden.

In de Ikon een glad resultaat. Minder rauw gevoel dan de vorige keren. Blijkbaar heeft het mesje een aanloop periode. Blijft wel binnen een kleine hoek prettig werken.

7- Dat mesje maakt me gek. Net zo slecht als gisteren, maar dus nog steeds goed bruikbaar. Maar ik heb hem een kunstje geflikt. Vandaag een Mühle R41 kop gekocht bij Mühle, maar daarover meer elders. In elk geval mag het mesje morgen laten zien of hij dit overleeft.

In de Shavecraft weer fatsoenlijk de baard er af. Net zo goed als gisteren en dat was redelijk goed. Moet mijn mening na de eerste beurten wat bijstellen. Het is een aardige combi en ik kan me er goed mee scheren.

8- Dit was minder positief vandaag. Trekkerig en niet echt met vlotte snit.

Nou heb ik zelf misschien wel een probleem gemaakt door de kop, die ik gisteren bij Mühle kocht, te gebruiken. Immers de kop is voor mij nieuw en het mesje is ook een vraagteken. In elk geval gaat dit mesje in de spaarpot, want dit is echt niet leuk. Nou is 8x ook wel genoeg, maar dit viel niet onder een lekkere scheerbeurt. De stoppels klapperden in mijn huid, althans min of meer.

Naar index Harkos

5a24ba4f4d360_P_Polsilver_superiridium.jpg.60a1deff2b58e47932da44d188617a5b.jpg

Edited by Guest
Posted

Gezien jouw begeleidende foto is dit niet een Polsilver Super Iridium maar een ouder Iridium Super mesje. De naamgeving is nogal verwarrend zoals je ziet ;)

Er zijn al heel wat discussies geweest over deze mesjes, maar wat mij betreft zijn ze niet gelijk aan elkaar (UEKAZ).

Ik geef (licht) de voorkeur aan de Iridium Super mesjes boven de nieuwe Polsilver Super Iridium

De R41, in ieder geval de 2011 versie, staat er wel bekend om erg kieskeurig te zijn voor wat betreft het gebruikte mesje.

Posted

Ik onderschrijf de conclusie van Harkos volledig. Zoals gisteren al vermeld in mijn SOTD vind ik het maar een middelmatig mesje.

Ik ben gezegend met een zware baardgroei welke ook nog alle kanten opgaat dus doe altijd 3 passes met de nodige nabewerkingen.

Ik doe maximaal voor mijn eigen comfort 3 scheerbeurten met een mesje, maar de Polsilver is door zijn trekkerig en oncomfortabel gevoel na de 2e beurt in het Smint afvalbakje beland.

Posted
Gezien jouw begeleidende foto is dit niet een Polsilver Super Iridium maar een ouder Iridium Super mesje. De naamgeving is nogal verwarrend zoals je ziet ;)

De R41, in ieder geval de 2011 versie, staat er wel bekend om erg kieskeurig te zijn voor wat betreft het gebruikte mesje.

De op de foto afgebeelde mesjes heb ik gebruikt. Dat is toch wel uit de Polsilver fabriek? Of zit ik dan verkeerd. Dan moet ik namelijk mijn beschrijving herzien.

Dat de R41 kieskeurig is kan ik beamen, maar niet zo dat een mesje helemaal door de mand valt.

Posted

@Marcel,

Als ik de verpakking vergelijk, staat er hetzelfde logo op, als bij de Polsilver Stainless. Verwarrend, maar heb ze, destijds ook gekocht als Polsilver. Wat te doen, want mijn info moet natuurlijk wel kloppen.

Posted

Heb ze jaren geleden voor een prijsje groot ingekocht, is een van mijn favoriete mesjes. Moet er wel bijzeggen dat ik ze na 5 à 6 keer altijd vernieuw, niet omdat ze dan niet meer scheren maar uit gewoonte.

Posted

Even een wilde gok van mijn kant. Polsilver was een Pools merk van de Poolse fabriek Wizamet. Is overgenomen door PPI (Gilette/P&G). Harkos heeft de variant van vóór de overname, terwijl de Polsilvers SI zoals die in de link naar BdF staan van ná de overname zijn. Ik vind die laatste uitstekende mesjes. Duurder dan de Rapira Platinum Lux, maar net iets beter.

Posted

Ik ken alleen de Polsilver SI mesjes. Ze gaan bij mij pakweg een week mee, en bevallen erg goed. Scherp maar toch soepel.

Bij mij komen ze net onder de Rapira Platinum Lux mesjes. Niet eens vanwege het prijsverschil, maar vooral omdat de Rapira mesjes bij mij nog langer mee gaan (9 à 10 dagen).

• 4 weeks later...
Posted

5a24ba6b02189_P_Polsilver_superiridium_nieuw.jpg.015269a9de8ae6da53864083b0654318.jpg

De PolSilver_Super Iridium (n) is een prettig mesje om te gebruiken. Vrij constant van kwaliteit en weinig hoekgevoelig. Als ik even vergelijk met de uit productie, maar nog wel hier en daar te vinden oude Polsilvers, vind ik deze een fractie beter. Even teruglezend in de beschrijving van de voorganger, heb ik met het onderhanden mesje gewoon goed geschoren, zonder kanttekeningen. Heb wel betere mesjes in mijn verzameling, maar deze is zeker niet verkeerd. Gezien de prijs op internet, ongeveer €0,50 per mesje, zou ik voor andere kiezen, maar over het geheel genomen is het een goed mesje. Mijn beoordeling is dan ook: Goed mesje, maar er zijn betere. Wel koopwaardig.

1- De Super Iridium uit lopende productie, sample van Gladjakker, deed zijn werk echt prima. Meestal moet ik even wennen na een periode SE, maar dit mesje deed direct ongecompliceerd zijn werk.

In de Fat Boy op 6 precies de juiste snit, niet te zacht en niet te agressief. Geen hoekgevoeligheid, in 3 rondes gewoon prima beurt. Zelfs de hals is restloos stoppel vrij, wat nog wel eens wat extra aandacht vraagt. Eens zien hoe lang dit mesje dat niveau vasthoudt.

2- Het mesje was verrassend scherp voor de 2e x. Niks op aan te merken, in tegendeel, vond het erg prettig scheren.

In de Fatip deed het mesje precies wat het moet doen, Moeiteloos de baard er af. Geen hoekgevoeligheid en niet enig gevoel van weerstand. Ook geeft de combi geen rauw gevoel, dus tevreden over deze Polsilver in de Fatip. Dat verschilt nog al eens, zelfs met goede mesjes in deze krabber.

3- Het mesje is voor de 3e x goed. Gewoon lekker scheren.

Tja de combi mesje met onbekende kop en Windrose RVS steeltje, was verrassend en zeker niet verkeerd, maar daar ga ik nog even op in buiten de Sotd. Stond voor de eerste keer met deze krabber voor de spiegel en had een déjà vu. Het gevoel was me niet onbekend. Goed niet lastig en gewoon scheren. Ja en toen viel het kwartje. De kop op deze krabber is een imitatie van een hier door velen geroemde kop, maar daarover meer in een ander draadje. In elk geval had ik een prima set-up, die elke beginnende scheerder is aan te raden.

4- Het mesje was nog in prima conditie, nauwelijks merkbaar, dat dit de 4e x is.

In de Apollo OC een erg strakke beurt goed glad en in 3 rondes goed diep uitgeschoren.

5- Het mesje houdt vol. Mijn 5 norm gehaald en nu dus door voor de punten klassering. Zo te zien zitten er nog wel een paar beurten in.

In de Tech heeft het mesje wel een beperkte scheerhoek, maar binnen dat bereik liep het prima. Vlot en strak, diep uitgeschoren. Geen merkbare irritatie of wat dan ook.

6- Het mesje deed het nog steeds prima, maar voor mijn gevoel iets minder dan gisteren.

Nou kan dat aan de combi hebben gelegen. R41 met RVS Windrose steeltje, redelijk zwaar, zodat ik even de balans moest vinden, om de toch erg effectieve kop zonder te veel druk goed zijn werk te laten doen. Dat morgen maar even in de gaten houden.

7- Het mesje houdt vol. Goed bruikbaar, maar niet meer vlijmscherp.

In de Ikon 101 ging het nog prima, maar had ik hier en daar en zeker in mijn hals wel een extra haaltje nodig. Eens zien of er morgen nog een goede beurt in zit.

8- Het mesje heb ik vandaag afscheid van genomen. Was nog wel bruikbaar, maar dat was het dan ook wel. 8x goede beurt is zeker goed en de kwaliteit was nog niet slecht, dus een prima mesje, maar ik heb betere.

In de Pearl OC TTO was het gevoel behoorlijk rauw. Nou is deze krabber behoorlijk effectief, maar zeker niet zo als de Fatip. Daarom had ik verwacht, dat het mesje hierin nog een aardige beurt zou geven, echter dat viel tegen. Nu een uur later nog een aardig trekkerig velletje.

Posted

Dit met interesse gelezen omdat het een van mijn vaste mesjes is, werkt voor mij heel goed, na zes beurten hou ik het voor gezien (maar dat doe ik met al mijn mesjes). Destijds grote voorraad gekocht voor superprijs, nu zou ik ze aan de door jouw genoemde prijs links laten liggen.

Posted

50 cent per stuk? dan zou ik maar eens in een andere webshop gaan kijken. ;)

• 5 weeks later...
Posted

mischien kan iemand mij even uit de droom helpen.

maar zijn polsilver super iridium nou de NIEUWE variant van de Super Iridium mesjes ??

ik zit zo is een beetje rond te kijken op het net en ik vindt deze

http://www.ebay.com/itm/250-Vintage-Polsilver-Double-Edge-Razor-Blades-by-Wizamet-in-Poland-/391312535209?hash=item5b1c0b6ea9

Ik ben opzich best benieuwd en wil ze mischien ook gaan kopen maar dit zijn toch de oude polsilvers ?? of is dit weer een andere productie. Ik ben al een keer eerder de mist in gegaan met Vintage mesjes kopen, zouden deze nog wel werken trouwens ??