Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ben bezig een aantal zepen te bestellen. Bij The Strop Shoppe zijn er zepen die Tallow bevatten.

Geen idee wat dit is en wat de toegevoegde waarde hiervan is.

Iemand?

Posted

Had het gister toevallig opgezocht.

Tallow is talg en is voornamelijk rundertalg wat vaak gebruikt wordt voor zepen.

Ik weet niet of iemand hier ervaring heeft met tallow-houdende zepen.

Posted

Jullie hebben toch wel opgelet bij scheikunde vroeger?!

Vet is een van de basisingrediënten van het verzepingsproces tbv klassieke zepen. Het is dus niet een extraatje maar een essentieel onderdeel.

Vetten betekent niet strikt rundvet trouwens, er worden diverse dierlijke en plantaardige oliën en vetten gebruikt bij het maken van zeep.

Posted

Blijkens de engelstalige wikipedia is de tallow ondertussen een benaming voor (dierlijk) vet met bepaalde eigenschappen waaronder smeltpunt en kunnen er ook plantaardige bestanddelen inzitten.

Ik citeer verder:

Tallow used to be used commonly in high-end shaving soaps, in particular those of elite British firms such as Geo. F Trumper, Truefitt & Hill, and Taylor of Old Bond Street. While these firms have reformulated to a vegetable base, tallow-based soaps still exist, including the soaps from American firms, Williams Mug Shaving Soap, Nod Hill Soap, and soaps from Turkey and Italy.

Het lijkt erop dat het gebruikt wordt om huidirritatie te verminderen danwel te voorkomen. Dat is ook de reden dat het in sommige (niet scheergerelateerde) cremes en zalven zit.

Posted
Jullie hebben toch wel opgelet bij scheikunde vroeger?!

Vet is een van de basisingrediënten van het verzepingsproces tbv klassieke zepen. Het is dus niet een extraatje maar een essentieel onderdeel.

Vetten betekent niet strikt rundvet trouwens, er worden diverse dierlijke en plantaardige oliën en vetten gebruikt bij het maken van zeep.

Uhhhhh......Scheikunde.......? Niet opgelet vroeger :lol:

Bij The Strop Shoppe kun je kiezen voor een en dezelfde zeep met én zonder Tallow. Blijkbaar is er toch een toegevoegde waarde.

Zonder Tallow http://stropshoppe.com/shaving-soap/Shaving-Soap-Strop-Shoppe-Baker-St-Street

Met Tallow: http://stropshoppe.com/shaving-soap/special-edition-shaving-soap-baker-st-tallow

Posted

In allebei zit vet/olie. In de eerste plantaardig in de tweede dierlijk. Ik zou denk ik voor plantaardig gaan, dat kan ik niet scheikundig onderbouwen maar dat klinkt beter en het is gezonder als je de zeep op wilt eten.

Posted

Ik heb geen voorkeur voor tallow of iets anders, als de zeep maar goed presteert. Tallow is blijkbaar niet maatgevend, al zijn best wat mensen het daar waarschijnlijk niet mee eens, gezien de prestaties van plantaardige zepen van bijvoorbeeld Martin de Candre of dichter bij huis en portemonnee : TFS en BdF zepen. Het omgekeerde is ook het geval.

Posted

Er zijn zeker veel goede zepen zonder tallow de meeste daarvan zijn (volgens mij) ontstaan uit andere ingrediënten. De zepen waar de tallow is uitgehaald geven problemen...

Van de (harde) zepen waar het wel in zit is in ieder geval veel makkelijker een goede lather te maken die niet verdwijnt op je gezicht.

Posted

Volgens mij hebben de meeste zepen tallow, ala dat er niet in zit staat het er wel bij als Unique selling point

Posted
Volgens mij hebben de meeste zepen tallow, ala dat er niet in zit staat het er wel bij als Unique selling point

De ingredienten bij de linkjes van LongShave zijn toch ook wel behoorlijk verschillend al lijkt het ene lijstje uitgebreider te zijn als het andere.

Posted

De ingredienten bij de linkjes van LongShave zijn toch ook wel behoorlijk verschillend al lijkt het ene lijstje uitgebreider te zijn als het andere.

Daarom is het ook lastig kiezen.

Posted

Tallow is dan misschien niet zaligmakend en er zijn zeker plantaardige vetten die verzeept ook voor een prima scheerzeep kunnen zorgen maar als ik naga wat ik allemaal geprobeerd heb dan is het wel zo dat er beduidend meer zepen bovenaan mijn lijstje terechtgekomen zijn waar tallow inzit.

Ik ben niet helemaal thuis in de oliën maar zo kun je met palmolie (maar ja, die platgebrande oerbossen dan weer) wel prima scheerzeep maken en met olijfolie dan weer niet. Als ik een nieuw zeepje bekijk dan is de kans dat ik het ook daadwerkelijk mee naar huis neem toch echt groter als er tallow inzit.

Gelukkig heb ik bij Klar Kabinett niet principieel gedaan trouwens.... :mrgreen:

Posted
Er zijn zeker veel goede zepen zonder tallow de meeste daarvan zijn (volgens mij) ontstaan uit andere ingrediënten. De zepen waar de tallow is uitgehaald geven problemen...

Van de (harde) zepen waar het wel in zit is in ieder geval veel makkelijker een goede lather te maken die niet verdwijnt op je gezicht.

Daar waren de Penhaligon's een goed voorbeeld van ja. Daar hadden ze jaren terug de tallow uit de zepen gehaald, de hele receptuur omgegooid en het werden (naar wat ik overal lees) van hele fijne zepen ineens kleredingen.

Ik heb iets meer dan een jaar terug meen ik, via Bullgoose een puck Penhaligon's in huis weten te halen MET tallow :D

Oude winkelvoorraad die ze nog ergens hadden weten op te duiken. Puck was (volgens Bullgoose) van ergens mid 80's. Vrij oud puckje dus al :D

Wel superspul overigens....en ook meteen de meest dure scheerzeep die ik ooit heb aangeschaft

• 1 month later...
Posted
Ben bezig een aantal zepen te bestellen. Bij The Strop Shoppe zijn er zepen die Tallow bevatten.

Geen idee wat dit is en wat de toegevoegde waarde hiervan is.

Iemand?

'Tallow' is de Engelse benaming voor vet afkomstig van zoogdieren. De taalkundig correcte vertaling is talg. Tallow zonder nadere aanduiding is rundertalg. Helaas dekt de nederlandse term de lading niet echt meer, bij talg denken de meeste mensen namelijk aan huidvet. Rundertalg is echter lichaamsvet, meer in het bijzonder gezuiverd niervet (nieren liggen bij zoogdieren in een bed van vet). In het engels is (ongezuiverd) niervet 'suet'.

Bij een goede slager kun je dat nog wel kopen. Het product dat hier het dichtst bij tallow, gezuiverd rundvet, komt is Ossewit - vanouds het beste product om in te frituren (en ook om scheerzeep van te maken ;-) )

Een tallow-zeep bevat geen talg, maar is is gemaakt door talg te verzepen. Het voordeel daarvan is dat rundvet veel verzadigde C16 (palmitaat) en C18 (stearaat) vetzuren bevat die voor een goede schuimvorming zorgen. Met name het stearaat is gewenst. Overigens zijn er plantaardige vetten (maar niet veel) die meer stearaat bevatten dan rundvet, en dus (nog) beter zijn om scheerzeep van te maken (maar ook kostbaarder).

• I like it 1