Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Dit setje gevonden op een rommelmarkt. Het lijkt een goed behouden gillette-reissetje, inclusief een apparaatje om mesjes te slijpen, een aluinstickhouder en diverse mesjes.

Ik wacht mijn "tussen kunst en kitsch"-momentje met al de kenners hier gespannen af.....

H2YOJ5d.jpg

OsLQT2h.jpg

bw0EY82.jpg

6FanMPw.jpg

MaoRt2N.jpg

oWPnfEj.jpg

HUnBAwG.jpg

0R9lnBT.jpg

5PxLQDU.jpg

8T9A9ja.jpg

Was vergeten de onderzijde van het doosje voor het mes te fotograferen, maar daar staat King Gillette op en de nummers van alle patenten in diverse landen.

Edited by Guest
  • I like it 1
Posted

Dat ziet er fraai uit Eric! Lijkt me een Single Ring van Gillette. Staat er ergens een serienummer?

Posted

Ahh, da's een mooie manier om te checken Wim!

Als het doosje en mes origineel bij elkaar passen, dan zou het eerder deze zijn:

http://www.mr-razor.com/Rasierer/Old%20Type/1917%20Old%20Type%20460-B.JPG

Dus nog net niet antiek dan!

De volgende nummers zijn te ontwaren:

FRL9033 of FRT9033 en

KOV1504N of NOV1504N (NOV1504 komt overeen met de patentcode voor de USA)

Posted

Mooi setje Eric! Ook dat slijp/strop apparaatje is leuk.

Is dat iets waar je wat aan hebt met de hedendaagse mesjes?

Posted

Als het doosje en mes origineel bij elkaar passen, dan zou het eerder deze zijn:

FRL9033 of FRT9033 en

Serienummers voor dit type krabber, beginnend met een F, komen overeen met bouwjaar 1918. Zie ook http://wiki.badgerandblade.com/US_Gillette_Dating_Information

En waar zei je ook al weer dat die rommelmarkt was? ;)

Posted

Hoi,

Erg mooi setje Eric, zoiets hoop ik nou ook eens tegen te komen. Ik kom tegenwoordig alleen erg weinig op rommelmarkten helaas.

Posted

FRL9033 of FRT9033 en

Serienummers voor dit type krabber, beginnend met een F, komen overeen met bouwjaar 1918. Zie ook http://wiki.badgerandblade.com/US_Gillette_Dating_Information

En waar zei je ook al weer dat die rommelmarkt was? ;)

Bedankt Marcel voor het nazoeken.

Het was gister in Leeuwarden op een totaal onverwachte plek. Een heel marktplein vol met potjes en pannetjes en andere dingen die volgens mij vele markten meegaan en toen zag ik ergens de Rolls Razor en vervolgens dit setje. Was ook het enige scheergerelateerde dat ze hadden. Heb nog even gevraagd hoe zij er aan kwamen en ik begreep dat ze soms nog wat dingen uit nalatenschappen hadden, omdat ze vroeger altijd een winkel gehad hadden.

Zag op een andere kraam nog een rose miniatuur doosje met een klein scheermesje erin, dat volgens mij nog echt zou kunnen werken. Weet nu zo de naam niet meer, maar doosje was ca. 5 bij 3 bij 2 cm. en daar lag dat mesje los in.

Nu gaan jullie natuurlijk zeggen dat dat het enige exemplaar is, dat ooit in de 19e eeuw nog voor de Queen of England gemaakt is en waar iedereen naar op zoek is, maar ik heb het laten liggen ivm de vraagprijs van € 27,50.

Hetzelfde voor een doosje met allemaal verschillende soorten oude mesjes, dat € 25,- moest kosten.

Maar, bij alle setjes die ik meestal voorbij zie komen dacht ik, dat ik nooit tegen zo iets aan zou lopen en niets bleek minder waar! Als je zo wat van die info eromheen krijgt dan wakkert al heel snel de verzamelwoede aan.

Binnenkort maar eens in Italië gaan rondneuzen bij de plaatselijke rigatieri (dat is Italiaans voor opkopers)

Posted

Dat zijn de betere vondsten, ze zijn ook zeker de moeite waard om te gebruiken.

En dat ene mesjes, wist je dat dat het enige exemplaar is, dat ooit in de 19e eeuw nog voor de Queen of England gemaakt is en waar iedereen naar op zoek is? :lol:

Posted
Dat zijn de betere vondsten, ze zijn ook zeker de moeite waard om te gebruiken.

En dat ene mesjes, wist je dat dat het enige exemplaar is, dat ooit in de 19e eeuw nog voor de Queen of England gemaakt is en waar iedereen naar op zoek is? :lol:

Ja, ik las het net op een Engelse site, estimated at an approximate value of over GBP 100.000,-.........

• 4 years later...
Posted

Lees net dit draadje terug ivm een cadeau dat @Fiestars18 toonde en zie dus dat volgens Marcel die deze krabber op 1918 dateerde, deze dus al een jaar antiek is!!!

Nu nog even nadenken waar ik dat hele setje ook weer heb opgeborgen.....

Posted

Ja hoor @Marcel, na even zoeken bleek het kistje in zo'n lade met allemaal van die goodies te liggen. Jij kent ze wel, de eerste TFS Bergamotto Neroli in Acca Kappa pot, een blok Klar Seifen, de serie van TFS met de dames, een chicman scheerstick, een Irish Moos scheerstick, onze eerste en tweede serie BdF zepen.

Leuke lade wel eigenlijk......

• I like it 3
Posted
Barbiere di Figaro schreef 53 minuten geleden:

Ja hoor @Marcel, na even zoeken bleek het kistje in zo'n lade met allemaal van die goodies te liggen. Jij kent ze wel, de eerste TFS Bergamotto Neroli in Acca Kappa pot, een blok Klar Seifen, de serie van TFS met de dames, een chicman scheerstick, een Irish Moos scheerstick, onze eerste en tweede serie BdF zepen.

Leuke lade wel eigenlijk......

Waaaaaaaaaaaaaaaat een  door mij al zo lang gezochte Irisch Moos scheerstick ik moet even naar lucht happen, is die via ruilhandel te verkrijgen Eric en dan nog tegen een redelijke prijs natuurlijk? ?

Posted

Ah, @Hanskoning, zoals ik schreef is dit een lade met allemaal bijzonder scheer-herinneringen. We zijn natuurlijk een klein shopje, maar destijds kochten we van een paar Duitse leden van het gutrasiert-forum nog een flink aantal scheersticks, die we vervolgens vrijwel zonder uitzondering de plas over hebben gestuurd, naar Amerikaanse klanten.

Wat misschien dus nog steeds een optie is, omdat @efsk daar ook zit volgens mij, is dat één van de leden daar nog steeds over die sticks beschikt. Het gekke was namelijk dat destijds die sticks voor € 1 per stuk min of meer werden opgeruimd. Ik herinner me foto's op dat forum van leden die zeker 100 van di sticks hadden!

Hadden we er nu nog een paar gehad, dan waren we er wel uit gekomen, maar nu zou ik graag die ene hier houden, if you don't mind...