CeesT Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 (edited) Beste scheervrienden, Gisteren heb ik via “De Markt” op dit forum van een van onze mede forumleden de Dovo Merkur Futur overgenomen en ik zal proberen hier mijn eerste ervaringen met dit scheermes met jullie te delen. Om te beginnen, de Futur is HUGE en behoorlijk zwaar. Waar mijn Edwin Jagger DE89LBL een beschaafde 75 gram op de keukenweegschaal tovert en de Gillette Super Speed Slim Adjustable 72 gram laat aantekenen doet de Merkur Futur het voor niet minder dan 125(!) gram. Toch valt dit hoge gewicht niet meteen op omdat je het waarschijnlijk normaal vindt dat een mastodont als dit mes een hoger gewicht heeft. Ik heb ze echt alle drie op de weegschaal moeten leggen om duidelijk het verschil te zien. Ondanks de mega kop van het mes is het geheel prima in balans en voelt degelijk aan. De Duitse "gründlichkeit" is echt van toepassing op deze reus uit Solingen. Het mes zelf is een regelrechte Beauty, tenminste in mijn opinie. Moderne vormen, adjustable, alles is mooi afgewerkt. Scherpe hoeken zoek je tevergeefs aan deze razor. Ik realiseer me dat het mooi vinden van dit mes een kwestie van smaak is, meer dan bij de klassieke messen en dat anderen deze grote jongen spuuglelijk zullen vinden. Het heft van dit mes ligt prima in de hand en ook met natte handen, in tegenstelling tot wat ik elders heb gelezen, is er ruim voldoende grip. De afstelling van het mes gaat traploos en zonder clicks d.m.v. het draaien van het handvat. Het draaien van dit handvat gaat soepel doch met enige weerstand zodat het mes zichzelf tijdens het gebruik niet spontaan kan verstellen. De manier van openen van de kop om het mesje te wisselen gaat soepel en is erg apart. De bovenkant klikt er namelijk vanaf. Als je de kop bij het wisselen vastpakt zoals het moet, in de uitsparingen aan de uiteinden en dat kan eigenlijk alleen maar op één manier, is het ook veilig om te doen en levert het wisselen van een mesje zeer zeker geen extra risico's op t.o.v. andere safety razors. Je moet gewoon opletten, maar dat moet je bij elk mes volgens mij. Na het inleggen van het nieuwe mesje klikt de bovenzijde van de kop moeiteloos, soepel en precies op zijn plaats en klemt het mes goed vast. Verhalen die ik heb gelezen over een klapperend mes tijdens het scheren door deze constructie horen toch echt in het sprookjesbos van een bekend pretpark in het zuiden van ons land thuis. Kan ook niet als je de constructie van de kop goed bekijkt. De ruimte tussen de het bovenste deel van de kop waar het mes zit en de gesloten kam zou je kunnen vergelijken met de Grand Canyon. Om het mes te reinigen is dit wel de droom van elke natscheerder. Veel ruimte die wijzigt naarmate je de instelling van het mes verandert waarbij stand 6 een duidelijk met het oog waarneembare grotere opening laat zien dan stand 1. Om nou te beweren dat er een echo klinkt uit de opening gaat wat ver maar in vergelijking met mijn twee andere safety razors is deze opening toch op zijn minst respectabel te noemen zoals op onderstaande afbeelding te zien is. Voor mijn eerste scheerbeurt met deze Futur kies ik voor een Rapira Super Stainless mesje omdat dit een mesje is wat voor mij fluweelzacht scheert en dat lijkt me bij de aanblik van de monsterlijke kop van de Futur geen overbodige luxe. Je weet namelijk niet wat je moet verwachten. Ook met de scheerzeep besluit ik een veilige keuze te maken en kies voor de harde Crabtree & Evelyn "Nomad" scheerzeep die ik zeer secuur en uitvoerig opschuim in mijn RVS bowl. Ik breng voor alle zekerheid eerst ook de witte Pro Raso pre-shave aan omdat het dan in elk geval mint-fris aanvoelt als mijn hoofd er dan toch af gaat. Ik zet nog even een ongemakkelijk groot blok aluin klaar want als ik mezelf echt stevig raak "peer" is dat met mijn bloedverdunners meteen een heel bloedbad. En dan is er geen uitstel meer mogelijk… Ik vis de Futur uit het warme water van de wastafel en neem hem ter hand. Ik besluit hem in te stellen op een veilige stand 3 van maximaal 6. Rustig aan beginnen. Ik begin te scheren en vind moeiteloos de juiste stand voor het mes, ik hoor het mesje schrapen over mijn baard, een beetje metaalachtig zingend geluid wat ik nog niet eerder heb gehoord tijdens het scheren, komt door het aluminium waarschijnlijk. Door het hoge gewicht leunt hij met precies voldoende druk tegen de huid en scheert heel nauwkeurig. Na een paar halen met het mes realiseer ik mezelf dat dit mes geniaal is. Het scheert werkelijk geweldig. Na de eerste pass heb ik al besloten dat dit het mes voor dagelijks gebruik gaat worden, de goede oude tijd ten spijt, dit moderne monster is top. Ik verstel het mes tijdens de tweede pass ook even naar stand 6, de meest agressieve of, zoals je wilt, progressieve stand om te kijken wat het effect daarvan is. Nou, dat effect is duidelijk waarneembaar omdat de Futur dan toch, zonder enige verdere oefening of ervaring de neiging krijgt om te gaan “happen naar de baas”. Op stand 3 echter is hij het best te vergelijken met een St. Bernard, ziet er indrukwekkend en gevaarlijk uit maar hij doet geen vlieg kwaad, scheert voorspelbaar en is een heerlijk mes in combinatie met bijvoorbeeld de Rapira mesjes. In een mum van tijd ben ik prima glad geschoren en dat voor een eerste keer scheren met dit mes zonder wondjes of nicks. Toegegeven, op sommige plekken in het gezicht moet je het mes net even iets anders houden dan kleinere messen door zijn afmetingen maar dat zal natuurlijk snel wennen. Verder scheert hij als de spreekwoordelijke “achterlijke”. Omdat ik al tientallen jaren een snor heb kan ik niet oordelen over het scheergedrag van deze mastodont onder het reukorgaan. Het opofferen van mijn zorgvuldig, in de loop der jaren gekweekte, gestoffeerde bovenlip voor deze review gaat me net iets te ver en laat ik graag over aan anderen met hetzelfde mes. Als iemand de mijne daarvoor wil gebruiken, na, uiteraard, grondig reinigen, mag dat. Be my guest! Na deze indrukwekkende scheerbeurt is het reinigen van de Futur een fluitje van een cent. Dankzij de ingebouwde “Grand Canyon” spoelen de zeepresten gemakkelijk weg en na even opwrijven met de handdoek is hij weer als nieuw en geef ik hem een mooi prominent plaatsje naast zijn nostalgische klassieke soortgenoten. Morgen mag ie weer. Ik kan niet wachten. Mijn conclusie: De Dovo Merkur Futur is een mes van een nieuwe generatie gebaseerd op een klassieke en beproefde scheertechniek. In mijn ogen benadert die klassieke techniek in dit mes zijn perfectie. Hij is ontwikkeld naar de laatste stand der techniek en scheert ook zo. Ik wil nu ook graag een zin gebruiken met het woord windtunnel maar realiseer me dat dat voor een scheermes “not done” is al zal je jezelf met dit mes prima kunnen scheren in een windtunnel (advies: stand 1). Je kunt dit mes mooi vinden of spuuglelijk maar niemand zal kunnen ontkennen dat dit moderne mes voortreffelijk scheert. Edited July 3, 2014 by Guest
DeFries Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 Ik moet zeggen dat ik het ontwerp wel lekker strak en modern vind, leuke review ook. Als ik het goed begrijp is dit dus een adjustable, wat kost zo'n krabbertje nieuw eigenlijk?
Mesmer Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 € 67,50 http://www.manandshaving.nl/product/340/merkur_futur_klassiek_scheermes_chroom.aspx Is er ook in mat chroom.
Buffel Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 Prima krabber, ik heb hem ook een tijdje gehad en kan beamen dat hij uitstekend scheert. Leuke review!
Kogel Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 Ik was vanmorgen door , door jou geinspireerd, ook weer verkocht. Alleen omder de neus is lastiger. Moet ook wel zeggen dat ik een mergress, digress of progress ook echt fantastich vind scheren. En zeker de Digress met de Brass knob long handle vind ik ook supermooi en lekker zwaar. Ik loer ook nog altijd naar de Vision. Die is nog een stukje forser (en duurder).
Barbiere di Figaro Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 Fraaie review Cees! Heb zelf de Merkur Vision 2000 een tijdje gebruikt, maar daarvan was juist het schoonmaken lastig vanwege het uitgebreide binnenwerk. Heeft deze dat niet?
CeesT Posted July 3, 2014 Author Posted July 3, 2014 Fraaie review Cees! Heb zelf de Merkur Vision 2000 een tijdje gebruikt, maar daarvan was juist het schoonmaken lastig vanwege het uitgebreide binnenwerk. Heeft deze dat niet? Hoi, Dank je wel voor het compliment. Het reinigen is inderdaad erg simpel. Gemakkelijk bereikbaar en ook het compleet demonteren van het hele mes is een fluitje van een cent en bevat weinig onderdelen.
Kogel Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 Cees, De Vision vervuild voornamelijk op de as die door de schacht loopt. Daar zit wat meer mechanisme dan in de Futur. De Vision staat er om bekend dat hij snel vervuild.
CeesT Posted July 3, 2014 Author Posted July 3, 2014 Cees, De Vision vervuild voornamelijk op de as die door de schacht loopt. Daar zit wat meer mechanisme dan in de Futur. De Vision staat er om bekend dat hij snel vervuild. Hoi, Dat wist ik niet. Ik hou me ook nog niet zo lang met deze boeiende materie bezig. Toch lijkt me de Vision ook een machtig mooi mes. Zou hem best eens willen proberen. Alleen al voor zijn uiterlijk zou ik hem wel op de plank willen hebben. Ik hou wel van dat strakke, moderne, zo uit de "windtunnel"-achtige. Ik heb me afgelopen avond trouwens weer geschoren met de Futur en ik ben er steeds meer mee in mijn nopjes. Wat een fijn mes. Maar ik verval in herhalingen en dat is nou ook weer niet de bedoeling .
PI56 Posted July 4, 2014 Posted July 4, 2014 Ik heb je jaren geschoren met de Vision en doe dat nu zo af en toe nog eens. De scheerervaring komt overeen met die van Cees met de Futur. De Vision verzameld wel gemakkelijk veel verontreiniging in z'n binnenwerk, maar is eenvoudig te demonteren voor een reinigingsbeurt.
Kogel Posted July 4, 2014 Posted July 4, 2014 Ze worden niet meer gemaakt. En ze zijn ook wel prijzig vind ik.
SakasakaHeyhey Posted July 4, 2014 Posted July 4, 2014 Ze zijn inderdaad heel prijzig. Bij mij is de Vision gesneuveld. De draaimechanismen deden het niet meer. Draaien ging wel maar het draaide door. Net of hij de schroefdraad niet pakte. Ik heb er zelf nog aan gesleuteld maar mocht niet baten. Ik ben toen voor de Muhle Stylo gegaan.
CeesT Posted July 4, 2014 Author Posted July 4, 2014 Veel gehoorde klacht Hoi, Zonde eigenlijk van zo'n mooi mes. Ik zou stevig balen denk ik.
SakasakaHeyhey Posted July 4, 2014 Posted July 4, 2014 Jazeker balen. Ik baalde als een stekker. Het was een goed mes die lekker in de hand lag. Lekker zwaar ook. Ik heb het mes nog geen jaar gehad. Altijd zuinig op geweest en goed schoon gehouden en gesmeerd. Zoiets verwacht je dan niet. Je denkt dat je iets goeds hebt gekocht. Ik heb lang nagedacht en kwam uit bij de Muhle Stylo. Mooi design ligt ook zwaar in de hand en simpel. Ik dacht hoe minder je kan instellen hoe minder er kapot kan. En ik heb 'm nog steeds
CeesT Posted July 5, 2014 Author Posted July 5, 2014 Hoi, Ik vond op internet een filmpje over hoe de Vision wordt gemaakt en geassembleerd en dan kun je meteen ook mooi zien uit hoeveel kwetsbare onderdelen hij bestaat. Met alle respect, ik ben geen kenner, maar dit moet haast wel fout gaan. Mooi maar "way to fragile" volgens mij. [bBvideo 560,340] [/bBvideo] Aan het eind van het filmpje wordt gezegd dat het mes jaren mee moet gaan maar als ik de ervaringen hier zo lees zou dat wel eens vies tegen kunnen vallen. Maar degelijk of niet, ook de Merkur Vision is en blijft in mijn ogen een schitterend mes. Zo zouden ze er veel meer moeten ontwikkelen.
miguelan Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 Fraaie review Cees! Heb zelf de Merkur Vision 2000 een tijdje gebruikt, maar daarvan was juist het schoonmaken lastig vanwege het uitgebreide binnenwerk. Heeft deze dat niet? De Mekur Futur is heel makkelijk te reinigen. Open maken is ook een fluitje van een cent. Men is wel bang dat de veren misschien in de loop der tijd gaan verslijten. Ik heb hem niet zolang en kan dus er niks over zeggen. Persoonlijk zou mij erg verbazen dat dat het geval is. Het ziet er als heel mooi en fraai gebouwd uit.
SakasakaHeyhey Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 Ziet er inderdaad degelijk gebouwd uit. Vreemd dat er voor plastic onderdelen zoals de schroefdraad wordt gekozen. Zoals CeesT zegt: 'way to fragile'. Mijne heeft het jaar niet eens volgemaakt. Ik had persoonlijk meer verwacht van het mes. De prijs is ook erg hoog en dan verwacht je toch ook een stukje kwaliteit. Dit is mijn ervaring met het mes. Wellicht had ik pech en was het een maandagmorgen apparaat Wie zal het zeggen.
CeesT Posted July 7, 2014 Author Posted July 7, 2014 Hoi, Had je dan geen garantie op het apparaat? Iets uit elkaar halen voor onderhoud en schoonmaakwerkzaamheden doet het recht op garantie of in ieder geval "coulance" zoals dat netjes heet toch niet vervallen?
SakasakaHeyhey Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 Helaas niet omdat ik er zelf aan had gesleuteld Begrijp het aan de andere kant ook wel. Hoe moet ik het hardmaken dat het voor mijn gesleutel al defect was... Was een dure grap en een boze vrouw omdat ik weer een ander mes nodig had. Zucht... Zegt ze tegen mij "het was toch zo'n goed mes? Nou ik zie het!" Ja wat valt daar nog aan toe te voegen
FairArie Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 Begrijp het aan de andere kant ook wel. Hoe moet ik het hardmaken dat het voor mijn gesleutel al defect was... bij garantieaanspraken is het toch aan de leverancier om dat aan te tonen?
CeesT Posted July 8, 2014 Author Posted July 8, 2014 Zucht... Zegt ze tegen mij "het was toch zo'n goed mes? Nou ik zie het!" Ja wat valt daar nog aan toe te voegen Nou, Ik kan wel wat verzinnen hoor ...
Recommended Posts