joostmoree Posted June 29, 2014 Posted June 29, 2014 (edited) De aanloop tot Koraat IV. In Ron zijn topic op het forum waarin onder meer de Apocalyps van Ulrik werd getoond heb ik met wat fototrucs, de gedigitaliseerde Apocalyps voorzien van wat extravagante scales van papier (Koraat Knives, pagina 4). Ik verklap jullie dat ik voor de scale voorziening vanKoraat IV Mallee burl heb gekocht. Omdat ik ervan uit ben gegaan dat burl gezien zijn warrigheid geen grote lengtestevigheid heeft en ik zoals jullie weten niet van massale scales houd wat dikte betreft, heb ik al besloten – voordat ik de burl in huis had – dat ik met een voering zou gaan werken. Dat heb ik nog nooit eerder toegepast. Ik heb daarom overwogen dat het verstandig ware om proef te gaan draaien. Want plankjes Mallee burl bij een experiment naar de donder jagen, daar heb ik geen zin in. Ik had nog een heel mooi plankje ebbenhout liggen. Tot dusverre niet op een Koraat losgelaten want het is 3 mm dik en als je brede scales maakt en geen plankjes wilt voortbrengen maar afronden, dan loop tegen de beperking van de diktemaat aan. Want afronden levert geheid in het middengebied van de scales verlies op en 2mm dikke scales na niet gewilde reductie bij een dikke 8/8ste near wedge, dat wordt hem niet. Bedoeld plankje leek me zich uitstekend te lenen voor een voering oefening. Bij zwart hout hoort een witte voering. Dus aluminium. Voor de burl die bruinrood van kleur is had ik koper in mijn hoofd. Rood koper wel te verstaan. Geen messing. Dus vooruitlopend op de komst van Koraat IV – als bekend – de burl besteld en een paar dagen later bij Conrad twee plaatjes aluminium en koper, beiden 40 x 20 cm en 0,8 mm dik. Een beetje ruim ingekocht want ik ben er van uitgegaan dat de eerste keer niet de laatste toepassing zal zijn. Prima zaak overigens die Conrad. Binnen twee uur na bestelling on line een bevestiging dat de order naar Zuid Duitsland was doorgestuurd en twee dagen later de handel in huis. En de Koraat IV verwachte ik ook tegen die tijd binnen te hebben want Ulrik heeft er bij de vorigen wat levertijd betreft ook geen gras over laten groeien. Maar eergisteren na de postbezorging nog steeds geen Koraat IV. Ook nu nog niet overigens. Ik zal na het sluiten van dit bericht een meeltje naar Ulrik sturen. Tsja, dan heb je twee soorten kostelijk hout. Alu en koper. Een ontwerp. Maar geen Koraat voorhanden. Enfin, wat voorbereiden kan geen kwaad. Eergisteravond begonnen. Ebbenhout afgeplakt met papier. Apolcalyps ontwerp overgebracht op het plankje. Twee stroken uitgezaagd ;voor iedere scalehelft een. Alu uitgeknipt (ik kocht daar bij Conrad meteen een schaar voor; deze werd mij als nuttig gereedschap bij de aankoop aangeboden. Prima!). De Alu opgeruwd op de bandschuurmachine en met twee componentenlijm op de strookjes bevestigd. En dan loop je tegen een treiterigheid aan. Ik pleeg mijn lijmklusjes bij het maken van scales en wedges, te klaren met acrylaatlijm. Binnen een minuut zitten de verlijmen delen vast en kan je doorgaan. Voor grote vlakken echter is acrylaatlijm geen optie. Een beetje duur. Dus zit er tussen elke lijmklus niks anders op om – ik noem maar een activiteit- met je plasser te gaan zitten spelen. Enfin, rond middernacht waren de scales ruw uitgezaagd. Ik moet zeggen, wel of geen Alu op het hout, maakt voor mijn figuurzaag geen donder uit. Hij vreet alles op met een rotgang. Gisteren na de gebruikelijke beslommeringen van huishoudelijke aard meteen weer naar mijn werkplek in de garage. Het modelleren en ronden van de scales kostte me deze keer veel tijd. Dat zal met de maatvoering en het relatief dunne hout met daarop de voering te maken hebben denk ik. Van een stukje afval Cocobolo in ruwe vorm een paar scales maken voor de Black Cat is daarentegen zo gepiept zonder tekening en zonder terdege planmaking vooraf. En toen waren de scales klaar. Behoudens de verfijnde afwerking die mij bij altijd met het mes er tussen plaatsvindt. Maar er was geen mes. Dan maar aan de wedge begonnen. Ik pleeg oversized wedges toe te passen en pas na montage tussen de scales met het mes gemonteerd, de zaak op de bandschuurmachine zijn definitieve vorm te verlenen. Dat resultaat is ook altijd anders. Een dergelijke luchtige vrijheid had ik hier niet. De vorm van de teen van de scales was al bepaald. Het dwingende Apocalyps ontwerp immers! Ook voor de wedge heb ik na ampel overwegen gekozen voor de toepassing van Alu. Ik had al uitgerekend dat de wedge gezien de gechargeerde zeeg van de scales meer dan 5 mm dik zou moeten worden om ruimte te scheppen voor een diep invallend mes. Afgezien van het feit dat ik geen machines heb om metaal van een dergelijke dikte op maat en met vaststaande vormgeving te bearbeiden, beschik ik ook niet over Alu met bedoelde dikte. Dus moest het opbouwen worden uit meerdere lagen. Ik wilde als tussenlaag rendierhoorn bezigen. Maar dat werd hem niet want de teen van de scales vraagt meer materiaal dan mijn dikste stuk gewei kan leveren. Derhalve werd ik gedwongen tot eenvormigheid. Drie lagen Alu van 2 mm uitgezaagd overeenkomstig de vormgeving door de teen van de scales ingegeven. En daarna de martelgang van kromme Leendert. Het eindeloos verfijnen op de dikte. Het vlak werken. Uiteindelijk het verlijmen van de vlakken. Ik heb het wel vijf keer opnieuw moeten doen. Ik gebruikte de tweecomponentenlijm en elke keer als de drie vlakjes verlijmd waren en de klem erop ging, dreven ze lateraal weg. Dus elke keer het hardingsproces onderbreken; half uitgeharde lijmresten verwijderen; nieuw lijm aanmaken en . . . . .en . . . nog een keer. Overigens, ik weet nu hoe het moet. Tweecomponentenlijm, mij overigens bepaald niet onbekend maar door mij niet eerder gebruikt in de jaren dat ik met scales bezig ben, vordert een andere toepassingstechniek dan acrylaatlijm. Maar dat valt buiten dit bestek. En toen was de wedge klaar op de fijne afwerking na die alleen tussen de scales kan plaatsvinden. Maar om dat te doen moet je de positionering tussen de scales bepalen. En dat lukt alleen maar als je een mes hebt. Een Koraat IV. Maar die was er gisteren niet. Het werk neerleggen dus? Daar had ik helemaal geen trek in. Ik moest wel twee keer slikken maar gezien het feit dat de Koraat IV op details na hetzelfde mes is als Koraat III – degene die ik heb uitgerust met Black and White Ebony – heb ik de braakneigingen onderdrukt en de Koraat III uit zijn scales gehaald. En deze als waardig plaatsvervanger van de nog niet gearriveerde Koraat IV toegepast. Het eindresultaat. Ik zit met een paar Black and White Ebony scales. Maar daar heb ik na nadenken al een goede bestemming voor. Er ligt genoeg in de la dat de toets der kritiek na voortschrijdend inzicht, niet kan doorstaan. Ik heb nog een halve ebbenhouten scale met alu voering waar ik nog een wederhelft voor moet maken maar dat is niet onoverkomelijk. En dan hoef ik niet zo te tobben met Koraat V! Koraat III zit ondertussen lekker in een ander alu-ebben jasje. Het jasje bedoeld voor Koraat IV is bepaald niet middle of the road. Ik ben niet ontevreden. Ik heb het gevoel dat ik mijn draai heb weten te vinden. Op naar Koraat IV maar dan met Mallee burl en koper! Bijgaand een paar plaatjes. J Edited June 29, 2014 by Guest
Snuff Posted June 29, 2014 Posted June 29, 2014 De aanloop tot Koraat IV. In Ron zijn topic op het forum waarin ondermeer de Apocalyps van Ulrik werd getoond heb ik met wat fototrucs, de Apocalyps voorzien van een paar wat extravagante scales van papier, waar Ron overigens niet volledig door werd gecharmeerd. Het zij mij vergeven maar is gewoon niet mijn smaak. Komt er nog bij dat ik absoluut niks heb met aluminium bekleding van handvaatjes. Gelukkig houden we niet allemaal van hetzelfde anders was het maar een saaie bedoening. Ik heb jullie verklapt dat ik voor Koraat IV Mallee burl heb gekocht. Ik heb daarom overwogen dat het verstandig ware om proef te gaan draaien. Die Mallee Burl is fantastisch en ik kan je alleen maar groot gelijk geven dat je vooraf ging oefenen, zou zonde zijn om die dure mooie Mallee de soep in te draaien. Voor de burl die bruinrood van kleur is had ik koper in mijn hoofd. Rood koper wel te verstaan. Geen messing. Dat lijkt me dan wel weer heel mooi, alleen wat met verkleuring achteraf? En daarna de martelgang van kromme Leendert. Het eindeloos verfijnen op de dikte. Het vlak werken. Uiteindelijk het verlijmen van de vlakken. Ik heb het wel vijf keer opnieuw moeten doen. Ik gebruikte de tweecomponentenlijm en elke keer als de drie vlakjes verlijmd waren en de klem erop ging, dreven ze lateraal weg. Dus elke keer het hardingsproces onderbreken; half uitgeharde lijmresten verwijderen; nieuw lijm aanmaken en . . . . .en . . . nog een keer. Mijn bewondering voor zoveel geduld is groot. Als iemand met ervaring al tegen zoveel probleempjes aanloopt wat zou dat dan niet worden als ik me er zou aan wagen, alhoewel het resultaat vast heel goed zou passen bij het thema Apocalyps Het werk neerleggen dus? Daar had ik helemaal geen trek in. Ik moest wel twee keer slikken maar gezien het feit dat de Koraat IV op details na hetzelfde mes is als Koraat III – degene die ik heb uitgerust met Black and White Ebony – heb ik de braakneigingen onderdrukt en de Koraat II uit zijn scales gehaald. Ook niet bepaald het geduldige type? Op die paar dagen had het toch niet aangekomen? Ik ben niet ontevreden. Ik heb het gevoel dat ik mijn draai heb weten te vinden. Op naar Koraat IV maar dan met Burl en koper! De wedge is heel fijn afgewerkt met het mes precies maar dan ook precies in het midden en heel nauw aan de wedge inklappend. Alhoewel aluminium niet mijn voorkeur is verdien je meer als een schouderklopje, that's one pair of excellent executed scales! Proficiat!
efsk Posted June 29, 2014 Posted June 29, 2014 Joost dacht bij zichzelve: Een scheermes is een mes, waarom kan je er dan niet mee steken? Waarop hij van de scales maar een moorddadig steekwapen maakte. Voor de zekerheid maar verstevigd met metaal. Echter! Wat een uitstraling... Godsklere. Brute elegantie. Hoe de kromming onder uitmondt in een rechte lijn die de wedge overdreven pronuncieert, waarbij de bovenste lijn juist verwoede pogingen doet het in toom te houden wat het hele effect juist benadrukt. Een eerder andermans mes met scales met aluvoering was ik er, als ik het mij goed herinner, wat minder juichend over. Hier past het wel. Of ik raak aan de idee gewend (iets wat ik nodig heb en wat niet mijn sterkste punt is) of het past hier beter bij het geheel maar het komt wel goed over. Het veellagige van je wedge werkt echter wel beter met materiaalverschil. Het past, als het allemaal aluminium is, denk ik beter bij het mes zou het éen stuk zijn. Maar ja, dat moet je dan maar net voorhanden hebben en/of bewerken kunnen. Al met al denk ik heeft Joost hier zijn visie op de scale verfijnd. Het belang van de wedge, de nauwelijks ingehouden agressie van de neuszijde, de ideeën zoals ik ze van Joost heb leren kennen door zijn ontwerpen zijn hier nog eens uitvergroot geëtaleerd. Niks mis mee. Droeg ik een hoed, nam ik m af. Overigens draagt Snuff wel een punt aan, qua verkleuring. Met goed onderhoud zal het met oxidatie allemaal wel loslopen denk ik, maar met koper kan ik me indenken dat je op zeker moment een groene voering krijgt?
Snuff Posted July 1, 2014 Posted July 1, 2014 Wow wat een enthousiasme Wellicht is de tijd om alles in te typen in het vervolg beter besteed aan het drinken van een koel biertje onder de appelboom .....
efsk Posted July 1, 2014 Posted July 1, 2014 Dat zit ik ook al een paar dagen met stijgende verbazing te bekijken.
joostmoree Posted July 1, 2014 Author Posted July 1, 2014 Ik denk dat de voetbalterreur de forumleden verhindert berichten te openen. En de leesenergie vloeit weg aan nabeschouwingen van wedstrijden. J
Noxa Posted July 1, 2014 Posted July 1, 2014 Het lijkt hier af en toe wel een literatuur club, waarbij ik me bebaarde mannen met sokken in sandalen voorstel. Joost mag ik vragen wat je in het dagelijks leven doet? De epistels die je hier het web op gooit laten onze rappe post verbleken tot schamele hersen-scheten. Tot slot, mooi mes.
Tony Posted July 1, 2014 Posted July 1, 2014 Mijn complimenten voor wat je uiteindelijk voor elkaar krijgt, daar ben ik jaloers op. Maar het resultaat kan me niet echt bekoren. Mogelijk zou ik zelf het aluminium gedeelte van de scales zwart schilderen. Ben erg benieuwd naar de mallee Burl. Tony
joostmoree Posted July 1, 2014 Author Posted July 1, 2014 (edited) Het lijkt hier af en toe wel een literatuur club, waarbij ik me bebaarde mannen met sokken in sandalen voorstel. Joost mag ik vragen wat je in het dagelijks leven doet? De epistels die je hier het web op gooit laten onze rappe post verbleken tot schamele hersen-scheten. Tot slot, mooi mes. Ha Noxa, Bebaarde mannen zal je op dit forum waarschijnlijk moeten zoeken als een speld in een hooiberg en met sandalen heb ik weinig affiniteit. Verder dan badslippers heb ik het nooit gebracht. Tot maart van dit jaar was ik notaris. Sedertdien gepensioneerd. Geen literair beroep maar wel mijn hele arbeidzame leven doende geweest met teksten lezen en schrijven en meestal "from the scratch". Het gaat mij dus niet echt moeilijk af. Dank voor het compliment. J Edited July 1, 2014 by Guest
joostmoree Posted July 1, 2014 Author Posted July 1, 2014 (edited) Mijn complimenten voor wat je uiteindelijk voor elkaar krijgt, daar ben ik jaloers op. Maar het resultaat kan me niet echt bekoren. Mogelijk zou ik zelf het aluminium gedeelte van de scales zwart schilderen.Ben erg benieuwd naar de mallee Burl. Tony Ha Tony, Bedoel je de voering zwart schilderen? Of de wedge? Of beiden? In wat voor kleur zou ik de koperen voering van de Koraat Mallee Burl dan in jouw visie dienen te schilderen? Overigens als ik voor deze Koraat zou dienen te gaan schilderen dan zou ik niet voor koper hebben gekozen. Want daar ben ik al achter; 0,8 mm koper verwerken is heel andere koek dan dito aluminium. Als je bekoord wordt door een zwarte wedge bij de scales dan moet je zeker niet de aluminium lijdensweg inslaan maar meteen kiezen voor een stukje Grenadille of Ebbenhout. Da's binnen een kwartiertje gepiept. Overigens, als ik het over moest doen dan zou ik voor de middelste van de drie laagjes van de wedge, hebben gekozen voor een ebben tussenlaagje, om daarmede de massaliteit te breken. Je zult even moeten wachten op de Mallee Burl. Een scalehelft heeft al zijn koperen voering en heeft zijn vorm en is half afgewerkt. Vanavond wordt ik getrakteerd door mijn vrouw en morgen tref ik mijn voorbereidingen voor een vier dagen trip met de brommer naar de Vogezen. Mijn Koraat IV zal in de tussentijd arriveren en moet ook nog worden afgewerkt. Dus het wordt niet eerder dan het eind van de eerste helft van de volgende week. J PS Van de aankoop van de plankjes Mellee Burl heb ik geen spijt. Edited July 1, 2014 by Guest
Tony Posted July 1, 2014 Posted July 1, 2014 Hallo Joost, Ik bedoelde de voering van de scales zwart maken, niet de wedge. Het idee van een donkere middelste laag van de wedge lijkt mij inderdaad fraaier. Ik ben overigens ondertussen wel genezen van het gebruik van aluminium als wedge of wig. Ik ben wel benieuwd hoe de koperen voering staat bij de Mallee Burl, deze kleuren liggen dichter bijelkaar dan de alu ebbenhout combinatie. Succes met het verdere verloop. Prettige avond Tony
Snuff Posted July 1, 2014 Posted July 1, 2014 Je zult even moeten wachten op de Mallee Burl. Een scalehelft heeft al zijn koperen voering en heeft zijn vorm en is half afgewerkt. Vanavond wordt ik getrakteerd door mijn vrouw en morgen tref ik mijn voorbereidingen voor een vier dagen trip met de brommer naar de Vogezen. Je bent wel in vorm de laatste tijd! Het tussendoortje met de brommer zal je goed doen, alvast een goede reis gewenst (het is dus remmen, staander uitklappen en dan pas afstappen hé ). Ligt er toch weer wat te wachten bij thuiskomst. Rond die tijd vertrekken wij (ook met de brommer) richting Frankrijk voor een welverdiende rust na een half jaar verlof
cutthroat Posted July 1, 2014 Posted July 1, 2014 Mag ik dan van de gelegenheid gebruik maken om beide heren een genoeglijke en vooral veilige tocht toe te wensen? Geniet er van. En Joost, ik sluit me bij Ron aan. Eerst de standaard.....
joostmoree Posted July 6, 2014 Author Posted July 6, 2014 Vrienden, Ik ben weer veilig thuis dank zij jullie koesterende wensen. Off topic. Ik houd er van na een paar dagen met warme makkers te hebben verkeerd, in mijn eentje naar huis te rijden. Vanuit diep in de Vogezen. Vroeg naar bed. De voetbal gelaten voor wat het was. 8.00 uur ontbijt. Afscheid van de maten. En dan die overmoedige Porsche opzoeken en daarna de Audi. En vervolgens de stoute Volkswagen. En er was een K1300S met mij die constant met 180 en hoger een Lamborghini treiterend bij een inhaalmanoeuvre in de vijf met 8.700 toeren de boel opleukend, verneukte. Het was in een handvol uurtjes bekeken. Om 14.09 uur stalde ik op mijn erf. Menig forumlid zal de schurft inkrijgen bij het lezen van dit soort patserige verslaggeving die overigens niks met 65+ genoegens te maken heeft. Daarom is deze off topic meteen gesloten. Topic! De Koraat IV is gearriveerd. Klasse! Morgen meer. Maar Heren dit is echt een mooi mes. J
Snuff Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 Welkom terug Joost, tsssss ...... toch een beetje "ghostrider" bloed in je aderen? Kijk uit naar je IV!
efsk Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 Welkom terug Joost, tsssss ...... toch een beetje "ghostrider" bloed in je aderen? Kijk uit naar je IV! offtopic: Meteen de plaat opzetten. Woohoo!
cutthroat Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 Joost, welkom terug. Goed om te lezen dat je een goede en veilige reis hebt gehad. Veel succes met de Koraat!
joostmoree Posted July 7, 2014 Author Posted July 7, 2014 Om graag Marcel een beetje tegemoet te komen. . . . .een "slipje van de luier". Niet meer want vandaag druk. . druk . . druk! J
Marcel Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 Oeh, dat ziet er weer imposant uit! Daumenloch, jumping, spine met vijlwerk. The works!
Noxa Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 Om graag Marcel een beetje tegemoet te komen. . . . .een "slipje van de luier". Niet meer want vandaag druk. . druk . . druk! J Een slipje van de "luier" geeft mij dan weer een wat vreemde bijsmaak.
Recommended Posts