Jump to content

Recommended Posts

Posted

We zijn doende met veel 8/8ste Koraat geweld en op zoek naar de meest exclusieve materialen voor het vervaardigen van (eigen) design exorbitante scales, elke keer op zoek naar iets unieks.

Voordat ik aan Koraat IV begin vind ik het tijd voor een pas op de plaats. Waarom? We moeten oppassen dat we uit het oog verliezen dat wij allen forumleden begeleiders zijn.

En dat betekent dat we herkenbaar moeten blijven. Dat we ook dingen moeten doen waar iedereen zich in vindt in die zin dat hij al dan niet gepubliceerd verzucht: “Als ik mijn best doe is dit ook voor mij haalbaar!”

Deze topic draagt de naam: “Nederigheid”. Want daarmee kan het ook.

Ik heb ergens vandaan een gewoon 6/8ste mesje. Vintage maar niet al te gehavend. Kostte een paar tientjes. Van W.R. Humpfreys&Co, Shefffield. Met als handelsnaam: “Black Cat”. Niet echt erotiserend. Maar perfect gelijnd. Geen honewear. Maar met een heel klein scheurtje in de plastic scales rond de pivot. Waar ik de schurft aan had.

Zo’n gewoon klein mesje verdient een beter lot. De verschaffing daarvan was even vergetelheid. Totdat ik mijn afvalbak ging ruimen. Alles wat fout gaat of het niet verdient, gaat in de afvalbak. Maar die ledig ik niet onmiddellijk. Want je weet nooit. Gooi nooit kostbaar vuil weg.

Twee maanden geleden met wat al te veel bravoure begeleid door een straffe whiskey wat Cocobolo voor een breeje jongen naar de bandslijper gebracht. Dat liep niet goed. Vandaar de afvalbak.

Ter leniging van de schurftnood even links en rechts tussen de plankjes gezocht en daar viel het oog op de misser in de afvalbak. Een beetje tekenen. En rekenen. Duimstok en schuifmaat. En, verrek, hier kan een passend jasje voor een klein Catje van worden gemaakt.

Dat is inmiddels gebeurd. Zie de plaatjes. Mijn beleving dat er met weinig – in dit geval prijsgegeven afval – en een klein mesje, best wat kan worden bereikt. Het kan allemaal met wat minder ook. Cocobolo in aluminium harmonie.

Is het geen schatje?

J

Posted

Mooi! Waar afval al niet goed voor Is.

Al getuigt het mijn inziens van een ietwat vertekend wereldbeeld als je een 6/8e betitelt met "een klein mesje" ;)

Posted

In Joost's beleving is alles onder 8/8 klein als je het mij vraagt.

Ranke scales Joost. Wellicht noodgedwongen, maar het is mooi klein gehouden. Wat dan ook het enige nederige aan dit hele stuk is: het formaat. Ik kijk nog even door naar het feit dat je wedge net onder de bovenrand van de scales stopt. Daar sta ik nog wat ambivalent tegenover. In gesloten toestand vind ik het mooi dat je het mes ziet verzinken, in geopende toestand geeft het een beetje het gevoel dat je stukje aluminium te krap bemeten is. Als ik het niet vergeten ga kom ik daar nog op terug.

Posted
Ik kijk nog even door naar het feit dat je wedge net onder de bovenrand van de scales stopt. Daar sta ik nog wat ambivalent tegenover.

Mooi werk geleverd Joost, ik wil best de afvalbak komen ledigen bij je!

In verband met de wedge vermoed ik dat dit zo gekomen is omdat Joost de rand van het mes zo dicht mogelijk aan de wedge wil laten passeren bij het sluiten en dit node tot het zo uitvoeren van de wedge?

Posted

Fraaie lijn en wig implementatie. Er zitten elementen in die ik mogelijk een keer bij toeval zal overnemen.

Posted
Ik kijk nog even door naar het feit dat je wedge net onder de bovenrand van de scales stopt. Daar sta ik nog wat ambivalent tegenover.

enzovoorts

In verband met de wedge vermoed ik dat dit zo gekomen is omdat Joost de rand van het mes zo dicht mogelijk aan de wedge wil laten passeren bij het sluiten en dit node tot het zo uitvoeren van de wedge?

Heel goed Ron. Ik had een hele repliek klaar naar aanleiding van het betoog van Richard. De buurman komt binnen voor een borrel. Ik druk daarna op de Verstuurknop. Blijk ik voor de zoveelste keer niet aangemeld te zijn dan wel is de aanmelding ondertussen verijdeld. Bericht half A4-tje foetsie.

In de marge, ik word hier wel wat beroerd van. Ik weet wel dat je de berichten moet schrijven in een woordeditor en vervolgens naar de het forum moet copieren. Maar een beetje handicappo allemaal.

Terug naar topic. Het vermoeden van Ron is 100% parend aan de technische haalbaarheid. De wedge kwam in omvang niks tekort. Als ik deze had door willen laten lopen tot aan de bovenkant van de teen van de scales dan had ik gezien het ontwerp van de scales, de wedge naar binnentredend verbredend moeten toepassen. Met als gevolg dat het mes niet meer zou sluiten.

Dit kan worden voorkomen door te werken met langere scales. Maar hier was de lengte maat van de scales beperkend bepaald. Stukje afvalhout.

Ik ben overigens niet de enige die het probleem oplost.

Zie plaatjes

J

Posted
Fraaie lijn en wig implementatie. Er zitten elementen in die ik mogelijk een keer bij toeval zal overnemen.

Tony, Als ik jou ware zou ik het met zekerheid een keertje met opzet doen! ;)

J

Posted
Mooi! Waar afval al niet goed voor Is.

Al getuigt het mijn inziens van een ietwat vertekend wereldbeeld als je een 6/8e betitelt met "een klein mesje" ;)

Welneen Marcel! Mijn wereldbeeld ter zake is niet vertekend. Maar berekend!. Maak je een stapje vanaf een 3/8ste full hollow Wiener Schaber naar een dito 6/8ste dan is de laatste vergelijkenderwijs gigantisch.

Maar.

Noteer een 8/8ste near wedge op de weegschaal en kom uit op 120 gram terwijl de opgetuigde Black Cat het niet verder weet te schoppen dan 46 gram, dan begrijp je wat ik bedoel te zeggen.

De conclusie tot een klein mesje of een groot mesje is bij beschouwing het resultaat van optellen en aftrekken. En niet van vertekende wereldbeelden. ;)

J

Posted
Tony, Als ik jou ware zou ik het met zekerheid een keertje met opzet doen!

Waarom ook niet, het idee is juist door hier te posten dat men wat kennis opdoet en dit dan weer kan gebruiken om de hobby net nog iets beter te kunnen beoefenen.

Posted

Fraaie Cat geworden. Dit is zeker een ontwerp wat ik markeer en in de toekomst nog eens ga gebruiken.

Bedankt Joost.