Jump to content

Varkenshaar, meer dan budgetkwast !

talibeard

Recommended Posts

Het onderwerp dreigde een ander draadje te ontsporen en varkenshaar verdient sowieso zijn eigen hoofdstukje dus ik ga hier nog even op door. Het is niet mijn bedoeling om hier een varken is beter dan das verhaal te houden, of vice versa, daarvoor zijn de verschillen tussen de diverse typen das te groot en dat is ook waar voor verschillende varkensharen (hoewel er daar geen classificaties bestaan zijn er enorme verschillen).

Beide soorten hebben bestaansrecht en beide soorten kunnen van je zeep of crème een prima scheerschuim maken, ze doen het alleen net een tikkie anders.

In de begintijd van de (Amerikaanse) scheerfora was een varkenskwast iets voor beginners en losers zo was de algemene opvatting en zelfs de eenvoudige Tweezerman of zoiets als de Wilkinson das stond daar volgens 'the scene' al ver boven. De varkensharen kwast was (en is) natuurlijk ook goedkoop en, dientengevolge, vaak niet al te fraai afgewerkt. Bovendien zijn sommige goedkope varkensharen ook echt het afvoerputje van de industrie; er zijn werkelijk belabberde exemplaren te koop.

Er is echter ook altijd kwaliteit gemaakt en vergeet niet dat de scherende kapper ook meestal met een varkensharen kwast inzeepte (hij wordt in oude kappershandleidingen zelfs aangeraden) en dat echt niet alleen vanwege de gunstige prijs. Een van de voorvechters (Zacharias) van het eerste uur heeft zich sterk gemaakt voor de varkenskwast op de fora (en kreeg daar ook veel ruzie maar dat zal meer met zijn aard te maken hebben) en in een uitgebreide post een, naar mijn mening, goed algemeen verhaal gedaan dat ik jullie niet wil onthouden;

http://forum.shavemyface.com/viewtopic.php?t=35880

In het Engels natuurlijk en het gaat vooral om de openingspost maar ik hou je niet tegen als je alles doorleest...:lol:

Ondertussen hebben, door de toegenomen belangstelling naar kwaliteitsvarkentjes, een aantal fabrikanten 'premium' kwasten op de markt gebracht. Vaak als éénmalige serie, waar je links of rechts nog exemplaren van kunt vinden, soms als vast in de collectie. De voornaamste daarvan zijn Omega, Vulfix en Semogue. Er bestaan zelfs ownerclubs op een aantal scheerfora.

Enfin, lang genoeg gekletst en ik hoop dat je het volgehouden hebt; in ieder geval veel leesplezier met de 'beginners guide' en laat maar horen wat je er van denkt!

Harrie

Met dank voor de informatieve startpost.

Mijn ervaring, hoewel minder, is dat varkensharen kwasten in het algemeen minder water vasthouden dan dassenharen kwasten. Is dat ook jouw ervaring Talibeard?

Correct; twee dingen die dassenharen kwasten méér doen is water en warmte vasthouden. Nou is dat van dat water niet speciaal een voordeel; ook mijn varkensharen kwasten schud ik flink uit voor ik begin dus die houden al teveel vast. Dat van die warmte is, als je van warm schuim houdt, een groter verschil. Maar als facelatherer is dat maar beperkt omdat je al niet met echt warm schuim begint, zelfs niet als je met tamelijk heet water begint. In de bowl en vooral scuttle echter is dat verschil wel duidelijk merkbaar.

Mooi verhaal Talibeard, en wat een enorme post die je linkt.

Maakt me wel nieuwsgierig om toch een 2e kwast te halen......van varkenshaar :D

Dank en ja, dat draadje is in de loop van de tijd flink gegroeid. De eerste post echter, hoewel niet klein, is toch één van de meest complete/compacte goede artikelen die ik ooit over varkenshaar gelezen heb. En dat van dat tweede zwijntje; gewoon doen!

bij mij staan er ondertussen 18 in de kast......en ik ben bang dat dat nog niet afgelopen is!

Voor mijzelf ogen varkenshaar scheerkwasten wel minder mooi dan dassenhaar scheerkwasten en dan heb ik het alleen over de haren, niet over de handvatten.

Op veel scheerforums word door vele inderdaad de varkenshaar als minder gezien, maar ik persoonlijk vind de kleur haren gewoon niet mooi, ik heb liever een kwast met zwarte haren en ik heb het idee dat varkenshaar stugger is dan dashaar, maar heb van onder andere Marcel begrepen dat ze een behoorlijke break in periode nodig hebben tot ze optimaal werken.

Maar ik heb ook begrepen dat juist vanwege de eigenschappen van varkenshaar dat ze soms beter geschikt zijn voor de harde scheerzepen, maar ik kan me vergissen.

Ik heb met mijn Omega boar trouwens alleen in een kommetje lather opgeklopt, ik vond dat best goed werken om in dat kommetje de lather op te kloppen met die boar, maar hij heeft nog nooit mijn gezicht aangeraakt, ik heb die boar juist op andere plekken gebruikt.

bij mij staan er ondertussen 18 in de kast......en ik ben bang dat dat nog niet afgelopen is!

Wat is je Top 3 van die 18?

Vulfix #2189 (met stip)

Omega 40033

De derde plaats is een beetje knokken en hangt van de stemming af; Vulfix #6, of #9, of toch de Omega 50014?

Die laatste (50014) is een inklapbare reiskwast die ik thuis weinig gebruik maar als ik hem op vakantie weer oppak dan ben ik er toch weer helemaal weg van.

Semogues daar ben ik nog niet uit; de 1520 die ik nu aan het inbreken ben biedt wel toekomst maar echt lekker vind ik hem nog steeds niet.

Sinds een aantal weken heb ik naast de Kent bk4 das, ook een Semogue 830 boar in het bezit.

Mooi vormgegeven kwast vind ik zelf. Het is voor facelathering prima geschikt .Na een aantal keren gebruik, splijten de haren zich nog meer tot een volle bos.

Hij is stevig en toch zacht op het gezicht.

Prijs valt erg mee, ongeveer € 20 heb ik betaald.

Prijs kwaltijd is erg in orde met deze kwast.

Mooie post Talibeard, een onderwerp naar m'n hart. Hoewel ik ook eigenlijk een groot dassenhaar liefhebber ben. Meer precies: 2 band finest.

Varkensharen kwasten worden onterecht vaak als minderwaardig neergezet, terwijl veel mensen niet eens weten hoe goed een goede varkensharen kwast kan zijn. En een goede kwast hoeft helemaal niet veel te kosten. Een Omega #49, hoewel erg groot, is niet voor niets een van de standaarden. Een andere veelgeroemde varkensharen kwast is de Semogue 1305.

Ik heb zelf inmiddels een stuk of 10 varkensharen kwasten en 4 kwasten met een mix van varkenshaar en dassenhaar (3x Semogue, 1x Omega).

Het onderwerp dreigde een ander draadje te ontsporen en varkenshaar verdient sowieso zijn eigen hoofdstukje dus ik ga hier nog even op door.

Harrie

Dat laatste ben ik het met je eens :D dat eerste, tja het was offtopic maar om nou te zeggen dat het uit de hand dreigde te lopen?

Ik heb het linkje van je doorgenomen, serieus super! Behalve ja nou ja je weet wel ;) Het gaat gewoon in tegen wat mij al die jaren geleerd is. En dat heeft me er zelfs toe gezet om een nieuwe kwast te kopen :mrgreen:

Nu heb je me wel in laten zien dat ik niet per se een dassenharenkwast te hoeven kopen, dus dat scheelt dan weer een paar knaken :)

Dat laatste ben ik het met je eens :D dat eerste, tja het was offtopic maar om nou te zeggen dat het uit de hand dreigde te lopen?

:lol: Jij weet niet wat ik nog van plan was..........

Ik heb het linkje van je doorgenomen, serieus super! Behalve ja nou ja je weet wel ;) Het gaat gewoon in tegen wat mij al die jaren geleerd is. En dat heeft me er zelfs toe gezet om een nieuwe kwast te kopen :mrgreen:

Ik neem dat verhaal van jou wel serieus en ik heb nog een aantal ongebruikte borstels liggen dus als ik er voor kan gaan zitten kom ik daar graag op terug!

En om eens lowbudget te beginnen met een varkenskwast....Omega 48 of 49?

Als ik google krijg ik nou niet echt een eenduidig antwoord op de vraag welke van de 2 nou fijner werkt voor de meesten.

Hier iemand met een mening daarover?

offtopic:

(Sluit trouwens wel mooi aan bij het BBQ-seizoen trouwens....varkens op de BBQ zijn heerlijk! ;) )

Ik heb alleen de #49, deze is net even wat korter dan de #48. De #48 schijnt voor sommigen aan de floppy kamt te zijn nadat deze is ingewerkt. Maar goed, dat is van horen zeggen. De #49 is zeker een aanrader, en het lichte handvat is met wat simpele handgrepen makkelijk te verzwaren.

Ik heb zelf inmiddels een stuk of 10 varkensharen kwasten en 4 kwasten met een mix van varkenshaar en dassenhaar (3x Semogue, 1x Omega).

Hoe bevallen jou de mix-kwasten? Ik heb er zelf ook 2 (Wilkinson en Vulfix) en mix kwasten zouden in theorie mijn favoriete kwasten kunnen zijn ware het niet dat het das-deel altijd weer die goedkope (en vooral prikkende) 'pure' haren zijn.

Jij hebt nog niet toevallig iets met een deel 2-band erin ontdekt? :)

Afgezien van de Omega hebben de anderen allemaal 2 band finest, maar het zijn allemaal limited of special edition Semogue.

Ja, maar die Semogue-kwasten zijn me te groot naar mijn smaak. Volgens mij is de kortste al zo'n 52 mm. Ik zit er over te denken om Simpson eens een keertje te vragen wat er kan, dat soort verzoeken doen ze schijnbaar wel vaker.

De kleinste mixed kwast die ik heb is deze: http://vintagescent.com/index.php?main_page=product_info&products_id=136

52 mm inderdaad, maar wel erg scrubby en ontzettend veel backbone. Een meer dan prima kwast. En ik bedenk me net dat ik er nog een heb, de Semogue "il rasoio" LE. Die is feitelijk hetzelfde qua knot maar heeft een ander handvat. Deze ligt nog nieuw in de kast.

Ik geloof dat de kleinste reguliere Semogues 50 mm zijn, daar heb ik er 2 van; de 620 en de 1470. Beiden varken.

De voornaamste reden dat ik relatief laat was met het uitproberen van een Semogue (boar), terwijl de US er laaiend enthousiast over was, heeft alles te maken met dat hun kleinste kwast al groter was dan ik eigenlijk nog wilde kopen. Rond de 50mm ben ik echt voldoende voorzien; ik geloof zo dat-ie voldoende ruggengraat heeft (heeft mijn 1520 ook) maar ik wil kleiner vanwege 2 dingen; je hebt een minder dicht ingeplante kwast nodig voor toch een stevig gevoel (en die geven hun lather zóóveel beter af) en je bent veel preciezer met het aanbrengen en aangezien ik een vanDyke draag vind ik het wel fijn om goed te kunnen mikken.

Dus om mij nog te verleiden moet een kwast rond de 40-45mm zijn, waarbij varken dan weer iets meer mag zijn dan das.

Bestaan die maten wel in normale productiekwasten als het om varkenshaar gaat? Omega zit op zijn kortst op 48 mm ofzo?

In dassenhaar zijn die maten wat gangbaarder, vandaar die Simpson Special van je. Ik heb sinds gisteren trouwens een Simpson Case, die is qua knot redelijk vergelijkbaar met de special geloof ik. Een prima ding, maar dassenhaar is natuurlijk niet het onderwerp van dit topic ;)

Ik heb nog een ongebruikte victoria reiskwast uit een vintage reisset, dat is echt een mini varkensharen kwastje. Ik heb hem expres nog nooit gebruikt, maar dat kleintje komt ontzettend stug over, ik zo de lofthoogte eens moeten meten.

Ik heb ook een korte Victoria liggen maar die Duitsers houden wel van knippen; net als HJM en Wilkinson is hier de schaar aan te pas gekomen. Mijn Vulfix #2189 is 47mm en de Omega 50068 volgens mij nog korter. Maar het klopt; als ik verder wil in die maten moet ik richting custom made. Ik heb ook nog een paardenharen Spokar van niet meer dan ca 44mm (uit mijn hoofd, want mijn vrouw ligt al op bed...).

Maar ik heb geen haast hoor, het is niet dat ik de komende 175 jaar mis zal grijpen... :roll:

De #48 is erg groot hoor, de #49 kun je al moeilijk klein noemen. Nu moet ik wel zeggen dat ik van erg kleine kwasten houd dus dat zegt ook niet alles.

Dan ga ik voor de #49.....komend weekend maar eens bestellen :)

Zeker meer dan een budget kwast!

Sinds de Semogue Excelsior Boar Limited Edition uit 2009 zijn volgens mij varkensharen kwasten helemaal in beeld. Wat een verschil met de lelijke, goedkoop aandoende en kwalitatief slechte kwasten die je soms in de supermarkt aantreft.

Ik vind zowel het handvat als de haren erg mooi ook:

35483d1262033403-what-i-got-christmas-2009-4203450604_0603344c38_o.jpg

Volgens mij was dat voor varkenshaar ook een knap dure kwast, maar wat 'ie kostte dat ben ik inmiddels gelukkig vergeten.

De opvolger was ook al niet beroerd:

semogue-shaving-brush-Limited-Edition-2011-bristle-2-cerda-800x800.jpg

Die laatste zijn echt erg stijf en duren lang om comfortabel te zijn.

Inmiddels heb ik ook de eerste gemengde kwasten in huis.

TSN had laatst een editie in daq en varken. Erg goeie kwast is dat:

6ba91893.jpg

Heb er ook een van Bullgoose, zo een als hieronder maar dan in een badger / horse mix.

attachment.php?aid=8762

maar laten we de thread net laten ontsporen :-)