Okke Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Hallo, Vanochtend mijn hals geschoren en zo net mijn snor voor het eerst geschoren met open mes. Hierbij liep ik een klein (denk 0,4 cm) ondiep sneetje op. Ik heb er geen last van maar vroeg mij wel af voor volgende keer: Wat doen jullie met diepe en ondiepe sneetjes? Hebben jullie jezelf wel eens erg beschadigd met je scheermes?
efsk Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 (edited) Na iedere scheerbeurt, met of zonder snee, aluin. In den beginne prikt dat als de neten, maar naarmate je techniek verbetert voel je het minder. Voordelen zijn feedback over het scheren (hoe erger het brandt, hoe harder je geduwd hebt en dat dien je af te leren), het ontsmet, en het trekt alle porieën dicht. Dat laatste is handig bij bloed. Sneetjes kunnen nog wel eens doorgaan na de aluin. Nu ja, jammer, denk ik dan. Het is alweer enige tijd terug dat ik me sneed en zó erg dat er pleisters nodig waren had ik het nog niet. Interessante ervaring: mijn ergste snee tot nu voelde ik niet in mijn wang, maar de hand die het mes vast had kreeg dezelfde feedback als wanneer je op het aanrecht een stuk rauw vlees snijdt. Ik vond dat erg intrigerend. (edit wegens spelfouten) Edited June 24, 2014 by Guest
Buffel Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Als het goed is geneest het vrij snel. Aluin schijnt ook goed te helpen, zelf gebruik ik het niet.
moxie66 Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 dat is niet fijn maar overkomt iedereen wel denk ik. zelf gebruik ik het liefst een aluin stick. (geen blok!) een stick heeft een hogere concentratie dan een blok en werkt bij mij meteen. de huid trekt zich gelijk samen ook bij diepere sneden. Proraso heeft een gel "riparatore" werkt ook aardig, is meer een soort van lijm.
Okke Posted June 24, 2014 Author Posted June 24, 2014 Interessante ervaring: mijn ergste snee tot nu voelde ik niet in mijn wang, maar de hand die het mes vast had kreeg dezelfde feedback als wanneer je op het aanrecht een stuk rauw vlees snijdt. Ik vond dat erg intrigerend. Kwam dat door het visuele aspect van de snee? Grappig hoe je hersens dat verwerken. Ik heb er geen last van. Ik hoop alleen niet dat ik over een half jaar met 30 littekens op mijn gezicht zit. Nog andere mooie verhalen over sneeën?
efsk Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Het was puur het gevoel. Zien deed ik het niet, dat duurde effe. Was al lang en breed op mijn andere wang aan het scheren. Littekens vallen ook mee. Het is een scherp mes en de snedes zijn recht. Dat heelt prima
SakasakaHeyhey Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Ik heb een keer in den beginnen met een DE een grote fout gemaakt met het onderste randje van mijn neusgat. Zette het mes te hoog in met een verkeerde hoek en te veel kracht. Ik bloedde als een rund. Ik heb dit opgelost met veel aluin en een watje tussendoor voor het deppen. Het is mij nooit meer overkomen. Wat dat betreft leer je heel snel de do's and don'ts
3gor4 Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Tunney stick. Een bloedstelpende aluin achtige soort. Laat ook een witte droge plek achter. Prikt meer dan aluin maar stelpt het bloeden een stuk beter.
moxie66 Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Tunney stick. Een bloedstelpende aluin achtige soort. Laat ook een witte droge plek achter. Prikt meer dan aluin maar stelpt het bloeden een stuk beter. is volgens mij het zelfde als een aluin stick/styptic pencil of niet? vergulde hand maakt die ook (zie kruidvat)
Mesmer Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Ik heb me wel eens gesneden. Diepste snee was met een open mes in mijn wang. Koud water er tegen, aftershave omdat we mannen zijn en wachten tot het over gaat. Met aluin heb ik helemaal niets en gebruik ik dus ook niet.
FairArie Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Stukjes toiletpapier erop en even flink dicht drukken. Je kan het papiertje er een tijdje op laten zitten totdat het bloed gestold is. Papiertje valt er dan vanzelf af. Of "dicht smeren" met voornoemde producten of alternatief: vaseline of uierzalf.
Johan Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Vroeger sneed ik me af en toe behoorlijk, waarschijnlijk ook door de jeugdpuistjes (waar blijft de tijd ). Ik deed er altijd een wattenpropje op. Minuutje stevig aandrukken en een tijdje laten zitten. De laatste tien(?) jaar heb ik me niet meer serieus gesneden; waarschijnlijk wordt je huid stugger als je ouder wordt?
talibeard Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Eerst een kwak aftershave er op en als het echt blijft lekken (had ik vroeger wel vaker last van, tegenwoordig eigenlijk nooit meer) dan scheurde ik een stukje vloeipapier af en plakte dat er op. Werkt uitstekend (als het er af valt lekt het niet meer) en zo heeft shag roken toch nog onverwachte voordelen.
marco Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Vroegâh deed ik er ook nog wel eens een vloeitje op, geleerd van mijn toenmalige schoonvader De goede man had soms zn halve hoofd behangen met vloei
3gor4 Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Dat hulpje met stukje papier/ vloei kan inderdaad helpen. Maar uit ervaring kan ik vertellen wanneer ik smorgens haast had en binnen anderhalf uur de deur uit moest. En het papiertje dr af moest trekken, het wondje weer ging bloeden. Dit was nog in een tijd voordat ik die styptic (tunney) pennen of aluin had. Mijn laatste ervaring met een wondje deed ik na het scheren koud water en aluin. Wat ervoor zorgde dat het wondje niet meer bloedde. Vervolgens floid as erop gedaan en het bloed kwam weer vrij! Ik denk dat het kwam vanwege het alcohol-houdende floid. Ik zou zeggen als je de tijd heb. Vloeitjes/ papiertjes. Of anders zo'n styptic pen of aluin. (tunney te halen bij reguliere drogist).
Guest Posted June 25, 2014 Posted June 25, 2014 Is al weer tijdje terug dat ik me gesneden heb met scheren. Tegenwoordig zitten de sneetjes in duim/ vingers als ik weer eens eigenwijs doe en geen handschoenen draag tijdens opknappen van een mes. Maar goed ik gebruikte altijd een styptic pencil van pinaud. Brand even goed maar is gelijk dicht. Daarna smeerde ik het in met calendulazalf.
efsk Posted June 25, 2014 Posted June 25, 2014 Ha Rolf wat voor handschoenen gebruik je tijdens het opknappen? Ik kwam zojuist weer eens tot de conclusie dat er kevlar steekwerende handschoenen moeten bestaan qua dat ik de vloer hier onderdroop op zoek naar een pleister voor mn duim.
cutthroat Posted June 27, 2014 Posted June 27, 2014 Is dit misschien iets? Wordt door houtbewerkers gebruikt ter bescherming in het geval van uitschieten met een beitel of zoiets. Die maliën handschoenen klinken leuk, maar zijn niet handig. Ik heb er mee gewerkt tijdens mijn opleiding op de slagersvakschool. Ze zijn zwaar en log, je hebt er op metaal niet heel veel grip mee en beschadigd het materiaal dat je vasthoudt. Je zou er dan al weer een lederen handschoen overheen moeten doen, maar dan voel je helemaal niet meer wat je doet. Mocht je ze toch willen hebben moet je zoeken onder slagersbenodigdheden, vragen bij een authentieke slager of hij dit voor je kan bestellen, of bij de groothandel (Makro/Sligro/Hanos) hebben ze het misschien ook wel.
efsk Posted June 27, 2014 Posted June 27, 2014 Ik ben mn linje effe kwijt maar heb kevalr met vezel gevonden. Dat zit wat directer op de huid en zou moeten maken dat je nog wel gevoel hebt wat je doet. Snijvast, niet steekvast. 's Kijken wat dat doet.
Recommended Posts