Jump to content

Recommended Posts

Posted

Het is een verschijnsel dat iedere DE (of SE/injector) scheerder wel eens tegenkomt als je je maar lang genoeg met dezelfde type mesjes blijft scheren. Je doet altijd X scheerbeurten met eenzelfde type mesje en je kunt al haast dromen hoe de scheerbeurt verloopt bij de 1e, 2e enz. beurt. Dan opeens tref je er ééntje die helemaal niet lekker scheert en er na de eerste beurt weer uitgaat. De rest is weer als vanouds en het leed van de zwakke broeder is weer vergeten.

Andersom gebeurt natuurlijk ook; zo'n mesje dat opeens twee keer zo lang meegaat als gebruikelijk. De afgelopen weken kwam ik dat ook tegen maar dan zo uitzonderlijk dat ik het even moest melden; er zat gewoon een Lord SS super (de blauw/witte verpakking) in mijn krabber, een van mijn favorieten, en die zijn normaal goed voor 3 of (soms) 4 scheerbeurten. Vaste prik en heel constant. Tot deze dan; die werd maar niet bot en toen ik na 16 (! zestien!) keer scheren het mesje er uit deed wist ik eigenlijk nog niet of het wel gedaan was met de pret. Maar ik durfde eigenlijk niet meer verder; niet omdat het mesje vervelend deed maar gewoon omdat ik niet kon geloven dat het kon! Zestien keer is zo'n 5X langer dan normaal; echt niet normaal dus. Helaas was de volgende uit hetzelfde pakje weer klaar met 3 beurtjes.....

Iemand nog zo'n verhaal?

Posted

Niet echt, je weet al hoeveel beurten ik uit een Polsilver haal, maar verder ben ik nog niet echt heel erg verrast door de levensduur van een scheermesje. (alhoewel, velen vragen zich af hoe ik 10 keer heb kunnen doen met een Supermax stainless...)

Leuk dat je er weer bent trouwens. Het forum is toch niet hetzelfde zonder onze taliweird ;)

Jammer dat de volgende weer een normaal mesje bleek te zijn. Illusie meteen verdwenen natuurlijk...

Posted

Heb wel eens mesjes gehad die wat langer meegingen maar 5x niet. Hooguit 3scheerbeurten meer als normaal.

Posted

Ik heb wel eens een NOS Gillette Bleue Exra mesje gehad wat een keer of 9 bleef presteren waar dat normaal 6x is. Gemiddelde doe ik een keer of 3 a 4 met een mesje.

Posted

Wauw 16 keer! tja dat is echt een aardige lange tijd. Ik doe met de superieure Souplex een keer of 12 perfect. De Astra een keer of 6/7 maar ook een exemplaar ertussen gehad wat na 2 beurtjes niet meer lekker schoor en met de erg fijne Voskhod een keertje of 4/5.

Posted

Eigenlijk best wel appart dat er zo veel verschil kan zijn tussen mesjes die uit het zelfde doosje komen want die mesjes gaan toch door dezelfde machine ?

• 2 weeks later...
Posted

Wat ook wel eens gebeurt: dat de eerste keer niet zo geweldig gaat met een mesje, of redelijk normaal. Maar dat hetzelfde mesje een dag later heel goed presteert. Alsof hij er zelf aan moest wennen ("O ja, ik ben een scheermes.").

Posted

Dat ligt, heb ik begrepen, aan een coating die op het mesje zit. Met de eerste scheerbeurt slijt/spoelt deze weg, waarna het mesje echt tevoorschijn komt. Je kan het mesje ook even laten "weken" in heet water.

Posted

De coating is echt niet weg na één keertje scheren (maar beschadigd dan al wel) en gaat ook zeker niet weg na het weken in heet water; daarvoor is de hechting aan het basismateriaal veel te hecht. Wat wel los kan weken is de gebruikte (conserveer/productie-) olie en wat er verdwijnt tijdens de eerste scheerbeurt zijn eventueel aanwezige braampjes/ongerechtigheden op de snijkant. De coating is pas weg na een flink aantal scheerbeurten en ik denk niet dat de meeste mesjes zo vaak gebruikt worden eerlijk gezegd.

• 1 month later...
Posted

Ik kan weer even vooruit met de mesjes. Ik heb zo mijn bedenkingen bij Dorco en Feather (jawel!) en ik vind Personna en Bolzano fijn. Verder maakt het me allemaal niet heel veel uit.

Ik heb hier op dit forum veel slechts gelezen over Derby, maar die vond ik reuze meevallen. Het is geinig om heel veel merken te proberen, maar ik vergeet vervolgens wat mijn ervaringen waren.

pnl95.jpg

• 8 months later...
Posted

Vandaag de 8e keer met een Astra. Voor mij wel bijzonder. Nog steeds goed, dus kijken wat de 9e beurt gaat opleveren.

Guest Gusto
Posted

> /dev/null :lol:

Maar zonder gekheid, als een mesje "trekkerig" wordt, gooi ik het weg (Meestal na 5 a 6 beurten).