marco Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Omdat er hier best wat mannen zijn die oude scheerspullen van opa/papa hebben gekregen, tijdens of na het leven, lijkt het me leuk om hier een soort "museum" daarvoor te maken Bij deze de aftrap.... De scheermok kreeg ik van opa toen hij nog in leven was. Ik vertelde hem dat ik het een mooi ding vond en toen ik naar huis ging stopte hij het opeens in mn handen. De rest heb ik een paar weken geleden, na het overlijden van opa, meegekregen van oma. De Palmolive had ze pas voor hem gekocht. (Waarom weet ik niet, want hij gebruikte alleen nog maar een apparaat....) De Tabac is nog zo goed als vol. De aluin zat in dat plastic doosje wat er achter staat, met een logo op de bodem dat me doet denken aan het logo van Gillette. Hij had nog wel wat mesjes, maar ik heb geen krabber kunnen ontdekken. Het flesje talcum (?) van Old Spice is leeg, maar ruikt in de verte nog een beetje naar opa De kwast is volgens mij nog een oude Hema kwast, maar zeker weten doe ik het niet meer. Het is een behoorlijk oud en uitgedroogd ding waarvan behoorlijk wat haren loslaten, maar dat ding is al jaren ook niet meer gebruikt omdat hij de laatste jaren alleen nog maar electrisch schoor. Who's next?
marzman Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Leuk, ik heb helaas niks van mijn opa's. Ik denk ook niet dat mijn opa's zich nog traditioneel schoren. Een opa leeft nog, maar die is pas verhuist naar een klein bejaardenflatje dus ik denk dat die ook niks meer bewaard heeft.
Marcel Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Van mijn opa's heb ik niks. De ene heb ik nooit gekend (hij is als veertiger al overleden), de andere heb ik alleen maar gezien met een elektrisch gedrocht. En ik herinner me z'n flesjes Tabac. Ook die opa is al weer 20 jaar niet meer. Mijn vader heeft me 3 jaar geleden zijn Gillette flare tip Rocket gegeven, die heeft hij zelf zo'n 50 jaar dagelijks gebruikt, vanaf de jaren vijftig. Die krabber laat ik nooit meer gaan!
Snuff Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Helaas kreeg ik niet de kans om zijn scheergerief te bemachtigen. Als klein kind ging ik altijd aan tafel zitten als hij zich schoor, vond ik toen al fascinerend.
Guest Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 (edited) Leuk. . Ik heb van opa. Zijn borstel (heb ik andere knot ingezet) Zijn scheerdoos Zijn slijpsteen Bakite krabbertje En een openmes. En elektrische scheerapparaat. (Helaas zonder snoertje merk braun) Hij is begonnen met open mes. Toen krabbertje En later zoeen 3kops philips grasmaaier. Waar hij zolang mee over zijn gezicht raspte dat hij super glad was . Miste blijkbaar toch het oude scheren. Edit:foto's toegevoegd, steentje ligt er niet bij daar die op de camping ligt. Edited June 21, 2014 by Guest
marco Posted June 20, 2014 Author Posted June 20, 2014 Leuk Marcel, gebruik je die krabber nog wel eens? Rolf heeft ook een mooie verzameling zo te zien, gebruik je het ook? @snuff en marzman Ook niks van de vaders?
Marcel Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Leuk Marcel, gebruik je die krabber nog wel eens? Sporadisch. Het nikkel is niet meer je van het, zeker niet nadat m'n moeder hem vol goede bedoelingen opgepoetst bij mij wou afleveren. Iets met CIF/schuursponsjes enzo.... Het ding werkt er overigens niet minder door hoor en ik heb hem weer wat kunnen herstellen. Mechanisch is de krabber nog helemaal in orde. M'n pa scheert zich nog steeds met kwast en zeep, maar alweer enkele jaren met een Fusion omdat hij geen fatsoenlijke DE mesjes meer kon kopen bij de drogist. Hij wil echt niet meer terug.
Guest Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Rolf heeft ook een mooie verzameling zo te zien, gebruik je het ook? Krabbertje & scheerdoos niet. (Deze moet ik beide nog opknappen maar kom er niet aan toe) Borstel en open mes zijn in gebruik evenals de slijpsteen.
michigalex Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Een krabber van m'n opa. Hij gad ook van die knijp tondeuses.
Kogel Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Wat leuk. Was heel erg goed met mijn opa. 5 jaar geleden op 97 heengegaan. Ik heb veel van hem. Voornamelijk gereedschap. Hier ook al eens gepost, polijstmachine gemaakt van wasmachinemotor. Oude zelfgemaakte kolomboor en allerlei ander gereedschap. Samen met hem ooit eens een mes gescaled. Staat in een ander topic. 20 jaar opgeslagen en een paar maanden geleden door jullie begonnen met straights en dus ook met dat mes.
marco Posted June 20, 2014 Author Posted June 20, 2014 Ziet er goed uit Michigalex! @Marcel Damn.... Die moeders toch ook altijd met hun onverklaarbare schoonmaak-drang... Wat mooi dat je dat met je opa kon doen Frans!
Snuff Posted June 21, 2014 Posted June 21, 2014 @snuff Ook niks van de vaders? Nee die gebruikte zelfs geen krabbertje, maar zo'n elektrisch ding weet je wel.
Snowmiss Posted June 21, 2014 Posted June 21, 2014 Helaas kreeg ik niet de kans om zijn scheergerief te bemachtigen. Als klein kind ging ik altijd aan tafel zitten als hij zich schoor, vond ik toen al fascinerend. Dit deed ik ook altijd. Mijn opa zette dan de scheerdoos voor zich neer, een kopje gekookt water voor zijn kwast. Dan haalde hij een zeepstick over zijn natte gezicht en ging dan met de kwast verder. Toen hij overleed (bijna 20 jaar geleden) had ik niets met scheren. Paar jaar geleden begon bij mij het idee op te borrelen om DE te gaan scheren en heb ik nog gevraagd aan mijn moeder of ze wist waar die scheerdoos naartoe was gegaan. Helaas gewoon weg gedaan, ik heb nu ook geen idee wat hij voor gerei gebruikte. Mijn vader heeft een baard en scheert zijn nek alleen af en toe met een elektrisch ding. Hij heeft mijn eerste scheerbeurt, toen ik zestien was, nog op foto vastgelegd. Maar dat was dus ook met een elektriek.
ricky484 Posted June 21, 2014 Posted June 21, 2014 1 opa leeft nog. die doet met apperaat scheren geloof ik heb geen krabbers enzo gezien. de andere leeft nie meer. die deet wel met krabber scheren. weet ritueel en de dagen dat hij het deed nog goed. en de potje ook naam weet ik nie meer. maar . kleur van potje rood denksel weg. heb ze nergens meer gezien. wou dan blijven kijken hoe hij het deed. alleen heb niks van gekregen helaas. zal een aan oma vragen of ze nog spulletjes heeft van opa.
ricky484 Posted June 21, 2014 Posted June 21, 2014 1 opa leeft nog. die doet met apperaat scheren geloof ik heb geen krabbers enzo gezien. de andere leeft nie meer. die deet wel met krabber scheren. weet ritueel en de dagen dat hij het deed nog goed. en de potje ook naam weet ik nie meer. maar . kleur van potje rood denksel weg. heb ze nergens meer gezien. wou dan blijven kijken hoe hij het deed. alleen heb niks van gekregen helaas. zal een aan oma vragen of ze nog spulletjes heeft van opa.
Noxa Posted June 22, 2014 Posted June 22, 2014 Ik heb dit mes dit jaar voor mijn verjaardag gekregen van de Oma van mijn vriendin. Het is ooit nog van haar vader (overgrootvader) geweest en haar man had het gebruikt. Inmiddels is het opgeknapt door Shaggy en gebruik ik het af toe voor "good old sake". Zo ziet het er tegenwoordig uit.
Guest Posted June 22, 2014 Posted June 22, 2014 Ziet er top uit. Altijd goed scheerspul van overgroot ouders
jctsoares Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Scheermes van m'n vader en tevens mijn eerste scheermes zo'n 35 jaar geleden ... maar na wat bloedige weken toch maar over op een moderne Gillette Contour met dubbel mesje en draaikop ... later aantal elektrieken en als laatste Mach3 tot ik paar weken terug besloot weer terug te gaan naar deze eerste "liefde" een portugese LUSO (ik vermoed uit medio jaren ´50) en is waar ik me op dit moment om de dag mee scheer. Zo kwam ie uit de oude doos: P_20140606_233149 por João Carlos Soares, no Flickr En zo ziet ie er nu uit na wat poetswerk: PhotoGrid_1402178467813 por João Carlos Soares, no Flickr Hier de oude scheerkwast van m'n vader van kunststof haren (nylon of zoiets) en niet erg aangenaam en niet meer in gebruik. PhotoGrid_1402416595084 por João Carlos Soares, no Flickr Daarom 35 jaar geleden maar eigen kwastje aangeschaft en onlangs verfbeurtje gegeven, geen erfstuk maar wel net als ik bijna museumstuk en doet 't nog steeds als een tierelier hahaha PhotoGrid_1402521379010 por João Carlos Soares, no Flickr
marco Posted June 24, 2014 Author Posted June 24, 2014 Mooie krabber! Geweldig dat je je nu gewoon weer met je eerste scheermes kan scheren na zoveel jaar.
jctsoares Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Wie wat bewaart heeft wat ... Is inderdaad wel grappig dat ik me nu weer met m'n allereerste krabber scheer en nu als prettig ervaar en er lol in heb terwijl het 35 jaar geleden een regelrechte ramp was. Was toen ook wel spannend maar als je met een babyhuidje en wat dons en veel "nicks" en geen enkele begeleiding (wat cremes etc. betreft, gebruikte een goedkoop zeepstaafje van Kruidvat of zoiets) dan overstapte op een Gillette Contour dan was het gauw over met de DE krabber want daar hield je geen sneetjes of branderig gevoel aan over en je werd toch spiegelglad. Mijn zoon (23) blijft ook gewoon aan z'n Fusion hangen want een mesje doet ie bijna een jaar mee geloof ik hahaha ... maar wie weet stapt ie ooit over op deze krabber van opa 't blijft toch iets persoonlijks hebben zo'n familiekrabber. M'n vader leeft nog maar vinden het beide het toch leuk dat ik nu weer z'n krabber uit jaren '50-'60 gebruik. Is bovendien ook nog eens een nationale (portugese) krabber die slechts tussen '40 en '60 is gefabriceerd en dus ook nog eens een klassieker is die hier best gewild is.
marco Posted January 24, 2015 Author Posted January 24, 2015 Nu mijn oma aan het pakken en uitzoeken is voor de verhuizing, bedacht ze ineens dat ik haar make-up doos wel zou willen hebben. Nee Ron, Richard, Rolf, ik ben geen janette geworden. Het is namelijk zo dat mijn opa op een bepaald punt overgestapt is op scheren met een cartridge en later zelfs op een electrisch apparaat. Opa had zijn scheerkist dus niet meer nodig en zodoende heeft oma het jarenlang in gebruik gehad als make-up doos. Toen ze spullen aan het uitzoeken was zei ze ineens tegen m'n moeder: 'Hé, is dat niet wat voor Marco?'. En ja hoor, dat is het zeker! Alweer een klein stukje van opa's geschiedenis in huis. Foto's? Uiteraard! Nu hoop ik alleen nog dat ze zijn krabber ergens vinden...
efsk Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 Meneer Soares: leuk verhaal. Goeie opknapbeurt ook, je krabber. Enige jaloezie ervaar ik wel: mijn vader schoor zich electrisch, iets waar mijn huid absoluut niet tegen kon toentertijd. Of dat nu wel het geval is interesseert me meer, bovendien heb ik geen idee waar zijn scheerapparaat heen is. Marco: zo'n scheerkist is leuk. Een vriend van me heeft ook zo'n ding, de aanblik waarvan me iets hebberig maakt.
marco Posted January 24, 2015 Author Posted January 24, 2015 Volgens mij staan er nog wel wat op marktplaats Richard. Zelfs met "vulling".
Recommended Posts