Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb veel gezocht op het forum. Maar ik vind het niet. Ik ben op zoek naar materiaal voor scales, hout , camelbone oid. Ik vind wel sites als AF.nl en de amsterdamse fijnhouthandel. Maar is er niet een site die gewoon veel verschillende plankjes heeft staan?

Posted

juist. kon het niet vinden. Dank. Sla net de door mij gemaakte scales kapot. grrrrr....

Posted

Ik was een tijdje geleden ook op zoek en heb craftsupplies tot twee keer toe een mailtje met een vraag gestuurd. Ik moet nog antwoord krijgen, maar waarschijnlijk zitten ze in een andere tijdzone...

Edelholzverkauf daarentegen reageerde supersnel en vriendelijk op mailtjes en kwam zelfs met suggesties. Ze bieden ook een zaagservice voor €5 per blok. Ze zagen dan in elke dikte die je wilt. Toen ik een bestelling had geplaatst werd ik de volgende dag uit Berlijn gebeld. Edelholzverkauf aan de lijn. In duidelijk Nederlands vertelde de man dat hij belde omdat het niet volledig duidelijk was hoe ik een blok gezaagd wilde hebben. Vervolgens in 2 of 3 dagen in huis. Stevig verpakt en mooi hout. Kortom: een echte aanrader!

Posted

Ha Kogel!

Wat ik gisteren bij Edelholzverkauf heb gekocht houd ik onder de pet. Prijsgeving valt samen met de presentatie van Koraat IV! Geduld. Roestig blaaiben zoals de Germanen zeggen.

J

Posted
Edelholzverkauf aan de lijn. In duidelijk Nederlands vertelde de man dat hij belde omdat het niet volledig duidelijk was hoe ik een blok gezaagd wilde hebben. Vervolgens in 2 of 3 dagen in huis. Stevig verpakt en mooi hout. Kortom: een echte aanrader!

Alsof de duvel alles bij elkaar brengt. Ulrik Beyer bood als elders geschreven mij aan om mij in reserve wat Grenadille bij te leveren. Ik berichtte terug niet nodig want ik had al bijbesteld bij Edelholzverkauf. Mailde hij mij prompt terug dat deze zijn favoriete leverancier was!

J

Posted

Dat kan ik me heel goed voorstellen. Wat een fantastisch assortiment, service en communicatie heeft dit bedrijf. Als ik toch een nadeel moet noemen kan ik er maar twee bedenken: lang niet alles is verkrijgbaar in voor ons doeleinde geschikte maten, en ze hebben teveel moois :D

• 1 month later...
Posted

Van die 'edelholzverkauf' wordt ik wel een beetje hebberig, maar de selectie van de Amsterdamse Fijnhouthandel (zeker in de kleine stukkenloods) mag er ook wezen - veel klassieke tropische hardhoutsoorten, en leuke kleine stukjes zuid-afrikaans hout, maar ook bijvoorbeeld planken yellow cedar om kanopeddels te maken. Alleen, het doet altijd zo'n pijn in de portemonnee (een zelfgebouwde peddel is bijvoorbeeld nooit goedkoper dan wat je in de winkel koopt - wel veel beter en je hebt een oneindige keus in peddelmodellen, waar je het in de winkel met de standaard wildwatermodellen moet doen, en je in het gunstigste geval ook een 'beavertailtje' tegenkomt).

• 1 month later...
Posted

Heren, ik plak het hier maar onder want hier gaat het al over hout.

African Blackwood oba grenadille blijkt bij mij te breken tijdens het zagen. Dit tot twee keer toe. Gelukkig heb ik nog genoeg over om het nog eens te proberen, maar een bochtje zagen zal ik met deze houtsoort niet snel weer proberen.

Padouk en hornbeam daarentegen gaan prima.

• 2 months later...
Posted

Heeft iemand al eens overwogen om plaatjes voor scales te maken van plakjes fineer ?

Met een goede houtlijm plakjes fineer (om en om donker en licht hout geeft een mooi effect) op elkaar lijmen.

Tussen een paar plankjes klemmen met een paar lijmklemmen en rustig laten drogen.

Heb dit vroeger gedaan voor mesheften - werkt als een speer .... :lol:

Posted

Het idee is leuk, maar als ik het me goed herinner is de standaarddikte van houtfineer 0,8 mm. Dit houdt in dat er 4, maximaal 5 lagen per scalehelft komen. Hiermee bereik je denk ik niet het gewenste effect.

Ik weet dat er gelamineerd G10 is, en daarmee kan het wel een heel mooi effect geven. Ik heb eens een set scales gezien waar dit bij was toegepast en ik vond dit bijzonder fraai. Helaas heb ik het tot op heden niet gevonden.

Posted

Wat is er mis met dit effect ?

ugBUFTu.jpg

5cvr2Qk.jpg

Je kunt natuurlijk ook plakjes van dezelfde houtsoot gebruiken - voordeel is dat 't sterker wordt dan massief

hout, en je kunt de dikte zelf bepalen.

Je hoeft natuurlijk niets perse van mij - ik doe maar een suggestie ....

Trouwens helemaal niet mijn kopje thee, die gevaarlijke klapmessen ... :mrgreen:

Posted

Het effect ken ik en vind ik erg mooi. Maar als ik kijk bij de Amsterdamse Fijnhouthandel, dan hebben ze fineer van minimaal 0,8mm, en dan alleen in flinke lappen. Aangezien je voor een open mes per scalehelft zo'n 3 mm nodig hebt, ben ik bang dat je niet zo'n mooi effect krijgt als bij jouw mes. Maar de volgende keer dat ik er ben ga ik het zeker eens vragen ;)

Posted

Tsja, ik woon in een hele andere hoek van 't land en voor mij is de Arnhemse Fijnhouthandel niet zo ver weg.

Daar hebben ze fineer in niet zo overdreven grote afmetingen, en een stukje dunner dan 0,8 mm (0,5 - 0,6 mm).

Heb nog wel een aantal setjes gelamineerd liggen, ca 13 x 2,5 cm, ongeveer 6 mm dik.

Net niet de goede maat, ben ik bang - maar als het toevallig past, stuur ik je wel iets op ... :)

Posted
Tsja, ik woon in een hele andere hoek van 't land en voor mij is de Arnhemse Fijnhouthandel niet zo ver weg.

Daar hebben ze fineer in niet zo overdreven grote afmetingen, en een stukje dunner dan 0,8 mm (0,5 - 0,6 mm).

Heb nog wel een aantal setjes gelamineerd liggen, ca 13 x 2,5 cm, ongeveer 6 mm dik.

Net niet de goede maat, ben ik bang - maar als het toevallig past, stuur ik je wel iets op ... :)

cutthrout en jan,ik weet wat!

Ik heb niets voor niets 37 jaar in de meubelnijverheid gewerkt tot me baas 2 jan 012 failliet ging.

der is een duitse levrancier" Medomat"uit hamburg met een nederlandse vestiging in de achterhoek,die allerlei kant materiaal, zoals wij het noemen leveren,en hier bedoel ik pvc ,asb maar ook fineer op breedte en op iedere lengte en soort.

en dat betekent dat de gewenste lengte wordt afgepast en dan komt der boem :afhak kosten bij.als het minder is dan een volle rol,

Fineer heeft de dikte 0,5 mm en 1.0 mm en 1,5 en 2.0 en 2,5 en 3.0 mm dikte.

en dat in alle houtsoorten die je maar bedenken kan

alleen zal de speciale soorten denk ik wel speciaal klaar gemaakt moeten worden in hamburg in hun eigen fineersnijderij.

gewone fineer soorten daar zou je eventuweel bij je in de buurt, bij een meubelmakerij of interieurbouw kunnen kijken die een iets groter bedrijf zijn.

en de breedte? die loopt van 23 mm via 33 en 45 mm breed en dit noemen we samen gesteld fineer.

3 mm maak je bv nat om hem zelf recht te krijgen want alles zit op gerold op rollen en en leg je het vervolgens tussen iets stijfs en hard en dan 3 tangen der op om het te laten drogen.

is het droog dan smeer je bv blanke constructie lijm der op en doe het met de binnen kanten op elkaar en dan de lijmtangen der weer op,zo kan je iedere dikte maken,desnoods tussen 2 stoop tegels in!!.

maar 45 x 3 mm zou dus ideaal zijn voor jullie,eiken ,noten,wenge zou al helemaal een makkie moeten worden om hier aan te komen

groetjes.

co.

Posted

Nu is Medomat toevallig een leverancier van mij, maar wij moeten hier minimaal 10 meter afnemen.

Dit geld voor abs, en volgens mij toch echt ook voor fineer afwerkranden.

Ik weet niet hieveel scales je uit 10 meter kan maken, en dan ook nog in twee kleuren, maar volgens mij zijn dit er nogal wat.

Zal een dezer dagen eens kijken wat de mogelijkheden voor fineer hier precies zijn, en kom hier later waarschijnlijk nog op terug.

Posted

Mijn suggestie was om velletjes fineer formaat A3, desnoods A2 te kopen en daar plakjes van de gewenste

afmetingen uit te snijden en die plakjes met een goede houtlijm aan elkaar te lijmen.

En voila: een aantal setjes houtjes om scales van te maken ...

Met 2 maal 10 meter fineerstrook kun je misschien wel 100 sets in elkaar lijmen - lijkt al heel erg op

serieproduktie en kan hier niet echt de bedoeling zijn :lol:

Posted

Heb even gekeken, maar bij medomat hebben ze alleen rollen van 50 metr, in diverse breedtes, van 23 tot 45 mm, en bij sommige houtsoorten in dikte van 0,5 tot 2 mm, andere soorten alleen op 2 mm.

Je zult dus toch naar Arnhemse fijnhouthandel moeten, of bij Willy van Houten in Belgie.

Daar verkopen ze wel die A3 stukjes.

Posted

Nog even ter nadere verduidelijking een plaatje van zo'n Zwitsers Victorinox zakmesje waar ik nieuwe

schaaltjes op gezet heb:

bY4AiqP.jpg

De schaaltjes zijn ca. 2,5 mm dik en samengesteld uit 4 plakjes fineer van dezelfde houtsoort.

Dit illustreert dat je met een velletje fineer, wat houtlijm en wat gepruts makkelijk scales met de door gewenste

afmetingen kunt maken ... :D

(zo, dit moet genoeg zijn - ik heb helemaal nix met klapmessen )