Mikali Posted June 19, 2014 Posted June 19, 2014 Heren, Hoe verwijderen jullie de braam van jullie scheermes na het slijpen op de steen? Mij werd ooit geleerd dit te doen met natte hoorn of balsa hout maar geen van beide heb ik in mijn bezit ... Is de canvas zijde hiervoor geschikt? of misschien een jeans ? of zijn er andere, betere manieren?
Snuff Posted June 19, 2014 Posted June 19, 2014 Ik denk dat ik weet wat je bedoelt maar als het goed is heb je helemaal geen braam op je scheermes na het slijpen, is dat wel zo dan is je manier van slijpen niet helemaal zoals het hoort.
Tony Posted June 19, 2014 Posted June 19, 2014 Als ik een snede zet met een chosera 800 kan ik een burr krijgen die ik verwijder door het mes langs de rand van de steen te halen. Bij het verdere slijpen hoort het niet meer voor te komen. Het mes vlak en zonder druk op de stenen houden is waarschijnlijk voor jou de beste aanbeveling. Succes
Mikali Posted June 19, 2014 Author Posted June 19, 2014 Ik dacht ook al zoiets. Echter een 3-tal jaar geleden volgde ik een cursus bij de messenwinkel (Antwerpen) waar dit toch wel werd uitgelegd en geadviseerd te doen na elke keer slijpen op de steen ... hier gequoteerd uit de handleiding van de cursus: "Wanneer je nu je mes even test op je natgemaakte duimnagel zul je merken dat het scheermes zeer scherp aanvoelt, maar maak u geen illusies, waarschijnlijnlijk zit er nog braam van het slijpen op de snede, en het is deze braam die zorgt voor een vals scherpte-gevoel en hij moet dan ook verwijderd worden. Men doet dit door het mes zachtjes te laten snijden door een stukje natte hoorn." Na bovenstaande word er naar de spanriem gegaan (met rode pasta) en verlvolgens de strop.
Mikali Posted June 19, 2014 Author Posted June 19, 2014 Oh en misschien nog even bijvermelden, er word geslepen op een Belgische Coticule ...
Tony Posted June 19, 2014 Posted June 19, 2014 De braam is overigens meestal wel zichtbaar onder een 20x loep. Na het slijpen een visuele controle en dan naar het linnen en strop.
Tony Posted June 19, 2014 Posted June 19, 2014 Als een mes niet geheel recht is, bijvoorbeeld bij de teen, kan een kant van de snede meer druk van de slijpsteen krijgen dan de andere kant waardoor een braam kan ontstaan. Voordat je begint met slijpen is het aan te bevelen om een een goed beeld van de geometrie van het mes te krijgen. Ook tijdens het slijpen de de slijpsporen op de rug van het mes in de gaten houden zal je helpen een goede snede te krijgen.
decraew Posted June 19, 2014 Posted June 19, 2014 Ik denk dat ik weet wat je bedoelt maar als het goed is heb je helemaal geen braam op je scheermes na het slijpen, is dat wel zo dan is je manier van slijpen niet helemaal zoals het hoort. Et voilà, dit vat het prima samen. Een scheermes wordt geslepen met de scherpe kant naar voor. Ik zie niet goed in hoe je dan een braam kan krijgen. Als je het efficient aanpakt zal je in het begin heen-en-weer bewegingen maken zodat het misschien mogelijk is, maar bij het afwerken werk je best altijd scherpe-kant-eerst.
NepZeb Posted July 13, 2014 Posted July 13, 2014 Wat ik altijd doe voordat ik op steen de laatste stap maak naar 12.000 is hem zachtjes door een stukje zacht hout halen (1 keer). Vuren is prima. Let wel, gebruik een schoon stukje hout waar nog geen verontreiniging in zit van eventuele andere slijpbeurten. Daarna nog een keer afpolijsten op je hoogste steen en dan canvas, stroppen eventueel diamond spray. Hoe je wilt.
Recommended Posts