Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heren open-mes-adepten,

Ik heb gisteren mijn nagura als nalevering mogen ontvangen bij mijn Naniwa ss 12k. Op mijn speurtocht naar hoe en waarom deze te gebruiken kom ik verschillende verhalen tegen. Om de Nani te vlakken, om deze te reinigen, om slurry te maken en ik ben zelfs iemand tegengekomen die de nagura meende te moeten gebruiken als slijpsteen.

Een tweede vraag die bij me rijst is of deze nagura gevlakt moet worden voordat hij voor de eerste keer naar de Nani gaat, of dat dit vanzelf gebeurt tijdens het contact daarmee?

Jullie zien dat er voor een newbie door de bomen het bos niet is te zien. Dus wie helpt me?

Posted

Hij is puur om de steen schoon te maken, metaal resten haal je er zo mee weg.

Ik zou hem wel even vlak maken en de randen op 45 graden maken.

Voor gebruik een tijdje in het water is aan te raden.

Voor slurry is nog wel op de 1000 te gebruiken om het wat te versnellen.

Posted

Dat roept dan automatisch de vraag op: waarmee maak ik wel slurry op een 2k/5k/hoger?

En kan iemand knivesandtools even melden dat hun naguraomschrijving niet klopt. Ik citeer: Nagurasteen is toepasbaar voor het reinigen van alle typen waterstenen en genereert een modderlaagje dat bij fijnere typen waterstenen tijdens het slijpen een extra polijstende dimensie toevoegt.

Het wordt opeens weer even wat minder helder allemaal...

Edit: herbekijken van wat videos zie ik dat er geheel geen slurry wordt gebruikt.

Posted

wat sommigen wel eens doen is bij ieder mes dat ze slijpen net voor ze beginnen even een paar keer met een atoma of iets dergelijks een paar cirkels maken net als je zou doen bij het afvlakken en dit niet afspoelen maar gebruiken als slurry. Zelf werk ik gewoon op een schone steen, geen nood aan slurry.

Posted

Zoals Snuff al zegt, een diamant plaatje werkt ok prima.

Er zijn creditcard formaat dmt te verkrijgen voor weinig.

Posted

Goed mensen. Even een brokje frustratie vooraleer over tot de orde van de dag.

Zojuist geleerd: De geleverde nagura's zijn grit 600 en bedoeld om schoon te maken.

Eigen constatering: Daar de nagura veel groffer is dan mijn grofste steen maakt het volgens mij ook niet veel uit of ik er een gebruik voor twee stenen, mits ik m tussendoor goed afspoel.

Ik bestel een chosera (waar een nagura bij zit) en een superstone. Alles leverbaar. Wil men daar koste wat het kost een extra nagura bijleveren, resulterend in zes weken wachten op het geheel. Die extra nagura, die alles zes weken blokkeerde, blijk ik dus niet eens nodig te hebben, zie bovenstaand.

En dan, als ik dit alles eindelijk in huis heb en verder wil, zegt men: je hebt nog wel effe een dmt nodig.Zojuist 33 berichten in de thread stenen ten begin, waarin ik om advies aangaande stenen vroeg, doorgelezen en daar komt die hele dmt niet voor. Dat vind ik jammer. Het had me gescheeld dat in éen keer te doen.

Vooralsnog volg ik Snuff's suggestie. Ik doe wel effe zonder.

Ondanks dit al vind ik jullie nog steeds best aardig.

Posted

Ik heb me in het verleden al vastgeklampt aan Dave van Japanese Knife Sharpening. Het wordt tijd dat ik het publiceer.

Nagura - what's it really for?

Nagura stones are often seen packaged with synthetic polishing stones. They can be useful tools if you understand what, and what not, to use them for.

The unfortunate thing is that they're often sold under the idea that they should be used to create mud/slurry (combo of stone particles & water) on the stone's surface. I believe the idea of doing this would be to create a finer breakdown of stone particles thus making the polishing stone more effective. The reality is that this isn't what happens at all, and in fact what does happen is that you'll make a slurry of mud that mostly contains the grit particles from the nagura stone rather than the polishing stone. Since many of these nagura stones are rated in the 600x range this would then have the effect of sharpening on a 600x polishing stone which of course makes no sense at all.

I believe that the use of nagura stones to create a slurry comes from using natural waterstones (versus synthetics) which would be OK if a natural nagura was used as well where the two were picked and paired up specifically to work in this manner with one another. This is a whole other subject though as there are many natural naguras available which vary greatly in quality much like full size natural stones do and picking from this vast (expensive) selection is just a bit out of reach for most of us.

So back to the world of synthetic naguras and what they're actually used for...

A common use for a nagura is stone cleaning where you would de-glaze or refresh the surface of a polishing stone as it becomes dirty. Personally I don't bother with this myself because I've found that by the time a stone is dirty enough to warrant cleaning it often warrants flattening as well. I prefer the kill two birds with one stone approach here and go straight for the flattening plate.

I find that their best use is to refinish (or smooth) the surface texture of a polishing stone after it's been flattened by a coarser means such as a ATOMA (140x) diamond plate. Smoothing the surface down brings more contact area of the stone to the blade making the polishing stone work more effectively. My 1-2 punch for stone flattening is to use the ATOMA 140x Diamond Plate followed by our 6000x Synthetic Nagura stone If you already have a diamond plate and a nagura then try it out for yourself as you might find, like myself, that this is a good way to deal with the chore of stone flattening.

Posted by Dave @ JapaneseKnifeSharpening.com at 1:12 PM

2 comments:

plainv70 said...

Hi Dave,

You wrote (a long time ago, lol):

"The reality is that this isn't what happens at all, and in fact what does happen is that you'll make a slurry of mud that mostly contains the grit particles from the nagura stone rather than the polishing stone."

Wouldn't this be true only if the Nagura stone is softer than the waterstone, i.e. less abrasive and not to be confused with the particle size of the respective abrasives?

February 16, 2012 at 5:26 PM

Dave @ JapaneseKnifeSharpening.com said...

I’m sorry to have taken two years to get back to you on your questions but somehow I missed it when you posted.

So to answer, yes if a nagura stone is harder than the stone it's being used on then it should not break down as easily as the stone itself, however, I see this only in natural nagura stones. Synthetic naguras are soft enough that I always see their slurry on any stone's surface I've used them on.

Posted
Goed mensen. Even een brokje frustratie vooraleer over tot de orde van de dag.

En dan, als ik dit alles eindelijk in huis heb en verder wil, zegt men: je hebt nog wel effe een dmt nodig.

Ondanks dit al vind ik jullie nog steeds best aardig.

Het is maar waar je frustraties door krijgt, interessantst is volgens mij beginnen met het hoognodige zodat je meteen kan beginnen fietsen, later kan je dan hier en daar een upgrade doen zoals betere versnellingen, ander stuurtje enz....

Allemaal dingen die in het begin niet zoveel uitmaken, je moet eerst leren rijden, zolang je maar geen minderwaardig materiaal koopt. Valt het tegen dan ben je geen rib uit je lijf kwijt bij het verkopen. Ik kan mensen die met een oud mes, half versleten strop en een goedkope steen werken en daar elke keer weer een scheerbeurt uit tevoorschijn toveren om jaloers op te zijn.

Een DMT of Atoma is heel makkelijk maar je kan zonder. Zoals je kan lezen in het antwoord van Joost kan het zelfs nadelig werken, ik denk dat het vooral verkoop tactieken zijn die bijgevoegde steentjes. Lief van je dat je ons ondanks alles nog mag :lol:

Posted

De frustratie Snuff is nog immer de lange wachttijd. Daar kan ik nog maanden over doorzeiken.

Verder had ik al geconstateerd dat ik er zo wel ben, qua benodigdheden. De lol kan beginnen derhalve :-)