Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goedenavond heren, alweer een hele tijd geleden dat ik hier iets heb gepost.

Ik zit een beetje met het volgende. Ik heb op ebay een goedkope straight gekocht die scheerklaar zou zijn, achteraf betekend dit dat hij dat dus niet is :) Geen nood, daarom had ik hem ook eigenlijk gekocht, om te oefenen.

Nu heb ik bij een nl shop een thüringer wetsteen gekocht (8000grit) en ben er vorige week mee begonnen te slijpen. Nu totaal een 3 uur opzitten. Klinkt veel maar neem in ogenschouw dat ik erg langzaam ben ivm het leerproces.

Nu had ik gelezen dat veel goedkope messen niet scherp te krijgen zijn? Deze is mij verkocht onder de noemer carbon staal en het merk is ik meen uit rusland een haryali.

Posted

Volgens mij of een russisch budgetmes wel scherp te krijgen is.

Een vraag waar ik geen antwoord op kan geven.

Posted

Vooropgesteld:

1 Ik heb alleen kennis van het slijpen van keukenmessen.

2 Het mes is van fatsoenlijk staal gemaakt. Als het mes van pisbakkenstaal gemaakt is, kun je blijven slijpen, maar dan kun je na een pass scheren weer opnieuw naar de stenen.

Ik denk dat je een nieuwe bevel moet zetten, dat gaat je met een korrel 8000 steen uiteindelijk wel lukken, maar dat kan nog wel even duren met zo'n steen. Dat goedkope messen niet scherp te krijgen zijn is een fabeltje, het kan wel zo zijn dat er wat extra werk verzet moet worden, zoals bijvoorbeeld bij Gold Dollar messen.

Posted
Correct efsk. Is dit mes scherp te krijgen of behoort deze tot de onslijpbare messen.

Brave Ocellaris,

Het mes beschikt over geen van de gevraagde eigenschappen. De ongevraagde eigenschap waar het wel over beschikt is wel met haar verenigbaar. De oud ijzerbak.

Ik pak je hard aan. Zoals een vader zijn zoon aanpakt. Als deze terecht moet worden gewezen als hij dwalend met rommel gaat pielen,

Ga sparen. Lees wat er hier omgaat. En koop wat goed is.

Brombeer

Posted

Luister naar Joost aka Brombeer, ook wel de Padres Familia. Of gewoon oud en wijs.

Koop een een mes dat echt scheerklaar uit een gerespecteerde staal stad (Sollingen, Sheffield) en slacht daarmee je baardharen. Dan weet je in ieder geval hoe een scherp mes voelt en kun je later verder experimenteren met je Russische mes. Alhoewel ik betwijfel of je dat daarna nog wil.

Deze advertentie gezien?

viewtopic.php?f=22&t=1848

Posted

Marcel bedank voor je antwoord, zal nog ff doorgaan met het slijpen.

Beste brombeer, sparen is niet nodig, wil kijken of ik het slijpen onder de knie kan krijgen. Zou het jammer vinden om bijvoorbeeld nu al met een dovo aan de slag te gaan.

Waar ik wel aan zit te denken is om een scheerklare 2e handse te kopen. Komt neer op ongeveer 3 tientjes, hiermee kan ik dan al meteen scheren om daarna eens te oefenen met slijpen.

Posted

Dat laatste lijkt me sowieso een goed idee als je nog geen scheerklare straight hebt. Anders heb je immers geen referentiemateriaal.

Er staan hier op "vraag en aanbod" meerdere scheerklare straights te koop voor nette prijzen.

Die 8k steen is alleen echt niet geschikt voor hetgeen er blijkbaar nodig is met je mes (geschiktheid vooropgesteld). Een 1000 grit of hooguit 2000 grit steen, zul je nodig hebben om enigszins vlot een bevel te kunnen zetten op een mes waarbij dat nodig is. Anders blijf je bezig. Je zou kunnen overwegen om het mes door een van de hier aanwezige slijpers onder handen te laten nemen, maar het risico blijft uiteraard aanwezig dat je dan te horen krijgt dat het mes gewoon k** is en dat er niks mee te beginnen is. Eigenlijk wat Joost al verkondigde, maar zonder het mes gezien te hebben ;)

Posted

Nee een scheerklare heb ik nog niet, wat in de buurt komt is een shavette, werkt prima hoor maar het schijnt dat een open mes toch iets soepeler werkt.

Iig bedankt voor het advies, zal eens kiekn welke vervolgstappen ik ga nemen.

Posted

Ik heb een paar mooie scheerklare messen, een Boker King Cutter, een Ralf Aust en nog een oude van Paul Kox. En die scheren allen super. Daarnaast een handvol oude van ebay en ook een Bakkus en een Gold Dollar. En ook al zij die laatsten een beetje troep het is wel handig om lekker tekeer te kunnen gaan op de stenen. Inderdaad anders zonde van mooie messen.

Posted

Veel wijze woorden in deze gelezen :)

Even samenvatten?

(1) koop nooit een nieuwe straight razor op eBay. 99% kans dat het rommel is. Koop nieuwe scheermessen enkel van gereputeerde merken TI, Dovo, Aust, Revisor. En bij Dovo koop je best geen entry level mes want daar zijn de laatste tijd wat kwaliteitsproblemen mee.

(2) Specifiek, deze Haryali razors staan op de Straight Razor Place lijst van rommelmessen

(3) Als je dan toch wil oefenen op een vintage mes, koop er één dat er nog deftig uitziet (met name weinig slijpslijtage) op marktplaats/2dehands.

(4) Als je een oud scheermes wil scheerklaar maken ga je inderdaad een steen nodig hebben van lagere grit rating. Bv. een 1000k watersteen. Maar om van een 1000k snijvlak naar 8000 te gaan, hm, niet evident denk ik (hoewel ik het nooit geprobeerd heb). Mijn favouriete set-up is een 1000k DMT, gevolgd door een coticule en indien dat nog niet 100% is op het einde nog één of andere slijppasta. Als je de totale kosten van stenen wil beperken koop je mijns inziens best een coticule.

Posted

Hey buffel,

De foto van het budget mes.

20140617_213023_zps4483cd1c.jpg

20140617_212411_zps264de0d1.jpg

Zojuist weer een half uurtje geslepen, zo ff douchen en ff kijken of hij al wat haar kan wegsnijden. Moet zeggen dat het nu stukken sneller gaat, valt me wel op dat de rug er niet mooier op geworden is, hoe houden jullie de rug mooi, of hoort dat erbij?

Dank je decraew voor je bijdrage, ik heb ook veel vakkennis hier gelezen, wijze woorden is toch iets anders ;)

Posted

Hmm, Het merk mes komt mij niet erg bekend voor... Het zou inderdaad Pakistaans of iets dergelijks kunnen zijn.

In dat geval zul je er nooit een fijne snede op krijgen, ik kan het mis hebben natuurlijk :)

De rug slijt op de steen, daar ontkom je niet aan tenzij je tape gebruikt.

Posted

Wat lees ik nou kogel??de bakkus vindt jij troep???

Ik kan me dat niet voorstellen dat g10 staal troep is.

De mijne scheert voortreffelijk.

Gr ton

Posted

Ton, hij scheert lekker en ik vind hem ook lekker vasthouden. Maar ik kreeg hem niet lekker scherp. Buffel heeft er best wat werk aan gehad. Dus het is niet te vergelijken met een aust of zo. Maar de orijs is ook lager. Heb zelf een gold dollar 208 gekocht voor weinig op ebay, geslepen en die doet het voortreffelijk. Behalve dan dat de scales gebroken zijn.

Posted

Afgelopen vrijdag is mn mes binnengekomen, wat een verademing tenopzichte van mn shavette. Ik heb vrijdag dan ook een heerlijke scheer ervaring gehad. Valt me op dat de bevel er veel kleiner en strakker uitziet dan het budget mes. Tzt zal ik weer een poging gaan wagen met het slijpen, voor nu is het toch even genieten geblazen :D20140622_194558_zps4ec96cd2.jpg

Links mijn shavette die stof gaat verzamelen, rechts mijn niewe aanwinst en in het midden toch wel het mooiste mes in mij bezit de adjustable gilette.

Posted

Als je techniek in orde is moet je toch ook met een shavette jezelf prima kunnen scheren hoor. Lukt mij ook.

Enige wat ik echt mis ik het geluid van een full hollow.

Posted

Zou maar zo techniek kunnen zijn hoor. Had met de shavette moeite met de xtg, met de straight gaat dit voor mij veel makkelijker.

Posted
Zou maar zo techniek kunnen zijn hoor. Had met de shavette moeite met de xtg, met de straight gaat dit voor mij veel makkelijker.

Makkelijker als in minder irritatie of hoe bedoel je?

Ik zou je shavette niet weg doen iig. Pak hem over 2 maanden nog eens en kijk dan hoe het gaat :)

Posted

Nee nee, geen irritatie maar meer met mn kin en onder mn neus. Hortend en stotend, hoe ik het mes dan ook houd, nu totaal geen last meer van.

Dat horten en stoten had ik in het begin ook met de andere passes, drukte er toen feather mesjes in. Kreeg hier toen de tip om het met derby mesjes te proberen, wonderwel werkt dit geweldig behalve dan xtg op deze 2 plekken.

• 3 weeks later...
Posted

Ik zou het wel eens willen proberen :).(no charge) Als je hem opstuurt, doe ik er wel mijn best op. Ik slijp op steen enkel met Naniwa Waterstones. Afhankelijk van wat het scheermes nodig heeft ((40 - 120 - 240 deze waarschijnlijk nooit bij een straight razor)- 1000 - 3000 - 5000 -8000 - 12000) en daarna op leer en cloth met CBN diamond spray 1 micro - 0,5 micron en 0,1 micron).

Ik heb al redelijk wat "bagger" scherp gekregen.

p.m. maar als je interesse hebt.