Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dit intermezzo is een eenmalige oprisping en strekt er toe onmiddellijk uit te sterven. Ik parafraseerde Oscar Wilde met de stelling: "Scales are playing a tremendous role in a man's life."

Ik stel dit bij met dezelfde emotie maar dan nader gericht op wedges.

Ik schrijf hier meer over.

J

Posted (edited)

Ten einde te voorkomen dat de mierenneukers onder u - waartoe ik ook behoor - in deze blow up waarnemen zoals ik nu ook deed, dat de bovenkant van de wedge van de eerste en tweede van links, niet helemaal perfect is, en daarop willen reageren, deel ik mede dat in de schande inmiddels met een paar vijlstreken is voorzien.

J

Edited by Guest
Posted
Ten einde te voorkomen dat de mierenneukers onder u - waartoe ik ook behoor - in deze blow up waarnemen zoals ik nu ook deed, dat de bovenkant van de wedge van de eerste en tweede van links, niet helemaal perfect is, en daarop willen reageren, deel ik mede dat aan de schande inmiddels met een paar vijlstreken is voorzien.

Godzijdank. Ik vond het al helemaal niks.

:lol:

Posted

Ziet er wederom schitterend uit Joost. Maar ik had ook niet anders van je verwacht ;) . Maar je kent me, als ik even zo vrij mag zijn om een "mierenneuk-momentje" in te lassen? Het meest rechtse mes, is dat een wedge uit twee plaatjes aluminium? Het lijkt of de plaatjes niet helemaal naadloos op elkaar aansluiten. Dit kan mijn perceptie zijn hoor. Of de genadeloze blow-up en blootlegging van details door de foto.

Posted (edited)

Ja Ramon!

Het is niet alleen jouw perceptie. Maar ook de mijne. Ik ben zo gelukkig dat ik mij zonder enige aarzeling altijd kwetsbaar kan opstellen, waaronder begrepen het genadeloos prijsgeven van mijn tekort schieten door middel van een "blow up" vertoning van mijn waarneembare (wan)prestaties.

Moge mijn geëtaleerd falen voor mijn lezers een aansporing zijn onder het motto: "Doe het beter dan ik het deed!"

De wedge van mes 3 waar je tegen aankijkt, maakt deel uit van het Koraat Schorkopf traject. Beest deel III.

Deel III afmaken was een gang gelijk richting Dante's hel. Ik voelde het al toen ik er aan begon En mijn werkhoek betrad. Lasciate ogni speranza, voi ch'entrate ofwel Gij die hier binnentreedt laat alle hoop varen.

Alles wat mis kan gaan rond het maken van een paar scales ging hier mis. Met als dieptepunt het maken van de wedge.

Maar enfin, ze zijn onveranderlijk klaar. Nu nog een paar foto’s maken en het verhaal schrijven.

J

Edited by Guest
Posted

O ja, ik citeer Ron: "De koraat flink over de riem gehaald 100 mineral oil tanned leather en 100 latigo leather, te merken dat dit toch nog even beter was dan gisteren. Zalig gewoon, this is the stuff dreams are made off."

Aangezien mijn Koraat van hetzelfde stuff is en na gisteren de stenen te hebben bezocht tevens over het leder is gehaald, was het vanmorgen zover.

Vaderdag had gezien het feestje staande voor de spiegel, niet een betere start kunnen maken.

J

Posted
Ik ben zo gelukkig dat ik mij zonder enige aarzeling altijd kwetsbaar kan opstellen, waaronder begrepen het genadeloos prijsgeven van mijn tekort schieten door middel van een "blow up" vertoning van mijn waarneembare (wan)prestaties.

Maar ...... ook al zou er iets niet 100% zijn dan nog heeft zo'n mes een grote meerwaarde tegenover een standaard aangeleverd mes ook al zou die veel duurder zijn! Scheren met iets wat je zelf voor elkaar hebt gebokst moet volgens mij een heel apart gevoel geven.

Posted

Joost, buiten de zeer kleine imperfecties die ik wel zie maar mij niet aan erger (maar dat zou anders zijn wanneer ik het zelf heb gemaakt een paar vragen. Waarom neem je niet 1 stuk alu. Is dat een designkeuze? Tweede vraag. Ik heb net eens een keer een handvat gemaakt. vind ik zelf heel netjes geworden maar past echter niet echt bij het mes. Dus dat moet ik anders doen. Een uitgangspunt van mij wat geen pin door de wedge. Dat vind ik mooi. Jij wisselt daarin zie ik. Waarom?

Posted

Ha die Kogel!

Er is een paar redenen waarom ik geen alu uit een stuk heb toegepast. De minst gewichtige is dat ik het niet direct tot mijn beschikking heb/had. Want wat je niet hebt kan je verwerven. Zie Ijzershop.nl (PLAT 30x 6 MM aluminium).

Maar wat voor mij zwaarder weegt is dat het ontwerp van de scales dat getuigt van een Mesmeriaanse bananigheid, met zich brengt dat een vette 8/8ste diep in de teen van de scales moet zakken. En dat vordert een absurde wedge van minimaal 5 mm dikte.

De wedge heeft gezien de uitvoering van de teen van de scales ruwweg de vorm van een driehoek met twee verlengde zijden. Ik beschik niet over machinecapaciteit om een dergelijke vorm uit een 6 mm dik profiel te zagen of te slijpen. Met een handzaagje lukt mij dit helemaal niet. 2,5 mm lukt net.

Mede gezien het feit dat alu heel naar is om te bewerken. Je zaagje loopt weg. Het loopt vast als niet regelmatig (boor)olie wordt aangebracht. Een vijl loopt onmiddellijk vol en krijg je niet meer schoon.

Als je een alu objectje met de bandschuurmachine bewerkt is het binnen 5 seconden bloedheet zodat je altijd met een klem of een tang moet werken. En wanneer de wedge afgewerkt moet worden als hij tussen de scales is gemonteerd, verbrandt het hout als je niet oppast. In het slijp/schuurtraject zie ik dat door de hitte het hars zich uit de poriën van het hout perst.

Kortom, bij de in het midden vertoonde wedge is sprake van een mengvorm van een design- (hout/alu/hertshoorn/alu/hout) en een technische reden. De meest rechtse wedge is uit twee delen opgebouwd op grond van mijn hiervoor besproken technische beperkingen.

Je hebt het over een niet bij een mes passend door jou voortgebracht handvat. Heb je daar een plaatje van? Dan kunnen we zien wat je roert.

De pin door de wedge. We worden allemaal aangestuurd door conventies. Er zit een pin (of boutje) op de pivot. Dat kan niet anders. Want het mes moet in de scales kunnen zwenken.

De pin aan de wedgezijde is daar al honderden jaren toegepast omdat dat de enige manier was om de boel aan elkaar "vast te pinnen". Boutjes/moertjes waren relatief zeer duur. Behoorlijke lijm bestond niet. Klinken vordert een stuk nagel, een hamer en handarbeid. En dat alles kostte bijna niks.

We bevinden ons nu een paar eeuwen verder. En wat doen we. We timmeren nog steeds een pin door de wedge. Omdat we denken dat dat zo moet. Of uit religieuze overwegingen. Of om nostalgische redenen omdat het zo "hoort".

Maar dat is geen reden meer. Je plaatst een dakkapel op je huis omdat je niet anders kan. Je hebt de ruimte nodig. En je neemt het feit dat je door de plaatsing van het gedrocht de belijning van je dak ruïneert voor lief. En dat motto is ook van toepassing op het ja dan wel nee tegen een pin in de wedge.

Het achterwege laten van de pin in de wedge is tot mij gekomen via een traject van zeer langzaam voortschrijdend inzicht. Een maand of zes geleden verwierf ik een Ern met scales waarop in relief afgebeeld een pauw (de siervogel). Tot mijn verrassing geen pin in de wedge. Sedertdien mijd ik de toepassing daarvan. Maar soms is daaraan – of aan een microbolt/nut toepassing - niet te ontkomen. Omdat materiaalkeuze er toe leidt dat verlijming niet de verlangde constructiesterkte verschaft. Vide mijn Schorkopf Koraat rampverslag.

J

Posted

Joost, dank je wel. Las na mijn vraag jouw Koraat Schorkopf verslag. En daar stond je verhandeling over beschikbaar alu in. Evenals het lijmdebacle.

Posted

We bevinden ons nu een paar eeuwen verder. En wat doen we. We timmeren nog steeds een pin door de wedge. Omdat we denken dat dat zo moet. Of uit religieuze overwegingen. Of om nostalgische redenen omdat het zo "hoort".

Maar dat is geen reden meer.

Ik heb vorige week twee messen opgestuurd naar een vriend die ze voorzien heeft van nieuwe handvaatjes omdat de kunststof me stoorde (verder zijn het zalig scherende messen vandaar). Nu stelde hij voor om zogenaamde "one piece scales" te maken (zoals je bijvoorbeeld ook bij Livi en de Hart Steel messen tegenkomt), ik heb echter vriendelijk bedankt omdat ik met de 2 dergelijke messen die ik ooit in m'n bezit had problemen kreeg, het hout ging na verloop van tijd blijkbaar werken en de handvaatjes waren naar de verdoemenis. Kan natuurlijk aan de maker te wijten zijn maar m'n vriend stelde wel dat het z'n eerste keer zou zijn dat hij dergelijke zou maken en ik durfde het niet aan.

Wat is jouw standpunt hierin Joost (of van de andere heren alhier)?

Posted

Persoonlijk vind ik het op zich wel mooi staan, alleen kun je met een mooie wedge het handvat net dat beetje extra geven. Daarbij ben ik bang dat je spanningen op de teen zet die mogelijk ertoe kunnen leiden dat je handvat kan splijten. Maar ik kan dat mis hebben. Je zou denk ik wel de binnenzijde kunnen ruimen door te schuren, maar daarvoor moet je een machine met een losstaande band hebben, want met de hand is het denk ik nauwelijks te doen.

Posted

Ik denk dat de vondst om scales te maken uit een stuk, dus zonder wedge, zeker wanneer dat seriematig gebeurt en alle scales hetzelfde model hebben en alleen in toegepast materiaal van elkaar verschillen (zie Hart Steel), is voortgesproten uit een zoektocht om zo efficiënt mogelijk en dus met de minste kosten, aan de lopende band met zo min mogelijk handwerk een stroom van eenvormige scales te produceren.

Zowel Livi als Hart Steel gebruiken balkjes van het toe te passen materiaal. Zagen dezen langs een geleider in de lengterichting door tot 1,5 cm van het eind verwijderd. De zaagsnede wordt vervolgens opgeredderd en geruimd door middel van door Ramon bedoelde vrijlopende schuurband. Voor het modelleren wordt een sjabloon toegepast. Daar is overigens niks mis mee. Ulrik Beyer gebruik ook sjabloons.

Een wedge maken en plaatsen en afwerken zodanig dat deze "versmelt" met de scales kost veel tijd en dus geld.

Zoals bekend is steek ik om aesthetische redenen veel energie in het voortbrengen van wedges.

J