Jump to content

Recommended Posts

Posted

Misschien een wat rare vraag maar ik heb wat andere scheerzeep besteld om te proberen, waaronder die nieuwe fern van barbiere. Maar hoelang kan je scheerzeep bewaren?? Ik heb nu zo'n groene pot proraso maar kan ik dat zonder problemen even aan de kant zetten om ook andere zepen te proberen.

Posted

dat kan. ik heb in de kast zeep staan die jaren oud is. Al naargelang de samenstelling bewaard die meer of minder lang. Meestal gaat de geur achteruit of verandert maar is nog bruikbaar maar dan spreken we over langere tijden.

Posted

ik denk dat als dat niet kan velen van ons een probleem hebben. want als ik elke keer dat ik ga scheren een andere zeep gebruik denk ik dat ik de boel pas over minimaal 5 jaar op heb. en dan valt mijn verzameling zeep nog best mee..

Posted

Daarom heeft 'ie net wat zepen in de verkoop gedaan ;)

Harde zepen kun je volgens mij, mits droog bewaard, jaren, zoniet tientallen jaren goedhouden. Of je dan nog wat van de oorspronkelijke geur over houdt betwijfel ik, maar dat was ook niet de vraag :P

Cremes hebben de kortste levensduur, als de creme in een tube zit schijnt deze weer langer houdbaar te zijn.

Posted

Harde zepen kun je volgens mij, mits droog bewaard, jaren, zoniet tientallen jaren goedhouden. Of je dan nog wat van de oorspronkelijke geur over houdt betwijfel ik, maar dat was ook niet de vraag :P

Absoluut! Een jaar of twee geleden circuleerde er oude Chicman zeep. Wellicht 40 jaar oud, maar ze werkte nog steeds! De geur was nog meer "old men in barbershop" dan origineel de bedoeling, maar bon ...

Posted

Zo'n stick heb ik hier nog staan. Ongebruikt omdat ik het leuker vind om zo'n oude stick in "volle glorie" te bewaren.

Posted

Dat is ook het beste, denk ik. Luc op B&B heeft er een van BDF en mij gekregen om te testen en zijn conclusie was volgens mij ook dat de zeep het nog prima deed, maar nou ook weer niet zo bijzonder was dat je zo'n uniek item ervoor zou moeten slopen.

Posted

Behalve zo'n zelfde Chicman stick (ook nog onaangeroerd overigens) heb ik een puck Williams (mug shaving soap) in gebruik die gemaakt is in 1969. Van de geur is inderdaad weinig over maar de zeep zelf is van uitstekende kwaliteit en hoort qua eigenschappen hier in huis zelfs bij de top. Met halfharde zepen moet je denk ik wel oppassen; daarvan zijn er een aantal bekend (zoals Cella) om hun beperkte levensduur. Maar dan nog kunnen ze echt wel een paar jaar weggezet worden hoor.

Posted

Je kan het ook altijd nog in een koelkast bewaren. Denk dat het dan nog iets langer goed blijft. Want het is daar donker en koel!

Posted

Even gekeken en op de Proraso tube staat dat hij geopend 12 maanden houdbaar is. Zoiets zal op de meeste verpakkingen staan. Maar echt bederven doet het natuurlijk niet en zolang de verpakking sluit, zal het ook niet uitdrogen. Wat dat betreft loop je waarschijnlijk het meeste risico bij een zeep die je "open en bloot" bewaard. Die zal uitdrogen waardoor hij iets minder praktisch is. Verder zal met name de geur vervliegen op langere duur.

• 1 month later...
Posted

Er kunnen met zepen verschillende dingen gebeuren: geurverlies (verdamping), uitdrogen (verdamping van water), ranzig worden, en bederven (microbiële groei). Geurverlies is weinig aan te doen, behalve luchtdicht en vacuum verpakken. Uitdrogen is bij harde zepen minder een issue dan bij zachte en cremes, maar leidt de facto niet tot kwaliteitsvermindering. Ranzig worden zie je vooral bij zachtere zepen, omdat dat afhankelijk is van hoeveel onverzadigde vetzuren er in zitten. Een zeep die van puur stearaat gemaakt is zal niet ranzig worden, een zeep van olijfolie of zonnebloemolie in 6 maanden tot een jaar, en een zeep van hennepolie (bijvoorbeeld) verranst waar je bij staat. Overigens heeft ook dat betrekkelijk weinig effect op de overige kwaliteiten van de zeep, het is vooral visueel (en soms organoleptisch) een probleem. Microbieel bederf zie je vooral bij cremes en zachte zepen, en dan ook weer vooral als er een aanzienlijk aandeel onverzadigde vetzuren in zit. Het gaat meestal om schimmels, en dat is op zich niet zo'n probleem, maar uiteindelijk kan er ook bacteriegroei optreden. Een goed bewaarde scheerzeep zal hier niet snel last van hebben - je ziet het vooral bij handzepen die z**knat in een zeepbakje bewaard worden en niet vaak genoeg gebruikt om binnen redelijke tijd op te zijn.

Koel, donker en afgesloten (droog) bewaren, en je zeep gaat minimaal jaren mee. Zeker als alleen de scheerperformance van belang is. Voor geurbehoud moet je meer moeite doen, maar in dat geval is de belangrijkste tip: snel genoeg opmaken, niet te veel zepen op voorraad houden, en zeep vooral onaangebroken in de oorpronkelijke verpakking bewaren (of zelf vacumeren...).